جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

در وزارت خارجه آمریکا از اوکراین خواستند که حقیقت را حتی در مورد ناکامی هایش در جبهه بگوید

جیمز روبین، فرستاده ویژه و هماهنگ کننده مرکز تعامل جهانی، وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا گفت که کی یف باید اطلاعات واقعی را حتی در مورد شکست های خود در جبهه فاش کند و دسترسی روزنامه نگاران و خبرنگاران را به “مناطق حساس درگیری” محدود نکند، که با مفهوم آزادی اطلاع رسانی که برای ایالات متحده هنجار است، در تضاد قرار دارد.

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتارهای متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

Loading

رسانه‌ها؛ محکومیت اعدام‌های دسته‌جمعی در عربستان در سازمان ملل و …

۱۴۰۰/۱۲/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: محکومیت اعدام‌های دسته جمعی در عربستان از سوی سازمان ملل، سکوت آمریکا در قبال این جنایت، موارد جدید اسلام ستیزی در فرانسه و هند، اعتراف رژیم صهیونیستی به حمله سایبری به این رژیم و سفر وزیر خارجه کشورمان به روسیه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صداوسیما: کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اعدام گسترده ۸۱ نفر در روز شنبه در عربستان را محکوم کرد. میشل باشله، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «در میان افرادی که روز ۱۲ مارس گردن زده شدند، ۴۱ نفر جزء اقلیت شیعه عربستان بودند و در تظاهرات ضددولتی در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ میلادی شرکت کرده بودند. خواسته آنها، مشارکت بیشتر در فرآیند سیاسی کشورشان بود. ۷ نفر هم یمنی بودند. در میان اعدام شده‌ها یک شهروند سوری هم دیده می‌شد». خانم باشله خاطرنشان می‌کند براساس اطلاعاتی که او در دست دارد، برخی از این اعدام شدگان در دادگاه‌هایی محکوم به مرگ شدند که در آن‌ها موازین بین المللی رعایت نشده بود.

ایسنا: ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی از محکوم کردن اعدام ۸۱ فرد در عربستان خودداری کرد. ند پرایس در این کنفرانس مطبوعاتی از پاسخ به سؤال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا واشنگتن پس از اجرای احکام اعدام با مقامات ریاض تماس گرفته است یا خیر خودداری کرد. وی به گفتن این جمله بسنده کرد که مقامات واشنگتن همچنان نگران تضمین محاکمه عادلانه در عربستان سعودی هستند.

ایسنا: فرانسه یک مسجد دیگر را به مدت شش ماه در میانه تلاش‌های در جریان علیه مسلمانان و عبادتگاه‌های آنها تعطیل کرد. به نقل از خبرگزاری آناتولی، فرماندار بوردو در بیانیه‌ای اعلام کرد، مسجد الفاروق در منطقه “پوسک” واقع در شهر مذکور در جنوب غرب فرانسه به ظن دفاع از اسلام رادیکال و اشاعه ایدئولوژی سلفی‌ها تعطیل شده است. در اوت ۲۰۲۱، بالاترین مقام قانون اساسی فرانسه یک لایحه بحث برانگیز “ضد جدایی طلبی” را تصویب کرد که به دلیل به حاشیه کشاندن مسلمانان مورد انتقاد قرار گرفت و باعث شد تا دو ماده از آن را حذف شود. دولت فرانسه مدعی است که این قانون با هدف تقویت سیستم سکولار کشور تصویب شده اما منتقدان می‌گویند این قانون آزادی مذهب را محدود می‌کند و مسلمانان را به حاشیه می‌کشاند. این قانون به خاطر هدف قرار دادن جامعه مسلمان در فرانسه به شدت مورد انتقاد قرار گرفته چون جنبه‌های زیادی از زندگی آنها را تحت کنترل و محدودیت قرار می‌دهد.

خبرگزاری صداوسیما: دادگاه عالی ایالت کارناتاکا هند پس از بررسی پرونده شکایات علیه ممنوع شدن حجاب اعلام کرد: حجاب یک عمل مذهبی ضروری نیست. رسانه‌های هند، این تصمیم دادگاه عالی کارناتاکا را ضربه به دانش آموزان و دانشجویانی می‌دانند که از ممنوع شدن استفاده از حجاب در کلاس‌ها شکایت کرده بودند. شکایت کنندگان از جمله برخی دانشجویان در دادگاه اعلام کردند حجاب یک حق اساسی است که بر اساس قانون اساسی هند تضمین شده و عمل ضروری اسلام است.

تسنیم: روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» حمله سایبری روز دوشنبه را به‌منزله بزرگترین حمله علیه زیرساخت‌های اسرائیل دانست. روزنامه عبری‌زبان هاآرتص با اشاره به اینکه این گمان وجود دارد که این اتفاق به‌دلیل حمله «سایبری» رخ داده است، اعلام کرد که سایت‌های وزارت داخلی، وزارت بهداشت، وزارت دادگستری، وزارت رفاه و نخست‌وزیری از جمله سایت‌هایی است که از کار افتاده‌اند. یک مقام امنیتی رژیم صهیونیستی گفت که این حمله سایبری بزرگترین حمله سایبری بود که علیه اسرائیل انجام شد و تخمین زده می‌شود که یک دولت یا یک سازمان بزرگ پشت آن باشد. وی گفت که وب‌سایت موساد در نتیجه یک حمله سایبری گسترده «ایرانی» از دسترس خارج شده است.

فارس: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (سه شنبه) ۲۴ اسفند ماه به منظور گفتگو و تبادل نظر با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، در راس هیأتی راهی مسکو شد. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز (دوشنبه) ۲۳ اسفند ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران از سفر امیرعبداللهیان به مسکو خبر داده بود و افزود: آقای امیرعبداللهیان سه شنبه عازم مسکو است و در خصوص دو سه موضوع مشخص دوجانبه با محوریت تحولات در وین رایزنی‌هایی را با همتای خودش داشته باشد، یکی از موضوعات که در این سفر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت، کمکی است که ایران می‌تواند برای تحولات در اوکراین صورت دهد و همه باید مسؤولانه کمک کنند که این جنگ به مناطق دیگر سرریز نکند. اوراسیا تحمل جنگ‌های گسترش یافته بیشتری را ندارد.

ایسنا: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به درخواست یکی از خبرنگاران برای شفاف‌سازی بیشتر و این که منظور از «عوامل خارجی» که بر روند مذاکرات برجام اثر گذاشته‌اند چیست، بیان کرد: اگر عوامل خارجی اجرای دوباره برجام را غیرممکن بکنند، ما مسلما آماده بررسی جایگزین‌های دیپلماتیک خواهیم بود. ما قصد نداریم در این زمینه گمانه زنی کنیم و امیدواریم به آن مرحله نرسیم اما به زودی بهتر خواهیم توانست تشخیص دهیم آیا مسیری برای بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام دوام خواهد داشت یا نه.

خبرگزاری صداوسیما: سفیر ایران در عراق تصریح کرد: حمله اخیر به اربیل نقض حاکمیت عراق نبود بلکه حمله به مرکز جاسوسی صهیونیست‌ها بود. به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، ایرج مسجدی گفت: حمله موشکی به اربیل نقض حاکمیت عراق نبود بلکه صهیونیست‌ها و مرکز جاسوسی آن‌ها را هدف قرار داد. وی تأکید کرد: اجازه نمی‌دهیم کردستان عراق به پایگاه اسرائیل در منطقه تبدیل شود.

خبرگزاری صداوسیما: دبیرکل جنبش النجباء: دست کسانی که در مبارزه با داعش و موساد از عراق حمایت کردند، درد نکند. شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد اکرم الکعبی دبیرکل جنبش النجباء در عراق (با اشاره به پاسخ موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی و حمله به مقر سازمان جاسوسی خارجی آن در اربیل) گفت این حمله موشکی، مخفیگاه‌های صهیونیست‌ها را هدف قرار داد که تحت حمایت خانواده‌ای قرار دارند که به مزدوری شناخته شده هستند.

خبرگزاری صداوسیما: جنیفر ساکی سخنگوی کاخ سفید گفت: در حملات موشکی ایران به اربیل عراق، هیچ یک از تاسیسات آمریکا آسیب ندید.

ایلنا: صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که در پی حمله روسیه، اقتصاد اوکراین در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. بنا بر اعلام این نهاد، به‌رغم پایدار بودن نظام بانکی اوکراین، این کشور در پی حمله روسیه در حال ورود به رکودی بی‌سابقه بوده و فروپاشی اقتصاد آن، محتمل است. صندوق بین‌المللی پول همچنین ارزیابی کرده است که حتی در صورت پایان سریع درگیری‌ها، تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال جاری میلادی حدود ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت و چنانچه این درگیری‌ها مانند جنگ‌های لبنان، عراق، سوریه یا یمن، روندی فرسایشی داشته باشد، میزان این سقوط بین ۲۵ تا ۳۵ درصد خواهد بود.

ایلنا: رهبر حزب راست افراطی موسوم به «تجمع ملی» و نامزد ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری این کشور از بحران اوکراین برای ارعاب فرانسوی‌ها استفاده می‌کند. لوپن گفت: «رئیس‌جمهور از جنگ در اوکراین برای ارعاب فرانسوی‌ها استفاده می کند، زیرا فکر می‌کند ترس می‌تواند به او کمک کند». این سخنان پس از آن مطرح شده است که ماکرون روز پنج‌شنبه تاکید کرد که نسبت به نتیجه مذاکرات بین روسیه و اوکراین بدبین است اما چند لحظه بعد درمصاحبه‌ای به زبان انگلیسی گفت که خوش‌بین است.

ایسنا: نخست وزیر انگلیس خواستار آن شد کشورهای غربی در جهت پایان دادن به “اعتیاد” به نفت و گاز روسیه عمل کرده و در این راستا “کنترل منابع انرژی را بازپس بگیرند”. به نقل از اسکای نیوز، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در اظهاراتی از کشورهای غربی خواست تا “کنترل” منابع انرژی خود را به دست گرفته و پایان “اعتیاد” به نفت و گاز روسیه که آنها را در معرض “باج گیری” ولادیمیر پوتین قرار داده را رقم بزنند. بوریس جانسون در مقاله‌ای که برای روزنامه دیلی تلگراف نوشت، تاکید کرد که غرب “نمی‌تواند به رویه فعلی ادامه دهد” و پس از حمله روسیه به اوکراین همچنان “از نظر اقتصادی وابسته” به منابع روسیه باقی بماند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *