جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از بررسی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر مرکز نظام ایمنی و اندازه‌گیری‌هایی که انجام شد، باید قاطعانه اعلام داشت تاکنون هیچ آلودگی غیر عادی پرتوی در رودخانه ارس وجود ندارد.

Loading

 رسانه‌ها؛ مذاکره پوتین و زلنسکی در هاله ای از ابهام و…

۱۴۰۰/۱۲/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: ادعای ترکیه درباره مذاکره پوتین با زلنسکی، بحران اوکراین، محور رایزنی وزیر خارجه عربستان با نماینده زلنسکی، تجهیز مجدد ارتش اوکراین به موشک‌های «استینگر» و «جاولین» ، هشدار رئیس دوما به ناتو و آمریکا، ورود بیش از ۱۳ هزار اوکراینی به سرزمین های اشغالی، سخنرانی  زلنسکی در کنست، استفاده روسیه از سامانه موشکی فراصوت کینژال برای اولین بار در اوکراین، درخواست کی یف از چین برای محکوم کردن روسیه، واکنش چین به تحریم‌ها ضد روسیه، استقبال لاوروف از تقویت تعامل میان روسیه و چین، تایید حضور ناو هواپیمابر چینی در تنگه تایوان، گفتگوی نخست وزیران ژاپن و هند درباره موضوعات منطقه ای و اوکراین، توافق رهبران چین و کامبوج برای پیشبرد همکاری «کمربند و جاده»، حمله پهپادی دوباره یمن به تاسیسات «آرامکو» عربستان، احتمال توافق در مذاکرات وین تا ۴۸ ساعت آینده، برگزای مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ترکمنستان و تاکید کویت بر اخراج اسرائیل از اتحادیه بین المجالس از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: یک مقام ارشد ترکیه روز شنبه گفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه برای گفت‌وگو با رئیس جمهور اوکراین آماده نیست.«ابراهیم کالین» مشاور ارشد و سخنگوی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه با روزنامه «نیویورک تایمز» در خصوص مذاکره رئیس جمهور روسیه با همتای اوکراینی خود گفت: «ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین آماده این دیدار است، اما پوتین فکر می‌کند که وضعیت برای برگزاری این دیدار در سطح سران هنوز به اندازه کافی مهیا نشده است.»کالین اظهار داشت: «معتقدم که این دیدار در مقطعی برگزار خواهد شد و در مقطعی توافق صلح حاصل خواهد شد. البته، همه ما دوست داریم این اتفاق زودتر رخ دهد، اما احتمالا پوتین فکر می‌کند که می‌خواهد وقتی این کار را انجام می‌دهد، در یک موقعیت قدرتمند قرار بگیرد، نه اینکه در نقطه ضعف به نظر برسد، یا بابت امور نظامی یا تحریم‌های اقتصادی تضعیف شده باشد.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر خارجه عربستان و فرستاده ویژه رئیس جمهوری اوکراین در جریان دیدار با یکدیگر، بحران این کشور را در سایه حمله روسیه مورد بررسی قرار دادند. فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در ریاض با بیکتم رستم، فرستاده ویژه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین دیدار کرد. دو طرف در جریان این دیدار به بررسی بحران اوکراین پرداختند.وزیر خارجه عربستان بر حمایت کشورش از هر آنچه که در کاهش تنش و حفاظت از غیرنظامیان سهیم باشد، تاکید کرد. وی همچنین بر تلاش جدی برای یافتن راه‌حل سیاسی مذاکرات و تمامی تلاش‌های بین‌المللی با هدف حل بحران سیاسی تاکید کرد.

خبرگزاری فارس: دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین گفت که کی‌یف روز‌های آینده محموله جدیدی از تسلیحات آمریکایی از جمله موشک‌های «جاولین» و «استینگر» دریافت خواهد کرد. دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین شنبه شب گفت که کی‌یف ظرف چند روز آینده محموله جدیدی از تسلیحات آمریکایی از جمله موشک‌های «جاولین» و «استینگر» دریافت خواهد کرد.«آلکسی دانیلوف» دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین در مصاحبه تلویزیونی گفت: «این سلاح‌ها در  روزهای آتی در  کشور ما خواهند بود.»

خبرگزاری فارس: رئیس پارلمان روسیه هشدار داد: اگر اعضای ناتو به‌دنبال صلح در اوکراین هستند به‌جای تأمین تسلیحات، به مردم اوکراین کمک‌های بشردوستانه تحویل دهند. «ویاچسلاو ولودین» رئیس مجلس دومای روسیه روز شنبه از ناتو خواست، ارسال تسلیحات و مزدور به اوکراین را متوقف کند. وی افزود: «بنابراین هنگامی که جو بایدن و شرکایش در ناتو دعوت به صلح می‌کنند، باید ابتدا از خود شروع کنند. در خصوص تأخیر ایجاد شده در نازی‌زدایی و خلع سلاح در اوکراین و آرام شدن اوضاع در این کشور، آن‌ها مقصر هستند».

خبرگزاری مهر : طبق گزارش اداره جمعیت و مهاجرت رژیم صهیونیستی از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، بیش از ۱۳ هزار اوکراینی وارد فلسطین اشغالی شده اند. اداره جمعیت و مهاجرت رژیم صهیونیستی عصر شنبه اعلام کرد که از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، بیش از ۱۳ هزار اوکراینی وارد فرودگاه بن گوریون تل آویو شده‌اند.این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۱۳ هزار و ۵۱۳ غیرنظامی از اوکراین وارد فلسطین اشغالی شده‌اند.پیش از این امیر اوهانا، یکی از اعضای کنیست (پارلمان رژیم صهیونیستی) مخالفت خود را با جذب مهاجران از اوکراین توسط اسرائیل اعلام کرد.

خبرگزاری تسنیم: ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین امروز یکشنبه در کنست رژیم صهیونیستی سخنرانی خواهد کرد. رئیس جمهور اوکراین قرار است فردا یکشنبه از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی در کنست اسرائیل سخنرانی کند. پیش‌بینی می‌شود ده‌ها نفر از اعضای کنست در این نشست حضور داشته باشند و به سخنرانی وی و روایتش از جنگ روسیه در اوکراین گوش دهند. نتانیاهو اعلام کرده  در جلسه کنست حضور خواهد داشت.

آناتولی  ترکیه:  وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که برای اولین بار در اوکراین از سامانه موشکی مافوق صوت کینژال استفاده کرده است. ​​​​​​​ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای روسی مراکز اطلاعاتی رادیویی-الکترونیکی ارتش اوکراین را در شهرک های ولیکی دالنیک و ولیکودولینسکوی در منطقه اودسای اوکراین با سامانه‌های دفاعی ساحلی باستیون منهدم کردند.وی ضمن اشاره به اینکه روسیه برای اولین بار در اوکراین از سامانه موشکی مافوق صوت کینژال استفاده کرد، گفت: 18 مارس، سامانه موشکی کینژال با موشک‌های هوازی مافوق صوت، زرادخانه موشکی و مهمات هوانوردی یگان‌های نظامی اوکراین را در شهرک دلیاتین در منطقه ایوانو فرانکیوسک منهدم کرد.

دویچه وله: مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین از چین خواست، “جنگ تهاجمی” روسیه علیه اوکراین را محکوم کند تا بتواند “عنصر مهمی در سیستم امنیت جهانی باشد.میخائیلو پودولیاک، مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین از چین خواست “جنگ تهاجمی” روسیه علیه اوکراین را محکوم کند.وی در یک پیام توئیتری نوشت: «اگر چین تصمیم درستی بگیرد و با حمایت از ائتلاف کشورهای متمدن بربریت روسیه را محکوم کند می‌تواند عنصر مهمی در سیستم امنیت جهانی باشد.»پس از این که ایالات متحده آمریکا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و اغلب کشورهای مهم جهان به خاطر حمله نظامی روسیه به اوکراین بیش از پیش از مسکو فاصله گرفتند چین نیز تحت فشار قرار گرفته است.

ایران پرس:  یک مقام ارشد دولت چین اعلام کرد که تحریم‌های وضع شده از سوی کشورهای غربی علیه روسیه به شکل فزاینده‌ای “ظالمانه” است. لی یوچنگ معاون وزیر امور خارجه چین همچنین با تایید دیدگاه مسکو در خصوص ناتو گفت که این ائتلاف نباید به سمت شرق گسترش یابد و قدرت هسته‌ای مانند روسیه را در “تنگنا” قرار دهد. چین تاکنون حمله روسیه به اوکراین را محکوم نکرده یا آن را تهاجم خوانده است.

اسپوتنیک روسیه:  وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت که همکاری میان مسکو و پکن تقویت خواهد شد.سرگئی لاوروف اظهار داشت: اکنون  تعامل چین و روسیه در شرایطی تقویت خواهد شد که غرب تمام پایه‌های نظام بین الملل را تضعیف می‌کند.لاوروف بیان داشت: اکنون البته فکر می‌کنم این تعامل تقویت خواهد شد، زیرا در شرایطی که غرب به سادگی تمام پایه‌هایی را که نظام بین‌الملل بر آن استوار است به‌شدت تضعیف می‌کند، باید به این فکر کرد که چگونه دو قدرت بزرگ در این دنیا می‌توانند ادامه دهند.

یورونیوز: تایپه از حضور ناو هواپیمابر چینی در تنگه تایوان خبر داد. وزارت دفاع تایوان ساعاتی پیش از گفتگوی تلفنی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با شی جین پینگ، همتای چینی‌اش، از حضور یک ناو هواپیمابر چینی در نزدیکی آب‌های ساحلی‌ در غرب این جزیره خبر داد.در بیانیه وزارت دفاع آمده است که یک ناو هواپیمابر چینی روز جمعه از تنگه تایوان که این جزیره را از سرزمین اصلی چین جدا می‌کند، عبور کرده است.

ان. اچ.کی ژاپن: نخست وزیران ژاپن و هند می گویند هر گونه تلاش یک جانبه برای تغییر وضعیت کنونی با توسل به زور در هر منطقه ای غیر قابل قبول است. کیشیدا فومیو و نارندرا مودی همچنین می گویند که در صورت ضرورت حل و فصل مشکلات، راه حل های صلح آمیز بر اساس قوانین بین المللی باید پی گیری شوند.روز شنبه، این دو رهبر طی یک جلسه ۲ ساعتی درباره اوضاع اوکراین و سایر مسائل گفتگو کردند.نخست وزیران ژاپن و هند پس از جلسه شان یک کنفرانس خبری مشترک برگزار کردند. آنها گفتند که کشورهایشان قصد دارند برای تحقق گستره آزاد و باز اقیانوس هند تا اقیانوس آرام، تلاش های بیشتر را ترغیب کنند.

رادیو چین:  «شی جین پینگ» رئیس جمهور جین در تماس تلفنی با «سامدک تکو هون سن» نخست وزیر کامبوج به بررسی روابط دوجانبه پرداخت.دو طرف در این رایزنی تلفنی درباره ارتقای همکاری در زمینه ابتکار «کمربند و جاده» توافق کردند.رهبر چین گفت: دو طرف باید در ساخت با کیفیت بالای کمربند و جاده همکاری کنند،‌ ساخت پروژه‌های بزرگ مانند بزرگراه‌ها، فرودگاه‌ها و مناطق ویژه اقتصادی را تسریع بخشند و همکاری در حوزه‌های نوظهور مانند اقتصاد دیجیتال را توسعه دهند.

خبرگزاری صدا و سیما: ارتش و کمیته های مردمی یمن، تاسیسات «الشقیق» و «آرامکو» در جازان را هدف قرار دادند. این عملیات، با حمله به تاسیسات اقتصادی صورت گرفته است.ائتلاف متجاوزسعودی اعلام کرد: حمله (انصارالله یمن) با هدف قرار دادن این تاسیسات اقتصادی، پاسخ به درخواست شورای همکاری برای رایزنی یمنی به شمار می‌آید.  ائتلاف متجاوز سعودی همچنین از حمله به نیروگاه برق ظهران در جنوب عربستان و تلاش ارتش و کمیته‌های مردمی (انصارالله یمن) برای هدف قرار دادن تاسیسات گاز در خمیس مشیط در جنوب عربستان خبر داد.

خبرگزاری ایلنا:  یکی از شرکت‌کنندگان عالی‌رتبه در مذاکرات وین اعلام کرد که توافق در زمینه برنامه هسته‌ای ایران تا ۴۸ ساعت آینده قابل دستیابی است. وزیر خارجه ایرلند که به‌عنوان تسهیل‌کننده شورای امنیت سازمان ملل در مذاکرات وین کار می‌کند،‌ گفت که «نشانه‌ها برای توافق در روزهای آتی خوب است.»وی افزود که «تردیدی وجود ندارد» که توافق جدید به تجدید صادرات نفت از ایران می‌انجامد.

تی .آر.تی ترکیه: مراسم تودیع و معارفه سردار بردی‌محمداف پیروز انتخابات 12 مارس ریاست‌جمهوری ترکمنستان در کاخ روحیت در شهر عشق‌آباد پایتخت این کشور برگزار شد.وی بر اساس قانون اساسی ترکمنستان به مدت 7 سال در منصب ریاست جمهوری خدمت خواهد کرد.گفتنی است کمیسیون مرکزی انتخابات ترکمنستان 15 مارس اعلام کرد سردار بردی‌محمداف با کسب 72.97 درصد آرا پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شده است.

خبرگزاری ایرنا: رئیس مجلس امت کویت در پی ارائه طرح اخراج هیئت روسی از اتحادیه بین المجالس به دلیل حمله این کشور به اوکراین ، گفت که قبل از هیئت روسی باید هیئت رژیم صهیونیستی اخراج شود. مرزوق الغانم با انتقاد از سیاست های دو گانه جامعه جهانی در قبال رژیم صهیونیستی خواستار اخراج هیئت رژیم صهیونیستی از اتحادیه بین المجالس شد. الغانم در نشست هماهنگی کشورهای عربی عضو اتحادیه بین المجالس که روز شنبه در اندونزی برگزار شد ، ضمن انتقاد از سیاست‌های دوگانه جامعه جهانی، تاکید کرد که ما اساسا هر نوع اشغالگری را محکوم می‌کنیم، چرا که کشور ما هم ۳۰ سال پیش اشغال شده، بنابراین ما مخالف هرنوع اشغالگری هستیم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *