جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد، تعداد شهدای غزه از هفت اکتبر تاکنون را ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۷۷ هزار و ۲۹۳ اعلام کرد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

 رسانه‌ها؛ هفتمین آزمایش موشکی 2022 کره شمالی و…

۱۴۰۰/۱۱/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: آزمایش دوباره موشکی کره شمالی، خشم آمریکا از هفتمین آزمایش موشکی کره شمالی در سال 2022، تقویت نیروهای ارتش انگلیس در مرزهای شرقی ناتو، هشدار ترامپ به بایدن در خصوص خطر وقوع جنگ جهانی سوم، گمانه زنی آمریکایی ها از حضور چین در بحران اوکراین، ارزیابی سرویس اطلاعات برون‌مرزی آلمان از بحران اوکراین، گفتگوی روسای جمهور ایران و فرانسه، خروج ایتالیا از بحران سیاسی ، مخالفت دوباره چین با هرگونه ارتباط رسمی بین ایالات متحده و تایوان ، انتقال نخست وزیر کانادا به یک مکان مخفی در پی نگرانی های امنیتی، رئیس رژیم صهیونیستی به امارات، لفاظی دوباره نفتالی بنت درخصوص ایران، آغاز فرآیند آشتی ملی در سوریه، پایان رزمایش کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در عربستان، تاکید ترکیه به ادامه حمایت از حقوق ترک‌های تراکیای غرب یونان و مخالفت رئیس جمهور قزاقستان با تحقیقات بین‌المللی درباره ناآرامی‌های این کشور از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ان. اچ.کی ژاپن: ماتسونو هیروکازو، دبیراول کابینه ژاپن، می گوید کره شمالی موشکی را به سوی شرق پرتاب کرده است. تا این لحظه، این هفتمین پرتابی است که کره شمالی در سال میلادی جاری انجام داده است.ماتسونو می گوید «اگر مسیر حرکت این موشک همانند مسیر عادی حرکت یک موشک بالستیک بوده باشد، تخمین زده می شود که برای حدود ۳۰ دقیقه تا حداکثر ارتفاع حدودا ۲۰۰۰ کیلومتری بالا رفته و مسافتی برابر با تقریبا ۸۰۰ کیلومتر را طی کرده است. همچنین باور بر آن است که این موشک در خارج از منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن در دریای ژاپن فرود آمده است.»

خبرگزار ی فارس: آمریکا آزمایش تسلیحاتی صبح امروز کره شمالی که هفتمین آزمایش در یک ماه اخیر بوده را محکوم کرد و خواستار گفت‌وگو شد. فرماندهی هند و اقیانوسیه ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، ایالات متحده پرتاب موشک اخیر کره شمالی را محکوم کرده و از پیونگ‌یانگ خواسته تا از “اقدامات بی‌ثبات‌کننده” بیشتر خودداری کند.یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم مدعی شد «این پرتاب تهدید ناشی از برنامه‌های موشک‌های بالستیک و سلاح‌های کشتار جمعی غیرقانونی کره شمالی را نشان می‌دهد» و از پیونگ‌یانگ خواست تا در گفت‌وگوی «پایدار و اساسی» شرکت کند.به گفته ارتش کره جنوبی، کره شمالی صبح یکشنبه یک «پرتابه ناشناس» شلیک کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):ارتش انگلیس نیروهایش در مرزهای شرقی ناتو را تقویت کرد. انگلیس در تدارک دو برابر کردن تعداد نیروهای خود در استونی و اعزام کشتی‌ها و جت‌های جنگی به جناح شرقی ناتو برای “ارسال پیام روشن” به مسکو در بحبوحه هشدارها به این است که روسیه ممکن است چند روز با حمله به اوکراین فاصله داشته باشد. انگلیس تاکید کرده است که هرگونه حمله روسیه به اوکراین با تحریم‌های فوری مواجه خواهد شد و برای هر دو طرف ویرانگر است.

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا سیاست‌های رئیس‌جمهوری فعلی این کشور را ضعیف و ناکارآمد توصیف کرد. «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا گفت که سیاست‌های «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری کنونی ضعیف و ناتوان است و ممکن است به وقوع جنگ جهانی سوم منجر شود. ترامپ گفت: «ضعف و بی‌کفایتی بایدن خطری واقعی برای وقوع جنگ جهانی سوم به شمار می‌رود».وی با اشاره به سازماندهی ضعیف دولت فعلی در روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تاکید کرد که در دوران ریاست جمهوری بایدن، کره شمالی تعداد پرتاب‌های موشکی خود را به سطوح بی‌سابقه افزایش داده است.

خبرگزاری مهر :  سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که به نظر نمی آید که چین بخواهد به شکلی معنادار خود را با حمایت از روسیه درگیر بحران اوکراین نماید چرا که از عواقب وخیم اقتصادی اقدام روسیه آگاه است. «جان کربی» در مصاحبه ای اعلام کرد که آمریکا هیچ گونه شواهدی دال بر اینکه پکن بخواهد در بحران اوکراین مداخله کند، نمی بیند.

دویچه وله: رئیس سرویس اطلاعات برون مرزی آلمان می‌گوید هنوز روشن نیست که آیا روسیه به اوکراین حمله کند یا نه، اما روسیه می‌تواند تهدیدهای خود را به روش‌های مختلف پیاده کند. نباید به پوتین امکان پیش‌بینی قدم‌های بعدی خود را داد.برونو کال، رئیس سرویس اطلاعات برون مرزی آلمان در یکی از مصاحبه‌های نادر خود با خبرگزاری‌ها به گفت‌وگو با رویترز نشست و به سوالات این آژانس خبری درباره بحران اوکراین و رابطه این کشور با چین پرداخت. او هم‌چنین ارزیابی خود ازوضعیت فعلی چین در بحران کرونا را ارائه داد.

اسپوتنیک روسیه: ابراهیم رئیسی و امانوئل مکرون با یکدیگر به صورت تلفنی گفتگو کردند. دوطرف در این تماس تلفنی درباره راهکارهای تقویت روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و همچنین وضعیت گفتگوهای وین گفتگو کردند. در این گفتگو، ابراهیم رئیسی با اشاره به اعتراف آمریکا به شکست سیاست فشار حداکثری، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در فرآیند مذاکرات، اراده و جدیت خود را برای حصول توافق اثبات کرده است و هر تلاشی از طرف مقابل، در این رابطه باید شامل لغو تحریم ها، راستی‌آزمایی و ضمانت معتبر باشد.

یورونیوز: با اصرار رهبران احزاب قدرتمند ایتالیا، ماتارلا با رئیس جمهور ماندن خود موافقت کرد .در حالی‌که روند انتخاب رئیس جمهوری ایتالیا از سوی نمایندگان پارلمان پس از ۶ دور رای‌گیری به بن‌بست رسیده بود، رهبران احزاب قدرتمند از سرجو ماتارلا خواستند در مقام ریاست جمهوری باقی بماند.ماتارلا، رئیس جمهوری ۸۰ ساله ایتالیا که دوره مسئولیتش قاعدتا هفته آینده به پایان می رسید با اصرار رهبران سیاسی امروز شنبه با ادامه دادن مسئولیت سیاسی خود موافقت کرد. وی پیش تر از تمایل خود برای واگذار کردن مسئولیت خبر داده بود. خالی ماندن پست ریاست جمهوری می توانست ثبات سیاسی ایتالیا را تهدید کند و آقای ماتارلا با این توجیه و با توجه به بن بست در پارلمان برای یک دوره دیگر در این مقام ابقا شد.

رادیو چین: چین  با هرگونه ارتباط رسمی بین ایالات متحده و تایوان مخالفت کرد. جائو لی جیان سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به مکالمه بین معاون رئیس جمهور ایالات متحده و لای چینگ ده،گفت که چین همیشه با هر گونه تبادل رسمی بین ایالات متحده و تایوان مخالف است. هریس معاون رئیس جمهور ایالات متحده گفت که او و لای چینگده در مراسم تحلیف رئیس جمهور هندوراس با هم صحبت کردند و این گفتگو شامل موضوعی مربوط به سرزمین اصلی نشد.

ایران پرس: جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در پی نگرانی های امنیتی ناشی از اعتراض هزاران نفر به واکسن اجباری در پایتخت، به همراه خانواده اش به یک مکان مخفی منتقل شد. کاروانی متشکل از هزاران کامیون‌دار و سایر معترضان در اوتاوا پایتخت کانادا خواستار پایان دادن به واکسیناسیون اجباری کووید-۱۹ و سایر محدودیت‌ها شدند. این اعتراضات به قدری گسترده است که پلیس  برای خشونت‌های احتمالی در آماده باش کامل قرار گرفته است.منابع آگاه فاش کردند که در میان نگرانی های امنیتی، ترودو و خانواده اش از خانه خود به مکانی نامعلوم در پایتخت کشور منتقل شده اند.

العالم فارسی: رئیس رژیم صهیونیستی به امارات سفر کرد. اقدام هرتزوگ نخستین سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات محسوب می‌شود. رژیم صهیونیستی به دنبال تقویت روابط با امارات است آن هم در زمان تشدید تنش‌های منطقه‌ای در حالی که قدرت‌های جهانی تلاش می‌کنند توافق هسته‌ای با ایران را احیا نمایند.هرتزوگ در این خصوص گفت: به دعوت شخصی شیخ محمد بن زاید، ولیعهد، با رهبری امارات متحده عربی ملاقات خواهم کرد.

خبرگزاری فارس: پس از تلاش‌های بی‌ثمر تل‌آویو در ایجاد مانع در مسیر مذاکرات وین، نخست‌وزیر این رژیم بار دیگر گفته که به هیچ توافق جامعه بین‌المللی با ایران پایبند نیست. «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در ماههای اخیر تمام تلاش خود را برای مانع‌تراشی در مسیر مذاکرات «وین» برای لغو تحریم‌های ایران به کار گرفته، بار دیگر اظهارات خود را درباره برجام تکرار کرد و گفت که تل‌آویو به هیچ‌گونه توافق جامعه بین‌الملل با ایران پایبند نخواهد بود.

خبرگزاری صدا و سیما: فرآیند آشتی ملی با اعطای عفو ریاست جمهوری به متقاضیان در حومه جنوبی دمشق آغاز شد. با ورود مقامات بلندپایه ارتش و نهاد‌های امنیتی سوریه به شهر کِسوه در حومه جنوبی دمشق، فرآیند آشتی ملی با اعطای عفو ریاست جمهوری به متقاضیان آغاز شد.هزاران نفر از شهروندان در شهر کِسوه واقع در جنوب دمشق با سر دادن شعار‌هایی در حمایت از رئیس جمهور بشار اسد،​ از مقامات بلندپایه امنیتی سوریه استقبال کردند. این مقامات برای آغاز فرآیند آشتی ملی و اعطای مصونیت و عفو به آن‌هایی که متقاضیِ دریافتِ عفو ریاست جمهوری هستند،  وارد کسوه شده اند.

خبرگزاری تسنیم: رزمایش مشترک نیروهای امنیتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با هدف آمادگی این نیروها برای مقابله با خطرات امنیتی، در عربستان سعودی به پایان رسید. این رزمایش در 15 ژانویه 2022 در عربستان سعودی  آغاز شد. روسیاالیوم در این باره نوشت که هدف از این رزمایش که با نام جعلی «امنیت خلیج عربی 3» برگزار شد ، تقویت همکاری بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در زمینه امنیت، ارتقای سطح هماهنگی و آمادگی دستگاه‌های امنیتی برای مقابله با تمامی تهدیدات و خطراتی که منطقه خلیج فارس با آن مواجه است، عنوان شده بود.

تی .آر.تی ترکیه: وزارت امور خارجه ترکیه به‌مناسبت 29 ژانویه روز مقاومت و همبستگی ملی ترک‌های تراکیه غرب یونان پیامی را در حساب توئیتر خود به‌اشتراک گذاشت. در این پیام چنین آمده است: به پی‌گیری سرسختانه حقوق ترک‌های تراکیه غرب یونان ادامه خواهیم داد و همیشه در کنار مردم آن که فداکارانه برای حقوقشان تلاش می‌کنند، خواهیم ایستاد.

خبرگزاری ایرنا: رئیس جمهور قزاقستان در مخالفت با قطعنامه مصوب پارلمان اروپا، تاکید کرد که انجام تحقیقات بین‌المللی درباره ناآرامی‌های ماه گذشته در این کشور غیرلازم است و همچنین اعلام کرد که بیش از دو دوره در مقام ریاست جمهوری باقی نخواهد ماند. قاسم جومارت توکایف به پایگاه خبری محلی خبر-24 گفت : گمان نمی‌کنم که انجام تحقیقات بین‌المللی درباره رویدادهای قزاقستان لازم باشد ما خودمان از عهده این موضوع بر می‌آییم. ما افراد صادق و بی‌طرفی داریم که ریاست کمیسیون‌های عمومی را عهده‌دار می‌شوند.اوایل ماه ژانویه  اعتراضاتی در واکنش به افزایش قیمت سوخت در چند شهر قزاقستان روی داد که برخی از این اعتراض ها به خشونت کشیده شد که طی آن دستکم 225 تن کشته و بیش از 4هزار و 500 نفر مجروح شدند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *