أحدث المقالات

وال استریت ژورنال: حماس بنا دارد از قطر به یک کشور عربی دیگر نقل مکان کند / رهبری حماس در روز‌های اخیر با حداقل دو کشور از جمله عمان ارتباط برقرار کرده

رسانه‌های آمریکایی‌ به نقل از منابع آگاه فاش کردند که رهبری سیاسی جنبش حماس ‌قصد دارد از قطر به یک کشور عربی دیگر نقل مکان کند. این روزنامه اشاره کرد که رهبری حماس در روزهای اخیر با حداقل دو کشور منطقه از جمله سلطان‌نشین عمان ارتباط برقرار کرده است.

Loading

 رسانه‌ها؛ پدرانقلاب های رنگین در فکر تغییر نظام چین و…

۱۴۰۰/۱۱/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: درخواست جوروج سوروس برای "تغییر رژیم" در چین، ادامه رویکرد تنش آفرینی بایدن در اوکراین، افزایش شمار سربازان روس در مرز اوکراین-بلاروس، مشاجره دیپلمات های آمریکا و روسیه در نشست شورای امنیت درباره اوکراین، خروج کارکنان سفارت آمریکا  از بلاروس، گفت وگوی تلفنی پوتین و مکرون با محور بحران اوکراین و ضمانت های امنیتی، پاسخ مسکو به پیشنهاد کاهش تنش آمریکا، ادامه تلاش ترکیه برای میانجی گری میان روسیه و اوکراین،تهدید انصارالله یمن به ادامه حمله موشکی و پهپادی به امارات، دستور بایدن به پنتاگون برای کمک به امارات در برابر حملات جنبش انصارالله، سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری امارات  در رژیم صهیونیستی، انهدام ۱۷ شبکه جاسوسی موساد در لبنان، کاهش ۹ میلیاردی ذخایر ارزی عربستان در ماه گذشته، رزمایش آمریکا و بحرین در آب‌های خلیج فارس، 25 نامزد برای پست ریاست جمهوری عراق، نشست جنجالی پارلمان انگلیس، لغو تحریم نفتکش ایرانی از سوی آمریکا و واکنش چین به دیدار رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با مقام تایوانی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): جورج سوروس، میلیاردر لیبرال،  خواستار تغییر رژیم در چین شده و بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پیش‌رو در پکن را با المپیک ۱۹۳۶ آلمان نازی مقایسه کرد.جورج سوروس در یک سخنرانی در مؤسسه محافظه کار هوور، چین را “قدرتمندترین دولت استبدادی جهان” و “بزرگترین تهدیدی که جوامع باز امروز با آن مواجه هستند” خواند.سوروس در ادامه این صحبتهایش ادعا کرد که چین، مانند آلمان در سال ۱۹۳۶ تلاش خواهد کرد تا از نمایش بازی‌های المپیک آتی پکن برای کسب پیروزی تبلیغاتی برای نظام کنترل‌های سخت‌گیرانه‌اش استفاده کند.

یورونیوز: وزارت دفاع روسیه همزمان با رویارویی این کشور با ناتو بر سر اوکراین از انجام رزمایش دریایی در دریای نروژ خبر داد. بنا به اعلام وزارت دفاع روسیه این رزمایش با هدف تمرین شناسایی زیردریایی‌ها از سوی ناوگان شمالی نیروی دریایی این کشور برگزار شد. آمریکا و متحدانش در ناتو تحرکات نظامی روسیه را همزمان با صف‌آرایی سربازان این کشور در مرز اوکراین زیر نظر دارند.

آناتولی  ترکیه: سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت که روسیه قصد دارد شمار سربازان خود در مرز اوکراین و بلاروس را به 30 هزار نفر افزایش دهد. لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد طی سخنانی در نشست شورای امنیت درباره بحران میان روسیه و اوکراین اعلام کرد که مسکو قصد دارد شمار سربازان خود در مرز اوکراین و بلاروس را به 30 هزار نفر افزایش دهد. وی متذکر شد: روسیه به بلاروس 5000 سرباز، موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد، نیروهای ویژه و باتری‌های ضد هوایی ارسال کرد. شواهد موثقی را در دست داریم که روسیه قصد دارد شمار سربازان خود در مرز بلاروس با اوکراین را در اوایل فوریه به بیش از 30 هزار نفر افزایش دهد.

ان. اچ.کی ژاپن: دیپلمات های آمریکا و روسیه روز دوشنبه در شورای امنیت سازمان ملل به یکدیگر اتهاماتی وارد کردند. آنها در این نشست درباره اختلاف نظرشان در مورد صف آرایی نیروهای روسیه در امتداد مرزش با اوکراین گفتگو کردند.این نشست به درخواست سفیر آمریکا برگزار شد. این اولین بار بود که تمرکز نشست شورای امنیت بر روی مسئله اوکراین بود. لیندا توماس-گرینفیلد گفت اگر روسیه به اوکراین حمله کند، هیچکس نمی تواند ادعا کند که غافلگیر شده است.

خبرگزاری ایرنا: آمریکا دستور خروج کارکنان سفارت خود از بلاروس را داد. آمریکا که برسر استقرار نیروهای نظامی روسیه در مرزهای شرقی این کشور، بدنبال  دست آویز جدیدی برای ایجاد یک بحران نظامی دیگر پس از افغانستان است، بدنبال این سیاست، اکنون پس از اوکراین دستور خروج پرسنل سفارت خود از بلاروس را داده است.تارنمای خبری سی ان ان با انتشار این خبر افزود: وزارت امور خارجه آمریکا دستور خروج خانواده کارکنان سفارت خود در بلاروس را صادر کرد و با اشاره بر این مطلب که تقویت قوای روسیه در مرزهای بلاروس و اوکراین غیر معمول و نگران کننده است، نسبت به سفر اتباع آمریکایی به آن کشور هشدار داد.

خبرگزاری ایرنا:  ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، در گفت و گویی تلفنی در خصوص مسائل اوکراین و ضمانت های امنیتی مورد نظر روسیه از آمریکا و ناتو، مذاکره و تبادل نظر کرد. دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین در بیانیه ای اعلام کرد: ولادیمیر پوتین و همتای فرانسوی وی، درخصوص وضعیت پیرامون اوکراین و مسائل مرتبط با ضمانت های امنیتی که روسیه از آمریکا و ناتو خواستار شده است، تبادل نظر کردند.  رئیس جمهوری روسیه در ادامه گفت و گوی تلفنی، بطور مشروح رویکردهای روسیه در مورد بحران اوکراین و مساله ضمانت های امنیتی را برای رئیس جمهوری فرانسه تشریح کرد.

اسپوتنیک روسیه: وزارت امور خارجه آمریکا دریافت پاسخ روسیه به پیشنهاد کاهش تنش در رابطه با اوکراین را تایید کرد.پیشتر “آسوشیتد پرس” اعلام کرده بود که آمریکا پاسخ روسیه را دریافت کرده است. نماینده وزارت خارجه آمریکا گفته بود “ما برای تأیید پاسخ روسیه ابراز آمادگی می کنیم. به نظر ما، مذاکرات در فضای عمومی غیرسازنده است. ما امکان بحث در باره این موضوع را به روسیه واگذار می کنیم.

 تی .آر.تی ترکیه:  وزیر دفاع ترکیه گفت : ترکیه در زمینه ایجاد گفتگوها در بین کشورهای منطقه حوزه دریای سیاه مسئولیت‌پذیری کرده است. خلوصی آکار در نشست مجازی با فرماندهان ارشد نیروهای زمینی، هوایی و دریایی ترکیه در ارتباط با تنش اخیر بین روسیه و اوکراین گفت: ترکیه در زمینه ایجاد گفتگوها در بین کشورهای منطقه حوزه دریای سیاه  مسئولیت‌پذیری کرده و به این رویکرد ادامه خواهد داد.وی ادامه داد: در این زمینه گفتگو‌هایمان با روسیه و اوکراین همچنین ادامه داشته و در این زمینه به مسئولیت‌پذیری ادامه خواهیم داد.

دویچه وله: یحیی سریع، سخنگوی انصارالله یمن، در پیامی تلویزیونی از تداوم حملات موشکی و پهپادی حوثی‌ها به تاسیسات و مراکز امارات متحده خبر داد. سخنگوی نیروهای حوثی تهدید کرد که ساختمان‌ها و تاسیسات مهم ابوظبی اهداف حملات شبه‌نظامیان هستند. او از صاحبان مشاغل و سکنه غیرنظامی خارجی و بومی خواست از نزدیک شدن به این مراکز خودداری کنند.

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهوری آمریکا در پی عملیات جنبش انصار الله یمن، دستور حمایت از امارات را صادر کرد. بایدن در جمع خبرنگاران مدعی شد که امارات با موفقیت با موشک بالستیکی که انصارالله صبح روز گذشته- دوشنبه- شلیک کرد، مقابله کرده و وی برای رویارویی با این تهدیدها روزانه در تماس با امارات است.وی تاکید کرد که به «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا دستور داده است تا هر کاری که در توان دارد برای حمایت از امارات متحده عربی، عربستان سعودی و در سراسر منطقه خلیج‌فارس انجام دهد.

خبرگزاری مهر : رسانه های خارجی اعلام کردند که امارات پس از سفر رئیس رژیم صهیونیستی به ابوظبی تصمیم به سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در فلسطین اشغالی گرفت. «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی در پی سفر «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی به کشورش تصمیم گرفت تعلیق این سرمایه گذاری را لغو کند.طرفهای ذی ربط امارات و رژیم صهیونیستی در حال تلاش برای ایجاد طرحی در راستای توزیع اموال صندوقهای سرمایه گذاری امارات به شرکتهای صهیونیستی هستند.

لازم به ذکر است که «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی روز یکشنبه ۱۰ بهمن در سفری رسمی وارد ابوظبی شد و با «محمد بن زائد» ولیعهد ابوظبی دیدار و با او درباره مسائل مختلف بحث و تبادل نظر کرد. این سفر منجر به واکنش گروههای مقاومت فلسطین شد.

ایران پرس:  وزارت کشور لبنان تأیید کرد که این کشور ۱۷ شبکه جاسوسی رژیم صهیونیستی  را کشف و خنثی کرده است. وزارت کشور لبنان در خصوص خنثی سازی این شبکه‌های جاسوسی اعلام کرد که تحقیقات با نظارت دستگاه قضایی مخصوص این کار همچنان جریان دارد. وزارت کشور لبنان به جزییات و افراد این باندها و چگونگی فعالیت و بازداشت آنان هیچ اشاره‌ای نکرده است.

خبرگزاری تسنیم: ذخایر ارزی عربستان در ماه گذشته میلادی ۹ میلیارد دلار کاهش یافت. در سطح ذخایر نقدی، دارایی‌های ذخیره خارجی بانک مرکزی عربستان تا دسامبر گذشته 1.9 درصد به صورت ماهانه کاهش یافت و به 1707.6 میلیارد ریال (455.4 میلیارد دلار) رسید که حدود 9 میلیارد دلار کاهش داشت. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی عربستان سعودی در روز دوشنبه، دارایی‌های ذخیره خارجی عربستان  تا نوامبر گذشته به 1741.5 میلیارد ریال (464.4 میلیارد دلار) رسید.

العالم فارسی: ناوگان پنجم دریایی آمریکا مستقر در بحرین از آغاز رزمایشی با مشارکت پنجاه فروند کشتی در آب‌های خلیج فارس خبر داد.ناوگان پنجم دریای آمریکا مستقر در بحرین در توییتی در این زمینه نوشت که «بزرگترین رزمایش دریایی منطقه خاورمیانه» از ۳۱ ژانویه (دوشنبه ۱۱ بهمن) در بحرین آغاز شد. در این رزمایش، ۹ هزار پرسنل، ۵۰ فروند کشتی جنگی از بیش از ۶۰ کشور جهان و سازمان بین المللی حاضرند.
الکوثرفارسی:
مجلس عراق در اطلاعیه ای اعلام کرد‏‏، در جلسه روز دوشنبه اینده ، نمایندگان مجلس به یکی از 25 نامزد ریاست جمهوری عراق رای خواهد داد. برهم صالح رئیس جمهور کنونی، هوشیار زیباری وزیر خارجه اسبق و روزگار حمه امین قاضی دادگاه صدام جزء نامزدهای ریاست جمهوری عراق هستند.

خبرگزاری صدا و سیما: انتشار بخش‌هایی از گزارش مامور بررسی موارد نقض مکرر قوانین قرنطینه در دولت انگلیس نشست جنجالی دیگر پارلمان این کشور را رقم زد. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس که به علت برگزاری مراسم متعدد غیر قانونی، از جمله جشن‌های کریسمس در ساختمان نخست وزیری، در زمان قرنطینه سراسری در این کشور، با انتقاد‌ها و شماتت‌های فراوان روبروست، در نشست عصر روز دوشنبه در مجلس، در بیانیه ای، نظرش را درباره این گزارش به گونه‌ای ابراز کرد تا از خشم بیش‌تر جلوگیری کند، اما هیچ مسوولیتی هم بر گردن نگیرد.

خبرگزاری فارس: آمریکا یک نفتکش مرتبط با ایران را رفع تحریم کرد. وزارت خزانه داری آمریکا یک نفتکش با پرچم لیبریا را که به بهانه حمل نفت ایران تحریم کرده بود، از لیست خارج کرد.وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که نفتکش «وی ال سی سی عمان پراید» با پرچم لیبریا را که چندی پیش به بهانه حمل نفت ایران در لیست تحریم قرار داده بود، از لیست تحریم‌ها خارج کرده است. دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی یا دفتر کنترل دارایی‌های خارجی که زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری آمریکا است‌، اعلام کرد که نفتکش عمان پراید که در معرض تحریم‌های ثانویه قرار گرفته بود، از لیست تحریم‌ها خارج شده است.

رادیو چین: «لای چینگ ده» به اصطلاح “معاون رئیس جمهوری تایوان” در زمان گذر از سانفرانسیسکو ایالات متحده، به صورت ویدیویی با نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دیدار کرد.جائو لی جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به پرسش خبرنگاران اظهار داشت: چین قاطعانه با هر گونه مبادله رسمی آمریکا و تایوان مخالف است و اعتراضات شدید خود پیرامون دیدار ویدیویی «لای چینگ ده» با عضو مجلس ایالت متحده را به آمریکا ابلاغ کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *