جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌نتیجه است

تهران- ایرنا- «سرگئی لاوروف» با بیان اینکه «طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است»، تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.

تنش در دریای جنوبی چین / رئیس‌جمهور فیلیپین: به حملات خطرناک چین، واکنش نشان خواهیم داد

فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهوری فیلیپین روز پنجشنبه هشدار داد که کشورش به «حملات خطرناک» گارد ساحلی چین واکنش نشان خواهد داد. سخنان رئیس‌جمهوری فیلیپین از تشدید تنش در روابط چین و فیلیپین حکایت دارد. دو کشور بر سر مالکیت و کنترل آب‌های دریای جنوبی چین اختلاف دارند. ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی از دیگر طرف‌هایی هستند که ادعاهایی را در مورد آب‌های جنوبی چین مطرح کرده‌اند.

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی معنی است / احیای مرزهای اوکراین پس از شوروی در سال ۱۹۹۱، غیرقابل قبول است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته که طرح صلح پیشنهادی اوکراینی از آن جهت بی معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

Loading

 رسانه‌ها؛ ادامه اقدامات تنش زای آمریکا در اروپای شرقی و…

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: سفر معاون بایدن به اروپای شرقی با هدف تقابل با روسیه، واکنش زلنسکی به تصمیم آمریکا برای ممنوعیت واردات نفت و گاز روسیه، استقرار ۲ سامانه دفاع موشکی آمریکایی در لهستان،آمادگی ورشو برای اعزام جنگنده های خود به آمریکا برای جنگ در اوکراین، مخالفت آمریکا با درخواست لهستان برای ارسال جنگنده به اوکراین، اظهارات رئیس سیا درخصوص جنگ  اوکراین، گفتگوی  شی جین پینگ با روسای جمهور فرانسه و آلمان، تاکید آمریکا بر پیروی چین از تحریم روسیه، رایزنی چین و اتحادیه اروپا برای برون رفت از بحران اوکراین، مخالفت چین با تحریم روسیه، تعطیلی پروژه خط لوله «تاپی»، واکنش برجامی تروئیکای اروپایی به روسیه ، بیانیه مشترک عربستان و مصر برای رسیدگی به برنامه موشکی ایران، اظهارات قابل تامل مشاور بن زاید درخصوص تاسیس هشتمین شیخ‌نشین امارات و انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: در سفر کاملا هریس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به رومانی و لهستان، همکاری‌ها برای واکنش به حمله روسیه به اوکراین و گام‌های لازم برای پیشبرد تحریم ها علیه مسکو بررسی می‌شود.«کاملا هریس» معاون رئیس جمهوری ایالات متحده در سفر به لهستان و رومانی همکاری خود را با رهبران این دو کشور برای واکنش به حمله روسیه به اوکراین اعلام کرد و این اطمینان را به رهبران دو کشور اروپای شرقی داد که واشنگتن   از آن حمایت خواهد کرد.  این دو کشور اروپایی که به طور فزاینده‌ای نگران جنگ اوکراین هستند، شرقی ترین اعضای ناتو بشمار می روند. رومانی و لهستان که در واقع همسایگان اوکراین بشمار می روند، تاکنون پذیرای سیلی از پناهجویان از این کشور بوده اند.

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهوری اوکراین از تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای اعلام ممنوعیت واردات نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ از روسیه، ابراز خرسندی کرد.«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین از تصمیم «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا برای اعلام ممنوعیت واردات نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ از روسیه، ابراز خرسندی کرد.وی در پیامی توییتری نوشت: «از آمریکا و شخص رئیس‌جمهوری این کشور در حمله به قلب ماشین جنگی پوتین و ممنوعیت ورود نفت، گاز و زغال سنگ به بازار ایالات متحده متشکرم. سایر رهبران و کشورها را نیز به در پیش گرفتن این مسیر ترغیب کنید».آمریکا دیشب گاز و نفت روسیه را تحریم کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): آمریکا دو سامانه موشکی هوایی “پاتریوت” را در لهستان مستقر کرده است. سخنگوی فرماندهی آمریکا در اروپا گفت: به دستور وزیر دفاع و به دعوت متحدان لهستانی، ژنرال ولترز، فرمانده فرماندهی آمریکا در اروپا، به ارتش آمریکا در اروپا و آفریقا دستور داده است تا دو عدد سامانه پاتریوت را در لهستان مستقر کنند.این سخنگو گفت: این اقدام خیلی محتاطانه و در راستای حفاظت از نیروهایی است که زیربنای تعهد ما به ماده پنج است و به هیچ وجه از هیچ عملیات تهاجمی پشتیبانی نخواهد کرد.

رادیو چین: وزارت خارجه لهستان اعلام کرد که ورشو آماده در اختیار قرار دادن جنگنده های میگ ۲۹ خود برای استفاده آمریکا است.وزارت خارجه لهستان گفت که آماده استقرار تمامی این جنگنده ها در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان است تا آنها را به صورت آزاد در اختیار آمریکا قرار دهد.این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام داشت که این تصمیم پس از رایزنی بین رییس جمهوری لهستان با اعضای دولت انجام گرفته است. در ادامه بیانیه آمده است: در عین حال، لهستان از ایالات متحده درخواست می کند که هواپیماهای مستعمل با قابلیت های عملیاتی مربوطه را در اختیار ما قرار دهد.

خبرگزاری صدا و سیما:  پس از گذشت ۱۴ روز از آغاز حمله روسیه به اوکراین، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که واشنگتن نمی‌تواند از پیشنهاد لهستان برای ارسال جنگنده میگ ۲۹ به اوکراین حمایت کند. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین از آمریکا درخواست کرده بود که از طریق لهستان جنگنده بگیرد، او حتی دیروز در جوابِ این که آیا فکر می‌کند جو بایدن می‌تواند کمک بیشتری کند، گفته بود: مطمئنم او کار بیشتری می‌تواند انجام دهد و دوست دارم باور کنم که او قادر به انجام این است. اما حالا «جان کربی»سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که واشنگتن نمی‌تواند از پیشنهاد ارسال جنگنده میگ ۲۹ به اوکراین از طریق لهستان حمایت کند.

آناتولی  ترکیه:  رئیس سیا اعلام کرد که پوتین در برنامه‌های خود برای اوکراین اشتباه کرده و حملات خود را در این کشور افزایش خواهد داد و چند هفته آینده «بسیار سنگین‌تر» خواهد شد.

تی .آر.تی ترکیه: شی جین پینگ خواستار تلاش مشترک برای پایان‌بخشی به جنگ شد. وی با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولتس صدراعظم آلمان از طریق ویدیو دیدار و مذاکره کرد. شی جین پینگ رئیس دولت چین اعمال تحریم علیه روسیه را برای کلیه طرفین زیان‌آور تلقی کرد.شی جین پینگ گفت: برای کاهش تاثیرات منفی بحران خواهان تلاش مشترک هستیم.

اسپوتنیک روسیه: وزارت خزانه داری آمریکا اعلام داشت که چین باید از محدودیت‌های صادراتی اعمال شده علیه روسیه پیروی کند.والی آدیمو، معاون وزارت خزانه داری ایالات متحده امریکا در مصاحبه آنلاین با واشنگتن پست اظهار داشت که چین باید از محدودیت‌های صادراتی غرب علیه روسیه پیروی کند.معاون وزارت خزانه داری امریکا بیان داشت: چین مانند سایر کشورها، اقدامات ایالات متحده و متحدان ما را مسئولانه دنبال خواهد کرد. به عنوان مثال اقداماتی که ما در زمینه کنترل صادرات اتخاذ کرده‌ایم و به مرور زمان منجر به تضعیف قدرت روسیه می‌شود.چین باید از آنها پیروی کند، چین باید از قوانینی که ما تعیین کرده‌ایم پیروی کند.

خبرگزاری ایرنا: وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، در گفت و گویی تلفنی، راهکارهای برون رفت از بحران اوکراین را بررسی کردند. جوزپ بورل در این گفتگوی تلفنی، با تشریح دیدگاه ها و مواضع اتحادیه اروپا در مورد وضعیت کنونی اوکراین،گفت: مهمترین چیز در حال حاضر آتش بس و جلوگیری از تلفات گسترده بیشتر است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه از حل بحران از طریق مذاکره حمایت می کنیم، ابراز امیدواری کرد که چین به عنوان یک کشور صلح دوست بتواند نقش خود را در تشویق و برقراری آتش‌بس ایفا کند و طرفین را برای قدم گذاشتن در مسیر مذاکره و حل و فصل سیاسی سوق دهد.

خبرگزاری مهر : وزارت امور خارجه چین درباره ممنوعیت واردات نفت روسیه اظهار کرد: چین با تحریم‌های یکجانبه به شدت مخالف است، این تحریم‌ها صلح و امنیت را به همراه ندارند. وزارت امور خارجه چین درباره ممنوعیت واردات نفت روسیه اظهار کرد: چین با تحریم‌های یکجانبه به شدت مخالف است.

خبرگزاری تسنیم: رسانه‌ها اعلام کردند که کار احداث خط لوله انتقال گاز تاپی به دلیل عدم تامین مالی آن توسط بانک توسعه آسیایی متوقف شده است. یک مقام وزارت انرژی پاکستان اظهار داشت که بانک توسعه آسیایی تامین پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند موسوم به تاپی‌ را متوقف کرده است.به گزارش «نیوز اینترنشنال»، یکی از مقامات وزارت انرژی پاکستان که از جریان نشست اخیر مقامات ارشد این کشور با مقامات ترکمنستان آگاهی دارد گفت که دلیل تصمیم بانک توسعه آسیایی عدم برسمیت شناخته شدن دولت طالبان است.بانک توسعه آسیایی پیش از این به‌عنوان تسهیل‌کننده و هماهنگ‌کننده پروژه تاپی فعالیت می‌کرد و با این تصمیم عملاً این پروژه متوقف خواهد شد.

یورونیوز: بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردند که به دستیابی به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور «بسیار نزدیک» شده‌اند.تروئیکای اروپایی در این بیانیه از ایران خواسته‌اند که ضمن پرهیز از هرگونه اقدام «تنش‌زا» تمامی فعالیت‌های خود در زمینه اورانیوم غنی‌شده در سطح بالا را موقف کند. بریتانیا، فرانسه و آلمان همچنین از روسیه خواسته‌‌اند تا با تعیین شروط جدید مانع از دستیابی به توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران نشود.

خبرگزاری فارس: عربستان سعودی و مصر در بیانیه‌ای مشترک خواستار رسیدگی جدی و مؤثر به پرونده هسته‌ای و موشکی ایران شدند. پس از سفر «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر به عربستان سعودی، ریاض و قاهره، شامگاه (سه‌شنبه)، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. در این بیانیه مشترک به تحولات و مسائل داخلی کشورهای مختلفی از جمله ایران پرداخته شده است. طبق این بیانیه، دو طرف در ارتباط با ایران خواستار «رسیدگی جدی و مؤثر به پرونده هسته‌ای و موشکی ایران با تمامی اجزا و پیامدهای آن» شده‌اند. 

العالم فارسی: مشاور ولی‌عهد ابوظبی در توئیتر خود، ادعای گزافی مطرح، و ادعا کرد که ساکنان جزیره سقطری آرزو دارند که این جزیره هشتمین شیخ‌نشین در کشور امارات باشد.امارات به تدریج در حال بروز نیت خود برای اشغال مجمع الجزایر سقطری واقع در جنوب یمن و الحاق این جزیره راهبردی به خاک خود است.«عبدالخالق عبدالله» مشاور «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی امروز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: « صبح بخیر از سقطری؛ گفته شده است که سقطری، عروس اقیانوس است، گفته شده است، جواهر جنوب عربی است و گفته شده است که زیباترین جزیره یمن است».عبدالله همچنین ادعا کرد: «با برخی از ساکنان خوب آن (سقطری) که صحبت کردم، آروز دارند که این جزیره هشتمین شیخ‌نشین در کشور امارات باشد».

ان. اچ.کی ژاپن: انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی برگزار شد. مردم کره جنوبی برای انتخاب رئیس جمهور جدید خود شروع به ریختن آرای خود به صندوقها در انتخاباتی کردند که اختلاف بین دو نامزد پیشتاز آن بسیار کم است.لی جه میونگ از حزب حاکم دموکرات با یون سوک یول از حزب اصلی مخالف قدرت مردم رقابت می کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *