جدیدترین مطالب

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

خاکسپاری شهدا در خیابان‌های نوار غزه

فلسطین آنلاین با انتشار تصاویری از قبور شهدای فلسطینی در خیابان‌های نوار غزه نوشت به سبب شمار زیاد شهدا و نبود جا در قبرستان ها، پیکر‌های شهدا در خیابان‌های نوار غزه به خاک سپرده می‌شوند.

Loading

أحدث المقالات

واکنش کرملین به جذب تروریست‌ها از تلگرام، اعدام اسیران روس و پیشنهاد صلح شرودر

مسکو- ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به گزارش‌ها درباره جذب عوامل حادثه تروریستی کروکوس از طریق یک کانال تلگرامی، بر لزوم رصد بیشتر این شبکه اجتماعی به منظور تبدیل نشدن آن به ابزار تروریست‌ها تأکید کرد.

ایران، چین و روسیه چگونه در حال ایجاد صمیمیت بیشتر بین یکدیگر هستند؟ / این اتحاد فعلا «ترسناک» نیست

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ابراهیم رئیسی همتای ایرانی اش چند نقطه اشتراک دارند. هر دو متعلق به گروه کوچکی از رهبران جهان هستند که شخصا تحت تحریم‌های دولت آمریکا قرار گرفته اند. هرچند هیچ کدام از ان‌ها چندان سفر نمی‌کنند، اما هر دو در سال‌های اخیر از چین دیدار داشته اند.

Loading

رسانه‌ها؛ ادامه جنگ افروزی آمریکا در اوکراین و…

۱۴۰۱/۰۱/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: کمک نظامی ۷۵۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین،تاکید پوتین بر تحقق تمامی اهداف عملیات نظامی در اوکراین، واکنش زلنسکی به سخنرانی پوتین، روایت ارتش اوکراین از تلفات نظامیان روسیه، تغییر رویکرد  رئیس‌جمهور آلمان به روسیه، ابراز تأسف دولت آلمان از رد درخواست سفر اشتاین‌مایر به اوکراین، ورود چهار کشتی دولتی چین به آبهای قلمرو ژاپن، رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی، ابراز نگرانی آمریکا از قدرت‌نمایی چین و روسیه در حوزه فضایی، تورم در آمریکا به بالاترین میزان در٤٠ سال، واکنش تند چین به اقدامات تحریمی آمریکا ضد روسیه ،چین و ایران، ادامه رسوایی «پارتی‌گیت» در بریتانیا، درگیری مرزی تاجیکستان و قرقیزستان، مذاکرات نظامی عربستان و آمریکا، سفر هیات بلندپایه امنیتی ترکیه به مصر برای عادی‌سازی روابط و موج جدید اسلام ستیزی در هند از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا:  دو مقام آمریکایی اعلام کردند که دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قصد دارد امروز چهارشنبه بسته نظامی دیگری به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار به اوکراین اختصاص دهد.این بسته با استفاده از اختیارات اجرایی رئیس جمهور آمریکا به صورت مستقیم در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت. مقامات آمریکایی همچنین اعلام کرده‌اند که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز چهارشنبه با روسای ۸ شرکت بزرگ اسلحه‌سازی این کشور دیدار می‌کند تا با آن‌ها برای تامین نیازهای تسلیحاتی اوکراین مشورت کند. این مقامات افزودند، تامین نیازهای نظامی اوکراین و همچنین آماده‌سازی برای یک جنگ طولانی‌تر در این کشور از موضوعات مورد بحث این دیدار خواهد بود. آمریکا از ابتدای آغاز به کار دولت جو بایدن تاکنون بیش از ۲.۴ میلیارد دلار کمک امنیتی به اوکراین صادر کرده است.

آناتولی  ترکیه:  رئیس جمهور روسیه گفت که کشورش به تمامی اهداف خود در حمله نظامی به اوکراین خواهد رسید.ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود به مناسبت «روز فضانوردان» درباره جنگ کشورش علیه اوکراین گفت: تردیدی نداریم که در عملیات ویژه نظامی در اوکراین به اهداف خود دست خواهیم یافت.پوتین که طی بازدید از یک پایگاه هوایی در منطقه آمور به هموار الکساندر لوکاشونکو همتای بلاروسی خود سخنرانی می‌کرد، تصریح کرد: خودمان را منزوی نخواهیم کرد. در جهان مدرن، قطع کامل روابط خارجی یک کشور و منزوی کردن آن ممکن نیست. درحال فعالیت و رایزنی با شرکای خود هستیم.وی با ادعای کمک روسیه به جمهوری‌های خودخوانده در شرق اوکراین، گفت که تامین امنیت روسیه دلیل حمله نظامی به اوکراین بوده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس‌جمهوری اوکراین امروز (چهارشنبه) تاکید مسکو مبنی بر اینکه جنگ علیه کشورش خوب پیش می‌رود، مورد تمسخر قرار داد و از ولادیمیر پوتین پرسید که چگونه می‌توانست طرحی را تایید کند که در آن تعداد زیادی از روس‌ها کشته شوند.ولودیمیر زلنسکی در پیامی ویدیویی گفت: در روسیه بار دیگر گفته می‌شود که این به اصطلاح “عملیات ویژه” آنها طبق برنامه پیش می‌رود. اما صادقانه بگویم که هیچکس در جهان درک نمی‌کند که چطور چنین طرحی اصلا ممکن است اتفاق بیفتد و حاصل شود. چطور ممکن است طرحی که شامل مرگ ده‌ها هزار تن از سربازان خودشان در اندکی بیش از یک ماه جنگ است، صورت بگیرد؟

خبرگزاری مهر : ستادکل ارتش اوکراین امروز در بیانیه ای ادعا کرد که تاکنون ۱۹ هزار و ۶۰۰ سرباز روسیه کشته شده و ۷۳۲ عراده تانک ارتش این کشور منهدم شده است! ستادکل ارتش اوکراین روز سه شنبه طی بیانیه‌ای ادعا کرد که در بازه زمانی ۲۴ فوریه تا ۱۲ آوریل، ۱۹ هزار و ۶۰۰ سرباز روسیه کشته و ۱۵۷ فروند جنگنده، ۱۴۰ فروند بالگرد و ۷۳۲ عراده تانک ارتش این کشور منهدم شده است!

العالم فارسی: رئیس جمهور آلمان روز سه شنبه در گفت‌و‌گو با یکی از نشریات این کشور گفته که رویکردش نسبت به روسیه را عوض کرده است.«فرانک والتر اشتاین‌مایر» رئیس جمهور آلمان در گفت‌و‌گو با هفته نامه «اشپیگل» در پاسخ به این سوال که چرا به دنبال روابط نزدیک با روسیه است گفت: ؟«درباره کدام نزدیکی حرف می‌زنید؟ من از سال 2017 به مسکو نرفته‌ام و با پوتین یا لاوروف صحبت نکرده‌ام. من بعد از اقدام روسیه در الحاق کریمه و شاید هم قبل‌تر از آن رویکردم را نسبت به روسیه تغییر دادم.»ساعتی قبل‌تر گزارش شد رئیس جمهور آلمان به اوکراین به دلیل مخالفت کی‌یف با ورود او به این کشور لغو شده است.

دویچه وله: دولت اوکراین درخواست سفر رئیس‌جمهوری آلمان به کی‌یف و ملاقات با همتای اوکراینی او را رد کرد. فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان در حاشیه سفر خود به ورشو، پایتخت لهستان از رد درخواست سفر خود به کی‌یف از سوی مقامات اوکراین ابراز تأسف کرد. او گفت، به همراه آندری دودا، رئیس‌جمهوری لهستان و همتایان خود از استونی، لتونی و لیتوانی قرار گذاشته بودند برای “ابراز همبستگی اروپا با اوکراین” به کی‌یف سفر کنند.رئیس‌جمهوری آلمان افزود: «من آماده این سفر بودم، اما باید درمی‌یافتم که این سفر مطلوب کی‌‌یف نیست».

ان. اچ.کی ژاپن: چهار کشتی دولتی چین از آبهای نزدیک جزایر سنکاکو در دریای چین شرقی، که قلمرو ژاپن است، عبور کردند.مقامات گارد ساحلی ژاپن می گویند این کشتی ها یکی پس از دیگری وارد آب های نزدیک جزیره کوباشیما شده و چند ساعتی در آنجا ماندند.این ششمین بار در سال جاری است که کشتی های دولتی چین در حال ورود به آب های قلمرو ژاپن در سواحل جزایر سنکاکو مشاهده می شوند.ژاپن کنترل این جزایر را در دست دارد. دولت ژاپن این موضع را حفظ می کند این جزایر بخشی جدایی ناپذیر از خاک این کشور هستند. چین و تایوان نیز مدعی آنها هستند.

خبرگزاری فارس: ناو هواپیمابر «یواس اس آبراهام لینکلن» آمریکا قصد دارد در دریای چین شرقی مستقر شده و با نیروی دریایی کره جنوبی تمرین انجام دهد.ناو هواپیمابر اتمی «یواس اس آبراهام لینکلن» آمریکا  که در حال حاضر در دریای چین شرقی قرار دارد، قصد دارد در ۱۵ آوریل (جمعه ۲۶ فروردین) با نیروی دریایی کره جنوبی رزمایش انجام دهد. به نوشته وبگاه «هانی کره» ورود این کشتی آمریکایی به دریای چین شرقی بعد از گذشت چهار سال صورت می‌گیرد. چهار سال قبل  زمانی که کره شمالی یک موشک بالستیک قاره پیما شلیک کرد و تنش‌های نظامی در شبه جزیره کره بالا گرفت، این ناو در منطقه مستقر شد.گزارش‌ها حاکی از آن است که کره جنوبی و آمریکا در حال بررسی ارسال پیام هشداردهنده به کره شمالی از این ناو هواپیمابر هستند.

خبرگزاری صدا و سیما: براساس اعلام نهاد اطلاعاتی آمریکا، چین و روسیه در پی مخدوش ساختن رهبری آمریکا در حوزه فضایی هستند. نهاد اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد، شواهدی وجود دارد که اثبات می‌کند نیت روسیه و چین این است که رهبری آمریکا و هم پیمانانش را در حوزه فضا مخدوش سازند، به باور ما این دو کشور توانایی آن را دارند تا در حوزه فضایی به برتری‌هایی دست یابند، اقدامات رقابتی در حوزه فضا از سال ۲۰۱۹ به طرز قابل توجهی بیشتر شده است.

رادیو چین: تورم در آمریکا به بالاترین میزان در۴٠ سال گذشته رسید. وزارت کار ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که نرخ تورم در این کشور در یک سال گذشته ۸.۵ درصد افزایش یافت که این بالاترین افزایش تورم در امریکا در ۴۰ سال گذشته است.در یک سال گذشته هزینه غذا، سوخت، مسکن و سایر نیازهای ضروری در آمریکا بر مصرف کنندگان آمریکایی فشار آورده و افزایش درآمدها را خنثی کرده است.گزارش دولت آمریکا همچنین نشان می دهد  که تورم  در ماه های  فوریه تا مارس ۱.۲ درصد افزایش یافته است در حالی که این تورم در ماه های ژانویه تا فوریه ۰.۸ درصد افزایش داشته است.

ایران پرس: سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به اقدامات تحریمی و دست درازی آمریکا به دارایی‌های سایر کشورها از جمله ایران و روسیه، واشنگتن را «راهزن اقتصادی شماره یک» در جهان توصیف کرد. وی با اشاره به سیاست‌های پولی و دست‌درازی‌های آمریکا نوشت: برداشتن کلاه جهان با تسهیل کمی (QE) عظیم، مسدود کردن ذخایر تبادل ارزی (فارکس) ایران، تصرف دارایی‌های افغانستان، مسدود کردن ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر طلا و تبادلات ارزی روسیه و دارایی‌های خارجی نهادها و افراد این کشور. مطمئناً این‌ها برای تبدیل شدن ایالات متحده به راهزن اقتصادی شماره یک در جهان کافی است.

یورونیوز: دفتر بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد که او و ریشی سوناک، رئیس خزانه‌داری دولت به دلیل برگزاری مهمانی در ادارات دولتی و در نتیجه نقض مقررات کرونا به دست پلیس جریمه می‌شوند. این خبر دیروز پس از آن منتشر شد که پلیس متروپولیتن لندن اعلام کرد در حال صدور ۳۰ ​​برگه جریمه دیگر در پیوند با رسوایی مهمانی‌های دولتی یا «پارتی‌گیت» است. در این ماجرا که خشم بسیاری از مردم بریتانیا را برانگیخته، پای ده‌ها سیاستمدار و مقام دولتی به دلیل وجود ادعاهایی علیه آنها مبنی بر نقض قرنطینه و محدودیت‌های کرونایی در میان است.

اسپوتنیک روسیه: تاجیکستان ارتش خود را در نزدیکی مرز قرقیزستان به صورت آماده باش در اورده است. مرکز مطبوعاتی سرویس مرزی قرقیزستان در بیانیه ای اعلام نمود که تاجیکستان نیروهای مسلح خود را به مرزهای ما کشانده است. مرکز مطبوعاتی سرویس مرزی قرقیزستان گزارش داد تاجیکستان نیروهای مسلح خود را به سمت مرز با قرقیزستان می کشد، جایی که پیشتر درگیری بین مرزبانان دو کشور رخ داد.از دیروز، وضعیت در بخش قرقیزستان و تاجیکستان از مرز دولتی متشنج توصیف شده است.

خبرگزاری تسنیم: رئیس ستاد کل ارتش عربستان و فرمانده نیروی دریایی فرماندهی مرکزی آمریکا درباره همکاری‌های نظامی میان دو کشور رایزنی کردند. سپهبد «فیاض بن حامد الرویلی» رئیس ستاد کل ارتش عربستان روز سه شنبه  با «چارلز کوپر» فرمانده نیروی دریایی مرکزی آمریکا گفت‌وگو کرد.پایگاه الخلیج الجدید نوشت: در این دیدار تعدادی از موضوعات مورد علاقه و همکاری مشترک نیروهای دریایی عربستان و آمریکا به اصطلاح برای «تضمین امنیت و ثبات منطقه» مورد بررسی قرار گرفت. ارزش قراردادهای تسلیحاتی امضا شده میان ریاض و واشنگتن از مارس 2015 نزدیک به 28.4 میلیارد دلار هستند که 20 قرارداد آنها به ارزش 1.2 میلیارد دلار در دوره ریاست جمهوری «جو بایدن» در سال 2021 امضا شده‌اند.

خبرگزاری ایلنا:  یک هیات بلندپایه امنیتی ترکیه در آینده نزدیک در راستای عادی‌سازی روابط این کشور با مصر به قاهره سفر می‌کند.این سفر طی هفته‌های آینده انجام می‌شود و فراهم کردن مقدمات آن هم‌اکنون آغاز شده است.رایزنی درباره پرونده اخوان‌المسلمین و خروج نیروهای بیگانه از لیبی، از محورهای اصلی این سفر خواهد بود. دو مقام ترکیه‌ای گفتند که آنکارا تصمیم گرفته با تعیین یک سفیر جدید در قاهره به خلاء دیپلماتیک ۹ ساله‌اش در این کشور پایان دهد.

الکوثرفارسی: با شروع موج جدید اسلام ستیزی و تعرض هندوها به مسلمانان این کشور، روز گذشته در مراسم بزرگداشت “تولد خدای رام” هندوها با ورود به مسجدی در ایالت بیهار، پرچم زعفرانی که نماد هندوییسم است را به اهتزاز درآوردند. ویدئویی پخش شده از این حادثه در شبکه های اجتماعی مردانی را نشان می‌دهد که با شادی در حال شعار دادن هستند و و شخصی را که درحال قراردادن پرچم روی گلدسته‌های بیرونی مسجد است، تشویق می‌کنند.یکشنبه گذشته “یاتی نارسینگان” راهب هندو با انتشار بیانیه‌ای خواستار حملات مسلحانه هندوها به خانه‌های مسلمانان شده بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *