جدیدترین مطالب

شکست در عین زورگویی امریکا و اسرائیل در سازمان ملل

شکست در عین زورگویی امریکا و اسرائیل در سازمان ملل

جواد معصومی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: صرف‌نظر از اینکه قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت در عمل اجرا شود یا خیر، این قطعنامه شکست سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی بود و می‌تواند فشارهای افکار عمومی جهانی علیه رژیم صهیونیستی را افزایش دهد. قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از نظر قانونی الزام‌آور هستند. اگرچه سازوکارهای اجرایی سازمان ملل محدود هستند، اما شورای امنیت می‌تواند به پشتوانه قطعنامه حقوقی صادر شده، اقدامات تنبیهی بیشتری علیه رژیم صهیونیستی صادر کند و در صورت عدم اجرای قطعنامه ناکارآمدی و بی‌اعتباری شورای امنیت را تشدید خواهد کرد.

هشدار روسیه به مالک تلگرام

دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین گفت پاول دورُف باید مراقب باشد؛ پیام رسان تلگرام به ابزاری برای اقدامات تروریستی تبدیل شده است.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

Loading

أحدث المقالات

شکست در عین زورگویی امریکا و اسرائیل در سازمان ملل

شکست در عین زورگویی امریکا و اسرائیل در سازمان ملل

جواد معصومی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: صرف‌نظر از اینکه قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت در عمل اجرا شود یا خیر، این قطعنامه شکست سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی بود و می‌تواند فشارهای افکار عمومی جهانی علیه رژیم صهیونیستی را افزایش دهد. قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از نظر قانونی الزام‌آور هستند. اگرچه سازوکارهای اجرایی سازمان ملل محدود هستند، اما شورای امنیت می‌تواند به پشتوانه قطعنامه حقوقی صادر شده، اقدامات تنبیهی بیشتری علیه رژیم صهیونیستی صادر کند و در صورت عدم اجرای قطعنامه ناکارآمدی و بی‌اعتباری شورای امنیت را تشدید خواهد کرد.

سومالی در جامعه شرق افریقا: چشم‌انداز و چالش‌ها

پیوستن سومالی به جامعه شرق افریقا مزیت‌های سیاسی و اقتصادی را برای این کشور فراهم کرده که می‌تواند به سیاستمداران این کشور کمک کند تا عادی‌سازی وضعیت سومالی در نظام بین‌الملل را در ادغام‌های منطقه‌ای پیگیری کند. اما چگونه توانسته اعتبار بین‌المللی ازدست‌رفته خود را احیا کند؟ گزارش خبرآنلاین را بخوانید.

هشدار روسیه به مالک تلگرام

دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین گفت پاول دورُف باید مراقب باشد؛ پیام رسان تلگرام به ابزاری برای اقدامات تروریستی تبدیل شده است.

Loading

 رسانه‌ها؛ هشدار شدید بایدن به روسیه و…

۱۴۰۰/۱۰/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هشدار شدیداللحن بایدن به روسیه درخصوص حمله احتمالی به اوکراین، تلاش رسانه های آمریکایی  برای تشدید تنش میان روسیه و اوکراین، درخواست زلنسکی از سناتورهای آمریکایی برای تحریم فوری روسیه، تاکید بورل بر حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین، درخواست ماکرون برای توافق امنیتی جدید اروپا با روسیه، استقبال روسیه  از پیشنهاد میانجی‌گری ترکیه در بحران اوکراین، تلاش فنلاند برای عضویت در ناتو، مواضع جدید بایدن درخصوص مذاکرات احیای برجام ، هشدار برجامی  بلینکن  به ایران، احتمال از سرگیری آزمایش های هسته ای و موشک های دوربرد توسط کره شمالی، درخواست  نخست وزیر طالبان از کشورهای اسلامی، درخواست کمک فوری امارات از صهیونیست‌ها ، درخواست کشورهای اروپایی از اسرائیل برای متوقف کردن شهرک سازی در شرق بیت المقدس، تاکید چین بر حل مساله فلسطین ، پیشنهاد ارمنستان برای حل اختلافات مرزی با جمهوری آذربایجان و  هشدار سازمان جهانی بهداشت درخصوص اوج گیری دوباره کرونا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز نشستی خبری با خبرنگاران هشدار داد که روسیه در صورت اشغال خاک اوکراین باید در انتظار «فاجعه» باشد. او همچنین گفت که بر این باور است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به دنبال «جنگ در مقیاس بزرگ» نیست. جو بایدن افزود که اقتصاد روسیه در صورت حمله این کشور به اوکراین با تحریم‌های «شدید» و بی‌سابقه‌ای روبرو خواهد شد. سخنان رئیس‌جمهوری ایالات متحده در حالی بیان شد که وی پیش از این احتمال اعزام نظامیان کشورش به اوکراین برای دفاع از این کشور در مقابل حمله احتمالی روسیه را رد کرده بود.

خبرگزاری ایرنا:  شبکه سی ان ان در راستای تلاش ها برای تشدید تنش میان مسکو و کی یف گزارش داد که استقرار نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین تقریباً تکمیل شده است. بر اساس ارزیابی وزارت دفاع اوکراین که به  سی ان ان گزارش شد،   قدرت کامل نیروهای مسلح زمینی فدراسیون روسیه در نزدیکی اوکراین بیش از ۱۰۶ هزار نفر است که با احتساب دیگر نیروهای دریا و هوا، تعداد کل نیروها به بیش از ۱۲۷ هزار نفر رسیده است.اوکراین مدعی است که این اقدامات و  تحولات در سیاست های روسیه با هدف محدود کردن قابلیت‌های ایالات متحده در تلاش برای تضمین امنیت در قاره اروپا صورت گرفته است.

خبرگزاری ایلنا:  رئیس‌جمهوری اوکراین از سناتورهای آمریکایی حاضر در کی‌یف خواست که تحریم‌هایی را فورا بر روسیه اعمال کنند.«ولودیمیر زلنسکی»، از سناتورهای آمریکایی که به کی‌یف سفر کرده‌اند، خواسته است به‌جای پیش‌بینی تشدید تنش احتمالی مورد ادعای مسکو، فورا تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال کنند. پایگاه تحلیلی آمریکایی آکسیوس به نقل از منابع نزدیک به زلنسکی نوشت: رئیس‌جمهور به وضوح دریافته است که تحریم‌ها علیه نورد استریم-۲ باید همین الان اعمال شود و همه تحریم‌های احتمالی علیه نورد استریم-۲ یا هر تحریم دیگری بی‌فایده است.

آناتولی  ترکیه: مسئول سیاست‌ خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه همچنان از اوکراین حمایت می‌کند.جوزپ بورل، مسئول سیاست‌ خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا در گفت‌وگوی تلفنی با دمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین در بروکسل بر ادامه حمایت این اتحادیه از کی‌یف تاکید کرد.بنا به اعلام دفتر بورل؛ وی و کولبا در زمینه اقدامات روسیه «علیه» اصول اساسی امنیت اروپا رایزنی کردند.

العالم فارسی: رئیس‌جمهور فرانسه با بیان اینکه لازم است اتحادیه اروپا بیش از حد به منابع انرژی روسیه وابسته نباشد، خواستار توافق امنیتی جدید این اتحادیه با مسکو شد.«امانوئل ماکرون» از اعضای اتحادیه اروپا خواست تا با هم همکاری کنند و در هفته‌های آتی پیشنهادهایی برای یک توافق امنیتی جدید با روسیه تهیه کنند که شامل گفتگوی صریح با مسکو باشد.ماکرون در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در مورد استقرار نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، توضیح نداد که «نظم امنیتی و ثبات جدیدی» که او به دنبال آن است چه می‌تواند باشد، اما گفت که باید اطمینان حاصل کرد که اروپا از منافع خود دفاع می‌کند.

تی .آر.تی ترکیه: سخنگوی کاخ کرملین تلاش‌های ترکیه برای حل اختلافات بین روسیه و اوکراین را مورد ارزیابی قرار داد.دیمیتری پسکوف گفت: از تلاش‌ها در اینباره استقبال می‌کنیم.پسکوف در اینباره اظهار کرد: از تلاش هر کشوری به منظور حل وضعیت موجود در اوکراین استقبال می‌کنیم.وی ادامه داد: ترکیه باید اوکراین را دعوت به اجرای توافقات به دست آمده در مینسک کند. موضوع مهم رویکرد اوکراین به این مساله است

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست‌وزیر فنلاند گفت که کشورش برنامه‌ای برای پیوستن به ناتو در آینده نزدیک ندارد، اما آمادگی دارد تا در صورت حمله روسیه به اوکراین، در کنار متحدان اروپایی‌ خود و ایالات متحده تحریم‌های سختی را علیه مسکو وضع کند. سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند به خبرگزاری رویترز گفت: این تاثیر بسیار مهمی خواهد داشت و تحریم‌ها بسیار سخت خواهند بود.او همچنین احتمال ارائه درخواست کشورش برای عضویت در ناتو حین نخست‌وزیری خودش را “بسیار محتمل” خواند.

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین حاصل شده، گفت اکنون زمان دست کشیدن و از پای نشستن نیست.«جو بایدن» بامداد پنجشنبه حصول پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین را تایید کرد. بایدن که در کنفرانس خبری برای تشریح سال اول ریاست‌جمهوری خود صحبت می‌کرد، گفت: «زمان تسلیم شدن نرسیده است. پیشرفت‌هایی در حال انجام است اما باید دید [که چه می‌شود]».وی در پاسخ به سوال خبرنگار «رویترز» که پرسید آیا می‌توان امید داشت که در مذاکرات وین به توافقی برای بازگشت دو طرف به پایبندی به توافق هسته‌ای رسید یا اینکه باید تسلیم شد، توضیح داد: «اتفاقا برعکس، نباید تسلیم شد… آمریکا و کشورهای مذاکره‌کننده با ایران، متفق‌القول هستند».

اسپوتنیک روسیه: وزیر امور خارجه آمریکا گفت : زمان دستیابی به توافقات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به سرعت در حال اتمام است.آنتونی بلینکن افزود: واقعیت این است که ما زمان بسیار کمی برای درک اینکه آیا می‌توانیم به توافق دوجانبه برای بازگشت [در اجرای برجام] برسیم یا نه، باقی مانده است”.بلینکن خاطرنشان کرد، ایران در طول تعلیق تعهدات خود در چارچوب برجام موفق شد در برنامه هسته‌ای خود بسیار پیشرفت کند.

ان. اچ.کی ژاپن: کره شمالی گفته است در مورد اقدامات اعتمادسازی که در ابتکارعمل خود با آمریکا انجام داده تجدید نظر خواهد کرد که به این اشاره دارد که این کشور آزمایش های هسته ای و موشک های بالستیک قاره پیما را از سر خواهد گرفت.خبرگزاری مرکزی کره که خبرگزاری دولتی کره شمالی است گزارش کرد که کیم جونگ اون روز چهارشنبه ریاست نشست دفتر سیاسی حزب حاکم کارگران را برعهده داشت.این خبرگزاری گفت «سیاست خصمانه و تهدید نظامی آمریکا به حد خطر رسیده است که بیش از این نمی توان آن را نادیده گرفت.» و دلیل آن را رزمایش نظامی آمریکا در اطراف شبه جزیره کره و همچنین تحریم های شدیدتر آن ذکر کرد.

الکوثرفارسی:  نخست وزیر طالبان در بیانیه ای رسمی از ارگ ریاست جمهوری افغانستان ضمن اشاره به برقرای امنیت و پایان فساد، از کشورهای دنیا و به ویژه کشورهای اسلامی خواست تا این گروه را به رسمیت بشناسند.ملا محمدحسن آخوند» در بیانیه ای رسمی از کشورهای جهان و به ویژه از کشورهای اسلامی خواست تا این دولت این گروه را به رسمیت بشناسند.وی که در مراسم افتتاحیه کنفرانس اقتصادی افغانستان در ارگ ریاست جمهوری این کشور در کابل صحبت می‌کرد، در این باره گفت: از تمام کشورها، به ویژه کشورهای اسلامی می خواهیم که استقلال (رای) خود را ثابت کرده و بدون درنظر گرفتن دیگران، امارت اسلامی افغانستان را به رسمیت بشناسند.

خبرگزاری مهر : منابع رسانه‌ای اعلام کردند که امارات پس از متحمل شدن خسارت‌های فراوان به دنبال عملیات بزرگ «طوفان یمن»، برای خریداری سامانه پدافند هوایی، از صهیونیست‌ها درخواست کمک فوری کرده است.پس از عملیات بزرگ «طوفان یمن» که ابوظبی را مورد هدف قرار داد و خسارات جانی و مادی فراوانی را به امارات وارد کرد، اماراتی‌ها دست به دامان رژیم صهیونیستی شدند. بر اساس این گزارش، شرکت صهیونیستی «اسکای لاک» که در زمینه تولید پدافند هوایی فعالیت دارد، خبر داده است که اماراتی‌ها درخواست کمک فوری از این شرکت کرده اند. اماراتی‌ها به دنبال خریداری سامانه موشکی از رژیم صهیونیستی هستند.

خبرگزاری تسنیم: وزرای خارجه آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا از مقام‌های رژیم صهیونیستی خواستند تا شهرک سازی جدید در شرق بیت المقدس را متوقف کنند. در حالی که مقام های تل آویو اوایل ماه جاری میلادی با ساخت واحدهای مسکونی جدید در بیت المقدس شرقی اشغال شده موافقت کرده‌اند، وزرای خارجه اروپایی خواستار متوقف شدن اجرای این طرح شدند. رژیم صهیونیستی قصد دارد 3500 واحد مسکونی جدید در شرق بیت المقدس احداث کند.وزرای خارجه کشورهای اروپایی با انتشار بیانیه‌ای تاکید کردند: ساخت صدها واحد مسکونی جدید یک مانع دیگر برای راهکار تشکیل دو دولت خواهد بود.

رادیو چین: معاون نماینده چین در سازمان ملل می گوید جامعه جهانی برای حل مساله فلسطین باید احساس فوریت بیشتر کند.گنگ شوانگ در مباحثات علنی شورای امنیت درباره فلسطین گفت، برای پیشبرد حل و فصل زودهنگام، جامع، عادلانه و پایدار موضوع فلسطین، جامعه بین المللی باید احساس فوریت بیشتر کرده و اقدامات جدی در این راستا داشته باشد.نماینده چین نظرات چهارگانه چین را در مساله فلسطین معرفی کرد که عبارتند از: کنارگذاشتن خشونت خصمانه به منظور کاهش تنش ها، اجرای موثر قطع نامه های شورای امنیت و توقف فعالیت های شهرک سازی، توجه به اقتصاد و معیشت مردم و افزایش کمک های بشردوستانه، تحکیم تلاش ها برای ترویج صلح و اجرای «راه حل دو کشور».

خبرگزاری صدا و سیما: ارمنستان برای سامان دهی مسایل مرزی با جمهوری آذربایجان بسته پیشنهادی به این کشور ارائه کرده است. این بسته پیشنهادی از طریق روسیه به جمهوری آذربایجان منتقل شده است. مهمترین مفاد این پیشنهادات به عقب نشینی قرینه ای نیروهای دو کشور از خط تماس و ایجاد یک ساختار امنیتی بین دو کشور مربوط می شود. جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان با وجود گذشت بیش از یک سال از پایان جنگ قره باغ هنوز دارای اختلافات مرزی هستند .

ایران پرس: رئیس سازمان جهانی بهداشت با توجه به آنکه فرانسه و آلمان رکوردهای جدیدی از مبتلایان به بیماری کووید- 19 را در 24 ساعت گذشته ثبت کردند، هشدار داد که همه‌گیری ویروس کرونا هنوز به پایان نرسیده است. «تدروس آدهانوم» در مقر سازمان جهانی بهداشت در ژنو با هشدار نسبت به نادیده گرفتن سویه اومیکرون به عنوان بیماری خفیف، اظهار داشت: شیوع این سویه همچنان از آمریکای لاتین تا شرق آسیا ادامه دارد.شیوع گسترده سویه اومیکرون در سراسر جهان برخی از دولت ها را وادار کرده تا اقدامات جدیدی را اعمال کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *