جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

تنش در دریای جنوبی چین / رئیس‌جمهور فیلیپین: به حملات خطرناک چین، واکنش نشان خواهیم داد

فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهوری فیلیپین روز پنجشنبه هشدار داد که کشورش به «حملات خطرناک» گارد ساحلی چین واکنش نشان خواهد داد. سخنان رئیس‌جمهوری فیلیپین از تشدید تنش در روابط چین و فیلیپین حکایت دارد. دو کشور بر سر مالکیت و کنترل آب‌های دریای جنوبی چین اختلاف دارند. ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی از دیگر طرف‌هایی هستند که ادعاهایی را در مورد آب‌های جنوبی چین مطرح کرده‌اند.

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی معنی است / احیای مرزهای اوکراین پس از شوروی در سال ۱۹۹۱، غیرقابل قبول است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته که طرح صلح پیشنهادی اوکراینی از آن جهت بی معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. نماینده عربستان در این مسابقه رومی القحطانی خواهد بود که تا کنون در چند مسابقه دختر شایسته از جمله مسابقه دختر شایسته عربستان سعودی، دختر شایسته صلح عرب و دختر شایسته خاورمیانه برنده شده است. مسابقه دختر شایسته جهان در سال ۲۰۲۴ قرار است ماه سپتامبر در مکزیک برگزار شود.

Loading

رسانه‌ها؛ تایوان روی مدار تنش و…

۱۴۰۱/۰۱/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: سفر تحریک‌آمیز نمایندگان کنگره آمریکا به تایوان، رزمایش نظامی چین در واکنش به سفر هیأت آمریکایی به تایوان، تاکید پکن بر ارائه توضیحات آمریکا درباره فعالیت بیولوژیکی - نظامی، اطلاعات جدیدی از فعالیت های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین، درخواست زلنسکی از اتحادیه اروپا برای پایان دادن به مراودات مالی با روسیه، کمک نظامی جدید آمریکا به اوکراین، غرق شدن رزم‌ناو  روسی در دریای سیاه، تاکیدآمریکا بر توسعه ناتو در اروپا، هشدار روسیه درباره پیوستن احتمالی سوئد و فنلاند به ناتو، رزمایش نظامی روسیه در دریای ژاپن، امارات خواستار بهترین روابط با ایران، نصب دوربین های نظارتی آژانس در نطنز، افزایش اعتراض‌ها در  آمریکا بعداز انتشار ویدئوهای مرگبار پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوستان، گسترش روابط ترکیه با مصر و عربستان، آزمایش سامانه جدید دفاع موشکی لیزری رژیم صهیونیستی و هشدار 4 نهاد وابسته به سازمان ملل در خصوص خطر امنیت غذا در جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: هواپیمای چند نماینده کنگره آمریکا در تایوان فرود آمد. یک گروه فراحزبی شامل شش قانون‌گذار آمریکایی از جمله «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا وارد تایوان شدند. این گروه در سفر دو روزه خود با «سای اینگ ون» رئیس جمهور تایوان دیدار خواهند کرد.دفتر ریاست جمهوری تایوان در بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد سفر نمایندگان کنگره آمریکا به این جزیره نه‌ تنها حمایت فراحزبی آمریکا از تایوان، بلکه ماهیت مستحکم روابط دو جانبه را نشان می‌دهد.این سفر در حالی انجام شده است که دولت چین بارها درباره اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا در قبال تایوان و تشدید تنش در دو سوی تنگه تایوان هشدار داده است.

خبرگزاری فارس: سفر قانونگذاران آمریکایی به سرپرستی «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای این کشور به تایوان با واکنش تند مواجه شد. ارتش چین امروز (جمعه) اعلام کرد که در اطراف تایوان رزمایش‌های نظامی انجام داده است.بر این اساس، سخنگوی فرماندهی جناح شرقی ارتش چین طی بیانیه‌ای گفت که این رزمایش‌ها به دلی پیام‌های اشتباهی است که آمریکا درمورد تایوان ارسال کرده است.

رادیو چین: چین بار دیگر خواستار توضیحات آمریکا درباره فعالیت بیولوژیکی – نظامی شد.جائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری اعلام کرد که تاکنون آمریکا درباره فعالیت بیولوژیکی – نظامی خود هیچ توضیح قاطع کننده ای نداده است و آمریکا حق خودداری از توضیح آن ندارد.جائو لی جیان گفت: ادعاهای آمریکا در این زمینه بسیار مبهم و متضاد است و تردیدهای جامعه جهانی را افزایش داده است. برای نمونه آمریکا در سراسر جهان چه تعداد تاسیسات بیولوژیکی ایجاد کرده؟ آمریکا به چه میزان نمونه بیولوژیکی از آزمایشگاه های بیولوژیک در اوکراین منتقل کرده و کاربرد آن چیست؟

اسپوتنیک روسیه: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: اطلاعات جدیدی از فعالیت های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین کشف کردیم.ژنرال ایگور کریلوف، فرمانده نیروهای دفاع بیولوژیکی، شیمیایی و رادیولوژیکی روسیه گفت که آمریکا بیش از 350 میلیون دلار در پروژه های مرکز علمی و تکنولوژیکی اوکراین صرف کرده است.ژنرال ایگور کریلوف، فرمانده نیروهای دفاع بیولوژیکی، شیمیایی و رادیولوژیکی روسیه گفت که در سال های اخیر, آمریکا بیش از 350 میلیون دلار در پروژه های مرکز علمی و تکنولوژیکی اوکراین صرف کرده است تا به تحقیقات مورد علاقه به پنتاگون از جمله در زمینه سلاح های بیولوژیکی بپردازد.

آناتولی  ترکیه: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در یک پیام ویدئویی گفت که اتحادیه اروپا باید حمایت مالی از ماشین جنگی روسیه را متوقف کند. زلنسکی با بیان اینکه اتحادیه اروپا باید تحریم نفتی روسیه را اجرا کند، گفت اروپا باید به وضوح نشان دهد که آماده است تا از تمام منابع انرژی روسیه صرف نظر کند.وی افزود: نیروهای روسی تحرکات خود را در شرق و جنوب تقویت کردند، حملات موشکی و توپخانه‌ای خود را ادامه می‌دهند، تجهیزات نظامی جدید آوردند و ذخایر خود را آماده کردند. روسیه همچنین در تلاش است تا اوکراینی‌های جنوب را در ارتش خود استخدام کند.

ان. اچ.کی ژاپن: وزارت دفاع آمریکا می گوید در بسته کمکی جدیدی که تصویب شده است این کشور سریعا تجهیزات نظامی و مایحتاج بیشتری به اوکراین ارسال خواهد کرد.جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در یک گفتگوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین قول ۸۰۰ میلیون دلار کمک نظامی دیگر داد.جان کربی ،دبیر مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا گفت کار برای ارسال کمک به ارتش اوکراین فورا شروع می شود.پنتاگون می گوید این بسته شامل ۲۰۰ نفربر زرهی ام ۱۱، ۱۰۰ خودروی هاموی،۱۱ بالگرد ام آی-۱۷ و ۱۸ دستگاه توپخانه هویتزر ۱۵۵ میلیمتری است.

خبرگزاری ایلنا:  وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که رزم‌ناو «مسکوا» که چهارشنبه گذشته بر اثر انفجار آسیب دیده بود، در آب‌های دریای سیاه غرق شده است. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که این رزم‌ناو، به دلیل آسیب دیدن بدنه آن در جریان آتش‌سوزی ناشی از انفجار مهمات، تعادل خود را از دست داد و زمانی که در حال بکسل شدن به طرف بندر بود، به دلیل متلاطم و طوفانی شدن دریا، غرق شد.مقام‌های روسیه اعلام کرده‌اند که این کشتی حامل ۵۱۰ خدمه بود که تمامی آنها به سلامت، آن را ترک کرده‌اند.

خبرگزاری ایرنا: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص طرح پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو ادعا کرد که توسعه ناتو موجب ثبات در اروپا می‌شود. ند پرایس گفت: بدون اشاره به کشور خاصی باید بگویم که ما فکر می‌کنیم توسعه ناتو ثبات در اروپا را به همراه خواهد داشت. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که سیاست درهای باز ناتو همچنان پابرجاست.

دویچه وله: یک مقام بلندپایه روسیه، به شدت نسبت به پیامدهای عضویت احتمالی فنلاند و سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هشدار داد. در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین، تمایل سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو افزایش یافته است. دمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه هشدار داد که در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، روسیه نیز باید سیاست دفاعی خود را تقویت کند چرا که ”دیگر نمی‌توان در مورد وضعیت عاری از سلاح هسته‌ای در منطقه بالتیک صحبت کرد و تعادل باید برقرار شود”.مدودف تاکید کرده که اگر سوئد و فنلاند به ناتو ملحق شوند، نیروهای پدافند زمینی و هوایی روسیه باید “به طور جدی تقویت شوند” و همچنین “نیروهای دریایی قابل توجهی” نیز باید از سوی مسکو در خلیج فنلاند مستقر شوند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت دفاع روسیه  در بحبوحه تنش بین مسکو و توکیو بر سر اوکراین، اعلام کرد که زیردریایی های روسی به عنوان بخشی از رزمایش در دریای ژاپن موشک‌های کروز «کالیبر»  شلیک کردند. در این رزمایش بیش از ۱۵ کشتی و دو زیردریایی شرکت کردند که موشک های کروز را از موقعیت زیر سطحی در دریای ژاپن شلیک و با موفقیت به هدف اصابت کردند.این مانور در شرایط تنش بالا بین روسیه و ژاپن انجام می شود که پس از اقدام نظامی مسکو علیه اوکراین، توکیو تحریم زغال سنگ روسیه را اعلام کرد. ژاپن پس از جنگ جهانی دوم به دلیل اختلاف بر سر چهار جزیره در مجمع الجزایر کوریل، در همسایگی هوکایدو، پیمان صلحی با مسکو امضا نکرده است.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر مشاور دولت امارات متحده عربی در سیاست خارجی، گفت ما تلاش می‌کنیم تا بهترین رابطه را با ایران داشته باشیم. انور قرقاش در نشست «امنیت و ثبات در جهان در حال تغییر ما، از نگاه امارات» که روز پنجشنبه در ابوظبی، برگزار شد، بار دیگر به ایران و داشتن رابطه خوب با همسایگان امارات متحده اشاره کرد. مشاور دولت امارات متحده عربی، گفت: «ما در امارات باید پیامد‌های تغییرات نظم بین‌المللی در منطقه که شامل کشور‌های ایران، ترکیه، پاکستان و هند است را دنبال کنیم.»

خبرگزاری مهر : آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی که به رؤیت رویترز رسیده، از تکمیل فرایند نصب دوربین های نظارتی در سایت نطنز خبر داد و اعلام کرد که ایران روند راه اندازی کارگاه جدیدی را که قطعات سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم را خواهد ساخت، آغاز کرده است.این قطعات قرار است با تجهیزاتی که اخیراً از تاسیسات کرج به نطنز منتقل شده است، ساخته شوند.گفته می شود که همزمان با نصب دوربین های آژانس، مهر و موم این تجهیزات هم برداشته شده است.

خبرگزاری تسنیم:  انتشار ویدئوهای خشونت پلیس میشیگان علیه یک مرد سیاهپوست که به ضرب گلوله این نیروها از پشت سرکشته شد، اعتراض‌های زیادی را ایجاد کرده است. پاتریک لیویا، 26 ساله در تاریخ چهار آوریل (15 فروردین) درگرند رپیدز میشیگان کشته شد. ویدئوی درگیری او با پلیس روز گذشته منتشر شد.اریک وینستروم، رئیس پلیس جدید شهر با استناد به اصل شفافیت، چهار ویدئو مربوط به این ماجرا را منتشر کرد.در یکی از ویدئوها پلیسی نشان داده می‌شود که روی بدن لیویا قرار گرفته و به نظر می‌رسد به سر او شلیک کرده است.

تی .آر.تی ترکیه: وزیر امور خارجه ترکیه بر گسترش روابط با مصر و عربستان سعودی تاکید کرد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه طی گفت‌وگوی زنده با شبکه خبری «NTV» ضمن تاکید بر گسترش روابط آنکارا با مصر و عربستان سعودی اظهارداشت: «روابط با مصر بهتر خواهد شد. ممکن است ترکیه و مصر در تمامی مسائل با یکدیگر هم نظر نباشند اما روابط مثبت میان دو کشور نه تنها به نفع ماست بلکه نتایج آن در کل منطقه مدیترانه شرقی نیز مشهود خواهد بود». وی همچنین به افزایش مراودات میان آنکارا و ریاض اشاره کرد و گفت: عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی نیز آغاز شده است. اقدامات مثبتی صورت گرفته و طبیعتا دیدارهای متقابل نیز صورت می‌گیرد.

یورونیوز:  اسرائیل سامانه جدید دفاع موشکی لیزری خود را «با موفقیت» آزمایش کرد. این سامانه می‌تواند انواع خمپاره، راکت و موشک ضدتانک را رهگیری و منهدم کند و قرار است مکمل سیستم دفاع ضدموشکی موسوم به گنبد آهنین باشد. نفتالی بند، نخست وزیر اسرائیل در ماه فوریه گفته بود که این سامانه در کمتر از یک سال دیگر عملیاتی می‌شود و آن را «پیامی به ایران» خوانده بود.

ایران پرس: بانک جهانی، سازمان تجارت جهانی، صندوق بین‌المللی پول و برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد هشدار دادند که امنیت غذایی جهان در خطر است و کشورها باید برای تامین خوراک مردم تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کنند.پس از جنگ روسیه و اوکراین که 5 اسفند گذشته آغاز شد، تولید و صادرات برخی مواد غذایی دچار اختلال شد. این دو کشور سهم قابل توجهی در تولید گندم، غلات و دانه‌های روغنی در جهان دارند.بانک جهانی، سازمان تجارت جهانی، صندوق بین‌المللی پول و برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه ای تاکید کردند که جنگ در اوکراین به فشارهای فزاینده ناشی از بحران همه‌گیری کرونا، تغییرات آب و هوایی و تنش‌های روزافزون منطقه‌ای می‌افزاید و تهدیدی برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به شمار می‌رود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *