جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی لغو شد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش دادند که جلسه کابینه جنگ این رژیم برای بررسی توافق مبادله اسرا با حماس لغو شده است.

Loading

رسانه‌ها؛ آزمایش تسلیحاتی جدید کره شمالی و…

۱۴۰۱/۰۱/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: آزمایش  سامانه موشک بالستیک کوتاه‌برد با حضور «کیم جونگ اون» ، تحریم های جدید اروپا ضد بخش‌های بانکداری و انرژی روسیه، تظاهرات در برلین برای ممنوعیت واردات انرژی از روسیه، ارسال سلاح  های سنگین از آلمان به اوکراین، درخواست زلنسکی برای دریافت سلاح بیشتر برای جنگ با روسیه، هشدار زلنسکی به قطع مذاکرات با روسیه در صورت سقوط ماریوپل، ممنوعیت ورود بوریس جانسون به روسیه، طرح انگلیس برای انتقال پناهجویان به رواندا، سفر  بوریس جانسون به هند، انتقاد پاپ از نژادپرستی کشورهای غربی، گفتگوی پوتین و بن سلمان در باره تحولات اوکراین، ورود کاروان‌های مسلح به پایتخت لیبی، دیدار رئیس جمهور ترکیه با مسرور بارزانی، درخواست مقام صهیونیست از آمریکا برای ترمیم روابط خود با عربستان، رشد ۳۷ درصدی تجارت خارجی ایران در زمستان، تظاهرات گسترده حامیان عمران خان در کراچی پاکستان و آرامش نسبی در مسجد الاقصی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: رسانه‌های محلی بامداد یکشنبه از آزمایش جدید کره شمالی و حضور «کیم جونگ اون» رهبر این کشور در این آزمایش خبر دادند.رسانه کره شمالی می‌گوید یک سامانه موشک بالستیک کوتاه‌برد با حضور «کیم جونگ اون» رهبر این کشور با موفقیت آزمایش شده است. رسانه مرکزی کره شمالی (کِی‌سی‌اِن‌اِی) نیز گزارش داد که ارتش این کشور سیستم تسلیحاتی جدیدی را با هدف افزایش کارایی «تسلیحات اتمی تاکتیکی» آزمایش کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اتحادیه اروپا برای ششمین بسته تحریم‌ها علیه روسیه بخش‌های بانکداری و انرژی را هدف می‌گیرد. رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد، اتحادیه اروپا در بحث تحریم‌های بیشتر علیه روسیه به خاطر حمله به اوکراین اقداماتی را علیه بخش بانکداری به ویژه “اسبربانک” و همچنین محدودیت‌هایی را در بخش انرژی در نظر دارد.اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در مصاحبه‌ای با روزنامه بیلد آم زونتاگ درباره نکات کلیدی ششمین بسته تحریم‌ها علیه روسیه گفت: ما همچنان بخش بانکداری به ویژه “اسبربانک” را که ۳۷ درصد از بخش بانکی روسیه را تشکیل می‌دهد، در نظر داریم. بدون شک بخش انرژی نیز مد نظر است.

ان. اچ.کی ژاپن: صدها نفر در برلین، پایتخت آلمان، با برگزاری تظاهرات علیه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، خواستار ممنوعیت واردات انرژی از روسیه شدند.بسیاری از افرادی که پس از حمله روسیه، از اوکراین فرار کردند، در میان این تظاهر کنندگان بودند. آنها پلاکاردهایی را حمل می کردند که رویشان «جنگ را متوقف کنید» یا «به اوکراین کمک کنید» نوشته شده بود.این تظاهر کنندگان برای تشدید فشار بر روسیه همچنین با درخواست برای ممنوعیت واردات گاز طبیعی و دیگر منابع انرژی روسیه، بارها شعارهایی سر دادند.

خبرگزاری فارس:   یک وزیر ارشد دولت ائتلافی آلمان ضمن تکرار اتهام‌زنی‌های غربی‌ها به روسیه، خواهان ارسال تسلیحات سنگین‌تر به اوکراین به منظور کمک به این کشور در «دفاع از خود» شد. «مارکو بوشمان» وزیر دادگستری آلمان در دفاع از این کمک‌ها مدعی شد که تحویل تسلیحات و ادوات نظامی به معنای «ورود به جنگ با روسیه» نیست. اولاف شولتز صدراعظم عضو حزب سوسیال دموکرات آلمان از متعهد شدن به ارسال تسلیحات سنگین‌تر مانند تانک، بالگرد و هواپیما امتناع کرده است اگرچه صداهایی از داخل کابینه ائتلاف چپ میانه او که برای حمایت نظامی قوی تر فشار می‌آورند بلندتر می‌شود.

خبرگزاری ایرنا: زلنسکی خواستار تجهیزات نظامی بیشتر شد. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در پی محاصره ماریوپل توسط روسیه، وضعیت این شهر بندری را غیرانسانی توصیف کرد و خواستار ارسال تجهیزات نظامی بیشتر از سوی غرب شد.پس از هفته‌ها آرامش نسبی در کی‌یف پایتخت اوکراین، مسکو با تشدید حملات در ماریوپل از نیروهای اوکراینی خواست تا سلاح های خود را زمین بگذارند و تسلیم شوند. 

یورونیوز: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به روسیه هشدار داد در صورت حذف کامل نیروهای اوکراینی در بندر ماریوپل، مذاکرات با مسکو را متوقف خواهد کرد. زلنسکی با پذیرش شرایط دشوار نظامیان و شبه‌نظامیان این کشور در ماریوپل گفت:‌ «بچه‌های ما با تمام قوا از خودشان دفاع می‌کنند.» وی با اشاره به کشتار در شهر برودیانکا در حومه کی‌یف گفت: «هرچقدر تعداد برودیانکاها بیشتر باشد، شانس موفقیت گفت‌وگوها کمتر می‌شود.»شهر ماریوپل از اهداف اصلی ارتش روسیه در جنگ با اوکراین به شمار می‌رود.

رادیو چین: بوریس جانسون از ورود به روسیه منع شد.  وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد: این اقدام در واکنش به کمپین رسانه‌ای و سیاسی افسارگسیخته با هدف منزوی کردن روسیه در سطح بین‌المللی، صورت می‌گیرد.ایجاد شرایطی برای خفه کردن اقتصاد ملی روسیه از دیگر دلایل ممنوعیت ورود جانسون به این کشور اعلام شده است.

خبرگزاری صدا و سیما: در پی مطرح شدن طرح نخست وزیر انگلیس برای انتقال پناهجویان بدون مجوز در انگلیس به کشور آفریقایی رواندا، بسیاری از صاحب نظران و مخالفان وی، مطرح شدن این طرح را تلاشی از سوی بوریس جانسون به منظور سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌های او می‌دانند. دولت بوریس جانسون قصد دارد پناهجویانی که به انگلیس وارد شده اند را به رواندا بفرستد.

خبرگزاری مهر : دفتر بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس از برنامه وی برای سفر به هند طی هفته آتی خبر داد.سفر وی روز پنجشنبه انجام خواهد شد و نخستین مقصد آن، شهر «احمدآباد» در ایالت «گجرات» است. این نخستین سفر یکی از نخست وزیران انگلیس به این ایالت هند محسوب می‌شود.بعد از سفر به احمدآباد و دیدار با نمایندگان تجاری-صنعتی این شهر، جانسون عازم دهلی نو خواهد بود تا با نارندرا مودی همتای هندی دیدار کند.محور گفتگوهای وی در این دیدار، بر مذاکرات در باب توافق تجارت آزاد متمرکز است که تجارت فی مابین را به ۳۶.۵ میلیارد دلار افزایش می‌دهد.

خبرگزاری تسنیم: رهبرکاتولیک‌های جهان از نژادپرستی کشورهای غربی انتقاد کرد. رهبر کاتولیک‌های جهان در گفتگو با یک رسانه ایتالیایی خطاب به مردم دنیا گفت: نوع رفتار ما ثابت می‌‌‌کند که ما نژادپرست هستیم.پاپ به مسئله پیشنهاد دولت انگلیس برای بازگرداندن پناهندگان به رواندا اشاره کرد و افزود: مهاجران و پناهندگان بر اساس نژاد و رنگ پوست درجه‌بندی می‌شوند و این مشکل در همه کشورهای توسعه یافته و نیافته صدق می‌کند.رهبر کاتولیک‌های جهان در ادامه صحبت‌هایش به تلویزیون RAI ایتالیا گفت:‌ ما نژادپرست هستیم و این بد است. هرچند هر کشوری حق دفاع از تمامیت ارضی خود را دارد ولی باید به حقوق بشر و صلح نیز توجه کنند.

آناتولی  ترکیه:  رئیس جمهور روسیه و ولیعهد عربستان سعودی طی تماس تلفنی تحولات اوکراین و بازارهای انرژی را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند.کاخ کرملین با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی تلفنی گفت‌وگو کرد. طرفین تحولات اوکراین و وضعیت بازارهای نفت و همکاری‌های انجام شده با سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و گروه اوپک پلاس را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند. همچنین پوتین و ابن سلمان در این مکالمه در باره اوضاع یمن نیز تبادل نظر کرده‌اند.

خبرگزاری ایلنا: منابع میدانی از ورود کاروان‌هایی مسلح به تسلیحات سنگین به پایتخت لیبی خبر دادند.کاروان‌های مسلح به تسلیحات سنگین و  متوسط از جنوب و غرب به طرابلس، پایتخت لیبی، وارد شده‌اند. این منابع تأیید کرده‌اند که این ستون‌ها به سمت مقرهای حاکمیتی در حال حرکت هستند. شاهدان عینی به این خبرگزاری گفته‌اند که این نیروهای در مرکز و نقاط مهم و حساس در پایتخت مستقر شده‌اند. به گفته این منابع مطلع، تمامی این گروه‌های مسلح، به «عبدالحمید دبیبه»، نخست‌وزیر دولت اتحاد ملی، وابستگی دارند.

تی .آر.تی ترکیه:  رئیس جمهور ترکیه، مسرور بارزانی نخست وزیر حکومت منطقه‌ای کرد شمال عراق را به حضور پذیرفت. بر اساس بیانیه نهاد ارتباطاتی ریاست جمهوری، در این مراسم که در دفتر کار دولما باغچه استانبول برگزار شد، موضوعاتی که موجب تقویت روابط دوجانبه و تحولات منطقه میشود مورد ارزیابی قرار گرفت.

دویچه وله: سفیر اسرائیل در واشنگتن می‌گوید عربستان نقش مهمی در خاورمیانه و جهان عرب ایفا می‌کند و از این رو آمریکا باید روابط خود با ریاض را ترمیم کند. مایکل هرتسوگ ایالات متحده را فراخواند روابط تنش‌آلود خود با عربستان سعودی را، اصلاح کند؛ به‌ویژه که توافق هسته‌ای برجام با ایران قرار است احیا شود.

اسپوتنیک روسیه: تجارت ایران در سه ماه پایانی سال ۱۴۰۰ با ۴۱ میلیون و ۵۲۲ هزار تن کالا به ارزش ۲۹ میلیارد و ۵۴۹ میلیون دلار، نسبت به زمستان سال ۹۹ رشد ۱۴ درصدی در وزن و ۳۷ درصدی در ارزش داشته است. از مجموع تجارت ۱۶۴ میلیون تنی ایران به ارزش ۱۰۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، ۴۱ میلیون و ۵۲۲ هزار تن کالا به ارزش ۲۹ میلیارد و ۵۴۹ میلیون دلار مربوط به فصل چهارم سال ۱۴۰۰ بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۴ درصد در وزن و ۳۷ درصد در ارزش رشد داشته است.

ایران پرس:  عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان در جمع تظاهرات کنندگان مخالفت با احداث پایگاه نظامیان آمریکایی در کشورش را از دلایل مهم برکناری خود دانست.عمران خان در تجمع اعتراضی حامیانش در کراچی پاکستان گفت: تنها گناه من مخالفت با احداث پایگاه های آمریکایی برای حمله به پاکستان و افغانستان بود.هزاران نفر در این گردهمایی علیه دخالت‌های آمریکا در کشورشان و تلاش برای به قدرت رساندن یک دولت وارداتی شعار سر دادند. یک‌شنبه 10 آوریل پس از اتمام رأی‌گیری در پارلمان پاکستان، «عمران خان» نتوانست رأی اعتماد کسب کند و رسماً از نخست‌وزیری برکنار شد.

الکوثرفارسی:  پس از یورش بامداد دیروز نظامیان رژیم صهیونیستی به غزه که به زخمی شدن بیش از ۱۵۰ تن و بازداشت ۴۰۰ تن منجر شد اکنون ارامش نسبی در مسجد الاقصی و اطراف ان حاکم شده است. با این حال حمایت گروه‌های مختلف از مسجد الاقصی همچنان ادامه دارد.هزاران نفر از فلسطینیان از گروه‌های مختلف در نوار غزه، با برگزاری تجمع باشکوهی تاکید کردند، نوار غزه بسان بشکه باروت است که هر لحظه ممکن است در برابر دشمن منفجر شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *