جدیدترین مطالب

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

استفان والت می نویسد: وقتی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران حمله کرد واشنگتن حتی پلک هم نزد، در حالی که این کشور حمله اخیر اکوادور به سفارت مکزیک در کیتو را محکوم کرده بود.

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

بیانیه ۱۸ کشور به سرکردگی آمریکا علیه ملت فلسطین در غزه

تهران- ایرنا- ۱۸ کشور از جمله انگلیس و فرانسه به سرکردگی آمریکا در بیانیه ای درباره نوار غزه بدون اشاره به جنایات های بیش از شش ماهه ارتش رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و بدون درخواست از این رژیم برای توقف جنگ تجاوزگرانه خود، تلاش کردند که مقاومت فلسطین را به طور یکجانبه زیر فشار قرار داده و از تل آویو حمایت سیاسی کنند.

Loading

رسانه‌ها؛ تقویت حضور نظامی و امنیتی آمریکا در اروپا و…

۱۴۰۰/۱۱/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: آمریکا به دنبال گسترش حضور نظامی و اطلاعاتی در انگلیس، پیشنهاد لندن به مسکو درباره تعامل با اوکراین، هشدار مسکو به انگلیس، رد ضمنی توافقنامه مینسک از سوی اوکراین، انتقاد روسیه از پاسخ ناتو و واشنگتن به پیشنهادات امنیتی مسکو، پیشنهادهای مکرون به پوتین، استقبال صدر اعظم آلمان از پیشرفت در کاهش تنش‌ها دراوکراین، برگزاری رزمایش نظامی میان روسیه و بلاروس، ابراز نگرانی آلمان از کاهش ذخایر گازی، اختلافات داخلی در آمریکا بر سر مذاکره با ایران، گفتگوی بایدن و شاه سعودی درباره ایران و یمن، برگزاری دوازدهمین نشست شورای  سازمان کشورهای ترک در استانبول، اعتراض و تظاهرات در منطقه مرزی کانادا و آمریکا، تاکید چین بر مبارزه همه جانبه با تروریسم، سوء قصد به نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی و سفر هیات طالبان به سوئیس از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یک رسانه انگلیسی اعلام کرد که ایالات متحده به دنبال مدرن سازی پایگاه‌های هوایی خود در انگلیس است. رسانه Declassified UK در گزارشی عنوان کرد که ایالات متحده ۴۰ میلیون دلار برای توسعه پایگاه من‌وید هیل – بزرگ‌ترین تاسیسات اطلاعاتی آژانس امنیت ملی آمریکا در خارج از کشور – در یورک‌شر شمالی اختصاص داده است.این رسانه همچنین افزود که ۳۰۰ میلیون دلار دیگر برای جت «بی-۵۲» و هواپیمای «شناسایی» در پایگاه فیرفورد واقع در گلاسترشایر انگلستان هزینه خواهد شد.این وبسایت انگلیسی نوشت که انگلیس می‌تواند از حق «وتو» برای عملیات‌های آمریکایی که از پایگاه‌ها در خاک خود نشات می‌گیرند، استفاده کند.

العالم فارسی: وزیر خارجه انگلیس در آستانه ورود به روسیه، با هشدار نسبت به پیامدهای حمله به اوکراین گفت، هرگونه تهاجم اشتباهی بزرگ خواهد بود. «لیز تراس» پیش از ورود به «مسکو ، نسبت به هرگونه حمله ادعایی به اوکراین هشدار داد و گفت، دیپلماسی تنها راه رو به جلو است و روسیه باید این مسیر را دنبال کند.»وزیر خارجه انگلیس در توییتی نوشت: «هرگونه تهاجم اشتباه بزرگ خواهد بود. دیپلماسی تنها راه رو به جلو است و روسیه باید این مسیر را دنبال کند.»تراس گفت: «روسیه نباید در مورد قدرت پاسخ ما تردید داشته باشد

خبرگزاری صدا و سیما: وزارت خارجه روسیه با هشدار به انگلیس درباره لحن صحبت مقامات لندن درباره مسکو، اعلام کرد: روابط دو طرف اکنون در سطح نازل و پایین قرار دارد. وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در آستانه گفتگو‌های «سرگئی لاوروف» و «لیز تراس» همتای بریتانیایی وی گفت: روسیه طرفدار گفتگوی برابر با انگلیس است، اما لندن باید درباره مسکو درست صحبت کند.در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «خاطر نشان می‌شود که با وجود تفاوت در مواضع روسیه و انگلیس در مورد تعدادی از مسائل بین‌المللی و دوجانبه، مسکو از مفید بودن یک گفتگوی معنادار استفاده می‌برد، به خصوص که ما در مورد شرکای شورای امنیت سازمان ملل و گروه ۲۰ صحبت می‌کنیم». وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: «روابط روسیه و انگلیس اکنون در نقطه نازِلی قرار دارد و این به هیچ‌وجه تقصیر ما نیست.

خبرگزاری ایرنا: وزیرخارجه اوکراین گفت: توافقنامه مینسک را با شرایط روسیه اجرا نمی‌کنیم. “دیمیترو کولِبا” امکان اجرای توافقنامه مینسک برای حل مناقشه دونباس با شرایط روسیه را رد کرد و گفت: «کی یف» برای اجرای مفاد توافقنامه مینسک به منظور حل مناقشه در دونباس آمادگی دارد اما نباید با شرایط مطرح شده از سوی روسیه باشد. وی گفت: ما توافقنامه مینسک را با شرایط روسیه اجرا نخواهیم کرد اما این موضع ما به این معنی نیست که این توافقنامه را به هیچ وجه اجرا نمی کنیم.  توافقنامه آتش بس مینسک، پس از رایزنی های دیپلماتیک سران فرانسه و آلمان با حضور رییس جمهوری روسیه، در ۱۲ فوریه ۲۰۱۵ بین کی یف و جدایی طلبان امضا و از ۱۵ فوریه اجرایی شد اما این توافق بارها توسط ارتش اوکراین و جدایی طلبان منطقه دونباس نقض شده است.این توافقنامه دارای ۱۲ بند است و روسیه خواستار اجرای بندهای این توافقنامه از اول تا آخر است اما به گزارش رسانه های روسی، دولت اوکراین با اجرای آن از بند اول موافق نیست و می خواهد فقط برخی بندهای مورد نظر خود را اجرا کند. 

خبرگزاری ایلنا: وزارت خارجه روسیه از پاسخ ناتو و آمریکا به پیشنهادات امنیتی مسکو انتقاد کرد. «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که پاسخ پیمان ناتو به پیشنهادات مسکو در مورد ضمانت‌های امنیتی، از پاسخ واشنگتن بدتر بود.ریابکوف گفت: «پاسخ ناتو به پیشنهادات ما در مقایسه با پاسخ آمریکا بی‌ادبانه‌تر و سؤال‌برانگیزتر بود، هرچند در پاسخ آمریکا نیز عناصر غیرقابل‌قبولی وجود داشت که سؤال‌برانگیز است.»پیش از این «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه نیز گفته بود که ناتو و آمریکا نگرانی‌های اساسی روسیه در مورد ضمانت‌های امنیتی را نادیده گرفته‌اند.چند روز پیش وزارت خارجه روسیه پاسخ مکتوب آمریکا و ناتو در مورد پیشنهادات امنیتی مسکو را دریافت کرد.

اسپوتنیک روسیه: پیشنهادهای مکرون به پوتین که با ناتو هماهنگ نشده بود، مشخص شدند.امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در دیدار با همتای روسی خود، ولادیمیر پوتین، چندین پیشنهاد را به وی ارائه کرد که با سایر شرکای پاریس موافقت نشده بود.رئیس جمهور فرانسه در تلاش است تا خود را به عنوان یک صلح‌ساز در مسائل کاهش تنش در اروپای شرقی، به‌ویژه اوکراین، نشان دهد، در گفتگو با رئیس‌جمهور روسیه ابتکارات متعددی را اعلام کرد. او پیشنهاد کرد که یک وضعیت بی‌طرف برای اوکراین تضمین شود و بدین ترتیب امکان پیوستن این کشور به ناتو منتفی شود. رئیس جمهور فرانسه قبل از مذاکره با پوتین حتی سعی نکرد با شرکای ناتو مشورت کند که عملا همه توافقات ممکن را بی معنا می کند.

یورونیوز: اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز چهارشنبه از پیشرفت‌های به دست آمده در پی تلاش‌های دیپلماتیک برای حل و فصل تنش‌ها میان مسکو و کی‌یف استقبال کرد.او در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین که با حضور مته فریدریکسن، نخست‌وزیر دانمارک برگزار شد، گفت: «مأموریت همه ما تلاش برای تضمین امنیت اروپا است و من معتقدم که در این زمینه موفق خواهیم شد.»او افزود: «اگر وضعیت کنونی را با چند هفته پیش مقایسه کنید، می‌بینید که اکنون گفتگوهای دوجانبه‌ای میان ایالات متحده و روسیه همچنین شکلی از گفتگو میان ناتو و روسیه برقرار است. همچنین بحث‌هایی دربارۀ سازمان امنیت و همکاری اروپا در جریان است که بار دیگر موضوعی مربوط به امنیت اروپا است.»

ان. اچ.کی ژاپن: روسیه و بلاروس رزمایش نظامی برگزار می کنند. رهبران روسیه تاکید دارند که سربازان آنها هیچ گونه قصد حمله به اوکراین را ندارند. اما روز چهارشنبه آماده شدن نیروهای این کشور برای انجام یک رزمایش نظامی با بلاروس، نزدیکترین متحد خود، زنگ خطر را به صدا درآورد.این نیروها رزمایشی تحت عنوان «عزم اتحاد» را طی یازده روز در منطقه برست در بلاروس برگزار خواهند کرد. آنها با استفاده از پدافند هوایی و سیستم های موشکی دیگر این تمرینات را انجام خواهند داد. خلبانان جنگنده ها رهگیری اهداف را تمرین می کنند.سخنگوی کاخ کرملین گفت دامنه این تمرینات بزرگتر از قبل است زیرا وضعیت «بسیار پرتنش تر» است

خبرگزاری تسنیم: وزارت اقتصاد آلمان با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها حدود یک سوم ذخایر گاز آلمان پر است این مسئله را بسیار نگران کننده دانست.ذخایر گاز آلمان مرتبا در حال کاهش است و شرایط سخت و نگران کننده ای را برای این کشور ایجاد کرده است.یک سخنگوی وزارت اقتصاد و حمایت از آب و هوا در آلمان گفته است که سطوح ذخیره سازی مطمئنا نگران کننده است و تنها 35 تا 36 درصد آن پر است.در حال حاضر تنگناهایی در بازار گاز طبیعی وجود دارد و به دلیل درخواست های روزافزون تقاضا از زمان کاهش قواعد کرونایی و سطوح نسبتا پایین ذخایر گازی در اتحادیه اروپا قیمت گاز در این منطقه به شدت افزایش پیدا کرده است.

خبرگزاری صدا وسیما: برخی سناتور‌های آمریکایی به رهبری تد کروز در نامه‌ای تهدید کردند از همه ابزار‌ها برای مقابله با هرگونه توافق احتمالی با ایران استفاده خواهند کرد.این اختلاف نظر حتی اگر سناریوی مذاکراتی نباشد هیئت ایرانی را در موضوع تضمین‌ها مصمم‌تر خواهد کرد. شنیده شدن حرف‌های متفاوت در اردوگاه آمریکا دبیر شورای امنیت ملی را به واکنش در فضای مجازی واداشت. آقای شمخانی نوشته است منافع ملی ایران نباید قربانی این اختلافات شود.

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور آمریکا و شاه سعودی طی تماس تلفنی بر لزوم حمایت‌های واشنگتن از ریاض در برابر عملیات‌های نیروهای یمنی و همچنین برنامه هسته‌ای ایران گفتگو کردند. «جو بایدن» شامگاه چهارشنبه تلفنی با «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه سعودی گفتگو کرد. کاخ سفید طی بیانیه‌ای با اعلام این خبر گفت: «بایدن در مورد تحولات منطقه‌ای و موضوعات مورد علاقه متقابل، از جمله حملات حوثی‌ها علیه اهدافی در عربستان با ملک سلمان گفتگو کرد».در این بیانیه آمده است: «رئیس جمهور (بایدن) بر تعهد ایالات متحده برای حمایت از عربستان سعودی در دفاع از مردم و سرزمینش در برابر این حملات و حمایت کامل از تلاش‌های سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ در یمن تاکید کرد».

آناتولی  ترکیه: دوازدهمین نشست شورای ریش‌سفیدان سازمان کشورهای ترک به رهبری بن‌علی یلدریم، معاون رئیس حزب عدالت و توسعه ترکیه و رئیس هیئت ریش‌سفیدان سازمان کشورهای ترک در استانبول برگزار شد. یلدریم طی سخنانی در آغاز این نشست اظهار داشت: سازمان کشورهای ترک روز به روز در حال رشد و توسعه است و مسئولیت‌مان روز به روز افزایش می‌یابد. این سازمان در حال تبدیل شدن به یکی از سازمان‌های مهم‌ در منطقه و جهان است. ترکیه، جمهوری آذربایجان،  قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان از اعضای اصلی این سازمان و مجارستان به عنوان عضو ناظر  سازمان کشورهای ترک  است.

 دویچه وله: کامیون‌داران معترض به مقررات کرونایی دولت کانادا، پس از اختلال در ترددهای خیابانی پایتخت کشور، پل مهم مرزی با آمریکا را بستند. رئیس اتحادیه رانندگان، این اعتراضات مورد حمایت سیاستمداران محافظه‌کار را “انزجارآور” خواند.از روز دوشنبه ۷ فوریه (۱۸ بهمن) پل مرزی “آمباسادور بریج” قابل گذر نیست. این شاهراه مرزی استان اونتاریو کانادا را به ایالت میشیگان آمریکا وصل می‌کند.این پل، شاهراهی پراهمیت میان دو کشور آمریکا و کانادا است. روزانه ۸ هزار کامیون از مرز مشترک دو کشور گذر می‌کنند. از طریق این پل حدود ۷۵درصد صادرات کانادا به آمریکا سرازیر می‌شود.

رادیو چین: چین خواستار مبارزه همه جانبه با تروریسم به جای تکیه بر زور شد. جانگ جون، نماینده دایمی چین در سازمان ملل متحد، از همه طرف ها خواست تا برای مقابله با تروریسم از طریق اقدامات همه جانبه، به جای تکیه بر ابزار نظامی با همبستگی عمل کنند.ولنکوف معاون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز گفت که “القاعده” و سازمان افراطی داعش همچنان تهدیدهای جدی برای جهان هستند و حملات تروریستی مبتنی بر نژادپرستی در حال افزایش است.

خبرگزاری مهر :  منابع خبری از سوء قصد نافرجام علیه «عبدالحمید الدبیبه» نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی خبر دادند.بر اساس این گزارش، این منابع گفتند که خودروی حامل الدبیبه در طرابلس پایتخت لیبی هدف تیراندازی قرار گرفت.این منابع در عین حال افزودند که در این حادثه هیچ آسیبی به الدبیبه نرسید و از این سو قصد جان سالم به در برد. منابع لیبیایی به الجزیره گفتند که دادستانی لیبی تحقیق درباره تیراندازی به خودروی حامل الدبیبه را آغاز کرده است.

ایران پرس: هیاتی از طالبان به ریاست مسئول کمیسیون تصفیه طالبان برای گفتگو با مقامات سوئیسی و سازمان های غیردولتی وارد سوئیس شد. طالبان از بدو کسب قدرت در افغانستان در 15 اوت 2021 تا به امروز برای کسب مشروعیت نزد جامعه بین المللی تلاش می کند.مقامات طالبان بازگشایی برخی سفارتخانه ها و دفاتر دیپلماتیکی برخی کشورها در کابل را سرآغاز روند به رسمیت شناخته شدن دولت موقت افغانستان قلمداد می کنند.به دلیل بحران اقتصادی، فقر و کمبود امکانات در افغانستان، دریافت کمک های بشردوستانه و لغو تحریم ها اصلی ترین  دلیل سفرهای خارجی مقامات طالبان عنوان می شود.وزارت امور خارجه‌ سوئیس ورود هیأت  طالبان به ریاست لطف الله حکیمی رئیس کمیسیون تصفیه (پاکسازی) این گروه را تایید کرده اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *