جدیدترین مطالب

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری را خطرناک خواند

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تلاش اسرائیل قانونی کردن پاسگاه‌های شهرک‌نشینان یهودی در کرانه باختری اشغالی را محکوم کرد و هشدار داد که چنین اقدامی «خطرناک و غیرمسئولانه» است.

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد، گفت که برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می‌کنیم.

مسکو: قطعنامه آمریکا درباره سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از توافقنامه‌های بین‌المللی بود

تهران- ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه بامداد پنجشنبه گفت که قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از چارچوب حقوقی توافقنامه‌های بین‌المللی بود و به همین دلیل، مسکو آن را وتو کرد.

Loading

 رسانه‌ها؛ تنش فزاینده در مرزهای روسیه و اوکراین و…

۱۴۰۰/۱۰/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اصرار دوباره مسکو بر دریافت ضمانت های امنیتی از آمریکا و ناتو درخصوص اوکراین، گفت‌وگوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده در رابطه با روسیه،کمک «سیا» به ارتش اوکراین برای مقابله با روسیه، اتهام آمریکا به روسیه درخصوص اعزام نیروهای خرابکار نفوذی به اوکراین، واکنش سوئد به افزایش تحرکات نظامی روسیه در دریای بالتیک، تشویق فنلاند و سوئد به عضویت فوری در ناتو، اعلام تلفات نهایی ناآرامی های قزاقستان، واکنش چینی ها به اقدامات لیتوانی، اظهارات جنجالی ترامپ در جمع حامیانش در آریزونا، برگزاری رزمایش دریایی عربستان و فرانسه، ضربه سنگین شرکت‌های آمریکایی به محمد بن سلمان، گفتگوی شش گروه فلسطینی در الجزایر، اولین دیدار دو جانبه صدر و العامری در نجف اشرف از زمان انتخابات اکتبر، رونمایی از سیاست امنیت ملی جدید پاکستان با محوریت صلح و اقتصاد ، موافقت حزب الله و امل با حضور در جلسات کابینه و تاکید دبیر کل سازمان ملل بر لزوم کمک های فوری به افغانستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که مرز بین روسیه و اوکراین پرتنش است و به همین دلیل مسکو بر دریافت ضمانت های امنیتی (از آمریکا و ناتو) اصرار دارد.پسکوف در گفت وگو با شبکه تلویزیونی سی. ان. ان آمریکا که بخشی از آن روز یکشنبه در خبرگزاری روسی اسپوتنیک انتشار یافت، گفت: مسکو می خواهد پاسخ معینی به پیشنهادات خود در مورد ضمانت های امنیتی دریافت کند.  وی با اشاره به اینکه تنش های شدیدی در مرزهای روسیه و اوکراین وجود دارد، اظهار داشت: این وضعیت برای قاره ما (اروپا) بسیار خطرناک است. روسیه در انتظار پاسخ مستقیم به نگرانی های خود است. 

خبرگزاری ایلنا: وزیر خارجه ایالات متحده با رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در رابطه با آخرین واکنش‌های دیپلماتیک به اقدامات اخیر روسیه با یکدیگر گفت‌وگو کردند. «جوزپ بوررل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده روز گذشته -‌شنبه- با یکدیگر توافق کردند تا در خصوص آنچه بخش خارجی اتحادیه اروپا از آن به عنوان تلاش‌های روسیه برای تغییر آرایش امنیتی اروپا یاد کرده است، همکاری‌های نزدیکی داشته باشند. هر دو طرف بر حمایت‌شان از اوکراین مجددا تاکید کردند و خواستار کاهش تنش‌ها از جانب روسیه شدند.

آناتولی  ترکیه: گزارش‌ها حاکی از آموزش سازمان اطلاعات آمریکا به گروهی از اعضای ارتش اوکراین برای مقاومت در مقابل حمله احتمالی روسیه است. ادعا می‌شود، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به گروهی از اعضای ارتش و سازمان اطلاعات اوکراین آموزش مخفی داده است تا عملیات مقاومت در برابر حمله احتمالی روسیه را آغاز کنند. بر اساس اخبار یاهو نیوز که به نقل از مقامات اطلاعاتی سابق و فعلی منتشر شده است، ادعا شده که دپارتمان عملیات زمینی سیا، که در زمان باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا تأسیس شده بود، به نیروهای ویژه اوکراین و نیروهای وابسته به آژانس‌های اطلاعاتی آموزش عملیات شبه‌نظامی ارائه می‌داد.

یورونیوز: آمریکا روسیه را به اعزام نیروهای خرابکار نفوذی به اوکراین برای بهانه‌تراشی به منظور حمله متهم کرد . جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد گزارش‌ نهادهای اطلاعاتی آمریکا نشانگر آن است که روسیه پیشاپیش یک بهانه دروغین برای حمله به خاک اوکراین ساخته و عملیات شناسایی برای آغاز این تهاجم انجام داده است. این هشدار در حالی منتشر شد که کی‌یف، روسیه را به دست داشتن در یک حمله سایبری گسترده به وزارت‌خانه‌های اوکراین متهم می‌کند.

دویچه وله: با افزایش تحرکات نظامی روسیه در دریای بالتیک، سوئد نیروی نظامی خود در جزیره گوتلند را افزایش داد و گروهی از سربازان ارتش خود را به شهر بندری ویسبی فرستاد. چند روز پیش سه کشتی نیروی دریایی روسیه وارد دریای بالتیک شدند.ارتش سوئد اعلام کرده بود که با افزایش تحرکات نظامی روسیه در آنجا، یگان‌هایی را برای تقویت توان نظامی خود در چند جای این منطقه مستقر خواهد کرد. در حال حاضر این کشور ۱۰ خودروی زرهی و ده‌ها سرباز را به خیابان‌های شهر بندری در ویسبی جزیره گوتلند گسیل کرده است.

اسپوتنیک روسیه: به دو کشور اجازه پیوستن فوری به ناتو داده شد. دبیرکل سابق ناتو اظهار داشت که سوئد و فنلاند می‌توانند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بپیوندند.آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سابق ناتو اظهار داشت که فنلاند و سوئد ممکن است در آینده به صورت فوری به ناتو بپیوندند. راسموسن تصریح کرد که اگر این کشورها چنین درخواستی ارائه دهند، می‌توان خیلی سریع به آن رسیدگی کرد.

ان. اچ.کی ژاپن: در پی تظاهرات گسترده قزاقستان، دادستانی این کشور اعلام کرده است که ۲۲۵ نفر بر اثر این ناآرامی ها جان باخته اند. باور بر آن است که اکثر این قربانیان تظاهر کنندگان هستند اما دادستانی قزاقستان روز شنبه اعلام کرد که ۱۹ تن از ماموران امنیتی نیز در میان جان باختگان هستند. گفته می شود بیش از ۴۳۰۰ نفر مجروح شده اند. تظاهرات علیه افزایش بهای سوخت روز ۲ ژانویه آغاز شد اما از آن زمان، به سراسر این کشور آسیای میانه از جمله آلماتی، بزرگترین شهر، گسترش یافت.

رادیو چین: نمایندگی چین در اتحادیه اروپا گفت: واکنش به لیتوانی معقول، مشروع و ضروری است. وی تاکید کرد که چین قاطعانه از حقوق و منافع مشروع خود دفاع می کند و  پاسخ به لیتوانی معقول، مشروع و ضروری  است. سخنگوی  نمایندگی چین در اتحادیه اروپا در واکنش به این موضوع  گفت: چین همواره بر این باور بوده است که مشکلات در روابط چین و  لیتوانی مربوط به  حوزه دوجانبه است و زوایای این حادثه بسیار روشن  است. لیتوانی، که سه میلیون نفر جمعیت دارد، بر خلاف همسایگان اروپایی‌اش، جزیره خودمختار تایوان را به رسمیت شناخت؛ جزیره‌ای که چین آن را بخشی از “سرزمین اصلی” خود می‌داند.

خبرگزاری فارس:  رئیس‌جمهور سابق و جنجالی آمریکا در جمع حامیانش در آریزونا ضمن تاختن به دولت دموکرات، گفت: بایدن آمریکا را در جهان حقیر کرده است. دونالد ترامپ در شهر «فلورانس» ایالت آریزونای آمریکا در جمع حامیان خود حاضر شد و برای آنها سخنرانی کرد. وی در اظهارات خود، عملکرد جو بایدن و دولت او طی یک سال گذشته را فاجعه‌بار خواند و گفت، به دلایل مختلف، اکنون آمریکا مضحکه جهان شده است.ترامپ مدعی شد «ما هیچ مشکلی با پوتین و اوکراین نداشتیم، ما هرگز مشکلی در ارتباط با رئیس‌جمهور شی (رئیس‌جمهور چین) و تایوان نداشتیم. چین، روسیه و ایران وارد اقدامات تهاجمی و تحریک‌آمیزی شده‌اند که تنها یک سال قبل (دوره ریاست جمهوری ترامپ) جرات انجام این اقدامات را نداشتند. آنها دارند سر ما بازی در می‌آورند و با ما ور می‌روند، این دقیقا چیزی است که دارد اتفاق می‌افتد».
خبرگزاری مهر :
 عربستان و فرانسه رزمایش دریایی برگزار کردند. خبرگزاری رسمی سعودی اعلام کرد که نیروی دریایی عربستان و ناوگان غربی این کشور با نیروهای دریایی فرانسه تمرین عبور از آب‌های دریای سرخ را اجرا کردند.این در حالی است که به نیروهای شرکت کننده در این رزمایش یا زمان اجرای تمرین اشاره‌ای نشده است.

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه آمریکایی از کاهش سرمایه گذاری شدید در عربستان و ضربه سنگین شرکت‌های آمریکایی به ولیعهد سعودی نوشت. روزنامه «وال استریت ژورنال» در مقاله‌ای از کاهش چشمگیر سرمایه گذاری خارجی در عربستان سعودی و تبدیل عربستان به فضایی نامطلوب برای سرمایه گذاران خارجی  نوشت. وال استریت  ژورنال نوشت که عربستان سعودی بهترین شرکت‌های جهان را برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود جذب کرده، اما باوجود  تلاش‌های «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در سال 2016، فضای کسب و کار نامطلوب شده  و سرمایه گذاران  از سرمایه‌گذاری در عربستان نفت‌خیز بسیار نگران هستند.این مقاله همچنین در مورد قرار گرفتن شرکت‌هایی مانند « اوبر تکنولوژی» و « جنرال الکتریک» و چندین شرکت خارجی دیگر در  عربستان  در معرض هزینه‌های مالیاتی ناگهانی که اغلب به ده‌ها میلیون دلار می‌رسید، صحبت کرد.

العالم فارسی: نمایندگان شش گروه فلسطینی «فتح، حماس، جهاد اسلامی، جبهه مردمی، جبهه دموکراتیک و جبهه خلق برای آزادی فلسطین – فرماندهی کل برای گفتگو وارد الجزایر شدند. عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر ماه گذشته و در جریان دیدار با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خبر داد که این کشور، میزبان نشست «جامع» گروههای فلسطینی خواهد بود.گروههای فلسطینی پیش از این نیز قصد داشتند در قاهره نشست برگزار و شماری از مسائل میدانی و سیاسی درباره فلسطین را بررسی کنند، ولی این نشست لغو شد.

الکوثرفارسی: یک منبع سیاسی آگاه در چارچوب هماهنگی شیعیان عراق از نشست شامگاه شنبه هادی العامری، رهبر ائتلاف الفتح و مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در الحنانه نجف خبر داد.در نشست شنبه شب، سه موضوع محوری مطرح شد که اولین مورد، تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمانی است که وظیفه تشکیل دولت بعدی را بر عهده دارد. این منبع گفت دو موضوع دیگر به حشد شعبی و نیز جایگاه چارچوب هماهنگی شیعیان در دولت آتی و تصمیم‌گیری‌های امنیتی مربوط بود. جزئیات بیشتر از این نشست در دست نیست اما برخی منابع سیاسی آگاه مدعی هستند احتمال دارد ائتلاف فتح با ۱۷ کرسی برای تشکیل بزرگ ترین فراکسیون پارلمانی به جریان صدر ملحق شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پاکستان برای اولین بار یک سیاست جامع امنیت ملی را که به گفته مقامات این کشور متمرکز بر صلح منطقه‌ای و ارتباطات اقتصادی است، اجرایی و تاکید کرد که خواهان بهبود مناسبات با کشور همسایه رقیبش یعنی هند است. این سیاست امنیت ملی پاکستان که به مدت هفت سال در دست تدوین بوده، قرار است به عنوان یک چارچوب جامع پیونددهنده سیاست‌ها در حوزه‌های مختلف عمل کند. امنیت اقتصادی، به عنوان اولویت اصلی این سیاست ذکر شده است. عمران خان، نخست وزیر پاکستان که در مراسمی برای معرفی این سیاست در اسلام‌آباد سخنرانی کرد، گفت: اطمینان دارم که اجرای مؤثر این سیاست به امنیت اقتصادی کشور ما کمک زیادی خواهد کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: جنبش‌های حزب الله و امل با اعلام موافقت برای حضور در جلسات کابینه لبنان، بر لزوم وجود دولت قدرتمند و توانمند به منظور حل بحران کشور تاکید کردند.جنبش‌های حزب الله و امل از موافقت با حضور دوباره در جلسات کابینه برای تصمیم گیری در خصوص بودجه حکومت و بحث و گفتگو درباره طرح بهبود اقتصادی و هر آنچه که به بهبود اوضاع معیشتی و حیاتی مردم لبنان مرتبط باشد‏، خبر دادند.جنبش‌های حزب الله و امل با انتشار بیانیه ای‏، تاکید کردند تنها راه اصلی برای حل بحران کشور و کاستن از رنج‌های مردم لبنان، وجود دولتی قدرتمند و تواناست که مردم به آن اعتماد داشته باشند و از امکانات لازم برای حل بحران برخوردار باشد.

ایران پرس: دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه برای طرح های بشردوستانه و حمایتی از مهاجران در افغانستان در سال جاری به ۵ میلیارد دلار نیاز است، اظهار داشت: لازم است تا منابع ارزی افغانستان که بیش از 1.2 میلیارد دلار می شود، برای کمک به مردم این کشور در فصل زمستان در دسترس قرار گیرد.به گفته آنتونیو گوترش این کمک مالی برای حمایت حیاتی غذایی و کشاورزی، خدمات سلامتی، درمان سوتغذیه، ایجاد سرپناه اضطراری، آب، بهداشت، محافظت و آموزش اضطراری ضروری است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *