جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

طوفان «نلسون» سفرهای عید پاک انگلیسی‌ها را مختل کرد

لندن– ایرنا– وزش شدید باد همراه با بارش شدید باران موسوم به طوفان «نلسون» علاوه بر جاری کردن سیلاب و ایجاد اختلال گسترده در سیستم حمل‌ونقل، برنامه سفرهای عید پاک میلیون‌ها انگلیسی را در آستانه عید پاک مختل کرد.

طوفان «نلسون» سفرهای عید پاک انگلیسی‌ها را مختل کرد

لندن– ایرنا– وزش شدید باد همراه با بارش شدید باران موسوم به طوفان «نلسون» علاوه بر جاری کردن سیلاب و ایجاد اختلال گسترده در سیستم حمل‌ونقل، برنامه سفرهای عید پاک میلیون‌ها انگلیسی را در آستانه عید پاک مختل کرد.

استقبال پمپئو از احتمال معاونت ترامپ در انتخابات سال جاری

تهران- ایرنا- مایک پمپئو وزیر امور خارجه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره احتمال معرفی‌ شدنش به‌عنوان معاون ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری گفت که قطعاً از این گزینه استقبال خواهد کرد.

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ویدیو / نخست وزیر لبنان یک زن را به اشتباه به جای نخست وزیر ایتالیا بوسید!

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان هنگام استقبال از جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در بیروت گاف عجیبی داد و به اشتباه با یک زن دیگر روبوسی کرد. میقاتی که در مقابل پله‌های هواپیما ایستاده بود تصور کرد که یکی از زنان دیپلمات ایتالیایی، جورجیا ملونی است و به گرمی از او استقبال کرد، اما لحظاتی بعد به او گفته شد که این زن نخست وزیر ایتالیا نیست.

Loading

 رسانه‌ها؛ ورود چین به بحران اوکراین و…

۱۴۰۰/۱۲/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: اعلام آمادگی چین برای میانجیگری میان روسیه-اوکراین، برگزاری دور جدید مذاکره روسیه و اوکراین  در دوازدهمین روز جنگ، گفتگوی اردوغان با پوتین و درخواست برقراری فوری آتش‌بس در اوکراین، تماس دوباره بنت و پوتین، تولید تسلیحات بیولوژیکی با بودجه آمریکا در اوکراین، هشدار روسیه در ارائه فرودگاه های نظامی خارجی به کی یف، استفاده ویژه ارتش اوکراین از پهپادهای «بایراکتار» ساخت ترکیه ضد ارتش روسیه ، اعلام آمادگی بانک‌های روسی برای استفاده از کارت‌های بانکی چینی ، بررسی ممنوعیت پرواز هواپیماهای روسی بر فراز ژاپن، انصراف کی یف از پیوستن به ناتو، جدال لفظی فرانسه و انگلیس بر سر مهاجران اوکراینی، پیشنهاد لغو تحریم صادرات نفت ونزوئلا از سوی آمریکا، پیشنهاد عجیب ترامپ برای بمباران روسیه، انتقاد شدید نخست وزیر پاکستان از ناتو، اعتراف دیرهنگام بلر درخصوص حمله به افغانستان و عراق و افزایش قیمت نفت به بالاترین میزان از سال ۲۰۰۸ میلادی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر : چین ضمن حمایت از همگرایی با روسیه اعلام کرد: آماده میانجیگری میان روسیه-اوکراین هستیم. وزیر خارجه چین ضمن اعلام آمادگی کشورش برای میانجیگری در راستای حل بحران اوکراین، گفت که نباید رابطه پکن-مسکو را علیه منافع سایر کشورها تلقی کرد. وانگ ئی می گوید که می خواهد در اسرع وقت، شاهد مذاکرات روسیه-اوکراین باشد حال آنکه طرفین را به تمرکز بر مقوله ثبات پایدار در سطح منطقه دعوت می کند. پکن می‌گوید به تمامیت ارضی اوکراین احترام می‌گذارد حال آنکه روسیه هم دغدغه‌های امنیتی دارد که نادیده گرفته شده است.

خبرگزاری فارس: هیأت روس برای مذاکره با اوکراین عازم بلاروس شد. دوازدهمین روز از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین در حالی پیش می‌رود که جامعه بین‌الملل همچنان به فشارها به روسیه ادامه می‌دهد.دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین امروز در منطقه برست  لهستان برگزار می‌شود.

تی .آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، خواستار برقراری فوری آتش‌بس در اوکراین شد.اردوغان در گفتگو با پوتین خواستار برقراری فوری آتش‌بس در اوکراین شد. رجب طیب اردوغان در گفتگوی تلفنی با پوتین اعلام کرد که ترکیه آماده است تا با راههای مسالمت‌آمیز به حل فوری مساله اوکراین کمک کند.

دویچه وله: یک روز پس از دیدار نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مسکو، یک بار دیگر بنت با پوتین تلفنی صحبت کرد. مقامات کرملین در این باره گفته‌اند که تبادل نظر دو طرف به طور همه‌جانبه در مورد عملیات ویژه نظامی روسیه برای حفاظت از منطقه دونباس ادامه یافته است.

خبرگزاری تسنیم: روسیه از تولید تسلیحات بیولوژیکی با بودجه آمریکا در اوکراین پرده برداشت.وزارت دفاع روسیه فاش کرد، اسنادی از کارکنان آزمایشگاه‌های بیولوژیکی اوکراین بدست آمده که طبق آنها کی‌یف درصدد نابودی فوری اسناد برنامه بیولوژیکی نظامی این کشور است که زیر نظر وزارت دفاع آمریکا در حال اجرا بوده و پنتاگون هم نگران درز این اطلاعات بود.‎ سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که حقایقی از دستور کی‌یف برای پاکسازی فوری اسناد برنامه بیولوژیکی نظامی که در اوکراین و با بودجه وزارت دفاع ایالات متحده اجرا می شود، فاش شده است.

اسپوتنیک روسیه: نماینده رسمی وزارت دفاع روسیه، اذعان کرد: روسیه ارائه فرودگاه های نظامی به کی‌یف را به عنوان دخالت در درگیری در نظر خواهد گرفت. سرلشکر ایگور کوناشنکوف نماینده رسمی وزارت دفاع روسیه گفت: استفاده از شبکه فرودگاهی کشورهای همسایه برای استقرار هوانوردی نظامی اوکراین و استفاده متعاقب آن علیه نیروهای مسلح روسیه را می توان به عنوان دخالت این کشورها در یک درگیری مسلحانه تلقی کرد.کوناشنکوف تصریح کرد: عملاً تمام هواپیماهای آماده جنگ رژیم کی یف منهدم شده اند.

یورونیوز: پهپادهای «بایراکتار تی‌بی۲» در جنگ اوکراین، خودروها و سامانه‌های تسلیحاتی روسیه را منهدم کرده‌اند. اوکراین می‌گوید این پهپادهای مسلح و ارزان قیمت کوچک که از ترکیه وارد کرده، نقش مهمی در وارد کردن خسارات سنگین به نیروهای مهاجم و کاهش سرعت آنها داشته‌اند.ترکیه در سال ۲۰۱۹ میلادی شش فروند از این پهپادها را تحویل اوکراین داد که از آنها در جریان نبرد دولت مرکزی علیه جدایی‌طلبان شرق اوکراین در منطقه دونباس نیز استفاده شد.

آناتولی  ترکیه: با توقف ارائه خدمات از سوی سامانه‌های پرداختی ویزا و مسترکارت به شهروندان روسیه، بانک‌های این کشور از تلاش برای استفاده از سیستم‌های پرداختی چینی خبر می‌دهند. سبربانک به عنوان بزرگترین بانک روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای از تلاش این بانک برای ایجاد کارت‌های پرداخت مشترک توسط سیستم «Mir» این کشور و سیستم پرداخت «UnionPay» چین خبر داد.سبربانک این تصمیم را در پی توقف خدمات سیستم‌های بین المللی پرداخت مسترکارت و ویزا گرفته است.

ان. اچ.کی ژاپن:  دولت ژاپن قصد دارد بررسی کند که آیا برای تحریم بیشتر مسکو به دلیل حمله به اوکراین حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسی ببندد یا خیر. آمریکا و کشورهای اروپایی چنین ممنوعیتی را اعمال کرده اند. کیشیدا فومیو، نخست وزیر ژاپن گفت که دولتش ضمن تحلیل تحولات آینده و در هماهنگی با سایر کشورهای گروه ۷ و جامعه بین الملل اعمال تحریم های بیشتر را بررسی خواهد کرد.

رادیو چین: یک عضو هیات نماینده اوکراین در مذاکرات روسیه و اوکراین گفت: کیف دیگر برای درخواست پیوستن به ناتو تلاش نمی کند. آراهمایا رئیس گروه پارلمانی حزب خدمتگزار مردم اوکراین و یکی از اعضای هیات اوکراینی طرف مذاکره روسیه و اوکراین، یک شنبه 6 مارس گفت که ناتو 5 تا 10 سال آینده نیز پیرامون موضوع پیوستن اوکراین به ناتو بحث نخواهد کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): انگلیس و فرانسه بر سر رفتار با مهاجران اوکراینی در شهر بندری کاله فرانسه درگیری لفظی داشته و وزیر امور خارجه دولت لندن از اقدامات انگلیس پس از انتقادها از سوی پاریس دفاع کرد. این درگیری لفظی بین مقام‌های دو کشور جدیدترین تنش دیپلماتیک در پی خروج لندن از اتحادیه اروپا محسوب می‌شود که به بحث‌هایی در مورد نحوه برخورد با عبور مهاجران از کانال مانش و همچنین حقوق ماهیگیری منجر شده است.ژرالد دارمانن، وزیر کشور فرانسه روز یکشنبه به انگلیس تاکید کرد تا به آوارگان اوکراینی گرفتار در کاله کمک بیشتری کنند و اعلام کرد، مقام‌های دولت لندن به دلیل نداشتن ویزا یا مدارک لازم بسیاری را نمی‌پذیرند.

العالم فارسی: علیرغم تحریمهای گسترده آمریکا علیه ونزوئلا در سالهای گذشته، دولت واشنگتن در بحبوحه تنشهای اوکراین، به کاراکاس پیشنهاد لغو تحریم صادرات نفت این کشور را داده است.درحالی که روزنامه نیویورک تایمز روز یک شنبه از سفر کم سابقه یک هیات عالیرتبه آمریکا به ونزوئلا برای رایزنی با مقامات این کشور در زمینه تحولات جهانی و روسیه خبر داده بود، روزنامه وال استریت ژورنال شامگاه یک شنبه مدعی شد که هیاتهای دیپلماتیک آمریکا و ونزوئلا در زمینه صادرات نفت ونزوئلا و لغو ممنوعیت پالایشگاههای آمریکایی برای واردات نفت از این کشور خبر داده است.

الکوثرفارسی: رئیس جمهور سابق آمریکا در اظهاراتی عجیب خواستار بمباران مواضع روسیه با جنگنده‌های «اف-22» منقوش به پرچم چین شد! «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا پیشنهاد کرده است که ایالات متحده باید جنگنده‌های اف-۲۲ خود را با پرچم چین منقوش کرده و مواضع روسیه را که در حال انجام عملیات نظامی در اوکراین است، بمباران کند. ترامپ که در جمع کمک‌کنندگان کمیته ملی جمهوری‌خواهان سخنرانی می‌کرد گفت، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا باید از گفتن این که ایالات متحده به روسیه حمله نمی‌کند، دست بردارد. ترامپ در ادامه ناتو را «ببر کاغذی» خواند.

خبرگزاری صدا و سیما: نخست وزیر پاکستان با انتقاد شدید از ناتو گفت: این کشور از همکاری با ناتو در گذشته خسارت دیده است. «عمران خان» نخست وزیر پاکستان در واکنش به نامه سفرای کشور‌های عضو ناتو به دولت اسلام آباد مبنی بر درخواست آن‌ها از پاکستان برای محکومیت حمله روسیه به اوکراین گفت: همکاری با ناتو در گذشته چیزی جز خسارت برای پاکستان نداشته است.وی افزود: همکاری پاکستان با ناتو در افغانستان باعث قربانی شدن ۸۰ هزار پاکستانی در جنگ علیه تروریسم و خسارت ۱۰۰ میلیارد دلاری به اقتصاد این کشور شده است.

خبرگزاری ایرنا:  دو دهه بعد از حمله ویرانگر و مرگبار آمریکا، انگلیس و دیگر هم پیمانان آنها به افغانستان و عراق و تحمیل آوارگی و رنج بی پایان علیه میلیونها انسان بی گناه، نخست وزیر وقت انگلیس در اعترافی دیرهنگام می گوید که حمله به عراق و افغانستان اقدامی اشتباه بوده است. تونی بلر در گفت و گو با شبکه ۴ بی بی سی با بیان این که ممکن است حمله به عراق و افغانستان اشتباه بوده باشد، در عین حال برای توجیه این اقدام اشتباه گفت که فکر می کند در آن زمان، این اقدام درستی بوده است.

خبرگزاری ایلنا: قیمت نفت برنت بامداد امروز -دوشنبه- با جهشی ناگهانی به بیش از ۱۳۹ دلار رسید که بالاترین رقم از سال ۲۰۰۸ میلادی به شمار می‌رود.بر اساس این گزارش، قیمت نفت تنها طی چند دقیقه با افزایشی ۱۸ درصدی رو‌به‌رو بود. این افزایش شدید قیمت پس از آن رخ داد که کاخ سفید اعلام کرد که در حال بررسی تحریم نفت خام روسیه است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *