جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

اوربان: ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد

تهران- ایرنا- ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان در اظهاراتی با بیان اینکه رهبران اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مناقشه بین مسکو و کی‌یف را مساله خود می‌دانند و خطرات ناشی از دخالت بیشتر در آن را در نظر نمی‌گیرند، هشدار داد که ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد.

Loading

 رسانه‌ها؛ صف آرایی جمهوریخواهان سنا در مقابل بایدن و…

۱۴۰۰/۱۱/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هشدار سناتورهای جمهوریخواه به بایدن، نشست شورای امنیت درباره «تحریم‌ها» و اختلاف نظر روسیه، چین و آمریکا، تاکید چین برحل مساله هسته ای ایران از طریق مذاکرات، عزیمت ۶ کشتی جنگی روسیه به دریای سیاه، تقویت حضور نظامی آلمان در لیتوانی، تاکید ایتالیا بر تقویت مرزهای شرقی ناتو، گفت‌وگوی سالیوان و دبیر کل ناتو درباره روسیه و اوکراین، اعلام شرط افزایش عرضه گاز روسیه به اروپا، توافق مسکو و پاریس برای خروج نیروهای روسیه از بلاروس، واکنش چین به فروش سلاح آمریکا به تایوان، حمله هوایی و موشکی رژیم صهیونیستی به دمشق، آغاز عملیات نظامی علیه سازمان تروریستی داعش در کرکوک، افزایش شدت تهدیدهای دریایی علیه اسرائیل، بهبود روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی، تداوم اختلافات میان بنت و نتانیاهو، موافقت آمریکا با فروش تجهیزات موشکی به اردن و آمادگی چین برای میزبانی نشست همسایگان افغانستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: مذاکرات هسته‌ای ایران در حالی دیروز سه‌شنبه در وین از سر گرفته شد که ۳۳ تن از اعضای جمهوریخواه سنای آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهور این کشور نسبت به هرگونه توافق جدید با ایران که به قوانین آمریکا پایبند نباشد، هشدار دادند.جمهوریخواهان عضو سنا در نامه‌ خود به  بایدن نوشته‌اند که اگر دولت او مانع بررسی توافق هسته‌ای با ایران شود، برای بی‌اثر کردن آن تلاش خواهند کرد. آن‌ها همچنین تأکید کرده‌اند که موافقت سنا برای بازگشت به برجام ضروری است. از سناتور تد کروز که از مخالفان سرشناس توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است به عنوان رهبر سناتورهای امضاکننده نامه به آقای بایدن نام می‌برند.

آناتولی  ترکیه:  روسیه و چین در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره تحریم‌ها گفتند که اعمال تحریم‌های یکجانبه خارج از این شورا به تلاش‌های صلح آسیب می‌رساند. روسیه و چین در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد پیامدهای انسانی و تاثیرات ناخواسته تحریم‌ها استدلال کردند که اعمال تحریم‌های یکجانبه خارج از شورای امنیت به تلاش‌های صلح آسیب رسانده است.دمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، در سخنرانی خود در این شورا گفت که تنها تصمیمات تحریمی اتخاذ شده در شورای امنیت سازمان ملل قانونی هستند.ژانگ جون، نماینده دائم چین در سازمان ملل نیز گفت که تحریم‌های یکجانبه نگرانی بزرگی است.

رادیو چین: چین اعلام کرد : از مواضع ایران مبنی بر حل مساله هسته ای از طریق مذاکرات حمایت می کنیم.وانگ چون، نماینده مذاکره کننده چین و نماینده دایمی چین در سازمان ملل در وین اظهار داشت که چین از اصول و مواضع ایران مبنی بر حل مساله هسته ای از طریق مذاکرات پشتیبانی می کند. نماینده مذاکره کننده چین سه شنبه ضمن مصاحبه با خبرنگاران درباره مسایل مربوط به مذاکرات هسته ای ایران خاطر نشان کرد: با نگاه کلی، اکنون مذاکرات فعالانه به سمت حل نهایی گام برداشته است و همه طرف ها باید پیشرفت تحقق یافته را ارزشمند دانسته، بر روی موضوعات حل نشده مانند رفع تحریم و تضمین اقتصادی تمرکز کرده و با جمع آوری اجماع بیشتری برای رسیدن هر چه زودتر به توافق تلاش داشته باشند.

العالم فارسی: وزارت دفاع روسیه امروز از اعزام یگانی متشکل از ۶ کِشتی جنگی این کشور از دریای مدیترانه به دریای سیاه برای شرکت در رزمایش‌های نظامی خبر داد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یگانی متشکل از ۶ کِشتی جنگی نیروی دریایی این کشور برای شرکت در رزمایش های نظامی به دریای سیاه فرستاده شدند.در بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع روسیه در این خصوص آمده است: کِشتی ها مسیر برنامه ریزی شده از دریای مدیترانه به سمت دریای سیاه را طی خواهند کرد و در آنجا در رزمایش های نظامی- دریایی شرکت می کنند.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر دفاع آلمان گفت آلمان قصد دارد حضور نظامی خود را در لیتوانی تقویت کند.کریتسینه لامبرِشت افزود: حدود ۳۵۰ نظامی دیگر آلمانی را تا چند روز آینده به کشور لیتوانی اعزام خواهیم کرد. وی با حضور در یک پایگاه نظامی آلمان در شهر «مونستر» (ایالت نوردراین وستفالن) گفت در این جایگاه اعلام می‌کنم ما چند دقیقه پیش به پارلمان اطلاع دادیم می‌توانیم حضور نظامیان خود را در کشور لیتوانی تقویت کنیم و بر همین اساس، حدود ۳۵۰ نظامی دیگر آلمانی را تا چند روز آینده به این کشور اعزام خواهیم کرد.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه ایتالیا گفت که این کشور آماده تقویت مرزهای شرقی ناتو در صورت ضرورت است.«لوییجی دی مایو» وزیر خارجه ایتالیا گفت که کشورش آماده مشارکت در تقویت بخش شرقی ائتلاف ناتو در صورت ضرورت است.وی که در جریان حضور در کمیته امور خارجی و دفاع پارلمان صحبت می‌کرد، گفت: «در صورت ضرورت ایتالیا آماده مشارکت در تلاش‌های بازدارندگی در مرزهای شرقی ناتو است».دی مایو تاکید کرد که اتحادیه اروپا تنها میانجی است که می‌تواند بحران درباره اوکراین را حل و فصل کند.

خبرگزاری ایرنا: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا و “ینس استولتنبرگ” دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز سه شنبه به وقت محلی درباره روسیه و بحران اوکراین بصورت تلفنی گفت‌وگو کردند. امیلی هورن سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا سه شنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد سالیوان و دبیر کل ناتو در خصوص نگرانی مشترک درباره حضور نیروهای نظامی روسیه در مرزهای اوکراین گفت‌وگو کردند.بر اساس این بیانیه، مشاور امنیت ملی بایدن و دبیر کل ناتو مدعی پایبندی بر حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین شدند. سالیوان و دبیر کل ناتو همچنین درباره آمادگی آمریکا و ناتو بر ادامه تعامل و گفت‌وگو با روسیه برای یافتن مسیری به منظور کاهش تنش گفت‌وگو کردند.

اسپوتنیک روسیه: روسیه شرط افزایش عرضه گاز به اروپا را عنوان کرد. نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا بیان داشت: اگر زمستان شدیدتر بود و ذخایر سریعتر تمام می‌شد، مطمئناً، حتی با قیمت‌ های بالا، شرکت‌ های اروپایی گاز اضافی می‌ خریدند. ولادیمیر چیژوف نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا گفت: افزایش عرضه گاز به کشورهای اروپایی در صورت وجود تقاضا امکان پذیر است، اما به دلیل قیمت های بالا مشاهده نمی شود. کمیسیون اروپا سال گذشته خاطرنشان کرد که قیمت‌ های “سوخت فسیلی” چرخه‌ای است که توسط بازار جهانی تعیین می‌شود و یکی از دلایل جهش رخ داده، بهبود اقتصاد جهانی است.

ان. اچ.کی ژاپن: دفتر ریاست جمهوری فرانسه می گوید تایید کرده است که روسیه پس از مانور نظامی مشترک آتی در بلاروس، نیروهایش را از آنجا خارج می کند. این دفتر گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در جریان گفتگوهای روز دوشنبه بر سر خروج توافق کردند.رزمایش مشترک روسیه و بلاروس قرار است روز پنجشنبه آغاز شود.کشورهای غربی از رزمایش برنامه ریزی شده انتقاد کرده اند. آنها می گویند این می تواند نگرانی در مورد حمله احتمالی روسیه به اوکراین، که هم مرز با روسیه و بلاروس است، افزایش دهد. روسیه نیروهای خود را در مرز خود با اوکراین مستقر کرده است.

خبرگزاری مهر : وزارت دفاع چین اقدام آمریکا در فروش سلاح به تایوان را محکوم کرد. وزارت دفاع چین ضمن محکومیت شدید اقدام واشنگتن در فروش سلاح به تایوان، وعده داد که جلوی هر گونه نفوذ خارجی در امور داخلی پکن را بگیرد. وزارت دفاع چین اقدام اخیر آمریکا در فروش تسلیحات به ارزش میلیون ها دلار به تایوان را به شدت محکوم و از آن به عنوان «دخالت فاحش» در امور داخلی چین یاد کرد.روز گذشته نیز «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرده بود که آمریکا باید قرارداد ۱۰۰ میلیون دلاری فروش تسلیحات به تایوان را لغو کند.

خبرگزاری تسنیم: ارتش رژیم صهیونیستی بامداد امروز دمشق را هدف حملات موشکی خود قرار داده است که این حملات موشکی با واکنش پدافندی ارتش سوریه مواجه شد. خبرگزاری دولتی سوریه «سانا» گزارش داد که پدافند هوایی ارتش با حمله هوایی اسرائیل به دمشق مقابله کرده است.بنا به این گزارش، پدافند هوایی ارتش سوریه با موشک‌های شلیک شده اسرائیل در اطراف دمشق مقابله کرده و بیشتر آنها را منهدم کرده است.

تی .آر.تی ترکیه: در عملیات نظامی علیه منسوبین سازمان تروریستی داعش در شهر کرکوک عراق سه تروریست دستگیر شدند. امیر نوری سخنگوی اداره پلیس کرکوک اعلام کرد: در مرکز شهر کرکوک علیه منسوبین سازمان تروریستی داعش عملیات ضد تروریستی آغاز شده است. وی ضمن اشاره به اینکه پس از دریافت اخباری دال بر اختفای تروریست‌های داعشی در خانه‌ای در مرکز شهر کرکوک به این خانه یورش برده و در این یورش سه تروریست دستگیر شدند گفت: تروریست‌های بازداشتی پس از انجام بازپرسی‌های لازم به دادگاه منتقل شدند.

خبرگزاری ایلنا: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که عرصه دریایی اخیرا شاهد افزایش شدت تهدیدهایی است که به طور مشخص تل‌آویو را نشانه رفته است.«نفتالی بنت» گفت  که عرصه دریایی اخیرا شاهد افزایش شدت تهدیدهایی است که به طور مشخص تل‌آویو را نشانه رفته است. در ادامه این اظهارات که در حساب کاربری نخست‌وزیر اسرائیل به زبان عربی منتشر شد، آمده است: «اخیراً شاهد افزایش شدت تهدیدها در عرصه دریایی هستیم، هدف مورد نظر این تهدیدها، اسرائیل است، اما نه فقط اسرائیل زیرا همکاری با آمریکا در قالب رزمایش‌های مشترک دریایی و همچنین با دیگر دوستانمان در این منطقه نیز از جمله اهداف این‌گونه تهدیدها به شمار می‌آید».

دویچه وله:  نخست‌وزیر اسرائیل از تلاش برای  عادی‌ سازی مناسبات با ترکیه تمجید کرد. قرار است هرتسوگ رئیس اسرائیل و اردوغان در ماه مارس دیدار کنند. وزیر خارجه ترکیه نسبت به تعهد کشورش به فلسطینی‌ها اطمینان داده است. در اوایل ماه جاری میلادی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از سفر آتی همتای اسرائیلی خود به این کشور در اواسط ماه مارس خبر داد.

الکوثرفارسی: رسانه مصری با «استخوان شکن» توصیف کردن تقابل میان نخست‌وزیر کنونی و سابق رژیم صهیونیستی و تحلیل عمق خصومت دو طرف، نوشت که دو طرف تنها بر سر حمله به حقوق ملت فلسطین تفاهم دارند. «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی؛ با صراحتی غیرمعمول، چندی پیش همه را غافلگیر کرد و درگیری خود با «بنیامین نتانیاهو» دشمن اصلیش یعنی نخست‌وزیر سابق که ۱۲ سال متوالی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ در این پست بود و اکنون رهبری اپوزیسیون را بر عهده دارد، تشدید کرد. روزنامه «الاهرام»، در خصوص نبرد دشمنان در صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی نوشت که بنت ۲۹ ژانویه گذشته در مصاحبه با هاآرتص اعلام کرد در ماه می گذشته، توسط بنیامین نتانیاهو در جریان مذاکرات برای تشکیل دولت فعلی، مورد تهدید قرار گرفته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت خارجه آمریکا فروش احتمالی سامانه‌های پرتاب موشک‌های هدایت شونده و تجهیزات مرتبط به اردن را تایید کرد.وزارت دفاع آمریکا در این باره اعلام کرد: ارزش معامله‌ای که وزارت خارجه آن را تایید کرده است ۷۰ میلیون دلار است.در بیانیه پنتاگون آمده است که این معامله شامل خرید ۱۱۴ موشک هدایت شونده با قابلیت پرتاب توسط پرتابگرهای مختلف و همچنین ۱۱۴ موشک آموزشی کوتاه برد به همراه تجهیزات پشتیبانی؛ خدمات آموزشی، فنی و پشتیبانی لجستیکی است.

ایران پرس: چین آمادگی خود را برای برگزاری سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان اعلام کرد.وانگ یی وزیر امور خارجه چین در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفت: سومین دور نشست همسایه‌ها در مورد افغانستان در اواخر ماه آینده در پکن برگزار می‌ شود.در شرایطی چین خود را برای میزبانی دور سوم اجلاس وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان آماده می کند که گروه طالبان که از اوت 2021 قدرت را مجددا در این کشور بدست گرفته است، تغییری در رویه های خود ایجاد نکرده است و همچنان جامعه جهانی منتظر شکل گیری دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *