جدیدترین مطالب

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

چرایی سنگ‌اندازی واشنگتن در مسیر عضویت فلسطین در سازمان ملل/ وتوی آمریکا چه معنایی داشت؟

آمریکا هرچند بعد از دهه ۹۰ همزمان با سلسله مذاکرات بین اعراب و اسرائیل تلاش کرده بود که خود را به عنوان میانجی صادق معرفی کند اما امروز کاملا روشن است که از یک طرف نه کشورهای عربی و فلسطین این موضع آمریکا را قبول کرده اند و نه آمریکا بنا دارد تا این نقش به اصطلاح میانجیگرانه را بدون اطمینان از جلب نظر اسرائیل انجام دهد. بنابر این سیاست امریکائی ها در قبال طرح دو کشوری و مبنای این کشور در پیگیری این طرح بدون توجه به تفسیر اسرائیل از این مسئله نیست.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

Loading

 رسانه‌ها؛ جنگ جهانی در شورای امنیت و…

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: وتوی پیش‌نویس قطعنامه محکومیت حمله روسیه به اوکراین در شورای امنیت از سوی خود روسیه، بیانیه مشترک 43 کشور پس از وتوی قطعنامه شورای امنیت توسط روسیه، درخواست پوتین از ارتش اوکراین، واکنش دبیرکل سازمان ملل به حمله روسیه، تحریم پوتین و لاوروف از سوی اتحادیه اروپا و واکنش مسکو، پیوستن ژاپن به تحریمهای ضد روسی، درخواست ناتو براي پايان حمله روسيه به اوکراين، دستور دوباره بایدن به اعزام نیروی نظامی جدید به اروپا، اعزام نظامیان فرانسوی به رومانی، فعال‌شدن نیروی واکنش سریع ناتو برای اولین بار در تاریخ این ائتلاف نظامی، هشدار روسیه در خصوص پیوستن احتمالی سوئد و فنلاند به ناتو، گفتگوی تلفنی شی جین پینگ و پوتین، مخالفت ترکیه با درخواست اوکراین برای بستن تنگه بسفر و داردانل و تلاش نخست وزیر لیبی برای خروج از بحران سیاسی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): شورای امنیت سازمان ملل در تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای در محکومیت حمله روسیه به اوکراین با رای منفی روسیه ناکام ماند.پیش نویس‌ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که در نیویورک به رای گذاشته شد، بر تعهد خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید می‌کرد و “تجاوز روسیه” را نقض صلح و امنیت بین‌المللی می‌دانست.در پیش نویس قطعنامه‌ای که آمریکا آن را تهیه کرده بود پیش از ارائه در شورا تغییر ایجاد شد و در آن به جای عبارت «محکوم می‌کند» از عبارت «ابراز تاسف می‌کند» علیه حمله روسیه استفاده شد.با این حال روسیه که از اعضای دائم شورای امنیت است آن را وتو کرد. چین، امارات و هند نیز از میان ۱۵ عضو شورای امنیت، به پیش‌نویس قطعنامه آمریکا رای ندادند.

العالم فارسی: نماینده دائم آمریکا پس از قرائت بیانیه مشترک 43 عضو سازمان ملل متحد اعلام کرد که روسیه در رای گیری محکوم کردن «حملات به اوکراین» از اختیارات خود سوء‌استفاده کرد.به دنبال وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل توسط روسیه برای محکوم کردن «حملات به اوکراین» لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، بیانیه مشترک امضا شده توسط 43 کشور را قرائت کرد. توماس گرینفیلد هنگام خروج از شورای امنیت پیرامون بیانیه مشترک مطبوعاتی با نمایندگان دائمی دیگر کشورها گفت: «پیش‌نویس قطعنامه حیاتی بود، این موضوع در مورد این بود که آیا کشورها صلح و امنیت بین‌المللی را در شورا تضمین می‌کنند یا خیر. آنها به حفاظت از منشور سازمان ملل معتقد بودند».

آناتولی  ترکیه: پوتین از ارتش اوکراین خواست «قدرت» را در دست بگیرد. رئیس جمهور روسیه خطاب به ارتش اوکراین گفت قدرت را به دست گیرید، با شما راحت‌تر کنار خواهیم آمد. ویلادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشست با مقامات شورای امنیت این کشور به ارزیابی مداخله نظامی در جریان در اوکراین پرداخت.

خبرگزاری ایلنا:  دبیرکل سازمان ملل متحد پس از نشست شورای امنیت که برای انتقاد از حمله روسیه به اوکراین برگزار شده بود، از سربازان روسیه خواست به پادگان‌هایشان بازگردند.«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد پس از نشست شورای امنیت که برای انتقاد از حمله روسیه به اوکراین برگزار شده بود، از سربازان روسیه خواست به پادگان‌هایشان بازگردند. وی در حساب توئیتری خود نوشت: «سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ تاسیس شد. امروز شورای امنیت به این هدف نرسید اما نباید تسلیم شویم. باید به صلح یک فرصت دیگر بدهیم».

یورونیوز: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمعه شب به طور رسمی تحریم ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه روسیه از سوی ۲۷ کشور عضو اتحادیه را اعلام کرد. برخی منابع اروپایی پیش از این از توافق کشورهای عضو بر سر تحریم رئیس‌جمهوری روسیه خبر داده بودند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «تنها رهبرانی که در سطح جهان از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس و حالا ولادیمیر پوتین هستند.» در این حال ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت : در کی‌یف هستیم و از کشور دفاع می کنیم.حمله روسیه به خاک اوکراین که با فرمان ولادیمیر پوتین وارد سومین روز خود شده است ، تا کنون ده‌ها نفر در اثر حملات روسیه جان خود را از دست داده‌اند.

اسپوتنیک روسیه: ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه کشور که لندن علیه آنها تحریم‌هایی را اعمال کرده است، حسابی در خارج از کشور ندارند.روز جمعه، وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد که لندن تحریم هایی را علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعمال کرده است که به معنای مسدود شدن دارایی ها است، اما در سند تحریم ها صحبت از چه نوع دارایی ها و وجود آنها ذکر نشده است. زاخارووا در کانال تلگرامی خود نوشت: “نه پوتین و نه لاوروف نه در بریتانیا و نه در خارج از کشور حساب ندارند.”

ان. اچ.کی ژاپن: ژاپن روسیه را تحریم کرد. کیشیدا فومیو نخست وزیر ژاپن، تحریم هایی علیه روسیه به دلیل به رسمیت شناختن یکجانبه استقلال دو منطقه در شرق اوکراین، اعلام کرد. کیشیدا گفت ژاپن صدور روادید برای افراد مرتبط با مناطق جدایی طلب طرفدار روسیه را تعلیق و دارایی های آنها را مسدود خواهد کرد. او گفت ممنوعیت داد و ستد هم اعمال خواهد شد.انتشار و گردش اوراق قرضه دولتی جدید روسیه نیز در ژاپن ممنوع خواهد شد.

خبرگزاری صدا و سیما:  دبیرکل ناتو از روسیه خواست هر چه سریعتر حمله به اوکراین را خاتمه دهد. دبیرکل ناتو تصریح کرد از روسیه می‌خواهیم بلافاصله به تجاوز به اوکراین پایان دهد. ینس استولتنبرگ در نشست خبری در بروکسل درباره جنگ اوکراین گفت: « شرکای صمیمی ناتو یعنی فنلاند و سوئد و اتحادیه اروپا را برای شرکت در نشست سران ناتو دعوت کردم، زیرا این بحران بر همه ما تاثیرگذار است. روسیه صلح را در اروپا نابود و تکه تکه کرده است.» وی گفت:  لازم است روسیه همه نیرو‌های خود را از اوکراین به عقب بازگرداند و به مسیر گفتگو بازگشته و از تجاوز منصرف شود.»

خبرگزاری مهر : با وجود تنش در اوکراین؛ بایدن دوباره دستور اعزام نیروی نظامی جدید به اروپا صادر کرد.رئیس جمهور آمریکا دستور استقرار نیروهای بیشتر ایالات متحده را برای افزایش قابلیت‌ها در اروپا و حمایت از ناتو صادر کرد. جو بایدن گفت که او دستور استقرار نیروهای اضافی ایالات متحده را برای تقویت توانایی‌ها در اروپا در حمایت از ناتو داده است.پیش از این، بایدن از اعزام ۷۰۰۰ نیروی اضافی به آلمان برای تقویت جناح شرقی ناتو در پاسخ به عملیات روسیه در اوکراین خبر داده بود.

 خبرگزاری ایرنا:  فرمانده ستادکل نیروهای مسلح فرانسه از اعزام ۵۰۰ نظامی این کشور به رومانی در قالب نیروهای ناتو خبر داد. در پی بروز جنگ در اوکراین، ژنرال «تییری بورخار» با اعلام تصمیم فرانسه برای اعزام ۵۰۰ نظامی به رومانی گفت: ناتو تصمیم گرفته است حضور خود را تقویت کند، تا نشانه ای بسیار واضح از همبستگی استراتژیک را با استقرار نیروها در رومانی به نمایش بگذارد.وی در گفت‌گوی دیشب خود با رادیو فرانسه و شبکه خبری فرانس ۲۴، گفت: فرانسه داوطلب شد تا نقش کشور پیشرو را در استقرار یک گردان در رومانی ایفا کند.رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: علاوه بر این، حضور نظامی فرانسه در استونی، کشوری هم مرز با روسیه، و در چارچوب ناتو، متفاوت با برنامه ریزی های قبلی برای ماه مارس تمدید خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم:  فرمانده نظامی ارشد ناتو دستور فعال‌سازی نیروی واکنش سریع ناتو را برای اولین بار در تاریخ این ائتلاف نظامی صادر کرد. ژنرال «تاد والترز» فرمانده نظامی ارشد ناتو دستور فعال شدن نیروی واکنش سریع ناتو را در واکنش به تداوم عملیات نظامی روسیه در اوکراین صادر کرده است؛ هرچند قرار نیست اعضای ناتو در اوکراین مداخله کنند.ژنرال تاد والترز طی بیانیه‌ای در خصوص فعال شدن نیروی واکنش سریع ناتو با اعلام اینکه این نیرو شامل یگان‌های انعطاف‌پذیر رزمی اعم از زمینی، دریایی، هوایی و عملیات ویژه می‌شود، اعلام کرد: «آنها می‌توانند به‌شیوه‌های مختلف استقرار یابند و ما از چابکی ذاتی آنها بهره کامل خواهیم برد. این اقدامات بازدارنده باعث تقویت سرعت عمل، قابلیت واکنش [سریع] و توانمندی حفاظت از یک‌میلیارد شهروندی که ما برای حفظ آنها سوگند یاد کرده‌ایم، می‌شود. از ابتدای تشکیل ناتو هرگز سابقه نداشته است که نیروی واکنش سریع این ائتلاف فعال شود.

تی .آر.تی ترکیه: ماریا زاخارووا طی یک کنفرانس مطبوعاتی احتمال عضویت فنلاند و سوئد در ناتو را ارزیابی کرد.ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه طی یک کنفرانس مطبوعاتی پیرامون احتمال عضویت فنلاند و سوئد در ناتو گفت: امنیت کشورها نباید به‌بهای امنیت سایر کشورها تاسیس شود. پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو که یک جناح نظامی است، ما را ملزم به دادن واکنش خواهد کرد و پیامدهای سیاسی و نظامی جدی در پی خواهد داشت.

رادیو چین:  شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تلفنی گفتگو کرد. پوتین در این گفتگو ، تاریخ موضوع اوکراین و عملیات نظامی ویژه روسیه در شرق اوکراین را معرفی کرد و گفت: ایالات متحده و ناتو مدت‌هاست نگرانی‌های امنیتی منطقی روسیه را نادیده گرفتند و بارها از تعهدات خود سرپیچی کردند. روسیه مایل به انجام مذاکرات در سطح بالا با اوکراین است. شی جین پینگ نیز خاطر نشان کرد: در روزهای اخیر وضعیت شرق اوکراین به شدت وخیم شده و توجه زیادی در جامعه جهانی به دنبال داشته است، چین براساس درستی و نادرستی خودِ مسئله اوکراین درباره آن موضع گیری می کند. ذهنیت جنگ سرد باید  به طور کامل کنار گذاشته شود و نگرانی های امنیتی معقول همه کشورها باید محترم شمرده شود.

خبرگزاری فارس:
وزیر امور خارجه ترکیه گفت، نمی‌تواند با بستن دو تنگه منتهی به دریای سیاه، مانع از تردد کشتی‌های جنگی روسیه شود.«مولود چاوش‌اغلو»  افزود: «در مورد جنگی که ترکیه طرف درگیر نیست، اقداماتی وجود دارد که بتوان برای کشورهای طرف جنگ انجام داد».او با اشاره به تردد کشتی‌های جنگی روسیه در این تنگه‌ها گفت: «اما اگر کشتی‌های متعلق به کشورهای مختلف قصد بازگشت به پایگاه‌های خود را داشته باشند، باید اجازه آن داده شود». چاوش‌اوغلو متذکر شد، «روسیه بندهای مربوط به خود را در پیمان مونترو دارد و اگر کشتی متعلق به کشوری بخواهد به پایگاه خود برگردد، به آن اجازه داده می‌شود».طبق پیمان «مونترو» که در سال ۱۹۳۶ امضا شده است، ترکیه کنترل دو تنگه راهبردی داردانل و بسفر را بر عهده دارد.

الکوثرفارسی: در حالی که برگزاری انتخابات در لیبی خود به بحرانی سیاسی در این کشور تبدیل شده است،نخست وزیر لیبی طرح جدیدی را برای برگزاری انتخابات پارلمانی در اواسط سال جاری و همزمان با آن همه‌ پرسی قانون اساسی ارائه کرد.«عبدالحمید الدبیبه» با تاکید براین که هرگز نخواهم پذیرفت که لیبی را بفروشم یا این که جنگ بازگردد،گفت: طبق این طرح، همه‌ پرسی قانون اساسی همزمان با انتخابات پارلمانی برگزار می‌شود و در صورتی که انتخابات به دلیل کارشکنی برخی طرف‌ها برگزار نشود، گزینه رای‌گیری الکترونیک برقرار خواهد بود و طبق تجربه‌های بین‌المللی مختلف، امکان برگزاری انتخابات محدود در برخی مناطق وجود دارد. انتخابات لیبی قرار بود 24 دسامبر برگزار شود؛ اما به دلیل اختلافات بر سر قانون انتخابات، از جمله صلاحیت نامزدها، عدم انتشار لیست‌‌های نهایی نامزدها و عدم اجازه برای آغاز تبلیغات انتخاباتی و همچنین مشکلات قضایی درباره شکایت‌ ها علیه نامزدها، به تعویق افتاد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *