جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن فاش کرد که درگیری در نوار غزه چگونه می تواند پایان یابد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در یک مراسم جمع آوری کمک های مالی برای کمپین انتخاباتی مجدد خود در نیویورک گفت که چندین کشور خلیج فارس آماده به رسمیت شناختن اسرائیل در توافق آینده برای حل مناقشه در نوار غزه هستند.

کنعانی: حمله به سوریه گواهی روشن بر حمایت رژیم صهیونیستی از گروه‌های تروریستی است

سخنگوی وزارت امور خارجه تجاوز رژیم صهیونیستی را به استان حلب سوریه به شدت محکوم کرد و این اقدام را تلاشی زبونانه و ناامیدانه برای تداوم و گسترش بحران در منطقه با هدف ترمیم چهره شکست خورده این رژیم در مقابل ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت دانست.

سنتکام: ۴ پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم

سازمان سنتکام در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» مدعی شد که ارتش آمریکا توانسته چهار فروند پهپادی را که انصارالله به پرواز درآورده، هدف قرار داده و سرنگون کند.

Loading

 رسانه‌ها؛ دمیدن بایدن به شیپور جنگ در اوکراین و…

۱۴۰۰/۱۱/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تاکید بایدن برخروج فوری شهروندان آمریکایی از اوکراین، استقرار نظامیان آمریکا در دانمارک، هشدار بوریس جانسون درمورد خطرناک بودن شرایط  اوکراین،  دیدار صدراعظم آلمان با رهبران سه کشور منطقه بالتیک درخصوص روسیه، مخالفت مجارستان با تقویت حضور ناتو در خاک خود، دعوت ناتو از روسیه برای ادامه مذاکرات، گفتگوی استولتنبرگ با رئیس جمهور اوکراین، برگزاری مذاکرات چهارجانبه برای بحران اوکراین درآلمان، استقرار بمب افکن های استراتژیک B-52H آمریکا با قابلیت حمل تسلیحات اتمی در اروپا، اقدام فنلاندبه خرید جنگنده «اف-۳۵» از آمریکا، جدیدترین اظهارات لاوروف و نفتالی بنت درباره احیای برجام، هشدار رژیم صهیونیستی درباره استفاده از کلمه «آپارتاید» در توصیف این رژیم، جاسوسی اسرائیل از دیوان پادشاهی اردن با نرم افزار پگاسوس و انتخاب نخست وزیر جدید لیبی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: علی‌رغم آنکه روسیه بار‌ها اطمینان خاطر داده که قصد حمله به اوکراین را ندارد، رئیس‌جمهور آمریکا از شهروندان این کشور خواست همین حالا خاک اوکراین را ترک کنند. جو بایدن در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان بی‌ سی از شهروندانش کشورش خواست اوکراین را ترک کنند. رئیس‌جمهور آمریکا گفت: شهروندان آمریکا باید همین حالا اوکراین را ترک کنند. اینطور نیست که با یک سازمان تروریستی طرف باشیم. طرف حساب ما یکی از بزرگترین ارتش‌های دنیا است. وضعیت بسیار متفاوت و اوضاع ممکن است خیلی سریع به هم بخورد.

خبرگزاری ایرنا: نخست وزیر دانمارک اعلام کرد که این کشور و آمریکا گفت‌وگوها درباره یک توافقنامه دفاعی جدید را که می‌تواند شامل استقرار نیروهای آمریکایی در خاک دانمارک باشد، آغاز کرده‌اند. مت فردریکسن نخست وزیر دانمارک افزود که این مذاکرات تاثیر گرفته از مساله اوکراین نیست. وی گفت که آمریکا حدود یک سال پیش تقاضای این مذاکرات را داده بود و واشنگتن در سال‌های اخیر همکاری نظامی خود را با دیگر متحدان ناتو مانند نروژ و کشورهای بالتیک تقویت کرده است. دانمارک به عنوان یک متحد نزدیک آمریکا دارای موقعیت راهبردی است و دروازه‌ای برای کشتی‌ها به دریای بالتیک است که در آن روسیه پایگاه‌های نظامی دارد.

ان. اچ.کی ژاپن: بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، در تازه ترین تلاشش برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک برای بحران اوکراین، روز پنجشنبه با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، ملاقات کرد و به استولتنبرگ گفت که تعهد کشورش در قبال امنیت اروپا بی قید و شرط و تغییر ناپذیر است. جانسون گفت این خطرناک ترین زمان در بزرگترین بحران امنیتی در اروپا در دهه های اخیر است. او هشدار داد که شرایط بسیار پرخطر است.

یورونیوز: صدراعظم آلمان تاکید کرد: روسیه نباید وحدت و عزم اروپایی‌ها را دست‌کم بگیرد.اولاف شولتس پس از دیدار با رهبران سه کشور منطقه بالتیک در برلین شامل لیتوانی، لتونی و استونی که اکنون در خط مقدم بحران روسیه و اوکراین قرار گرفته‌اند، اعلام کرد که نگرانی‌هایشان را درک می‌کند و در جریان نشست خبری افزود: «در این شرایطی که برای همه ما بحرانی است، روسیه نباید عزم و اتحاد ما را به عنوان شرکای اتحادیه اروپا و به عنوان متحدان ناتو دست‌کم بگیرد».

خبرگزاری تسنیم: انگلیس در جریان مناقشات اوکراین با روسیه اعزام نیروهای بیشتر به شرق و جنوب اروپا را در دست بررسی قرار داده و مجارستان هم اعلام کرد که هیچ نیروی ناتو را در خاک خود نمی‌پذیرد. کشورهای غربی در جریان مناقشات با روسیه بر سر اوکراین ضمن تلاش برای وانمود کردن تصمیم روسیه برای حمله به این کشور اقدامات دیپلماتیک گسترده ای را برای حل این مناقشات در دستور کار قرار داده اند.روسیه هر گونه ادعای غربی ها مبنی بر تجاوز نظامی به اوکراین را رد می کند و تنها خواستار تضمین های امنیتی و انصراف ناتو از عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی است. مسکو مخالف گسترش این ائتلاف نظامی به شرق است.

آناتولی  ترکیه: دبیرکل ناتو از ارسال نامه‌ پیشنهادی به سرگئی لاوروف برای ادامه مذاکرات در شورای ناتو-روسیه خبر داد.ینس استولتنبرگ اظهار داشت: حضور نظامی روسیه در بلاروس و اعزام بیش از 100 هزار سرباز روس و استقرار تسلیحات سنگین در مرز اوکراین را از نزدیک رصد می‌کنیم. استولتنبرگ هشدار داد: دوره خطرناکی برای امنیت اروپا است. تعداد نیروهای روسیه در حال افزایش بوده و زمان هشدار برای حمله احتمالی رو به کاهش است.وی تصریح کرد: نامه‌ای به سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه فرستادم و در آن مجدداً از مسکو دعوت کردم تا به مذاکرات برای برگزاری سلسله جلسات در شورای ناتو-روسیه به منظور یافتن راه حل‌های دیپلماتیک ادامه دهیم.

تی .آر.تی ترکیه: ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو  با زلنسکی رئیس جمهور اوکراین  تلفنی گفتگو و به ادامه حمایت ناتو از اوکراین تاکید کرد. وی  در این مکالمه تلفنی با زلنسکی اعلام کرد که حمایت پیمان دفاعی ناتو از اوکراین ادامه خواهد یافت. زلنسکی نیز از ناتو خواستار کاهش تنش و پیروی از راه دیالوگ برای حل صلح‌آمیز مسئله گردید.   

رادیو چین: نمایندگان مشاوران دولتی آلمان، فرانسه، روسیه و اوکراین، دور جدیدی از مذاکرات چهار کشور “مدل نرماندی” را در برلین آلمان برای میانجی گری در بحران اوکراین برگزار کردند. پیش از این، نمایندگان چهار کشور اولین دور مذاکرات را روز 26 ژانویه در پاریس برگزار کردند. این همچنین اولین بار است که مذاکرات چهار کشور «مدل نرماندی» پس از سال ها توقف، از سر گرفته می شود.مایکل راث، رئیس کمیته امور خارجه مجلس آلمان معتقد است که وضعیت کنونی در شرق اوکراین “بسیار خطرناک” است اما سرگئی نچایف، سفیر روسیه در آلمان بار دیگر با تاکید بر این که روسیه هیچ علاقه ای به درگیری نظامی با اوکراین ندارد، گفت: ما تحت هیچ شرایطی نمی خواهیم درگیری رخ دهد.

اسپوتنیک روسیه: آمریکا چهار بمب افکن استراتژیک B-52H با قابلیت حمل اتمی را در اروپا مستقر کرد. فرماندهی نیروی هوایی آمریکا در اروپا اعلام کرد، گروهی از بمب افکن های استراتژیک B-52H استرافورترس با قابلیت حمل اتمی آمریکا روز پنجشنبه وارد پایگاه نیروی هوایی فیرفورد در بریتانیا شدند. طی چند ماه گذشته، ایالات متحده امریکا به طور منظم بمب افکن های استراتژیک خود را به پایگاه های پیشروی موقت در اروپا می فرستد، جایی که این بمب افکن ها پروازهای آموزشی از جمله در نزدیکی مرزهای روسیه انجام می دهند.

خبرگزاری مهر : در راستای تقویت بنیه دفاعی، فنلاند ۶۴ فروند جنگنده رادارگریز «اف-۳۵» از آمریکا می خرد.منابع مطلع آمریکایی خبر دادند که احتمال دارد قرارداد خرید جنگنده های پیشرفته «اف-۳۵» بین فنلاند و ایالات متحده به زودی منعقد گردد.«میکو هاوتالا» سفیر فنلاند در آمریکا در همین رابطه در بیانیه ای گفت: این مسئله نشانه دیگری است از اینکه فنلاند همیشه در قبال دفاع ملی خود جدی عمل کرده است.

العالم فارسی: وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای انگلیسی خود گفته تا زمان اجرای کامل برجام راه زیادی باقی مانده است.«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در یک نشست خبری مشترک با همتای انگلیسی خود ارزیابی جدیدی از چشم‌انداز توافق در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین ارائه کرد. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که سرپرستی هیئت کشورش در مذاکرات وین را بر عهده دارد چند روز پیش در مصاحبه‌ای با روزنامه روسی «کامرسنت» گفته بود که تا خط پایانی در مذاکرات وین «پنج دقیقه» زمان باقی مانده است.

خبرگزاری ایلنا: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با وزیر خارجه آلمان که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است، مدعی شد که امضای توافق هسته‌ای با ایران «اشتباهی است که تمامی منطقه را به خطر می اندازد». «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است، مدعی شد که امضای توافق هسته‌ای با ایران «اشتباهی است که تمامی منطقه را به خطر می اندازد».

ایران پرس:  وزیر خارجه رژیم صهیونیستی درباره استفاده از کلمه «آپارتاید» برای توصیف سیاست اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها هشدار داد. سازمان عفو بین الملل سه شنبه گذشته به رغم مخالفت اسرائیل، گزارش رسمی خود را در کنفرانس مطبوعاتی در هتلی در شهر قدس با عنوان «نظام آپارتاید اسرائیل علیه فلسطینی‌ها» منتشر و اعلام کرد: باید مقامات اسرائیلی به دلیل جنایت تبعیض نژادی علیه فلسطینی‌ها مجازات شوند. ما از مقامات اسرائیلی می‌خواهیم کسانی را که مرتکب نقض‌هایی شده‌اند محاکمه کنند.یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به آپارتاید توصیف شدن این رژیم در حساب توییتر خود نوشت «توصیف اسرائیل به عنوان آپارتاید غیرقابل بخشش است».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع خبری اردن از هک تلفن‌های نهادها و افراد مرتبط با دیوان پادشاهی اردن با استفاده از جاسوس‌افزار اسرائیلی “پگاسوس” پرده برداشتند.خبرگزاری عمون اعلام کرد به اطلاعاتی از یک منبع آمریکایی دست یافته است که نشان می‌دهد که تلفن‌های نهادها و افراد مرتبط با دیوان پادشاهی این کشور با استفاده از جاسوس‌افزار “پگاسوس” مورد جاسوسی قرار گرفته‌اند.طبق این گزارش، دو شرکت اسرائیلی ۸۰۰۰ تلفن همراه از جمله ۲۰۰ شماره اردنی را هک کرده‌اند.

خبرگزاری فارس: «فتحی باشاغا» به عنوان نخست‌وزیر جدید لیبی رأی اعتماد اکثریت اعضای پارلمان را کسب کرد. پارلمان لیبی، بعدازظهر روز پنجشنبه، نخست‌وزیر جدید این کشور را تعیین کرد.کشور لیبی از سال ۲۰۱۱ تاکنون با یک بی‌ثباتی سراسری دست و پنجه نرم می‌کند. پس از کشته شدن «معمر القذافی» دیکتاتور سابق این کشور، لیبی شاهد درگیری گروه‌های مختلفی بوده تا جایی که گروه‌های مسلح در این کشور به دو بخش شرقی (طبرق) و غربی (طرابلس) تبدیل شدند و با حمایت برخی کشورها با یکدیگر جنگ کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *