جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

در کرملین درباره وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص کره شمالی در شورای امنیت توضیح دادند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد استفاده روسیه از حق وتو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید مأموریت کارشناسان در زمینه تحریم ها علیه کره شمالی با منافع فدراسیون روسیه مطابقت دارد.

بولتون: ترامپ مصمم به خروج از ناتو است

مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا با تاکید بر اینکه ترامپ مصمم به خروج از ناتو است گفت که وی در صورت عهده داری مجدد ریاست جمهوری آمریکا می تواند به ناتو پشت کند.

ژاپن کمک مالی به آنروا را از سر می‌گیرد

تهران- ایرنا- پس از ناکامی رژیم صهیونیستی در متهم کردن آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) به مشارکت در عملیات ۷ اکتبر گروه‌های مقاومت فلسطینی، شبکه «الجزیره» خبر داد که ژاپن در حال برنامه‌ریزی برای از سرگیری کمک‌های مالی خود به این آژانس است.

Loading

 رسانه‌ها؛ اخراج دیپلمات های روس از اروپا و…

۱۴۰۱/۰۱/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها:اخراج دیپلمات های روسیه از چند کشوراروپایی و واکنش مسکو، درخواست اوکراین از چین برای کمک به خاتمه جنگ،رد وقایع شهر بوچای اوکراین از سوی پنتاگون،تاکید بایدن بر محاکمه پوتین به دلیل ارتکاب به «جنایت جنگی»،توافق نخست‌وزیران چرخشی رژیم اسرائیل درباره ایران، گفت‌وگوی بنت و مودی درباره مذاکرات احیای برجام، طرح عدم لغو تحریم سپاه از سوی جمهوریخواهان کنگره آمریکا، معرفی جانشین موقت عمران خان، بروز ناآرامی و درگیری شدید در جزیره کُرس فرانسه،آزمایش مخفیانه موشک هایپرسونیک در آمریکا،هشدار هسته ای خواهر کیم جونگ اون به کره جنوبی، استقرار سامانه پاتریوت آمریکا در فیلیپین، موافقت آمریکا با فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به بلغارستان واستعفای دولت کویت برای چهارمین باراز مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 خبرگزاری ایلنا: دولت آلمان ۴۰ دیپلمات روسیه را اخراج کرد.وزارت خارجه آلمان دیروز «سرگئی نچایف»، سفیر روسیه را به این احضار و پس از یک گفت‌وگوی کوتاه به این دیپلمات ارشد کرملین اعلام کرد که ۴۰ دیپلمات روس افراد نامطلوب تشخیص داده شده‌اند و باید طی پنج روز آینده کشور را ترک کنند.دانمارک و ایتالیا نیز اقدامات مشابهی صورت دادند.

تی .آر.تی ترکیه: وزارت امور خارجه فرانسه از تصمیم اخراج 35 دیپلمات روس از خاک این کشور خبر داد.این وزارتخانه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم بخشی از تصمیمات اتخاذ شده توسط اتحادیه اروپا بوده و تامین امنیت شهروندان فرانسه و اروپا مورد اولویت قرار دارد.

خبرگزاری فارس: مسکو تاکید کرد: به طور قطع پاسخ اخراج دیپلمات‌های روس را از آلمان خواهیم داد.سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که مسکو به طور قطع پاسخ اخراج چهل دیپلمات روس از خاک آلمان را خواهد داد.زاخاروا اقدام رهبری آلمان را «عمل بدخواهانه ماشین سیاسی آلمان» توصیف کرد.

خبرگزاری ایرنا: «دیمیترو کولبا » وزیر خارجه اوکراین در گفت و گوی تلفنی با « وانگ یی » وزیرامور خارجه چین از وی درخواست کرد تا دولت چین از روابطش با روسیه برای پایان و خاتمه جنگ استفاده کند. مکالمه تلفنی میان وزیران امور خارجه چین و اوکراین که به گفته «وانگ یی» به درخواست «دیمیترو کولبا»  صورت گرفت، نخستین گفتگوی در سطوح بالا میان دو کشور چین و اوکراین از اول مارس سال جاری می باشد که وزیر امورخارجه اوکراین از چین خواست تا از روابطش با روسیه برای پایان دادن به حمله نظامی استفاده کند.

ایران پرس: یک مقام ارشد دفاعی آمریکا اعلام کرد پنتاگون در موقعیتی قرار ندارد تا به صورت مستقل ادعاهای اوکراینی‌ها در خصوص جنایت های منتسب به نیروهای روسیه علیه غیرنظامیان در شهر بوچا را تایید کند، اما دلیلی برای رد این ادعاها نیز ندارد. رسانه‌های غربی روز یکشنبه با انتشار تصاویری از شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف مدعی شدند نیروهای روسیه حین خروج از اطراف پایتخت اوکراین غیرنظامیان را هدف گلوله قرار داده اند.یک مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) که خواست نامش فاش نشود، روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران رسانه های بین المللی گفت ما همان تصاویری را می بینیم که دیگران آن را مشاهده  می کنند. ما هیچ دلیلی برای رد ادعای اوکراینی ها در خصوص این جنایت ها که عمیقا نگران کننده هستند، نداریم.

آناتولی  ترکیه: رئیس جمهور آمریکا گفت پوتین یک «جنایتکار جنگی» است و باید محاکمه شود. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با خبرنگاران در مسیر بازگشت به وانشگتن از دلاویر، در ارتباط با تصاویر مربوط به اجساد غیرنظامیان در شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف، پایتخت اوکراین گفت: تمامی سرنخ‌های لازم را برای محاکمه ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به عنوان جنایتکار جنگی را جمع‌آوری کنیم. او یک فردی بی‌رحم و اتفاقات بوچا تکان دهنده است.

الکوثرفارسی: تلویزیون رژیم صهیونیستی ازتوافقی استثنائی میان نخست‌وزیر فعلی این رژیم و نخست‌وزیر بعدی بر سر پرونده ایران خبر داد.سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان خردادماه گذشته (۱۴۰۰) «نفتالی بنت» سیزدهمین نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس سی و ششمین کابینه این رژیم شد و مدت ۱۲ ساله نخست‌وزیری «بنیامین نتانیاهو» به پایان رسید.نفتالی بنت نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی با یائیر لاپید وزیر خارجه و نخست‌وزیر بعدی بر اساس توافق اولیه، به توافقی درباره پرونده هسته‌ای ایران رسیده‌اند.

العالم فارسی: نخست وزیر رژیم صهیونیستی با «نارندرا مودی» همتای هندی خود در زمینه چشم انداز احیای برجام و امور مهم منطقه‌ای و جهانی گفت‌وگو کرد.به نوشته روزنامه «جروزالم پست» در اولین تماس تلفنی بین «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با «نارندرا مودی» نخست وزیر هند از زمانی که بنت هفته گذشته سفر برنامه ریزی شده خود به هند را به دلیل ابتلای به کرونا به تعویق انداخت، طرفین درباره امور مهم جهانی و منطقه‌ای از جمله چشم انداز توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری مهر: ۲ نماینده جمهوریخواه در کنگره این کشور درصددند تا از طریق تصویب طرحی مانع از اقدام احتمالی دولت «بایدن» در خصوص حذف سپاه از فهرست ادعایی تروریسم شوند.وبگاه«واشنگتن فری بیکن» نوشت، تعدادی از نمایندگان جمهوریخواه در کنگره آمریکا در صدد هستند تا از طریق تصویب طرحی مانع از اقدام احتمالی دولت «جو بایدن» رییس جمهور این کشور در خصوص حذف سپاه پاسداران از فهرست موهوم «تروریسم» شوند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست‌وزیر پاکستان در پاسخ به نامه رییس ‌جمهوری این کشور، گلزار احمد؛ رییس سابق دیوان عالی پاکستان را برای پست نخست‌وزیری موقت به عنوان جانشین عمران خان؛ نخست‌وزیر برکنارشده معرفی کرد. فواد چودری؛ رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان (حزب متبوع عمران خان) با نشر توییتی نوشته‌ است که عمران خان؛ نخست‌وزیر پاکستان در پاسخ به نامه عارف علوی؛ رییس‌جمهور کشور، گلزار احمد؛ رییس سابق دیوان عالی پاکستان را برای پست نخست‌وزیری موقت معرفی کرد.از سوی دیگر کمیسیون انتخابات پاکستان، امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که با توجه به چالش‌های قانونی و لجستیک، نمی‌تواند ظرف سه ماه آینده انتخابات سراسری را برگزار کند.

خبرگزاری صدا و سیما: منابع رسانه ای خبر دادند  وضعیت در جزیره کُرس فرانسه بسیار وخیم است.جاناتان سیکسو خبرنگار یک شبکه تلویزیونی در کرس گفت: وقتی که مشاهده می‌کنیم پرچم‌های فرانسه آتش زده و به پاسگاه‌های ژاندارمری حمله می‌شود، وضعیت بسیار وخیم است.

اسپوتنیک روسیه: آمریکا برای جلوگیری از تشدید روابط با روسیه، موشک مافوق صوت را مخفیانه آزمایش کرده است. ایالات متحده در اواسط ماه مارس به طور مخفیانه آزمایش موفقیت‌آمیزی یک موشک هایپرسونیک را انجام داد، اما برای “جلوگیری از افزایش تنش با روسیه”، آن را گزارش نکرد.خاطرنشان می شود که آزمایش این موشک در زمان تهیه مقدمات سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به اروپا انجام شد که در جریان آن، وی از لهستان و اردوگاه پناهندگان اوکراینی بازدید کرد.

یورونیوز: خواهر کیم جونگ اون کره جنوبی را به نابودی با حمله هسته‌ای تهدید کرد.هشدار کیم یو جونگ که روز سه‌شنبه در رسانه‌های دولتی کره شمالی منتشر شده دومین واکنش تند او در سه روز گذشته به اظهارات سو ووک، رئیس ستاد ارتش کره جنوبی است که هفته گذشته مطرح شده بود. یوجونگ در تهدید تازه خود با اشاره به صحبت‌های رئیس ستاد ارتش کره جنوبی که از حمله پیشگیرانه به کره شمالی سخن گفته بود تاکید کرد: «چنین اظهار نظرهایی که از سوی دیوانه‌ای مانند سو ووک مطرح می‌شود اشتباهی بسیار بزرگ است. کره جنوبی در صورتی که رویارویی نظامی را با ما انتخاب کند، نیروی هسته‌ای ما چاره‌ای ندارد جز اینکه به وظایف خود عمل کند.

ان. اچ.کی ژاپن: ارتش آمریکا برای نخستین بار یک سامانه دفاع موشکی زمین به هوای پاتریوت را در رزمایش نظامی مشترکی که در فیلیپین در حال انجام است در این کشور مستقر کرده است.این رزمایش که در آن تعداد بی سابقه ۸۹۰۰ پرسنل نظامی دو کشور حضور دارند بخشی از یک رزمایش نظامی ۱۲ روزه است که قرار است تا پایان روز جمعه ادامه یابد.

رادیو چین: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با فروش هفت فروند جنگنده اف-۱۶ به ارزش ۱.۶۷ میلیارد دلار به بلغارستان موافقت کرد.آژانس همکاری دفاعی امنیت آمریکااعلام کرد:این فروش توانایی بلغارستان برای مقابله با تهدیدهای فعلی و آتی را بهبود بخشیده و نیروی هوایی این کشور را قادر به استقرار جنگنده‌های مدرن در منطقه دریای سیاه می‌کند.

خبرگزاری تسنیم: دولت فعلی کویت بنا به گفته منابع آگاه، قبل از آنکه پارلمان این کشور رأی اعتماد از کابینه را سلب کند، برای چهارمین بار استعفا کرد.«مشعل الاحمد الجابر الصباح»، ولی‌عهد این کشور «صباح خالد الحمد الصباح» نسخت وزیر را به حضور پذیرفته و نامه استعفای او را دریافت کرده است.پدیده استعفای کابینه دولت در کویت امر شایعی است و دولت‌های این کشور تا کنون 39 بار از زمان تأسیس این کشور استعفا داده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *