جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

سخنگوی کاخ سفید: بر اساس حدس و گمان نظر نمی‌دهم

تهران- ایرنا- کارین ژان پی‌یر سخنگوی کاخ سفید روز جمعه (به وقت محلی) در جریان نشست مطبوعاتی خود با بیان اینکه من درباره گزارش‌ها و تحولات امروز در خاورمیانه نظری ندارم، گفت: من نمی‌توانم در این باره بر اساس حدس‌ها و گمان‌ها چیزی بگویم.

وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود + فیلم

نیویورک – ایرنا – حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «تور ونسلند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه گفت: (بنیامین) نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) از کنترل خارج شده است و باید مهار شود.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاشها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

Loading

رسانه‌ها؛ دوری فنلاند از ناتو و…

۱۴۰۱/۰۱/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: واکنش رئیس جمهور فنلاند به عضویت در ناتو، افزایش کمک های نظامی و مالی ناتو به اوکراین، پیشنهاد جدید آمریکا به ترکیه درباره سامانه اس ۴۰۰، نشست وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا با محوریت اوکراین و قطب‌نمای راهبردی، تنگ تر شدن حلقه محاصره کی‌یف، درخواست زلنسکی از رژیم صهیونیستی، اعلام آمادگی رئیس جمهور اوکراین برای گفتگو با پوتین، تکذیب کمک نظامی چین به روسیه، انسداد  22 میلیارد یورو از دارایی بانک مرکزی روسیه در فرانسه، خطر مناقشه در اتحادیه اروپا بر سر تقسیم پناهجویان اوکراین، سفرجو بایدن به ورشو، امضای قرارداد گازی آلمان و قطر، سفر  چاووش‌اوغلو به امارات متحده عربی، موضع گروسی درباره شفافیت برنامه هسته ای ایران، آغاز به کار اجلاس مجمع بین المجالس جهانی در اندونزی و بالاگرفتن اختلافات الجزایر و اسپانیا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهوری فنلاند گفت که درخواست کشورش برای پیوستن به ناتو وضعیت در اروپا را پیچیده‌تر می‌کند. وی گفت که الحاق کشورش به ناتو یکی از دو موضوع مهم برای این کشور به‌عنوان عضوی از اتحادیه اروپا است و عمیق‌تر ساختن همکاری‌های دفاعی با سوئد و آمریکا از دیگر اولویت‌های این کشور است. وی در ادامه عنوان کرد که عضویت در ناتو خطراتی را به دنبال دارد. رئیس‌جمهوری فنلاند افزود: «ممکن است چنین به نظر برسد که عضویت ما در ناتو ترس‌ها را از میان می‌برد. اما این اقدام خطراتی به دنبال دارد که باید از آن آگاه باشیم و همچنین باید در نظر داشت که چنین اقدام می‌تواند تنش‌ها در اروپا را بالاتر ببرد.»

خبرگزاری مهر :  دبیرکل ناتو اعلام کرد: ناتو در حال افزایش کمک به اوکراین از جمله در زمینه های نظامی، بشردوستانه و مالی است.ینس استولتنبرگ اعلام کرد: ناتو در حال افزایش کمک به اوکراین از جمله در زمینه‌های نظامی، بشردوستانه و مالی است.استولتنبرگ در گفتگو با شبکه تلویزیونی ان بی سی گفت: متحدان ناتو حمایت خود را از اوکراین از جمله از طریق تأمین تسلیحات، کمک‌های بشردوستانه و همچنین از طریق کمک‌های چند میلیارد دلاری به اقتصاد این کشور افزایش می‌دهند.

خبرگزاری تسنیم: رسانه‌های غربی از پیشنهاد جدید آمریکا به ترکیه درباره سامانه اس ۴۰۰ خبر دادند. آژانس خبری رویترز به نقل از منابعی در آمریکا گزارش داد که واشنگتن به ترکیه پیشنهاد داده که برای مقابه روسیه در اوکراین، سامانه ضد هوایی اس 400 روسی را به این کشور منتقل کند.گفته شده که این پیشنهاد از سوی وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا که ماه گذشته به ترکیه سفر کرده به طرف ترک داده شده است. کارشناسان ترکیه بر این باورند که این پیشنهاد از سوی آنکارا رد خواهد شد. درباره این موضوع از سوی مقامات ترکیه تاکنون واکنشی صورت نگرفته است.

آناتولی  ترکیه:  نشست وزرای امور خارجه و دفاع شورای روابط خارجه اتحادیه اروپا جهت بررسی آخرین تحولات جنگ روسیه و اوکراین و قطب‌نمای راهبردی فردا برگزار خواهد شد. در ادامه این نشست، اولکسیل رزینکوف، وزیر دفاع اوکراین طی ویدیو کنفرانس، وزرای دفاع اروپا را در جریان آخرین تحولات جنگ روسیه و اوکراین قرار خواهد داد. نیکو پوپسکو وزیر امور خارجه مولداوی نیز با اعضای این شورا تبادل نظر خواهد کرد.در این نشست همچنین نیازهای نظامی اوکراین نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری فارس: ارتش انگلیس مدعی است بخش عمده‌ای نیروهای نظامی روسیه در فاصله تقریباً ۲۵ کیلومتری از مرکز پایتخت اوکراین مستقر شده‌اند. بعد از موشک‌باران مناطقی از پایتخت اوکراین توسط نیروهای روس در بامداد دوشنبه، اکنون گفته می‌شود که روس‌ها به کی‌یف نزدیک شده‌اند.رکن اطلاعات ارتش انگلیس امروز ادعا کرد که نیروهای روسی که از شمال شرق به سمت کی‌یف پیشروی می‌کنند متوقف شده‌اند و بخش عمده‌ای از آنها در فاصله ۲۵ کیلومتری مرکز شهر باقی مانده‌اند.

خبرگزاری ایرنا: رییس جمهوری اوکراین دست به دامن رژیم صهیونیستی شد. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت که زمان آن فرارسیده است که اسرائیل گزینه خود را انتخاب و از اوکراین در برابر روسیه حمایت کند.وی در سخنرانی ۱۵ دقیقه خود برای کنست رژیم صهیونیستی سخن می‌گفت، اظهار کرد: اوکراین ۸۰ سال پیش گزینه  نجات یهودیان را انتخاب کرد.وی در بخش دیگری از ادعاهای خود، حمله روسیه به اوکراین را به کوره آتش سوزی نازی‌ها تشبیه کرد.

ان. اچ.کی ژاپن: ولودیمر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، بار دیگر بر تمایل خود برای مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تاکید کرد.سی ان ان روز یکشنبه مصاحبه ای با رئیس جمهور اوکراین را پخش کرد. زلنسکی گفت: «نیروهای روسیه آمده اند تا ما را از بین ببرند، ما را بکشند و ما می توانیم عزت مردم و ارتش خود را نشان دهیم، اینکه ما می توانیم ضربه ای قدرتمند وارد کنیم، می توانیم به حملات پاسخ دهیم.» اما او گفت: متأسفانه این کار نمی تواند از جان ها محافظت کند.زلنسکی گفت: «من آماده مذاکره با او هستم، من برای دو سال گذشته آماده بودم و فکر می کنم که بدون مذاکره نمی توانیم به این جنگ پایان دهیم.»

یورونیوز: چین می‌گوید هیچ کمک نظامی به روسیه نمی‌کند . سفیر چین در ایالات متحده از امتناع کشورش برای محکومیت تهاجم روسیه به اوکراین دفاع کرد و مدعی شد چنین انتقادهایی هیچ کمکی به توقف خشونت‌ها نخواهد کرد.شین گانگ، به شبکه سی‌بی‌اس گفت که محکومیت چین کمکی به ماجرا نخواهد کرد و او تردید دارد که تاثیری نیز بر روی روسیه داشته باشد. او تاکید کرد چین خواهان «روابط دوستانه و حس همجواری با روسیه» است و «همکاری عادی تجاری، اقتصادی، مالی و انرژی با روسیه» را ادامه می‌دهد.

رادیو چین: فرانسه 22 میلیارد یورو از دارایی بانک مرکزی روسیه را مسدود کرد. برونو لومر، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه تایید کرد که پاریس 22 میلیارد یورو از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را مسدود کرده است.لومر گفت: ما دارایی‌های بانک مرکزی فدراسیون روسیه را به مبلغ 22 میلیارد یورو مسدود کرده‌ایم. ما همچنین وجوه بانکی افراد در موسسات فرانسوی را به مبلغ 150 میلیون یورو مسدود کرده‌ایم.

دویچه وله: با وجود همدلی و همبستگی گسترده با پناهجویان اوکراین تعیین سهمیه برای پذیرش آنها اتحادیه اروپا را با چالش روبرو کرده است. دولت فدرال آلمان برآورد می‌کنند تعداد پناهجویان اوکراینی در این کشور تا یک میلیون نفر افزایش یابد.  پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین موجی از مهاجرت از این کشور به راه افتاده که کارشناسان آن را بزرگ‌ترین موج جابه‌جایی پناهجویان در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم ارزیابی می‌کنند.اروپا در سال ۲۰۱۵ با سیل مهاجرانی روبرو شده که اغلب از سوریه و دیگر کشورهای بحران‌زده منطقه می‌آمدند و تقسیم آنها در میان کشورهای اروپایی به چالش و بحرانی عمیق منجر شد.ناظران معتقدند با توجه با افزایش شدید مهاجرت از اوکراین، کشورهای عضو اتحادیه اروپا که برای پذیرش آنها آمادگی نداشته‌اند دچار چالشی به مراتب جدی‌تر نسبت به سال ۲۰۱۵ شوند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کاخ سفید اعلام کرد، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به ورشو سفر خواهد کرد تا در دیدار با همتای لهستانی خود آندژی دودا درباره حمله روسیه به اوکراین گفتگو کند. سفر جو بایدن به لهستان پس از سفر وی به بلژیک برای دیدار با رهبران ناتو، G7 و اتحادیه اروپا انجام خواهد شد.

العالم فارسی: آلمان با قطر قرارداد گازی امضا کرد . سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان به دنبال تلاش برای کاهش وابستگی به گاز روسیه اعلام کرد که قطر با همکاری بلند مدت انرژی با برلین موافقت کرده است. سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان در راستای سفر رابرت هابک وزیر اقتصاد آلمان به قطر گفت: هابک این قرارداد را در سفر به دوحه تضمین کرد، گام بعدی این است که شرکت‌های درگیر وارد مذاکرات عینی قرارداد شوند.کشورهای اروپایی بعد از حمله روسیه به اوکراین به دنبال جایگزین کردن کشورهای دیگر صادرکننده گاز مانند قطر هستند تا از این طریق وابستگی خود به انرژی روسیه را کاهش دهند.

تی .آر.تی ترکیه:  چاووش‌اوغلو در شانزدهمین مجمع نمایندگان دیپلماتیک و سفرا در امارات متحده عربی حضور خواهد یافت. انتظار می‌رود که چاووش‌اوغلو در چهارچوب این دیدار با همتای اماراتی خود موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دهد.      

اسپوتنیک روسیه: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با روزنامه اسرائیل هیوم در پاسخ به سؤالی در ارتباط با موضوع شفافیت درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: اگر ایران خواهان بازگشت به روال عادی است باید شفافیت داشته باشد. وی افزود: این فرایندی است که برای مدت طولانی ادامه داشته است. من در پایان سال 2019 مسئولیت مدیرکلی آژانس را برعهده گرفتم و مأموریت خود را با یک رویکرد بسیار صریح و مستقیم در قبال ایران آغاز کردم و تصریح کردم که اوضاع به این شکل قابل ادامه نیست. اگر موضوع ایران را دنبال می‌کنید، احتمالاً به یاد دارید که من خواستار دسترسی حقیقی به شماری از مکان‌ها شدم و در درجه اول درخواست من رد شد.

خبرگزاری صدا و سیما: یکصد و چهل و چهارمین اجلاس مجمع بین المجالس جهانی (IPU) در اندونزی با حضور ایران آغاز به کار کرد.این اجلاس شش روزه با حضور رئیس جمهور اندونزی، روسا و نمایندگان پارلمان‌های بیش از ۱۲۰ کشور جهان از عصر دیروز در جزیره بالی اندونزی رسما آغاز به کار کرد. بررسی تغییرات اقلیمی و آب و هوایی، بازنگری در رویکرد و مفهوم صلح پایدار در جهان، نقش فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در بخش آموزش در دوره کرونا از مهمترین محور‌های این اجلاس است. نقش زنان در حفظ بهداشت و سلامت کودکان درگیر کرونا و یک ماده الحاقی اضطراری درباره مناقشه روسیه و اوکراین نیز بررسی خواهد شد.

ایران پرس: وزارت خارجه الجزایر سفیر خود در اسپانیا را در واکنش به مواضع مادرید در خصوص مساله صحرای غربی فراخواند. الجزایر اعلام کرد که سفیر خود در مادرید را در اعتراض به تغییر مواضع ناگهانی اسپانیا که حمایت خود را از پیشنهاد مغرب برای اعطای خودمختاری به صحرای غربی، به جای برگزاری همه پرسی اعلام کرده، فراخواند. وزارت خارجه الجزایر در بیانیه‌ای اعلام کرد که از تغییر ناگهانی مواضع دولت اسپانیا در خصوص مساله صحرای غربی تعجب کرده و در نتبجه تصمیم گرفته تا سفیر خود را برای مشورت فورا فرا بخواند.اسپانیا روز جمعه برای نخستین بار به صورت علنی، از موضع مغرب در قبال صحرای غربی حمایت کرد؛ این در حالی است که پیش از این اسپانیا، موضع بی‌طرفانه‌ای در قبال این موضوع داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *