جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

 رسانه‌ها؛ سایه جنگ بر سر اوکراین و…

۱۴۰۰/۱۱/۰۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تماس تلفنی بایدن و زلنسکی ، عدم رضایت روسیه از پاسخ آمریکا و ناتو به پیشنهادات مربوط به تضمین‌های امنیتی، ورود ناوهای روسیه به آب‌های شبه جزیره کریمه، حمایت وندی شرمن از ارسال تسلیحات اروپا به اوکراین، هشدار اتحادیه اروپا به روسیه درباره وضع تحریم‌های جدید، اتحاد اتحادیه اروپا و انگلیس علیه بخش انرژی روسیه، درخواست آمریکا برای نشست شورای امنیت درباره روسیه، واکنش اروپا به آزمایش‌های موشکی کره شمالی، توافق هند و آسیای مرکزی برای تشکیل گروه مشترک در امور افغانستان، اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده درباره گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا، توافق چارچوب هماهنگی شیعی و جریان صدر برای ائتلاف، لغو اختیارات نظربایف در شورای امنیت و مجلس خلق قزاقستان، توافق قطر-ترکیه و طالبان درباره مدیریت فرودگاه کابل ، واکنش روسیه به حضور طالبان در نشست اسلو ، تاکید روسیه بر خروج فوری نیروهای خارجی از سوریه، شکایت اتحادیه اروپا از چین و  افزایش حجم تجارت دوجانبه بین چین و اسرائیل از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور آمریکا در تماس با همتای اوکراینی خود ضمن تکرار حمایت واشنگتن از کی‌یف در برابر هرگونه تهاجم خارجی، گفت کاخ سفید در حال بررسی حمایت‌های اقتصادی بیشتر از این کشور است.کاخ سفید بامداد جمعه از تماس تلفنی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با «ولودیمر زلنسکی» همتای اوکراینی وی خبر داد. در این بیانیه آمده است: «بایدن بار دیگر بر آمادگی آمریکا و متحدان و شرکای خود برای پاسخ قاطع در صورت تجاوز بیشتر روسیه به اوکراین تاکید کرد. وی همچنین بر تعهد ایالات متحده به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد».

خبرگزاری تسنیم: در شرایطی که وزارت امور خارجه روسیه در حال بررسی پاسخ کتبی آمریکا و ناتو به پیشنهادهای مسکو درباره تضمین‌های امنیتی است، سخنگوی کرملین نیز گفت: در این اسناد نگرانی‌های طرف روسی از سوی واشنگتن و بروکسل در نظر گرفته نشده است. وزارت امور خارجه روسیه در اواخر سال گذشته پیش‌نویس توافقنامه‌ای درباره تضمین‌های امنیتی را به آمریکا و ناتو ارائه داد که بر اساس آن، ائتلاف ناتو باید متعهد شود که بیش از این به سمت شرق گسترش پیدا نکرده و همچنین از انجام هر گونه فعالیت نظامی در خاک اوکراین و دیگر کشورهای اروپای شرقی، منطقه قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی خودداری کند.

یورونیوز: ناوهای روسیه وارد آب‌های شبه جزیره کریمه شدند. احتمال تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین، اروپای شرقی را به کانون داغ خبرهای جهان تبدیل کرده و موجی از تنش‌های کهنه میان واشنگتن و مسکو را زنده کرده است. در واکنش به تحولات مرتبط با اوکراین بهای نفت به بالاترین میزان خود در ۷ سال اخیر رسیده است. روسیه نمی‌خواهد که همسایه‌اش اوکراین به پیمان نظامی و امنیتی غرب، ناتو بپیوندد و برای فشار آوردن بر مقامات کی‌یف بیش از ۱۰۰ هزار سرباز خود را در مرزهای این کشور مستقر کرده است. در پاسخ، وزیر خارجه آمریکا که کشورش رهبر پیمان ناتوست، به صراحت این درخواست روسیه را رد کرده است.

دویچه وله: وندی شرمن، معاون وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که این کشور از ارسال تسلیحات به اوکراین در شرایط کنونی استقبال می‌کند. آمریکا یک محموله نظامی به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار در اختیار اوکراین قرار داده و خواستار حمایت نظامی از آن کشور شده است. در همین رابطه دولت چک نیز محموله‌ای نظامی به ارزش یک و نیم میلیون یورو به مقصد اوکراین ارسال می‌کند.شرمن گفت: «در شرایطی که ما در حال سخن گفتن با یکدیگر هستیم، روسیه بر دامنه تهدید خود علیه اوکراین می‌افزاید.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس کمیسیون اروپایی هشدار داد اگر روسیه به اوکراین حمله کند، گزینه تحریم‌ها علیه مسکو روی میز قرار دارد و خط لوله گازی نورد استریم ۲ هم متوقف خواهد شد. اوزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی.ان.ان گفت: اگر بخواهم شفاف صحبت کنم باید بگویم که همه گزینه‌ها روی میز است. خط لوله گازی نورد استریم ۲ با دور زدن اوکراین، گاز را از روسیه و از زیر دریای بالتیک به آلمان منتقل می‌کند.

خبرگزاری مهر : اتحادیه اروپا و انگلیس علیه بخش انرژی روسیه متحد شدند.بعد از خط و نشان کشیدن آمریکا برای برچیدن نورد استریم ۲، اکنون نوبت انگلیس و اتحادیه اروپا است که تهدید تازه ای را مبنی بر تحریم سرمایه گذاری در پروژه های گازی جدید روسیه مطرح کنند. فایننشال تایمز مدعی است که اتحادیه اروپا و انگلیس در تدارک تحریم‌هایی جدید علیه پروژه‌های انرژی روسیه به ویژه در بخش انتقال گاز هستند.

خبرگزاری صدا و سیما: آمریکا خواستار نشست شورای امنیت سازمان ملل در روز دوشنبه به منظور بحث درباره “رفتار تهدید آمیز روسیه” شد. جو بایدن، ‏ رئیس جمهور آمریکا، ‏‏ بار دیگر بر آمادگی واشنگتن برای دادن پاسخ قاطع در صورت حمله روسیه به اوکراین تاکید کرد.آمریکا همچنین خواستار نشست شورای امنیت سازمان ملل در روز دوشنبه به منظور بحث درباره “رفتار تهدید آمیز روسیه” شد.

العالم فارسی: سخنگوی اتحادیه اروپا از کره شمالی درخواست کرد به آزمایش‌های موشکی خاتمه داده و به گفت‌وگوها درباره خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره بازگردد.اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در واکنش به آزمایش موشکی جدید کره شمالی، توقف این اقدامات و آغاز گفت‌وگوها درباره عدم گسترش سلاح‌های اتمی را خواستار شد.

خبرگزاری ایرنا: مقام های ارشد هند و کشورهای آسیای مرکزی برای ایجاد یک گروه مشترک درمورد وضعیت فعلی افغانستان به توافق رسیدند.«نارندرا مودی» نخست وزیر هند دیروز پنجشنبه میزبان اولین اجلاس مجازی هند با کشورهای آسیای مرکزی  متشکل از روسای جمهور قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان بود. بر اساس گزارش های خبری، در این نشست مجازی، روسای هند و کشورهای آسیای مرکزی درمورد تشکیل یک گروه مشترک درخصوص افغانستان به توافق رسیدند.

خبرگزاری ایلنا: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص احتمال گفت‌وگوی مستقیم تهران و واشنگتن، گفت که این ایران است که باید در این‌باره تصمیم بگیرد.«ند پرایس»  در خصوص احتمال گفت‌وگوی مستقیم تهران و واشنگتن، گفت که این ایران است که باید در این‌باره تصمیم بگیرد.وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا، گفت که دولت ایالات متحده از زمان آغاز مذاکرات در ماه آوریل همواره تاکید کرده است که برای دیپلماسی مستقیم اولویت بیشتری قائل است چرا که این رویکرد، مؤثرتر  بوده، سریع‌تر به نتیجه می‌رسد و از سوء تفاهم جلوگیری خواهد کرد

الکوثرفارسی: عضو هیئت هماهنگی شیعی گفت، سران هیئت هماهنگی شیعی به یک توافق جامع دست یافته اند و با جریان صدر ائتلاف می کنند.«علی الفتلاوی» عضو هیئت هماهنگی شیعی گفت که سران این هیئت عصر امروز پنجشنبه در منزل «هادی العامری» با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر دیدار می‌کنند.الفتلاوی اظهار داشت، هیئت هماهنگی شیعی هیچ مشکلی برای ائتلاف با جریان صدر به منظور تشکیل دولت، ندارد و تلاش می‌کند به صورت یکجانبه به سمت و سوی تشکیل دولت حرکت نکند.پیشتر مقتدی صدر با انتشار یک پست توئیتری بر لزوم تشکیل دولت اکثریت ملی تأکید کرد وهمین مسأله موجب شد تا هیئت هماهنگی شیعی بیانیه مهمی را صادر کند.

تی .آر.تی ترکیه: اختیارات نظربایف در شورای امنیت و مجلس خلق قزاقستان لغو شد. سنا، مجلس اعلای پارلمان قزاقستان در نشست عمومی هفتگی خود، برخی اصلاحات را در پیش نویس قانون که شامل اختیارات سیاسی نورسلطان نظربایف، اولین رئیس جمهور کشور است به تصویب رساند. بر این اساس، اختیارات نظربایف برای ریاست مادام العمر نهادهایی مانند شورای امنیت قزاقستان و مجلس خلق قزاقستان لغو شد.این لایحه به اتفاق آرا توسط سناتورها تصویب شد.نظربایف که پس از حدود 30 سال حکومت در قزاقستان در سال 2019 از ریاست جمهوری خود استعفا داد، همچنان به عنوان رئیس شورای امنیت قزاقستان، مجلس خلق قزاقستان و حزب نور اوتان به وظایف خود ادامه داد.

آناتولی  ترکیه: وزارت امور خارجه قطر از حصول توافق پیرامون چند موضوع کلیدی مدیریت و بهره‌برداری از فرودگاه کابل با ترکیه و دولت موقت طالبان خبر داد.وزارت امور خارجه قطر با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هیئت‌های قطر، ترکیه و دولت موقت طالبان در مورد چند موضوع کلیدی پیرامون مدیریت و بهره برداری از فرودگاه بین‌المللی کابل به توافق رسیدند.

ایران پرس: الکسی زایتسف معاون اداره اطلاعات و اخبار وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که نشست اسلو، گامی در جهت به رسمیت شناختن گروه طالبان از سوی جامعه جهانی بود.مذاکرات دیپلمات های آمریکا نروژ، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل با نمایندگان گروه طالبان حاکم بر افغانستان درباره آنچه مهار بحران انسانی این کشور اعلام شده است، روزهای دوشنبه و سه شنبه در اسلو پایتخت نروژ برگزار شد. زایتسف در نشست خبری هفتگی در وزارت امور خارجه روسیه گفت: در این هفته در اسلو، نشستی با شرکت هیات گروه طالبان و نمایندگان برخی کشورها و نیز فعالان سیاسی افغان برگزار شد.

اسپوتنیک روسیه: دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که مسکو خواستار خروج فوری همه نیروهای خارجی مستقر در سوریه بطور غیر قانونی از این کشور است.پولیانسکی گفت: “ما خواستار خروج فوری تمامی نیروهای خارجی مستقر در سوریه بطور غیر قانونی از این کشور هستیم. ایالات متحده به وضوح از عهده مبارزه با تروریسم حتی در مقیاس محدود بر نمی آید چه برسد به مقیاس جهانی.”

ان. اچ.کی ژاپن: اتحادیه اروپا می گوید به دلیل اقدامات تجاری تبعیض آمیز چین در قبال لیتوانی، شکایتی را علیه چین تسلیم سازمان تجارت جهانی کرده است. این اتحادیه اعلام کرد که به نظر می رسد طبق مقررات سازمان تجارت جهانی این اقدامات چین غیر قانونی باشند. به گفته این اتحادیه، چین از دسامبر ۲۰۲۱ تجارت با لیتوانی را شدیدا محدود کرده و شرکت های این اتحادیه را که به چین کالا صادر می کنند تحت فشار گذاشته است تا این کالاها منشا لیتوانی نداشته باشند.از زمانی که لیتوانی به تایوان اجازه داد از نوامبر ۲۰۲۱ تحت نام خود دفتر نمایندگی در آن کشور دائر کند، چین لیتوانی را تحت فشار قرار داده است.

رادیو چین: حجم تجارت دوجانبه بین چین و اسرائیل از 22 میلیارد دلار فراتر رفت. «تسای رون» سفیر چین در اسرائیل اعلام کرد حجم تجارت چین-اسرائیل در سال 2021 به 22.8 میلیارد دلار رسید که 400 برابر بیشتر از شروع روابط دیپلماتیک دوجانبه از 24 ژانویه 1992 محسوب می‌شود.سفیر چین در اسرائیل همچنین تاکید کرد،  30 سال گذشته شاهد همکاری متقابل سودمند میان دو طرف بوده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *