جدیدترین مطالب

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان:قضاوت ما بر مبنای رفتار دولتمردان آمریکاست/ ایده‌های منطقی حماس روی میز است

نیویورک –  ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران درباره انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا گفت: هر انتخابی مردم آمریکا کنند مربوط به خود جامعه آمریکا است. ما در سیاست خارجی خودمان اصول شناخته شده‌ای داریم. برای ما تفاوتی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان وجود ندارد. تفاوت واقعی را باید در رفتار آمریکا جستجو کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ افزایش فشارها به روسیه و…

۱۴۰۱/۰۱/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: بروکسل میزبان سه نشست بین المللی درباره اوکراین، اخراج ۴۵ دیپلمات روس از لهستان، اخراج دیپلمات های آمریکایی از روسیه، سفر بایدن به اروپا، تاکید پوتین بر صادرات گاز روسیه به اتحادیه اروپا با ارز روبل ، عدم حمایت شورای امنیت از قطعنامه روسیه درباره اوکراین، هشدار دوباره مسکو در خصوص احتمال استقرار سپاه صلح ناتو دراوکراین، اتهام رسمی آمریکا به روسیه در خصوص ارتکاب جنایت جنگی در اوکراین، هشدار جمهوری چک درباره تحریم‌ بیشتر روسیه، واکنش شدید لاوروف به تحریم‌های غرب علیه بانک مرکزی روسیه، تعیین خطوط قرمز آمریکا برای چین در حمایت از روسیه، سخنرانی زلنسکی درپارلمان ژاپن، آزماش موشکی جدید کره‌شمالی، تمدید معافیت برخی تعرفه ها روی کالای چینی از سوی آمریکا، اقدام رژیم صهیونیستی به نصب سامانه «شبنم آسمان» برای مقابله با تهدیدات ایران، اولین واکنش نامزدهای ریاست ‌جمهوری و نخست‌وزیری عراق و ادامه اعتراضات سودانی‌ها علیه دولت نظامی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا:  بروکسل امروز (پنجشنبه) میزبان سه نشست شامل اجلاس ناتو، گروه ۷ و اتحادیه اروپاست؛ جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در هر سه نشست که موضوع اصلی آن اوکراین است شرکت می‌کند. روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» نوشت، در حالی که جنگ اوکراین وارد دومین ماه خود می‌شود، روسای کشورها و دولت‌های غربی در قالب سه نشست شامل اجلاس ناتو، گروه ۷ و اتحادیه اروپا امروز در بروکسل گردهم می‌آیند.تحکیم تحریم‌های اتخاذ شده علیه روسیه، تلاش برای جلوگیری از تلاش مسکو برای دور زدن تحریم ها و بحث در مورد چگونگی تقویت موقعیت ناتو در اروپای شرقی در دراز مدت موضوع اصلی سه نشست امروز خواهد بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): لهستان تصمیم به اخراج ۴۵ دیپلمات روس گرفت.مسئولان لهستان اعلام کردند که فهرستی از اسامی ۴۵ دیپلمات روس به اتهام انجام فعالیت‌های جاسوسی در خاک این کشور تدوین کردند. در همین حال، سفیر مسکو در ورشو اعلام کرد که دولت لهستان تصمیم به اخراج ۴۵ دیپلمات روس گرفته است.

خبرگزاری صدا و سیما: مسکو در اقدامی تلافی جویانه‏، دیپلمات‌های آمریکایی را از روسیه اخراج می‌کند. منابع رسمی اعلام کردند روسیه در اقدامی تلافی جویانه،‌ در پاسخ به اخراج دیپلمات های روس از سازمان ملل‏، دیپلمات‌های آمریکایی را از روسیه اخراج می‌کند.همچنین شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است اسامی دیپلمات‌های آمریکایی اخراج شده را به سفارت آمریکا در مسکو تحویل داده است.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور آمریکا برای رایزنی درباره بحران اوکراین و اعمال بسته تحریمی جدید علیه روسیه وارد بروکسل پایتخت بلژیک شد.جوبایدن روز پنج شنبه برای دیدار با مقامات ناتو، گروه هفت، و همچنین دیدار با مقامات شورای اروپا درباره بحران اوکراین وارد اروپا شد.روزنامه واشنگتن پست با اعلام این خبر نوشت، انتظار می‌رود بایدن و رهبران اروپایی طرحهای جدیدی را علیه روسیه با هدف کاهش وابستگی به منابع انرژی روسیه اعلام کنند و همچنین بسته تحریمی جدیدی را علیه مسکو اعمال کنند.

خبرگزاری مهر : ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دستور داد صادرات گاز روسیه به اتحادیه اروپا با روبل باشد.پوتین اعلام کرد این کشور دیگر برای صادرات گاز به اتحادیه اروپا دلار و یورو قبول نمی‌کند.رئیس جمهور روسیه یک هفته به مقام‌های روس برای جایگزینی نظام جدید دریافت پول گاز با روبل روسیه فرصت داده است.

خبرگزاری تسنیم: شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه روسیه درباره وضعیت انسانی در اوکراین را تصویب نکرد، این پیش‌نویس مورد حمایت چین قرار گرفت، ولی ۱۳ عضو دیگر شورا به آن رأی ممتنع دادند، مقامات پکن از عدم حمایت اعضای شورای امنیت از این ابتکارعمل مسکو ابراز تأسف کردند.شورای امنیت سازمان ملل متحد شب گذشته (چهارشنبه) قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره وضعیت انسانی در اوکراین را تصویب نکرد.تنها روسیه و چین به این قطعنامه رای مثبت داده و بقیه اعضای شورای امنیت سازمان ملل رای ممتنع دادند.

تی .آر.تی ترکیه: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه طی سخنانی در دانشگاه روابط بین الملل مسکو (MGIMO) گفت که اعزام نیروهای حافظ صلح توسط سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به اوکراین باعث درگیری مستقیم بین روسیه و ناتو خواهد شد. لاوروف با بیان اینکه مذاکرات برای برقراری آتش‌بس بین روسیه و اوکراین به کندی پیش می‌رود، تصریح کرد: «به نظر می‌رسد که اوکراینی‌ها مواردی را که باید در جریان مذاکرات بر سر آن توافق شود درک می‌کنند، اما همواره با رد پیشنهادات‌شان ، موضع خود را تغییر می‌دهند».

دویچه وله: وزیر خارجه آمریکا گفت دولت بایدن به طور رسمی ارتش روسیه را در اوکراین متهم به جنایت جنگی کرده است. مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکانیز گفت به زودی تحریم‌های جدیدی علیه “شخصیت‌های سیاسی” روس و اولیگارش‌ها اعلام خواهد شد.آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت دولت آمریکا به طور رسمی ارتش روسیه در اوکراین را متهم به جنایت جنگی کرده است.

اسپوتنیک روسیه: جمهوری چک اعلام کرد: تحریم‌های نفتی روسیه می‌تواند اتحادیه اروپا را به زانو درآورد. منابع رسانه ای چک تاکید کردند که تحریم ها علیه نفت روسیه که به اتحادیه اروپا عرضه می شود، می تواند آسیب قابل توجهی به اقتصاد کشورهای اروپایی وارد کند.

ایران پرس:  وزیرامور خارجه روسیه اقدام کشورهای غربی در مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی کشورش را «دزدی محض» توصیف کرد. کشورهای مختلف غربی از جمله آمریکا و بریتانیا در پی آغاز حمله روسیه به اوکراین، علاوه بر ارسال تسلیحات به اوکراینی‌ها، تحریم‌های سنگینی را علیه مسکو وضع کرده‌ اند.

یورونیوز: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا می‌گوید واشنگتن دستورالعمل‌های گسترده‌ را در خصوص حمایت احتمالی چین از روسیه در نظر گرفته و در صورتی که پکن این موارد را رعایت نکند با پاسخ آمریکا رو به رو خواهد شد. سالیوان می‌گوید واشنگتن به دقت اجرای تحریم‌های این کشور علیه روسیه را بررسی خواهد کرد و این موضوع را به دقت مد نظر قرار می‌دهد که پکن اقدامی در جهت تسهیل مبادلات مالی روسیه انجام نخواهد داد.

ان. اچ.کی ژاپن: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز چهارشنبه در پارلمان ژاپن و برای قانونگذاران ژاپنی یک سخنرانی آنلاین داشت. او از ژاپن بخاطر فشار بر روسیه تشکر کرد و خواهان ادامه تحریم ها علیه آن کشور شد.زلنسکی گفت مردم ژاپن و اوکراین احساس مشترکی برای آزادی دارند. او از ژاپن بخاطر کمک های فوری به اوکراین تشکر کرد.

خبرگزاری ایلنا: رئیس ستاد ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد که پیونگ‌یانگ بار دیگر اقدام به شلیک یک پرتابه ناشناس کرده است.رئیس ستاد ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد که پیونگ‌یانگ بامداد امروز- پنجشنبه- بار دیگر اقدام به شلیک یک پرتابه ناشناس کرده است.کره‌شمالی طی هفته‌های گذشته نیز اقدام به پرتاب چندین موشک و تأیید کرده است که این پرتابه‌ها، موشک‌های مافوق صوت بوده‌اند.

رادیو چین: آمریکا معافیت مجدد تعرفه 352 مورد کالای وارداتی چین را اعلام کرد.دفتر نماینده تجاری آمریکا با صدور اعلامیه ای معافیت مجدد تعرفه ها بر روی 352 مورد کالاهای وارداتی چینی را اعلام کرد که برای کالاهای وارداتی از چین بین 12 اکتبر سال 2021 تا 31 دسامبر سال 2022 اعمال می شود.

 آناتولی  ترکیه: اسرائیل به منظور تشخیص و هشدار درباره تهدیدات پهپادی و موشکی احتمالی ایران سامانه شبنم آسمان را به ناوگان هوایی خود افزود. سامانه شبنم آسمان (تل شمایم) طی مراسمی به ناوگان نیروی هوایی این کشور افزوده شد.بر این اساس قرار است، سامانه شبنم آسمان برای شناسایی و هشدار تهدیدات هوایی پیشرفته مانند موشک‌های ایرانی و پهپادها استفاده شود.سامانه شبنم آسمان، بالون رصد هوایی در ارتفاع بالا و یکی از بزرگترین سامانه‌های پدافند هوایی در جهان است.

العالم فارسی: جعفر الصدر، نامزد نخست وزیری از ائتلاف سه گانه عراق دیروز چهارشنبه خواستار همکاری برای احیای دولت شد.وی در توییتر نوشت: “بیایید باهم برای احیای دولتی که همه هم وطنان گرانقدرم آرزوی آن را دارند تلاش کنیم”.روز گذشته ائتلاف سه گانه -متشکل از حزب دموکرات کردستان، فراکسیون صدر و ائتلاف السیاده- کاندیدهای خود برای پست ریاست جمهوری و نخست وزیری را اعلام کرد. این افراد ریبر احمد و جعفر الصدر بودند.

الکوثرفارسی: منابع خبری از برگزاری تظاهرات شبانه مردم سودان در خارطوم پایتخت و چند شهر دیگر این کشور در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و استقرار دولت نظامی خبر دادند. صدها نفر در شهرهای خارطوم، أم درمان، شندی و دامر در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و استقرار دولت نظامی در سودان تظاهرات کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *