جدیدترین مطالب

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.
Loading

أحدث المقالات

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.

طرح صلح «شی جین‌پینگ» برای جنگ اوکراین از دیدگاه صاحبنظران

تهران – ایرنا – کارشناسان و تحلیلگران چینی با بیان‌ اینکه که این کشور با داشتن موضع بی‌طرفی، بانی صلح بین ایران و عربستان‌سعودی بوده است، اعتقاد دارند، پیشنهاد صلح چهار ماده‌ای «شی جین‌پینگ» برای پایان دادن به جنگ بین روسیه و اوکراین نیز بر پایه منطق و مقبولیت استوار است.

آیا سوناک شکست در انتخابات آتی را پذیرفته است؟

لندن – ایرنا – درحالی که محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار طبق تمام نظرسنجی‌ها، به طور مدام رو به افول است و «ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس هم امید خود را به پیروزی در انتخابات آتی از دست داده است، زمزمه برگزاری انتخابات ظرف یکی دو ماه آینده بالا گرفته است.

Loading

 رسانه‌ها؛ مسجد الاقصی و حق وتو موضوع نشست شورای امنیت و…

۱۴۰۱/۰۱/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: برگزاری نشست شورای امنیت برای بررسی درگیری ها در قدس اشغالی، بررسی محدودیت حق وتوی اعضای دائم شورای امنیت در سازمان ملل،اتحادیه اروپا در تدارک تحریم نفت روسیه، ادعای سازمان سیا درخصوص استفاده احتمالی روسیه از سلاح هسته‌ای، تصمیم آمریکا برای افزودن روسیه به عنوان لیست حامی تروریسم، کمک‌های جدید نظامی آمریکا در مرز اوکراین، هشدار زلنسکی به روسیه  درخصوص پایان مذاکرات صلح، هشدار گوترش درخصوص تاثیر بحران اوکراین بر فقر و گرسنگی جهان، درخواست ترامپ از روسیه و اوکراین برای پایان دادن به جنگ، تماس پوتین و عباس درباره مسئله فلسطین، رزمایش مشترک روسیه و ویتنام، تاکید روسای جمهور روسیه و الجزایر بر هماهنگی در بازار انرژی، امضای توافق امنیتی میان چین و جزایر سلیمان، توافق ژاپن و سوئیس برای افزایش تحریم‌ها علیه روسیه، مهاجر هراسی نخست وزیر استرالیا در رقابتهای انتخاباتی ، شکاف در دولت ائتلافی پاکستان و نشست چارچوب هماهنگی با ائتلاف‌های عراقی برای پایان دادن به بن‌بست سیاسی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ایران پرس: نمایندگی نروژ در سازمان ملل متحد اعلام کرد که به همراه تعدادی از کشورها درخواست برگزاری نشست شورای امنیت را برای بررسی درگیری ها در قدس اشغالی ارائه کرده است. البته نروژ درخواست کرده است نشست شورای امنیت برای بررسی اوضاع غرب آسیا و قدس اشغالی پشت درهای بسته برگزار شود.جمعه گذشته در پی حمله نیروهای امنیتی رژیم اسرائیل به نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی و استفاده این نیروها از باتوم و بمب‌های صوتی و گازی، درگیری‌های خشونت‌آمیزی بین نمازگزاران فلسطینی و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی رخ داد که منجر به زخمی شدن حدود ۲۰۰ فلسطینی و دستگیری بیش از ۴۰۰ نفر از آن‌ها توسط نیروهای رژیم اشغالگر قدس شد.

خبرگزاری ایرنا: محدودیت حق وتوی اعضای دائم شورای امنیت در سازمان ملل بررسی می‌شود. لیختنشتاین قرار است روز سه شنبه مجمع عمومی سازمان ملل را برای بحث و بررسی در مورد پیش نویس یک قطعنامه گردهم آورد که پنج عضو دائم شورای امنیت را ملزم می کند استفاده از حق وتو را توجیه کنند.به گفته دیپلمات های غربی، پیشنهاد لیختنشتاین از سوی حدود ۵۰ کشور از جمله آمریکا حمایت می شود اما هیچ یک از چهار عضو دائمی دیگر شورای امنیت یعنی روسیه، چین، فرانسه و انگلیس نباید موضوع رای گیری آینده باشند.شورای امنیت سازمان ملل همچنین ۱۰ عضو غیر دائم دارد که از حق وتو برخوردار نیستند.در میان حامیان این طرح که متعهد به رای دادن به متن این پیشنهاد شده اند، نام اوکراین، ژاپن و آلمان به چشم می خورد.

خبرگزاری مهر : در ادامه همراهی با آمریکا، فرانسه اعلام کرد: اتحادیه اروپا در تدارک تحریم نفت روسیه است. «برنو لومر» وزیر دارایی فرانسه، امروز سه شنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا در تدارک اعمال نوعی تحریم نفتی علیه روسیه است.به گفته وی، این اقدام مورد حمایت امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز هست.لومر در تکمیل اظهارات خود افزود: امیدوارم که در هفته‌های پیش رو، بتوانیم شرکای اروپایی خود را برای توقف واردات نفت از روسیه، متفق القول کنیم.

تی .آر.تی ترکیه:  رئیس سازمان سیا ادعا کرد: احتمال دارد روسیه از سلاح هسته‌ای استفاده کند. ویلیام برنز با تاکید بر اینکه تهدیدهای اتمی روسیه را نباید به شوخی گرفت، گفت که به عقیدۀ او احتمال استفاده از “سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی”، با دامنه و توان تخریب محدود، وجود دارد. وی گفت: اگر ولادیمیر پوتین در جنگ اوکراین به بن‌بست برسد، می‌تواند از سلاح اتمی تاکتیکی استفاده کند.

اسپوتنیک روسیه: وزارت امور خارجه آمریکا در حال “بررسی حقایق” در مورد به رسمیت شناختن احتمالی روسیه به عنوان حامی تروریسم است. ند پرایس گفت که ایالات متحده آمریکا در حال بررسی امکان گنجاندن فدراسیون روسیه در فهرست “همدستان تروریست ها” است. پرایس گفت: “ما در حال بررسی هستیم. ما به قانون نگاه می کنیم.”

دویچه وله: به گفتە یک مقام پنتاگون نخستین محموله کمک‌های جدید نظامی آمریکا به مرز اوکراین رسیده است. مقامات اوکراینی گفتند، ارتش روسیه بر کنترل کل مناطق دونتسک و لوهانسک متمرکز شدە و در حال تدارک حمله جدید به شرق این کشور است. یک مقام ارشد پنتاگون که نامش فاش نشده نوشت، نخستین محموله جدیدترین بسته کمک‌های نظامی ایالات متحده به مرزهای اوکراین رسیده است تا به ارتش این کشور برای مقابله با تهاجم روسیه کمک کند.

ان. اچ.کی ژاپن: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین می گوید که نیروهای روس حمله تمام عیاری را با هدف تصرف بخش شرقی این کشور آغاز کرده اند.زلنسکی گفت: «می توانیم بگوییم که نیروهای روس دیگر نبرد دونباس را که مدت هاست برایش در حال تدارک بودند آغاز کرده اند. بخش قابل توجهی از کل ارتش روسیه اکنون روی این حمله متمرکز شده است.»رئیس جمهور اوکراین همچنین گفت که هر گونه حملات بیشتر علیه غیرنظامیان به معنای پایان مذاکرات صلح خواهد بود.

رادیو چین: آنتونی گوترش دبیر کل سازمان ملل چندی تاکید کرد که احتمال دارد 1.7 میلیارد نفر از جمعیت جهان به علت بحران اوکراین گرفتار گرسنگی و فقر شوند که این رقم فراتر از یک پنجم کل جمعیت دنیاست. گوترش در یک رسانه جمهوری چک نوشت: بحران اوکراین یک ضربه خاموش به کشورهای در حال توسعه زده که ممکن است 1.7 میلیارد نفر از مردم جهان را دچار فقر و گرسنگی کند که این اندازه در ده‌ها سال گذشته دیده نشده است. دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت: روسیه و اوکراین 30 درصد از تولید کل گندم و جو در جهان را به خود اختصاص داده اند.

خبرگزاری تسنیم: دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از روسیه و اوکراین خواست تا پس از هفته ها نبرد سنگین و خونین، برای پایان دادن به جنگ به توافق برسند. براساس گزارش نشریه هیل، ترامپ در بیانیه‌ای اظهار کرد این موضوع قابل درک نیست که روسیه و اوکراین به توافقی برای پایان دادن به جنگ نمی رسند. اگر این جنگ به زودی تمام نشود، چیزی جز مرگ، نابودی و کشتار و قتل عام باقی نمی ماند.

آناتولی  ترکیه:  رئیس‌جمهور روسیه و رئیس دولت فلسطین طی تماس تلفنی در مورد مسئله فلسطین گفت‌وگو کردند. کاخ کرملین با انتشار بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با محمود عباس، رئیس دولت فلسطین درباره روابط دوجانبه و تحولات اخیر این کشور خبر داد. براساس این بیانیه، طرفین بر سر راه‌حل‌های مسئله خاورمیانه در چارچوب تشدید تنش در کرانه باختری و قدس شرقی رایزنی و بر اهمیت از سرگیری گفت‌وگو میان فلسطین و اسرائیل تحت حمایت گروه چهارگانه صلح خاورمیانه تاکید کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): روسیه و ویتنام رزمایش مشترک برگزار می‌کنند. منطقه شرقی نظامی روسیه امروز (سه شنبه) خبر داد که مسکو و ویتنام قصد دارند تا رزمایش مشترکی را با هدف تمرین اقدامات و آموزش‌های ضربتی در وضعیت‌های تاکتیکی مشکل و دشوار برگزار کنند.

خبرگزاری صدا و سیما: ولادیمیر پوتین و عبدالمجید تبون در گفتگوی تلفنی، شرایط بازار انرژی را بررسی و از تصمیم دو کشور برای تداوم هماهنگی میان مسکو و الجزیره خبر دادند.روسای جمهوری روسیه و الجزایر در گفتگویی تلفنی با هدف تضمین ثبات در قیمت نفت و گاز، از عزم دو کشور جهت هماهنگی‌های دوجانبه در اوپک پلاس و مجمع کشور‌های صادرکننده گاز خبر دادند. بر اساس بیانیه صادره از کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین و عبدالمجید تبون در این گفتگوی تلفنی، همچنین درباره اوضاع اوکراین تبادل نظر و در ادامه توافق کردند که رایزنی‌های دو کشور در ابعاد مختلف تداوم یابد.

خبرگزاری فارس:
چین و جزایر سلیمان به رغم ابراز نگرانی‌های آمریکا و متحدانش، یک توافق امنیتی امضا کردند. در شرایطی که اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا و متحدانش علیه چین در قبال تایوان ادامه دارد، پکن و جزایر سلیمان به رغم مخالفت و فشارهای واشنگتن، یک توافق امنیتی امضا کردند. وانگ ون‌بین سخنگوی وزارت خارجه چین از امضای توافق امنیتی این کشور با جزایر سلیمان خبر دادند. بنا بر گزارش این رسانه استرالیایی، «توافق (امنیتی چین و جزایر سلیمان) باعث نگرانی استرالیا و نیوزیلند در مورد نفوذ چین در منطقه‌ای شده است که دهه‌ها در آن نفوذ قوی داشته‌اند».

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهوری سوئیس و نخست‌وزیر ژاپن برای تشدید تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل عملیات نظامی این کشور در اوکراین توافق کردند. نخست‌وزیر ژاپن پس از دیدار با رئیس‌جمهوری سوئیس در نشستی خبری گفت: «تهاجم روسیه به اوکراین پایه و اساس نظم را نه تنها در اروپا بلکه در جامعه بین‌المللی از جمله آسیا متزلزل کرده است.»رئیس‌جمهوری سوئیس نیز با تایید این اظهارات نخست‌وزیر ژاپن گفت که سوئیس برای کمک به اوکراین آماده است.

یورونیوز:  نخست وزیر استرالیا گفت : اگر رقیب من در انتخابات پیروز شود، سیل پناهجویان قایقی راهی کشور خواهد شد. اسکات موریسون که در سالهای اخیر سیاست‌های ضد پناهجویی گسترده‌ای در دستور کار خود قرار داده تلاش دارد با ایجاد هراس در میان رای‌دهندگان استرالیایی، بار دیگر پیروزی خود در انتخابات را تضمین کند. موریسون که در سالهای اخیر رویکرد سختی در قبال پناهجویان غیرقانونی که تلاش می‌کنند خود را با قایق به استرالیا برسانند، می‌گوید یکی از موفق‌ترین سیاست‌های حفاظت از مرزهای را در جهان ایجاد کرده است. اخیرا بریتانیا هم اعلام کرده می‌خواهند گروهی از پناهجویان مرد را به کشور روآندا در آفریقا بفرستد.

العالم فارسی: در پی درخواست برگزاری انتخابات فوری و سراسری از سوی رئیس جمعیت علمای اسلام پاکستان و رهبر اپوزیسیون پارلمان که برکناری «عمران‌خان» از قدرت را کلید زدند، سایر احزاب بزرگ پاکستان نیز خواستار برگزاری انتخابات شدند. روز گذشته «مولانا فضل‌الرحمان» رهبر اپوزیسیون در پارلمان پاکستان و متحد «شهباز شریف» خواهان برگزاری انتخابات فوری در این کشور شد. وی گفت: این موضع ما نیست که بی جهت قدرت را طولانی کنیم؛ ما نیاز به انتخابات فوری داریم. مصلحت هم حدی دارد، این وظیفه ماست که اعتماد را به ملت برگردانیم.

الکوثرفارسی: چارچوب هماهنگی احزاب شیعی عراق طی جلسه‌ای با چند ائتلاف و حزب دیگر، بر لزوم ایجاد تحول در روند سیاسی و حرکت به سمت گام‌های عملی برای تشکیل دولت و برآوردن خواسته‌های مردم عراق تاکید کرد. کمیته هماهنگی احزاب شیعی عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) شامگاه دوشنبه با «الاتحاد الوطنی» و «تحالف العزم» در دفتر رئیس ائتلاف «دولت قانون» تشکیل جلسه دادند. طبق بیانیه منتشر شده توسط چارچوب هماهنگی، در این دیدار تحولات اوضاع سیاسی و نتایجی که به رکود سیاسی کنونی پایان می‌دهد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *