جدیدترین مطالب

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

نگاه بسیاری از مردم سراسر خاورمیانه، که ذهنشان آکنده از تصاویر مصائب فلسطینی است، به ایران، که به تنهایی جلوی اسرائیل ایستاده، هیچگاه تا این اندازه مثبت نبوده است.

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

هنیه با اردوغان دیدار کرد

منابع فلسطینی گزارش دادند که رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که به ترکیه سفر کرده، امروز با رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت و گو کرده است.

هنیه با اردوغان دیدار کرد

منابع فلسطینی گزارش دادند که رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که به ترکیه سفر کرده، امروز با رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت و گو کرده است.

پاشینیان: با بازگرداندن دو روستا به جمهوری آذربایجان، مرزبان‌های روسی مرز تاووش را ترک می‌کنند / هیچ موضوع عمده‌ای در این رابطه با طرف روسیه باقی نمانده / باکو و ایروان می‌توانند با همکاری با یکدیگر از مرز محافظت کنند

نخست وزیر ارمنستان امروز (شنبه) اعلام کرد نیروهای مرزبان روسیه‌ای مستقر در منطقه مرزی «تاووش» مابین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در پی روند جاری تعیین مرز و تحدید حدود بین دو کشور از این منطقه خارج می‌شوند.

Loading

رسانه‌ها؛ لغو روابط تجاری آمریکا و روسیه و…

۱۴۰۱/۰۱/۱۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تایید لغو روابط تجاری عادی آمریکا با روسیه در مجلس سنا، افشای هدف عملیات ویژه در اوکراین، تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر و واکنش زلنسکی، واکنش چین به تعلیق عضویت روسیه، اخراج ۴ دیپلمات روس از اتریش، تصمیم ژاپن به اخراج چند دیپلمات روسی، تحریم مقامات ارشد استرالیا و نیوزیلند و اخراج دو دیپلمات ایرلندی  توسط روسیه، تایید "تلفات قابل توجه" روسیه در اوکراین، ادامه ارسال پهپادهای ضد تانک به اوکراین، تاکید چین بر پایان فعالیت ناتو  تیراندازی در قلب تل‌آویو با 2 کشته و 11 زخمی، بیانیه پایانی نشست ریاض درباره یمن، آغاز مذاکرات با انصارالله تحت نظارت سازمان ملل، حمله پهپادی به عین الاسد، ابطال انحلال پارلمان ملی پاکستان  و تصویب پروژه نفتی بحث‌برانگیز کانادا در اقیانوس اطلس از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی  ترکیه:  مجلس سنای آمریکا با رای «موافق» تمام 100 سناتور، طرح لغو روابط تجاری عادی این کشور با روسیه و بلاروس را به تصویب رساند.این طرح در چارچوب تحریم‌های علیه روسیه به‌دلیل حملات آن به اوکراین تهیه شده و پس از امضای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا لازم‌الاجرا خواهد شد.روسیه و بلاروس در چارچوب این قانون با تعرفه‌های بسیار بالاتری روبرو خواهند شد. صادرات و واردات بسیاری از محصولات با این کشورها ممنوع خواهد شد. همچنین تمام فعالیت‌های تجاری این کشورها با آمریکا به‌طور قابل توجهی دشوارتر خواهد شد.

اسپوتنیک روسیه: سخنگوی ریاست جمهوری روسیه جلوگیری از جنگ جهانی سوم را هدف عملیات ویژه در اوکراین نامید. دیمیتری پسکوف گفت که اقدامات روسیه در اوکراین از خطر جنگ جهانی سوم جلوگیری می کند. وی افزود: وضعیتی را تصور کنید که یکی از اعضای ناتو، اوکراین، در فکر بازگشت کریمه به خاک خود است و به روسیه حمله می کند. با اعمال ماده 5 منشور ناتو، کشورهای ناتو با سلاح هسته ای باید از اوکراین دفاع کنند، ممکن است جنگ جهانی سوم رخ دهد. او در پخش شبکه تلویزیونی انگلیسی اسکای نیوز گفت: آنچه اکنون در حال اجراست، از ما در برابر هرگونه تهدید احتمالی چنین جنگی محافظت می کند.

یورونیوز: مجمع عمومی سازمان ملل به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر رای داد . سومین نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره جنگ اوکراین به درخواست آمریکا و متحدانش روز پنجشنبه برای تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر برگزار شد.مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۹۳ رای موافق، ۲۴ رای مخالف و ۵۸ رای ممتنع، عضویت روسیه را در شورای حقوق بشر سازمان ملل تعلیق کرد. اوکراین روز پنجشنبه ضمن استقبال و قدردانی از تصمیم برای تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد که گفت که «جنایتکاران جنگی» نباید در این نهاد نمایندگی داشته باشند.ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین با انتشار توئیتی در این خصوص تصریح کرد: ما باید فشار هماهنگ بر روسیه را در همه مجامع بین المللی حفظ کنیم. بیایید روسیه را وادار کنیم تا در پی صلح با ما باشد.

ایران پرس: “ژانگ جون” سفیر چین در سازمان ملل در واکنش به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر این سازمان گفت: پکن با سیاسی کردن حقوق بشر مخالف است. الجزایر، بلاروس، کوبا، کره شمالی، ایران، قزاقستان، چین، روسیه، سوریه، ازبکستان، تاجیکستان و ویتنام به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر رای منفی دادند.”ژانگ جون” افزود: چنین اقدام عجولانه ای در مجمع عمومی که کشورها را مجبور به انتخاب یک طرف می کند، شکاف میان اعضا را تشدید خواهد کرد و باعث افزایش رویارویی طرف های مربوطه می شود.

خبرگزاری ایلنا: اتریش از اخراج ۴ دیپلمات روس از خاک این کشور خبر داد. بنابراین اتریش به فهرست کشورهای غربی پیوست که اخیرا دیپلمات‌های روس را افراد نامطلوب اعلام کرده اند. وزارت خارجه اتریش در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم گرفته است عنوان دیپلماتیک را از سه تن از کارکنان سفارت روسیه در وین و یک تن دیگر در کنسولگری روسیه در سالزبورگ سلب کند. «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه وعده داد که مسکو به این اقدام اتریش پاسخ مناسب خواهد داد.

خبرگزاری فارس: ژاپن هم تصمیم به اخراج چند دیپلمات روسی گرفت.‌ خبرگزاری «کیودو» امروز (جمعه) به نقل از چند منبع مرتبط با این موضوع گزارش داد که دولت توکیو تصمیم به اخراج برخی دیپلمات‌های روس گرفته است. «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن در ساعت ۱۸:۰۰ به وقت محلی، نشست خبری در این رابطه برگزار خواهد کرد که انتظار می‌رود اعمال تحریم‌های بیشتر ژاپن علیه روسیه را اعلام کند.

تی .آر.تی ترکیه:  روسیه اعلام کرد که مقامات ارشد استرالیا و نیوزیلند در فهرست تحریم‌های مسکو قرار گرفتند. وزارت امور خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات ارشد استرالیا و نیوزیلند شامل نخست‌وزیران دو کشور به همراه 358 تن دیگر در فهرست تحریم‌های مسکو قرار گرفتند.براساس این بیانیه٬ از امروز، اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا به همراه 228 شهروند این کشور از جمله اعضای کمیته امنیت ملی٬ اعضای مجلس نمایندگان، سنا و مجالس قانونگذار منطقه‌ای، به عنوان اقدام متقابل از ورود به روسیه منع شده‌اند. اعضای ارتش، بازرگانان٬ کارشناسان و اصحاب رسانه استرالیا که نگرش منفی نسبت به روسیه دارند٬ به زودی در لیست سیاه قرار خواهند گرفت.

خبرگزاری ایرنا: روسیه در واکنش به اخراج چهار دیپلمات خود در دوبلین ، ۲ دیپلمات ایرلندی را از مسکو اخراج کرد. برایان مک الداف سفیر ایرلند در روسیه پنجشنبه شب به وزارت خارجه روسیه احضار شد و اخراج ۲ دیپلمات این کشور را به وی ابلاغ کرد.با اخراج ها این افراد، تعداد دیپلمات های ایرلندی مستقر در مسکو به چهار نفر از جمله سفیر کاهش خواهد یافت. روسیه اعلام کرد که اخراج این دیپلمات‌های دوبلین در پاسخ به اقدامات غیردوستانه و بی‌اساس مقامات ایرلندی صورت گرفته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی کاخ کرملین در مصاحبه‌ای اذعان کرد که روسیه «تلفات قابل‌توجهی» را متحمل شده است و آن را یک «تراژدی بزرگ» خواند. در اقدامی نادر، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین این اظهارات را در مصاحبه با اسکای نیوز عنوان داشته است. روسیه در مورد “تلفات نیروهای خود” اطلاعات زیادی ارائه نکرده است. اعداد و ارقام قبلی گزارش شده توسط مسکو، “به طرز قابل توجهی” کمتر از برآوردهای اوکراین و ناتو بوده است. سخنگوی کرملین همچنین اتهاماتی که درخصوص بوچا و سایر مناطق در اوکراین علیه روسیه وارد شده است را رد کرد و گفت: وضعیت در اوکراین “صحنه سازی” شده و چیزی بیش از این نیست.

ان. اچ.کی ژاپن: آمریکا پهپادهای ضد تانک به اوکراین می دهد. بسته ای از کمک های آمریکا به اوکراین شامل پهپادهای ضد تانک و خودروهای زرهی قرار است وارد اوکراین شود.جان کربی، سخنگوی مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا گفت که ۱۰۰ پهپاد سوییچ بلید به زودی وارد اوکراین خواهد شد.دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، ماه گذشته وعده داد که این پهپادها را برای کمک به اوکراین جهت نبرد در مقابل نیروهای روسیه ارسال خواهد کرد.

رادیو چین: چین ناتو را محصول جنگ سرد دانست و تاکید کرد ناتو باید به تاریخ بپیوندد. جائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره قصد برخی کشورها برای پیوستن به ناتو گفت: موضع چین درباره گسترش ناتو به شرق بسیار روشن است. ناتو محصول جنگ سرد بوده و مدت‌هاست که باید به تاریخ بپیوندد.وی همچنین به چنین کشورهایی توصیه  کرد در توسعه روابط خود با ناتو محتاطانه عمل کنند.

العالم فارسی: وقوع تیراندازی در قلب تل آویو به کشته دو شهرک نشین و زخمی شدن 11 نفر دیگر منجر شد. در جریان این تیراندازی که در مرکز تل‌آویو صورت گرفته است، 11 نفر مجروح شدند که حال 4 نفر از زخمی ها وخیم گزارش شده است.”ایلی لیوی” سخنگوی پلیس رژیم صهیونیستی در تل آویو اعلام کرد که ظاهرا تیراندازی در سه مکان مختلف صورت گرفته است. شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این عملیات توسط یک فرد مسلح انجام شد و وی کشته شده است.

خبرگزاری مهر :  نشست مشورتی ریاض که دولت نجات ملی یمن در آن حضور نداشت و به بهانه حل بحران یمن برگزار شده بود با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.در این بیانیه پایانی بر ضرورت کنار گذاشتن راهکارهای نظامی و نشستن بر سر میز مذاکرات به منظور حل سیاسی بحران یمن تاکید شده است.در بیانیه مذکور همچنین ادعا شده است که آینده یمن یا آینده شورای همکاری خلیج فارس گره خورده است.این در حالی است که سخنگوی «أنصارالله» یمن روز پنجشنبه در واکنش به تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری، گفت: هر فعالیتی در خارج از مرزهای یمن تنها یک نمایش مضحک است.

الکوثرفارسی:  عربستان از شورای رهبری ریاست جمهوری یمن که (با کناره گیری عبدر ربه منصور هادی تازه تشکیل شده) خواست تا مذاکرات با انصارالله را تحت نظارت سازمان ملل آغاز کند. عربستان از شورای رهبری ریاست جمهوری یمن خواست تا مذاکرات با انصارالله را تحت نظارت سازمان ملل برای دستیابی به یک راه حل سیاسی نهایی و جامع شامل یک دوره انتقالی که یمن را به صلح و توسعه می‌رساند، آغاز کند. در عین حال، ولیعهد عربستان دیروز از «رشاد محمد العلیمی» رئیس شورای رهبری ریاست جمهوری یمن و اعضای این شورا استقبال کرد. رسانه های منطقه روز پنجشنبه به نقل از «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن از تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری خبر دادند.

خبرگزاری تسنیم:  ائتلاف آمریکایی امروز جمعه از حمله پهپادی به پایگاه عین الاسد در استان الانبار خبر داد.در بیانیه ائتلاف آمریکایی آمده است که در ساعت 1:46 بامداد روز جمعه سامانه دفاع هوایی آمریکایی یک پهپاد را پس از ورود به حریم هوایی عین الاسد سرنگون کرد.طبق این بیانیه تلفات و خساراتی گزارش نشده است و حادثه در دست بررسی است.

خبرگزاری صدا و سیما: به دنبال انحلال جنجال آفرین پارلمان ملی پاکستان، دیوان عالی این کشور پس از پنج روز بررسی شرایط آشفته سیاسی، در حکمی اعلام کرد: انحلال پارلمان پاکستان خلاف قانون اساسی است. دیوان عالی پاکستان با غیرقانونی اعلام کردن انحلال مجلس ملی توسط نخست وزیر و رییس جمهور این کشور، تصریح کرد: مجلس ملی باید به فعالیت‌های خود ادامه دهد.در این حکم آمده است: تصمیم نائب رییس پارلمان برای رد کردن طرح عدم اعتماد به نخست وزیر نیز خلاف قانون اساسی پاکستان و خارج از حوزه‌ی اختیارات وی است.

دویچه وله: دولت کانادا به رغم مخالفت محققان و فعالان زیست محیطی پروژه نفتی بحث برانگیز نیوفاندلند را تایید کرد. بر اساس این پروژه کانادا می‌تواند در ظرف ۳۰  سال ۳۰۰ میلیون بشکه نفت در میدان نفتی خود در اقیانوس اطلس تولید کند.استیون گیلبولت، وزیر محیط زیست و تغییرات اقلیمی کانادا از بهره‌برداری منابع “نورث بی” خبر داد. طبق گفته وزیر محیط زیست کانادا قرار است شرکت نفت و گاز نروژی “اکوینور” (Equinor) میدان نفتی کانادا در عمق یک کیلومتری اقیانوس اطلس و در فاصله ۵۰۰ کیلومتری سواحل نیوفاندلند را توسعه دهد.طبق داده‌های این شرکت نروژی حدود ۳۰۰ میلیون بشکه نفت در ۳۰ سال آینده تولید خواهد شد. این پنجمین پروژه کانادا از این نوع است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *