أحدث المقالات

ببینید | لحظه وتوی آمریکا برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

در رای گیری پیش نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل ۱۲ کشور روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون، و الجزایر رای مثبت دادند. دو کشور بریتانیا، سوئیس رای ممتنع دادند اما ایالات متحده آمریکا با رای مخالف این قطعنامه‌ را وتو کرد.

Loading

 رسانه‌ها؛ تحلیل اطلاعاتی آمریکا از حمله روسیه به اوکراین و…

۱۴۰۰/۱۱/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: ارزیابی اطلاعاتی آمریکا ازحمله روسیه به اوکراین در روزهای آینده، ورود محموله جدید سلاح آمریکایی به اوکراین، اعزام نیروهای کمکی آمریکایی به آلمان و لهستان، پرواز بمب‌افکن های هسته‌ای روسیه در آسمان بلاروس، گفت‌وگوی ماکرون و جانسون درباره تحریم روسیه، رایزنی زلنسکی با رئیس شورای اروپا پیرامون بحران اوکراین، واکنش تروئیکا به معافیت‌های آمریکا در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران، واکنش اعضای کنگره آمریکا به معافیت‌های تحریمی برنامه هسته‌ای ایران، بازگشت اعتراضات به فرانسه، معامله «گاز در ازای سلاح» امارات و فرانسه برای غارت منابع یمن، درخواست چین از آمریکا برای اتخاذ رویکردی نرمی در قبال کره‌شمالی، گمانه‌زنی درباره علت افزایش شدید آزمایش‌های موشکی کره شمالی، پیشنهاد اردوغان درخصوص همکاری مشترک ترکیه و اسرائیل برای انتقال گاز به اروپا، دیدار گوترش با رهبر چین در پکن و حمله به مقر صلحبانان بین المللی در سودان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایلنا: بر اساس یک ارزیابی اطلاعاتی آمریکا، روسیه ۷۰ درصد نیروی نظامی لازم برای تهاجم گسترده به اوکراین را آماده کرده است. بنا بر این ارزیابی، ۱۱۰ هزار نظامی روسیه در مرزهای اوکراین مستقر شده‌اند ولی هنوز درباره تصمیم «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه برای حمله به اوکراین قطعیت وجود ندارد. مقام‌های اطلاعاتی آمریکا به کنگره هشدار داده‌اند که ارتش روسیه برای تهاجم گسترده زمینی به اوکراین به ۱۵۰ هزار سرباز نیاز دارد که این تعداد تا نیمه ماه فوریه در مرزهای این کشور مستقر خواهند شد.

خبرگزاری تسنیم: وزیر دفاع اوکراین از ورود هشتمین هواپیمای حامل مهمات جنگی از آمریکا به کشورش خبر داد.«الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین در صفحه توئیتر خود نوشت که محموله جدید سلاح آمریکایی شامل 86 تن مهمات است این در حالی است که وزن کل تجهیزات نظامی منتقل شده توسط ایالات متحده به اوکراین از ژانویه 2022، 650 تن است.وزیر دفاع اوکراین با اشاره به اینکه این محموله آمریکایی آخرین محموله در نوع خود نیست، گفت: ارسال این محموله‌ها ادامه دارد.

ان. اچ.کی ژاپن: در واکنش به افزایش استقرار نظامیان روس در امتداد مرز با اوکراین، اولین گروه از نیروهای کمکی آمریکایی وارد آلمان و لهستان شدند. دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، تصمیم گرفته است که به منظور تقویت متحدان ناتو در اروپای شرقی، حدود ۳۰۰۰ نیروی کمکی را به لهستان و رومانی که با اوکراین هم مرز هستند و نیز به آلمان اعزام کند. ارتش آمریکا اعلام کرد که حدود ۳۰۰ نظامی این کشور وارد یکی از پایگاه های آمریکا در غرب آلمان شده اند. به گفته ارتش آمریکا، ژنرال فرمانده لشکر ۸۲ هوابرد این کشور وارد لهستان شده است. تخصص این لشکر واکنش به وضعیت های بحرانی در یک دوره زمانی کوتاه است.دولت بایدن علاوه بر ۳۰۰۰ نیروی کمکی مذکور ۸۵۰۰ نظامی را نیز در داخل آمریکا در حال آماده باش قرار داده است تا آماده اعزام به اروپا باشند.

یورونیوز: روسیه بار دیگر ۲ بمب‌افکن هسته‌ای را در آسمان بلاروس به پرواز درآورد .وزارت دفاع روسیه اعلام کرد  ۲ فروند بمب‌افکن توپولف تو-۲۲ام، با قابلیت حمل بمب هسته‌ای را در آسمان بلاروس به پرواز درآورده است. از زمان بالا گرفتن بحران در مرزهای روسیه و اوکراین، این دومین بار است که مسکو چنین عملیاتی را در آسمان کشور متحدش بلاروس انجام می‌دهد.روسیه شماری از واحدهای ارتش خود را نیز از سیبری و شرق دور برای انجام یک رزمایش بزرگ با بلاروس به پادگان‌های این کشور در نزدیکی مرزهای اوکراین منتقل کرده است.

خبرگزاری فارس: بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و امانوئل ماکرون ، رئیس جمهور فرانسه درباره اوضاع اوکراین تلفنی گفت‌وگو کردند.بر اساس اعلام دفتر نخست وزیری انگلیس، ماکرون و جانسون یکدیگر را در جریان گفت‌وگوها با شرکای بین‌المللی قرار داده و توافق کردند که یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای تنش‌های کنونی باید اولویت باشد.سران دو کشور گفتند: «ناتو باید در برابر تهاجم روسیه متحد باشند». ماکرون و جانسون توافق کردند که بسته‌ای از تحریم‌هایی که می تواند علیه روسیه به محض حمله به اوکراین اجرایی شود را تهیه کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهور اوکراین و رئیس شورای اروپا در تماسی تلفنی درباره اوضاع کنونی پیرامون اوکراین رایزنی کردند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در توییتی گفت: من و شارل میشل، رئیس شورای اروپا درباره اوضاع کنونی پیرامون اوکراین و کاهش تنش‌ها از طریق تمامی چهارچوب‌های موجود گفت‌وگو کردیم. ما مشغول انجام تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای صلح و ادامه همکاری‌های عملی در تمامی حوزه‌ها هستیم. شارل میشل نیز گفت: من با زلنسکی تماس تلفنی برقرار کردم و بار دیگر بر همبستگی قوی اتحادیه اروپا با اوکراین تاکید کردم.

العالم فارسی: طرف‌های اروپایی برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) از معافیت‌های آمریکا در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران استقبال کردند. “استفانی لیچتنستین” خبرنگار فارن پالیسی در پیامی توییتری نوشت: مذاکره کنندگان تروئیکا درباره وضعیت کنونی مذاکرات هسته‌ای ایران عنوان کردند که ما از معافیت ایالات متحده در رابطه با پروژه‌های منع اشاعه هسته‌ای در ایران استقبال می‌کنیم. این امر باید بحث‌های فنی لازم برای حمایت از مذاکرات درباره بازگشت به برجام در وین را تسهیل کند.سه کشور اروپایی همچنین در بیانیه‌ای مشترک با اشاره به معافیت‌های اعمال شده توسط ایالات متحده از ایران خواستند که از این فرصت به سرعت استفاده کند.معافیت‌های تحریمی به کشورها و شرکت های خارجی اجازه می دهد تا در پروژه های غیرنظامی نیروگاه هسته ای بوشهر ایران، نیروگاه آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران فعالیت کنند.

آناتولی ترکیه: معافیت‌های تحریمی برنامه هسته‌ای ایران اعتراض اعضای کنگره این کشور را در پی داشت.آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا تصمیم بازگرداندن معافیت‌ها در ارتباط با فعالیت‌های غیرنظامی هسته‌ای ایران که توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور قبلی لغو شده بود، به کنگره این کشور ارائه کرد که باعث جنجال میان اعضای کنگره و وزارت امور خارجه شد.پس از اعتراض بسیاری از اعضای کنگره به این تصمیم ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود نوشت: ما دقیقاً همان کاری را کردیم که دولت قبلی کرد؛ به شرکای بین‌المللی خود اجازه می‌دهیم به خطرهای فزاینده مرتبط با عدم اشاعه و ایمنی هسته‌ای در ایران رسیدگی کنند در عین حال، تا زمانی که تهران به تعهدات خود در چارچوب برجام بازنگردد، معافیت تحریمی به ایران ارائه نکرده و نخواهیم کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: معترضان فرانسوی در تظاهرات گسترده امروز در پایتخت فرانسه، شعار “آزادی آزادی” و “مقاومت” سر دادند. معترضان به سیاست‌های امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز شنبه، برای سی امین هفته پیاپی به خیابان‌های پاریس، پایتخت این کشور آمدند. اجباری شدن گواهی واکسیناسیون از دیگر دلایل اعتراضات سراسری امروز در فرانسه بود. همچنین پلیس فرانسه به سمت دانش آموزان دبیرستان بروکینیی شهر رِن، واقع در شمال غربی این کشور، گاز اشک آور شلیک کرد و آن‌ها را با باتوم کتک زد.

خبرگزاری مهر : منابع یمنی از معامله «گاز در ازای سلاح» امارات با فرانسه برای غارت منابع یمن خبر دادند.جان ماری  سفیر فرانسه  در یمن همزمان با اقدامات برای راه اندازی مجدد مهمترین تأسیسات تولید گاز مایع در استان شبوه در چارچوب قرارداد با امارات، با شیوخ این استان دیدار کرد. در این دیدار اقدامات لازم برای راه اندازی تأسیسات گاز مایع بلحاف که شرکت توتال فرانسه نزدیک به ۵۱ درصد از سهم آن را در اختیار دارد، مورد بررسی قرار گرفت.

تی .آر.تی ترکیه: نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد یشنهاد کرد ایالات متحده رویکردی انعطاف‌پذیرتر برای حل و فصل موضوع برنامه هسته‌ای کره‌شمالی در پیش گیرد. ژانگ جون، نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد در نشست علنی شورای امنیت که به درخواست آمریکا درباره آزمایش موشکی دوربرد کره شمالی در 30 ژانویه برگزار شد، گفت: ایالات متحده رویکرد انعطاف‌پذیرتری برای حل و فصل موضوع برنامه هسته‌ای کره‌شمالی اتخاذ کند.سفیر چین در سازمان ملل همچنین در بیانیه‌ای به خبرنگاران گفت: راه حل این مشکل در حال حاضر در دست ایالات متحده است.

دویچه وله: اولریش مندگن، گزارشگر کانال یک تلویزیون آلمان در تحلیلی به بررسی انگیزه‌های احتمالی کیم جونگ اون برای انجام این آزمایش‌ها پرداخت. به باور او  رهبرکره شمالی به قطعنامه‌های محدودکننده سازمان ملل اعتنایی ندارد و حتی ۳۱ ژانویه دستور آزمایش یک موشک میان‌برد با قابلیت حمل کلاهک اتمی را صادر کرد. پیونگ‌یانگ اقدام‌های اخیر خود را با “ضرورت‌های فنی” توجیه می‌کند و می‌گوید علت آن تقویت و بهینه‌سازی توان دفاعی است.

اسپوتنیک روسیه: رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در اظهار نظری که نشان از تمایل بیش از حد وی برای نزدیکی به تل آویو دارد، گفت که ترکیه و اسرائیل می توانند به صورت مشترک گاز را به اروپا برسانند. در اظهار نظری که نشان از تمایل بیش از حد وی برای نزدیکی به تل آویو دارد، گفت که ترکیه و اسرائیل می توانند به صورت مشترک گاز را به اروپا برسانند.اردوغان پس از بازگشت از اوکراین اعلام کرد که می توان از گاز طبیعی تل آویو در ترکیه استفاده کرد و دو طرف می توانند در یک پروژه مشترک برای انتقال آن به اروپا با یکدیگر تعامل کنند.اردوغان روز پنجشنبه از سفر اسحاق هرتزوگ رئیس جمهور اسرائیل در اواسط ماه مارس به ترکیه خبر داد.

رادیو چین: «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین در تالار بزرگ خلق در پکن در دیدار با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که چین همچنان از امور مربوط به سازمان ملل قاطعانه حمایت کرده و برای حفظ صلح و توسعه و ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک اقدامات جدیدی را انجام خواهد داد.شی جین پینگ تاکید کرد که برگزاری مطلوب بازی‌های المپیک و پارالمپیک تعهد جدی چین به جامعه جهانی است.وی افزود: برگزاری المپیک ساده، امن و با شکوه نه تنها سکویی برای فعالیت ورزشکاران کشورهای مختلف فراهم کرده و به تحقق هدف ساخت چین سالم کمک می کند، بلکه در شرایط همه گیری کرونا، اعتماد و انرژی به جهان تزریق خواهد کرد.

خبرگزاری ایرنا: حمله به مقر صلحبانان بین المللی در سودان چند کشته به جا گذاشت.درگیری در یکی از مراکز وابسته به نمایندگی مشترک صلحبانان اتحادیه آفریقا و سازمان ملل متحد (یونامید) در شهر الفاشر واقع در ایالت دارفور شمالی در سودان به کشته و زخمی شدن چند تن انجامید.سخنگوی نیروهای مسلح سودان در بیانیه‌ای باتایید حمله اعلام کرد: اوضاع تحت کنترل است. یونامید بیش از ۱۳ سال پیش با هدف حمایت از غیرنظامیان در ایالت دارفور ایجاد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *