جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

Loading

 رسانه‌ها؛ منتفی شدن ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین و…

۱۴۰۰/۱۲/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: رد ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین ، رد درخواست منطقه پرواز ممنوع از سوی ناتوو واکنش کی یف،  اظهارات زلنسکی درخصوص سقوط اوکراین، نشست فوق العاده شورای امنیت درباره اوکراین، هشدار پوتین به کشورهای همسایه، هشدار سازمان ملل درخصوص بحران پناهجویان اوکراینی، راه اندازی «خط تلفن قرمز» میان دو وزارت دفاع آمریکا و روسیه، هشدار ناتو نسبت به وخامت اوضاع اوکراین در روزهای آتی، تحلیل سرویس اطلاعاتی آلمان از جنگ در اوکراین، گفتگوی شایگو با گوترش درباره عملیات ویژه نظامی روسیه، درخواست گرجستان و مولداوی برای عضویت در اتحادیه اروپا، تلاش چین برای اتحاد با تایوان، افزایش بودجه نظامی چین، برگزاری نشست سالانه مجلس ملی نمایندگان خلق چین و آزمایش جدید موشکی کره شمالی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایلنا:  وزیر ‌‌خارجه آمریکا گفت که تلاش‌های غرب برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین ‌به جنگ با روسیه منجر می‌شود. وزیر ‌‌خارجه آمریکا گفت که تلاش‌های غرب برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین ‌به جنگ با روسیه منجر می‌شود.«آنتونی بلینکن» اعلام کرد که به ‌دلیل خطر بروز جنگ با روسیه، ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین ممکن نیست.

ایران پرس: رییس جمهوری اوکراین، تصمیم ناتو در زمینه رد تقاضای کی‌یف برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع را محکوم کرد و گفت: کشورهای عضو ناتو نیز از امروز هر کسی در این کشور کشته شود، در مرگ او مقصر و متهم هستند. ولودیمیر زلنسکی اعلام کرد که با این تصمیم ناتو، چراغ سبز برای بمباران بیشتر شهرهای اوکراین نشان داده شد.ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز جمعه به رغم درخواست‌های مکرر کی‌یف از قدرت های غربی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع به منظور کاهش توانایی نظامی روسیه اعلام کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان اوکراین ایجاد نخواهد کرد.

العالم فارسی:  رئیس‌جمهور اوکراین بار دیگر خواستار حمایت اروپا از کی‌یف شد و خطاب به کشورهای اروپایی گفت: اگر ما سقوط کنیم، شما هم سقوط خواهید کرد.«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین دیشب از طریق ویدئوکنفرانس در تجمعات مردم تفلیس، پاریس، لیون، براتیسلاوا، فرانکفورت، ویلنیوس و پراگ برای اعلام همبستگی با کی‌یف در برابر حملات روسیه شرکت کرد و از مردم اروپا خواست ساکن ننشیند و در حمایت از اوکراین به خیابان‌ها بیایند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پس از نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل که به درخواست لندن و پس از آتش سوزی در نیروگاه هسته ای اوکراین برگزار شد، خبرگزاری فرانسه امروز شنبه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه به درخواست آمریکا نشستی دیگر را درباره بحران انسانی در اوکراین برگزار می‌کند.روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل نشستی را به درخواست لندن در پی آتش سوزی در یکی از مراکز آموزشی پس از بمباران نیروگاه اتمی زاپروژیا در اوکراین برگزار کرد.

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور روسیه با تاکید بر اینکه دولتش هیچ نیت بدی نسبت به همسایگان خود ندارد، اما گفت که مسکو با پاسخ دادن به اقدامات منفی کشورهای دیگر، به وظایفش عمل می‌کند.«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد که مسکو هیچ نیت بدی نسبت به همسایگان خود ندارد.پوتین طی مراسم برافراشتن پرچم روسیه در کشتی «مارشال روکوسوفسکی» گفت: «ما بارها نشان داده‌ایم و آماده نمایش مجدد هستیم، اگر کسی نخواهد در چارچوب یک همکاری با ما راه بیاید و در این راه به خودش و ما آسیب برساند، ما در هر صورت به وظایف خود عمل خواهیم کرد».

خبرگزاری ایرنا:  با ورود به دهمین روز از جنگ اوکراین، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) با اعلام اینکه تاکنون بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر از مرزهای این کشور گریخته‌اند، هشدار داد بحران پناهجویان اوکراین تازه شروع شده‌است. تنها با گذشت ۱۰ روز از حمله روسیه به اوکراین، تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر پناهجو از مرزهای این کشور عبور کرده و به سوی کشورهای اروپایی همسایه فرار کرده اند. موج عبور پناهندگان از مرزهای اوکراین در حالی است که سازمان ملل نسبت به وقوع بزرگترین بحران پناهجویی یک قرن اخیر هشدار داده است.

خبرگزاری تسنیم: پنتاگون از راه اندازی خط تلفن قرمز با وزارت دفاع روسیه برای متوسل شدن در مواقع اضطراری و جلوگیری از هرگونه حادثه تصادفی با توجه به عملیات روسیه در اوکراین خبر داد. «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه ای مطبوعاتی گفت که این خط که «چند روز پیش» راه اندازی شد، فرماندهی آمریکا در اروپا را به وزارت دفاع روسیه متصل می کند.اما سخنگوی پنتاگون از گفتن اینکه آیا این خط تلفن در هنگام حمله پنجشنبه شب به نیروگاه هسته‌ای اوکراین که به روسیه نسبت داده شده بود، استفاده شده است یا نه، خودداری کرد.

آناتولی  ترکیه: دبیرکل ناتو هشدار داد که وضعیت مرگ و ویرانی در اوکراین احتمالا در روزهای آینده وخیم‌تر خواهد شد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در پی نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای عضو این سازمان در بروکسل درباره حمله نظامی روسیه به اوکراین، نشست خبری ترتیب داد.وی در این نشست خبری ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را به توقف فوری جنگ علیه اوکراین و خروج تمامی نیروهای روس از این کشور بدون هیچ پیش‌شرطی فرا خواند.دبیرکل ناتو همچنین هشدار داد که وضعیت مرگ و ویرانی در اوکراین احتمالا در روزهای آینده وخیم‌تر خواهد شد.

دویچه وله: براساس تحلیل‌های سرویس اطلاعاتی آلمان (BND) خونبارترین روزهای جنگ در اوکراین، در راه هستند و کی‌یف، احتمالا سقوط می‌کند. اطرافیان پوتین همچنان به او وفادار هستند اما سرخوردگی در میان نظامیان روسی، بالا است.اگرچه نیروهای سرویس اطلاعاتی آلمان (BND) از اوکراین خارج شده‌اند اما از طریق ماهواره‌ها در فضا، منابع خبری خود در مناطق درگیری و همچنین فیلم‌ها و عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی، جنگ در اوکراین را به دقت رصد می‌کنند.کارشناسان سرویس اطلاعاتی و ارتش آلمان، همچنین به صورت روزانه، مقاومت نیروهای نظامی اوکراین را تحلیل می‌کنند. ارزیابی آنها درباره ادامه احتمالی این شرایط، چندان خوشبینانه نیست.

اسپوتنیک روسیه: وزارت دفاع روسیه  به خبرنگاران گفت، وزیر دفاع روسیه سرگئی شایگو، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد را در گفتگوی تلفنی از دلایل عملیات ویژه نیروهای مسلح روسیه در اوکراین مطلع کرد. سرگئی شایگو اطلاع داد  این دلایل ناشی از این واقعیت بود که رهبری اوکراین به مدت هشت سال از پیروی از توافقات مینسک خودداری می کرد و این امر را تشویق کرد. وی افزود: ورود ناسیونالیست ها و نئونازی ها به تمام ساختارهای قدرت و اخیراً تشدیدگلوله باران جمعیت غیرنظامی دونباس این وضعیت را سرعت بخشید.

یورونیوز: تنها ساعاتی پس از ثبت رسمی درخواست عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا «برای مواجهه» با حمله روسیه، گرجستان و اوکراین هم اعلام کردند این دو کشور درخواست مشابهی را به بروکسل تقدیم کردند.ایراکلی گاریباشویلی رئیس جمهور گرجستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد «گرجستان یک کشور اروپایی است و به تلاش برای مشارکت، دفاع و توسعه اتحادیه اروپا کمک خواهد کرد.»

خبرگزاری صدا و سیما: نخست وزیر چین وعده داد دولت او برای توسعه صلح آمیز روابط با تایوان و «اتحاد» با این کشور تلاش و با هر فعالیت جدایی طلبانه یا مداخله خارجی با قاطعیت برخورد می‌کند.«لی کچیانگ» در آغاز نشست سالانه مجلس چین گفت: پکن بر اصل «چین واحد» که تایوان را بخشی از خاک چین می‌داند، پایبند است. او افزود: همه ما، چینی‌های دو طرف تنگه تایوان باید در کنار هم برای پیشبرد آرمان جوان سازی چین تلاش کنیم.چین تاکید می‌کند تایوان بخشی از خاک این کشور است و استقلال تایوان خط قرمز دولت چین است.

خبرگزاری مهر : در سال ۲۰۲۲، چین بودجه نظامی خود را افزایش می دهد. طبق پیش نویس منتشر شده درباره هزینه های دفاعی چین، پکن قرار است که میزان هزینه های مذکور را در سال ۲۰۲۲ به حدود ۲۳۰ میلیارد دلار افزایش دهد.میزان بودجه نظامی چین با احتساب افزایش مذکور در پیش نویس یادشده مبلغ ۱.۴۵ تریلیون یوان (۲۲۹.۵ میلیارد دلار) ذکر شده است.

رادیو چین: نشست سالانه مجلس ملی نمایندگان خلق چین گشایش یافت. پنجمین اجلاس سیزدهمین مجلس ملی خلق در پکن گشایش یافت. شی جین پینگ و دیگر مقامات حزب کمونیست و کشور چین و حدود 3000 تن از نمایندگان این مجل  در مراسم افتتاحیه این اجلاس شرکت کردند.دستور کار این اجلاس شامل بررسی  گزارش کار دولت مرکزی، مشخص کردن اهداف و وظایف اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی چین در سال 2022 و روشن کردن راهبرد و سیاست‌‌های دولت خواهد بود. گزارشهای طرح مربوط به اقتصاد ملی و معیشت مردم و گزارش بودجه نیز برای بررسی در جلسه افتتاحیه ارائه می شود.

ان. اچ.کی ژاپن: بنا به اعلام وزارت دفاع ژاپن کره شمالی حوالی ساعت ۹ صبح شنبه اقدام به شلیک یک پرتابه کرده است. مقام های این وزارتخانه می گویند که این پرتابه ممکن است یک موشک بالستیک بوده باشد.آن ها می گویند که این پرتاب در ساعت ۵۸ : ۸ صبح انجام شده و باور بر آن است که پرتابه مورد نظر در خارج از منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن در دریا سقوط کرده باشد.ستاد مشترک ارتش کره جنوبی نیز با تأیید این پرتاب، گفت که کره شمالی پرتابه ای را به سمت شرق شلیک کرده است.این حادثه تازه ترین مورد از چندین پرتاب موشک توسط کره شمالی در سال میلادی جاری است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *