رسانه‌ها؛ چهارمین آزمایش موشکی کره شمالی در یک هفته و…

۱۴۰۰/۱۰/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تایید آزمایش موشکی جدید کره شمالی، تاکید مشاور امنتی ملی امریکا برگزینه دیپلماسی در قبال ایران، اذعان فرمانده سنتکام به شکست ناپذیری ایران، رزمایش هوایی اسرائیل و آمریکا برای مقابله با ایران، دیدار پوتین و رئیسی در مسکو، بازگشت دیپلماتهای ایرانی به عربستان بعد از شش سال،خشم ترامپ از رقیب جمهوری‌خواهش در انتخابات ۲۰۲۴، رشد چشمگیر اقتصاد چین در سال ۲۰۲۱، پلیس قزاقستان درپی اسلحه‌های به غارت رفته در پایتخت، بهره‌برداری هند از نخستین سامانه اس-۴۰۰ خود در ماه آوریل، مذاکرات عربستان و اروپا برای تقویت همکاری‌ها، هشدار کانادا به شهروندان خود در مورد سفر به اوکراین، نشست مجازی کیشیدا و بایدن، اظهارات «وانگ یی» پس از رایزنی با وزرای خارجه 6 کشور خاورمیانه ، تظاهرات در اعتراض به حضور نظامی فرانسه در مالی و نگاهی به تحولات سودان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: ارتش کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی یک پرتابه ناشناس که به احتمال زیاد موشک بالستیک بوده است، به سمت دریای شرق شلیک کرده است. ارتش کره جنوبی افزود این شلیک به سمت دریای شرق انجام شده و مختصات آن و نوع موشک هنوز مشخص نیست اما کارشناسان نظامی کره جنوبی می‌گویند که این پرتابه احتمالا یک موشک بالستیک بوده است. دولت کره شمالی روز شنبه گفته بود که یگان موشکی مستقر در راه آهن این کشور، در تمرین جدید خود برای شلیک، روز جمعه دو موشک هدایت شونده تاکتیکی به هدفی در دریای شرقی پرتاب کرده است.

الکوثرفارسی:  مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت که آمریکا همچنان دیپلماسی را بهترین گزینه در قبال ایران می‌داند.، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت که آمریکا همچنان دیپلماسی را بهترین گزینه در قبال ایران می‌داند. وی با تکرار برخی ادعاها ادامه داد: «آمریکا و متحدان اروپایی در حال کار روی پاسخی به شکست مذاکرات برجامی با ایران هستند».

خبرگزاری مهر : فرمانده سنتکام در روزهای پایانی خدمتش اعتراف کرده است که علیرغم تلاش وی و همکارانش جهت تضعیف توانایی‌ها و نفوذ ایران در منطقه، تهران از نظر نظامی قدرتمندتر از هر زمان دیگری است. دوران خدمت ژنرال «کنث مکنزی» فرمانده نیروهای تروریست آمریکا (سنتکام) در منطقه خاورمیانه و شرق آفریقا در بهار سال جاری میلادی به پایان می رسد و «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، ژنرال «مایکل کوریلا» را به عنوان رئیس بعدی فرماندهی مرکزی ایالات متحده معرفی کرده است. علت اصلی جایگزینی ‌مکنزی که برخلاف بسیاری از ژنرال ‌های آمریکایی دیگر، به انتشار بیانیه‌هایی با انگیزه‌های سیاسی در مورد اوضاع منطقه غرب آسیا عادت دارد و ایران موضوع مشترک اکثر اظهارات او بوده، بی‌کفایتی عنوان شده است

دویچه وله: اسرائیل مانور نظامی مشترکی با ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده باهدف مقابله باایران برگزار کرده است. هدف از این رزمایش مشترک مقابله با تهدیدات و همچنین افزایش توان حمله به اهداف دشمن یاد شده است.رزمایش نیروی هوایی ارتش اسرائیل با نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا هفته گذشته با عنوان “شاهین صحرا” اجرا شده است. این در حالی است که رسانه‌های اسرائیل روز یکشنبه ۱۶ ژانویه (۲۶ دی) پس از پایان این مانور نظامی درباره اجرای آن اطلاع‌رسانی کرده‌اند.گفته می‌شود که محل اجرای این رزمایش، مناطق جنوبی اسرائیل و برفراز صحرای نقب بوده است. رزمایش “صحرای شاهین” پس از پیوستن اسرائیل به حوزه فعالیت سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه) صورت می‌گیرد. اسرائیل سال گذشته رسما به حوزه سنتکام پیوست.

اسپوتنیک روسیه: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هفته آینده با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در مسکو گفتگو خواهد کرد.علاوه بر این، رئیس جمهور روسیه قرار است نشست شورای امنیت، دیدارهای شخصی و تماس های تلفنی بین المللی را برگزار کند.در نوامبر، پوتین و رئیسی برای بررسی وضعیت سند جدید همکاری بلندمدت، پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک و مذاکرات بر سر برنامه جامع اقدام مشترک برای برنامه هسته‌ای ایران (برجام) گفتگوی تلفنی داشتند.

یورونیوز: سه دیپلمات ایرانی پس از شش سال قطع ارتباط دیپلماتیک با عربستان راهی جده شدند. با اعزام سه دیپلمات، نمایندگی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی فعالیت مجدد خود در جده را پس از شش سال وقفه از سر می‌گیرد. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران این خبر را تایید کرده است.فعالیت دفتر نمایندگی ایران در جده در سال ۱۳۹۴ پس از حمله عده‌ای به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد تعطیل شد.

خبرگزاری فارس: رسانه‌‌های آمریکایی گزارش دادند که دونالد ترامپ از «ران دسانتیس» فرماندار جمهوری‌خواه فلوریدا و یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، عصبانی است. در شرایطی که تحرکات دونالد ترامپ برای تقویت جایگاه خود در میان رای‌دهندگان حزب جمهوری‌خواه ادامه دارد، منابع رسانه‌ای آمریکایی از بروز تنش بین او با یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ خبر دادند.روزنامه «نیویورک تایمز» روز دوشنبه (امروز) در گزارشی مبسوط درباره تنش رخ داده بین ترامپ و دسانتیس، به چرایی این موضوع پرداخته است.

خبرگزاری ایرنا:  آمارهای دولتی چین در روز دوشنبه نشان داد که اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل رشد چشمگیری داشته و ۸.۱ درصد رشد را تجربه کرده است که بیشترین رشد اقتصادی در ۱۰ سال گذشته را به خود اختصاص می دهد.یکی از مهمترین دلایل افزایش رشد اقتصادی چین در سال گذشته میلادی، بهبود شرایط شیوع کرونا در این کشور بوده است.گفتنی است سرعت رشد اقتصادی بسیار سریع‌تر از رشد ۲.۲ درصدی در سال ۲۰۲۰ است که این مساله نشان دهنده افزایش اعتماد مصرف‌کننده ها و شرکت‌ها در این کشور آسیایی است که در مهار این ویروس مهلک موفق عمل کرده است.

خبرگزاری صدا وسیما:.پلیس قزاقستان اعلام کرد به دنبال اسلحه‌هایی است که طی روز‌های اغتشاشات از فروشگاه‌های لوازم شکاری در آلماتی به سرقت رفته است. بنا بر اعلام پلیس قزاقستان، در این چهار روز یک هزار و ۳۴۷ قبضه اسلحه شکاری از هفت فروشگاه لوازم شکار در شهر آلماتی غارت شده است. این سلاح‌ها شامل ۵۰۱ قبضه اسلحه لوله بلند، ۸۰۷ اسلحه کمری و ۳۹ قبضه اسلحه گازی است.در تظاهرات و اغتشاشات خیابانی در قزاقستان که از چهارم ژانویه به مدت چهار روز ادامه داشت بسیاری از فروشگاهها، بانک‌ها و ساختمان‌های دولتی تخریب و به آتش کشیده شد. در همین حال خبرگزاری اسپوتنیک با انتشار تصاویری در صفحه توییتر خود نوشت: ده هواپیمای حامل نیرو‌های حافظ صلح روس از سازمان پیمان امنیت جمعی، که به قزاقستان اعزام شده بودند، به قرارگاه دائمی خود برگشتند.

خبرگزاری ایلنا: هند نخستین سامانه اس-۴۰۰ خود را در ماه آوریل به بهره‌برداری خواهد رساند.‌ هند استقرار اولین هنگ از سیستم موشکی زمین به هوای اس-۴۰۰ را آغاز کرده است و اولین واحد آن در ماه آوریل فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. روزنامه «هندو‌تایمز» به نقل از منابع آشنا با این تحولات گزارش کرده است که پنج واحد از این سامانه برای مقابله با تهدیدات چین به مناطق مرزی فرستاده خواهند شد. یکی از این سامانه‌ها در ماه آوریل و سایر سامانه‌ها سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید. دولت هند هنوز بیانیه‌ای در این باره منتشر نکرده است.  روسیه وهند در اکتبر ۲۰۱۸ قراردادی پنج میلیارد و ۴۳ میلیون دلاری سامانه اس-۴۰۰ را به امضا رساندند. سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ توانایی هدف قرار دادن جنگنده‌های متخاصم در فاصله ۲۵ تا ۲۴۹ مایلی را دارد.

خبرگزاری تسنیم: خبرگزاری رسمی عربستان از مذاکرات عربستان و اتحادیه اروپا در خصوص همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری خبر داد. «محمد بن عبدالله الجدعان» وزیر دارایی عربستان با «یوهانس هان»، کمیسر بودجه و اداری اروپا در مقر وزارت دارایی در ریاض دیدار کرد و دو طرف در مورد تقویت همکاری‌ها در زمینه مالی و اقتصادی بین دو طرف و همچنین طرف اروپایی در مورد برنامه‌هایی برای بهبود اقتصادی اتحادیه اروپا گفتگو کردند.پیش از این نیز «جوزپ بورل» کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با « فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که آنها چندین توافقنامه همکاری بین این اتحادیه و عربستان امضا کرده‌اند.

تی .آر.تی ترکیه: دولت کانادا با انتشار اطلاعیه‌ای به شهروندان خود هشدار که از سفرهای غیرضروری به اوکراین خودداری کنند. دولت کانادا با جلب دقت به رویکرد تهاجمی روسیه، در مورد سفرهای غیرضروری به اوکراین به شهروندان خود هشدار داد. سیاست‌های تهاجمی و حضور نظامی روسیه در منطقه به‌عنوان انگیزه این هشدار نشان داده شد.

ان. اچ.کی ژاپن: کیشیدا فومیو، نخست وزیر ژاپن و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به وقت شرقی آمریکا به صورت آنلاین دیدار خواهند کرد.جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید این مطلب را در بیانیه ای اعلام کرد.در این بیانیه آمده است که: «این نشست بر تقویت اتحاد آمریکا و ژاپن تاکید خواهد کرد که سنگ بنای صلح، امنیت و ثبات در حوزه اقیانوس های هند و آرام و نیز در سراسر جهان است.»این بیانیه همچنین می گوید که بایدن امیدوار است همراه با کیشیدا برای پیشبرد چشم انداز مشترک دو کشور برای ایجاد منطقه اقیانوس های هند و آرام آزاد و باز و گسترش همکاری های نزدیک در زمینه مسائل حیاتی مانند مقابله با کووید-۱۹ و رسیدگی به بحران آب و هوایی کار کند.

رادیو چین: «وانگ یی»، عضو  شورای دولتی و وزیر امور خارجه پس از مذاکره با وزرای  خارجه عربستان سعودی، بحرین، کویت، عمان، ترکیه، ایران و دبیر کل کمیته همکاری خلیج  فارس که اکنون در چین به سر می‌برند، در مصاحبه مطبوعاتی به پرسش‌های خبرنگاران  پاسخ داد.وی گفت: من با شش  وزیر امور خارجه کشورهای خاورمیانه و دبیر کل کمیته همکاری خلیج فارس تبادل نظر  عمیقی داشتم و به طور مشترک مسیر توسعه روابط دوجانبه را برنامه ریزی و مواضع دو  طرف را در مورد مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای هماهنگی کردم. وانگ یی افزود: مهمانان ما از موفقیت  بزرگ سوسیالیسم با ویژگی های چین تمجید کردند، نقش فعال چین در امور بین‌المللی و  منطقه ای را عالی ارزیابی کرده و برای المپیک زمستانی پکن آرزوی موفقیت  کردند.

ایران پرس: شهروندان مالی در شهر باماکو، پایتخت این کشور یکشنبه شب با برپایی تظاهرات در اعتراض به حضور نظامی فرانسه در مالی و تحریم‌ های پاریس علیه باماکو، پرچم‌ های فرانسه را آتش زدند.شورای عالی اسلامی مالی که مسئول ساماندهی این تظاهرات بود، در بیانیه ای از «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه خواست از مسلمانان جهان عذرخواهی کند و از تعطیلی مساجد، انحلال نهادهای اسلامی و تهدید مسلمانان دست بردارد.مردم مالی بارها علیه فرانسه تظاهرات کرده‌ اند.

فرانسه از اواسط سال 2013 به بهانه مبارزه با تروریسم در مالی حضور دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کمیته‌های مقاومت سودان اعلام کردند که امروز(دوشنبه) تظاهراتی را در خارطوم در مخالفت با کودتای ارتش برگزار خواهند کرد. کمیته‌های مقاومت در سودان در بیانیه‌ای اعلام کردند: ۱۰ مکان برای تجمع معترضان در مرکز خارطوم قبل از حرکت به سمت کاخ ریاست جمهوری مشخص شده است.این کمیته‌ها از معترضان خواستند خیابان‌ها را برای حمایت از خود در برابر نیروهای امنیتی با سنگ ببندند.از ۲۵ اکتبر سودان شاهد اعتراضات در واکنش به اقدامات فوق العاده‌ عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان است. وی وضعیت فوق العاده در کشور اعلام و کابینه و شورای حاکمیتی را منحل کرد. گروه‌های سیاسی این اقدامات را کودتای نظامی می‌دانند.

آناتولی  ترکیه:  دولت سودان مجوز فعالیت الجزیره در این کشور را ابطال کرد.وزارت اطلاعات سودان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «مجوز دفتر شبکه تلویزیونی الجزیره که مرکز آن در قطر است، در خارطوم به دلیل پوشش غیرحرفه‌ای تحولات سودان و تلاش برای برهم زدن بافت اجتماعی کشور با پخش محتوای رسانه‌ای مغایر با هنجارها، اخلاق حرفه‌ای و ادبیات ملت سودان لغو شد».طبق حکم صادر شده توسط این وزارت‌خانه که به مسئولان الجزیره ابلاغ شد، مجوز این شبکه از 15 ژانویه ماه جاری لغو شده است.این درحالی است که مقامات سودان 30 مه سال 2019 نیز مجوز دفتر شبکه الجزیره را به مدت دو ماه ابطال کرده بودند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *