جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

Loading

رسانه‌ها؛ پاسخ آمریکا به تضمین های امنیتی روسیه و…

۱۴۰۰/۱۱/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: پاسخ مکتوب آمریکا و ناتو  به روسیه درباره اوکراین، رد درخواست روسیه درخصوص عضویت اوکراین در ناتو، واکنش اروپا به پاسخ آمریکا به تضمین‌های امنیتی روسیه، واکنش روس ها به درخواست‌های امنیتی آمریکا و ناتو، واکنش چین به تحولات اوکراین، تاکید پاپ فرانسیس برکاهش تنش‌ها در اوکراین، آخرین وضعیت نیروهای روسی مستقر در مرز اوکراین، اعزام جنگنده‌های روسیه برای شرکت در مانور نظامی مشترک در بلاروس، آزمایش موشکی جدید کره شمالی، رایزنی مشاوران امنیتی واشنگتن و تل‌آویو درباره ایران، رزمایش مشترک دریایی پاکستان و آمریکا در آبهای بندر کراچی، افزایش بیست درصدی جذب سرمایه های خارجی چین، پیشی گرفتن  اقتصاد چین از اروپا، دیدار شی جین پینگ با رهبران کشورهای آسیای مرکزی در فضای مجازی و هشدار طالبان به آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما:  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از تحویل پاسخ مکتوب آمریکا به روسیه درباره بحران اوکراین خبر داد. وزیر امور خارجه آمریکا گفت، سندی که ما تحویل داده ایم شامل نگرانی‌های آمریکا، متحدان و شرکای ما درباره اقدامات روسیه است. بلینکن اعلام کرد، این پاسخ در مجموع حاوی مسیر دیپلماتیک جدی رو به جلو در صورت انتخاب روسیه است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پس از پاسخ کتبی آمریکا به پیشنهادات امنیتی روسیه، حالا دبیرکل ناتو اعلام کرد که به تضمین‌های امنیتی روسیه پاسخ کتبی داده است.«ینس استولنبرگ» دبیرکل ناتو چهارشنبه شب اعلام کرد که پاسخ کتبی خود به پیشنهادات روسیه در مورد تضمین‌های امنیتی جدید را به مسکو تحویل داده است.استولنبرگ تأکید کرد که ناتو بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) به موازات آمریکا پیشنهادات خود را به صورت کتبی به روسیه منتقل کرده است.

آناتولی ترکیه: وزیر امور خارجه آمریکا ضمن اشاره به پاسخ منفی به درخواست روسیه برای عدم عضویت اوکراین در ناتو تاکید کرد تغییری در “سیاست درهای باز” ایجاد نشده است.آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست رسانه‌ای خود از تحویل پاسخ کتبی واشنگتن به پیشنهادات امنیتی روسیه خبر داد وخاطرنشان کرد: به درخواست روسیه مبنی بر عدم عضویت اوکراین در ناتو پاسخ مثبت ندادیم و تغییری در “سیاست درهای باز” ناتو ایجاد نشده است.

العالم فارسی: «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد پنجشنبه از پاسخ آمریکا به پیشنهادهای روسیه درباره تضمین‌های امنیتی استقبال کرد. وی با استقبال از پاسخ مکتوب آمریکا به پیشنهادهای امنیتی روسیه، گفت مسیر دیپلماتیک بهترین راهکار برای اوکراین بوده و امیدوار است مسکو نیز این مسیر را بپذیرد. وی ادامه داد: «مسیر دیپلماتیک تنها راهکار پایدار را برای مردم اوکراین و مردم اروپا به‌همراه دارد. از روسیه می‌خواهم که آن را بپذیرد.

دویچه وله: روسیه پاسخ آمریکا و ناتو به درخواست‌های امنیتی خود را بررسی می‌کند. معاون وزارت خارجه روسیه می‌گوید، این کشور پاسخ آمریکا و ناتو به درخواست‌های امنیتی خود را در دست بررسی دارد. آمریکا اعلام کرده درخواست روسیه برای منع عضویت اوکراین در ناتو را رد می‌کند. در حالی که خطر حمله روسیه به اوکراین و شعله‌ور شدن جنگ افزایش می‌یابد روسیه از بررسی پاسخ آمریکا و ناتو به نگرانی‌های امنیتی خود خبر داده است. الکساندر گروشکو، معاون وزارت خارجه روسیه اعلام کرد روسیه پاسخ ناتو و آمریکا به نگرانی‌های امنیتی روسیه را مطالعه و بررسی می‌کند.روسیه دو درخواست مطرح کرده است: عدم گسترش پیمان ناتو به شرق اروپا و از جمله به اوکراین و دوم خروج همه نیروهای نظامی خارجی که پس از سال ۱۹۹۷ در  کشورهای اروپای شرقی مستقر شده‌اند.

خبرگزاری مهر:  وزیر خارجه چین در گفتگو با همتای آمریکایی خود نگرانی های امنیتی روسیه در قبال اوکراین را منطقی توصیف کرد و گفت: این نگرانی ها باید برطرف شود.«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به صورت تلفنی با «وانگ ئی» همتای چینی خود گفتگو کرد. دو طرف در جریان این تماس تلفنی در خصوص تنش‌های اخیر بر سَر اوکراین رایزنی کردند. بر اساس این گزارش، طرف آمریکایی در این تماس تلفنی ضمن ابراز نگرانی از مواضع روسیه علیه اوکراین، بار دیگر اتهامات سابق خود علیه مسکو را تکرار کرد.

خبرگزاری ایلنا: «پاپ فرانسیس»، رهبر کاتولیک‌های جهان خواستار برقراری صلح در اوکراین شد. وی گفت: «بیایید دوباره دست به جنگ نزنیم. طی آخرین جنگ، مردم از خباثت و گرسنگی رنج بردند. مردم لایق صلح هستند.» رهبر کاتولیک‌های جهان از حاضران در جلسه دعای هفتگی‌اش خواست تا برای جلوگیری از وقوع جنگ در اوکراین دعا کنند.

 یورونیوز:  اوکراین اعلام کرد : شمار نیروهای روسی مستقر در مرز برای حمله سراسری کافی نیست . تنش در مرزهای شرقی اوکراین از روز سه‌شنبه با اعلام جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر احتمال تحریم شخص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، ابعاد تازه‌ای یافت. در حالی که حدود ۱۰۰ هزار نفر نیروی ارتش روسیه در مرزهای این کشور با اوکراین مستقر شده‌اند و آمریکا و هم‌پیمانانش به ارسال سلاح به اوکراین ادامه می‌دهند، کاخ کرملین در واکنش به هشدار جدید تحریم از سوی آمریکا چنین تحریمی را بدون آسیب برای شخص رئیس جمهوری، ولی «مخرب» برای روابط دو کشور خواند.

خبرگزاری تسنیم: وزارت دفاع بلاروس از فرود نخستین جنگنده چندمنظوره سوخو-۳۵ روسی در یک فرودگاه نظامی این کشور خبر داد که به منظور شرکت در مانور نظامی مشترک “عزم متحد-۲۰۲۲” در خاک بلاروس به آنجا اعزام شده‌اند.”ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه و “الکساندر لوکاشنکو” رئیس جمهوری بلاروس در اواخر سال گذشته (میلادی)، نشست شورای عالی دولت متحد روسیه-بلاروس را برگزار کردند که در جریان آن  ادامه همکاری‌های دوجانبه را مورد بررسی قرار داده و دستور تصویب 28 برنامه مشترک دولتی را امضا کردند.

ان. اچ.کی ژاپن: کره جنوبی اعلام کرد : کره شمالی امروز دو پرتابه به سمت آب های شرقی شلیک کرده است.ارتش کره جنوبی می گوید کره شمالی دو پرتابه که باور بر این است موشک های بالستیک کوتاه برد باشند به سمت آب های ساحلی شرق کشور شلیک کرده است. ستاد فرماندهی مشترک ارتش کره جنوبی صبح روز پنجشنبه این موضوع را اعلام کرد. این ستاد درحال کار با نیروهای آمریکایی برای گرد آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات درباره این پرتاب ها است. کره شمالی از آغاز سال جاری مکررا موشک شلیک کرده است. منابع ارتش کره جنوبی گفتند کره شمالی آنچه به نظر می رسد دو موشک کروز باشند را شلیک کرده است.

خبرگزاری فارس: مشاوران امنیتی سران آمریکا و رژیم صهیونیستی طی جلسه‌ای ویدئوکنفرانسی، ضمن صحبت درباره تقویت روابط امنیتی بین تل‌آویو-واشنگتن، درباره ایران و لزوم متوقف کردن برنامه هسته‌ای این کشور رایزنی کردند.«جِیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی از طریق ویدئوکنفرانس، دیدار و گفتگو کرد.کاخ سفید طی بیانیه‌ای درباره این دیدار توضیح داد: «جلسه مجازی گروه مشورتی استراتژیک ایالات متحده و اسرائیل (SCG) تشکیل شد.

خبرگزاری ایرنا: دو فروند کشتی جنگی نیروی دریایی آمریکا با هدف آنچه «مشارکت برای ایجاد امنیت و سازگاری در دریا» عنوان شده و همچنین رزمایش مشترک با نیروی دریایی پاکستان، در بندر «کراچی» مرکز ایالت «سِند» در جنوب این کشور پهلو گرفت.نیروی دریایی پاکستان روز پنجشنبه اعلام کرد: کادر کشتی نیروی دریایی ایالات متحده در بازدید یک روزه از سواحل پاکستان، در رزمایش دریایی مشترک با نیروی دریایی کشور میزبان، شرکت کرده است.هدف از این رزمایش دریایی مشترک شامل بخش‌های دریانوردی و جنگی، تقویت همکای‌های دریایی – دفاعی میان دو کشور و تلاش برای اطمینان از فضای امن و سازگار در دریا اعلام شده است.

رادیو چین: جذب سرمایه های خارجی چین در سال 2021 برای اولین بار از مرز یک تریلیون یوان فرا رفت.وزارت بازرگانی چین در یک نشست خبری اعلام کرد که سرمایه گذاری های جذب شده توسط چین در سال 2021 با افزایش 20 درصدی به رکورد جدید 173.4 میلیارد دلار رسید. در عین حال، مصرف در چین پس از احیا، بار دیگر به بزرگترین محرک رشد تولید ناخالص ملی تبدیل شده است. با این حال، وزارت بازرگانی چین همچنین یادآور شد: صادرات که یکی از عوامل برجسته اقتصادی در سال 2021 بود، در سال جاری میلادی وضعیتی بسیار سخت خواهد داشت و با فشارهای بی سابقه مواجه خواهد شد.بر اساس داده های وزارت بازرگانی چین، در سال 2021 سرمایه های خارجی جذب شده توسط چین برای اولین با عبور از مرز یک تریلیون یوان به 1.1 تریلیون یوان رسید.

اسپوتنیک روسیه: تحلیلگران پیش بینی کردند چین در سال 2022، برای اولین بار، می تواند از نظر حجم اقتصاد از اروپا پیشی بگیرد.در گزارش منتشره خاطرنشان می شود چین جایگاه خود را در میان مدت حفظ خواهد کرد و همراه با ایالات متحده و اتحادیه اروپا یکی از سه بلوک بزرگ اقتصادی در جهان باقی خواهد ماند. به گفته این کارشناسان، تولید ناخالص جهانی در سال جاری 4.5 درصد رشد خواهد کرد، اما ممکن است در سه ماهه اول امسال کاهش یابد، که بعداً با رشد شتابان جبران خواهد شد. تحلیلگران معتقدند در روسیه در سال 2022 نرخ رشد تولید ناخالص ملی واقعی 3 درصد و در سال 2023 – 1.7 درصد خواهد بود.

تی .آر.تی ترکیه: اجلاس سی‌امین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک بین چین و کشورهای آسیای مرکزی برگزار شد. در این اجلاس قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان، سدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان، امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان ، شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان و قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان حضور یافتند. شی جین پینگ رئیس دولت چین در این اجلاس ضمن اشاره به اینکه چین و کشورهای آسیای مرکزی موفق به توسعه روابط خوب و سرمشق برای دیگر کشورها گردیدند اعلام کرد: راز این موفقیت در احترام متقابل، حسن‌همجواری، همبستگی در روزهای سخت و دشوار و حفظ منافع متقابل نهفته است.

  الکوثرفارسی: وزیر کشور دولت طالبان اعلام کرد،اگر کاخ سفید از به رسمیت شناختن حاکمیت طالبان امتناع کند، تهدید ضد منافع آمریکا توسط این گروه ادامه خواهد یافت. سراج‌الدین حقانی ، وزیر کشور دولت طالبان به الجزیره گفت،اگر امریکا این گروه را به رسمیت نشناسد، تهدید علیه آن کشور ازسر گرفته خواهد شد.حقانی گفت: آمریکا با امتناع از به رسمیت شناختن طالبان، دروازه‌های دشمنی علیه مردم افغانستان را کاملاً باز نگه می‌دارد.وزیر کشور دولت طالبان با انتقاد از سیاست آمریکا درقبال طالبان گفت: واشنگتن مانع از تعامل جامعه بین‌المللی با این گروه  شده و این غیرقابل‌قبول است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *