جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه‌ها: هشدار کره شمالی به آمریکا نسبت به واکنش شدیدتر و…

۱۴۰۰/۱۰/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه‌ها: ورود سومین کاروان لجستیک ارتش آمریکا به دیر الزور سوریه، هشدار کره شمالی به آمریکا نسبت به واکنش شدیدتر، رزمایش مشترک کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، حمله به مقرهای دو ائتلاف سُنّی "تقدم" و "عزم" در بغداد، قول اردوغان برای مهار تورم، هشدار آنتونیوگوترش در مورد درگیری احتمالی ناشی از تنش بین روسیه و آمریکا، قصد ترکیه برای دیوار کشی به دور شهر «اعزاز» سوریه، سفر امیرعبداللهیان به چین، نگرانی سازمان ملل از حمله سعودی به بندر الحدیده یمن، گفتگوی مقامات بحرین و امارات با مسئولان رژیم صهیونیستی، واکنش بلینکن به آزمایش‌های موشکی کره شمالی، ادعای جاسوسی گروه‌های اسلام ستیز علیه مسلمانان در آمریکا برای اسرائیل و هشدار وزیر خارجه آمریکا به ایران درباره مذاکرات برجام از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

العالم فارسی: بر اساس گزارش خبرگزاری راشاتودی سومین کاروان لجستیک ائتلاف بین المللی به رهبری ارتش آمریکا وارد پایگاهی واقع در شمال شرق سوریه شد. طبق این گزارش، ۲۵ دستگاه کامیون شامل ادوات لجستیک و موانع سیمانی وارد پایگاهی واقع در شمال شرق سوریه شده است. گفتنی است که ارتش آمریکا به کمک شبه نظامیان قسد این ادوات را از گذرگاه مرزی الولید به سمت پایگاه‌های خود واقع در حومه حسکه و دیرالزور انتقال می‌دهد. از این ادوات بیشتر برای استحکام بخشی مواضع نظامی ارتش اشغالگر آمریکا در سوریه و فراهم کردن امنیت بیشتر در مناطق تحت نفوذ و همچنین حمایت از شبه نظامیان قسد در دیرالزور استفاده می‌شود.

 خبرگزاری مهر: به نقل از اسپوتنیک، کره شمالی روز جمعه به ایالات متحده هشدار داد که پیونگ یانگ پس از اجرای تحریم‌های جدید آمریکا «واکنش شدیدتر و قاطع تری» از خود نشان خواهد داد. این خبر را خبرگزاری دولتی کره شمالی در قالب یک بیانیه اعلام کرده است. در این بیانیه آمده است: «اگر ایالات متحده موضع تقابلی اتخاذ کند، کره شمالی مجبور به واکنش شدیدتر و قاطعانه تر به آن خواهد بود.» این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که کره شمالی طی هفته جاری دو آزمایش موشکی انجام داده است. آزمایش دوم که روز سه شنبه و به گفته رسانه‌های دولتی کره شمالی با حضور رهبر این کشور، «کیم جونگ اون»، انجام شد، پرتاب یک موشک مافوق صوت بود. موشک‌های مافوق صوت قادرند در ارتفاع کمتری حرکت کنند و از شناسایی راداری جلوگیری کنند.

خبرگزاری فارس: عربستان سعودی، امروز (جمعه)، میزبانی یک رزمایش نظامی مشترک میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را برعهده خواهد داشت. وزارت کشور عربستان سعودی، صبح امروز (جمعه)، اعلام کرد که نیروهای امنیتی تمام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای مشارکت در رزمایش مذکور وارد خاک این کشور شده‌اند. بنابر گزارش روزنامه سعودی «عکاظ»، هدف از برگزاری این رزمایش تقویت همکاری‌های امنیتی میان کشورهای عضو شورا و بالا بردن سطح هماهنگی و آمادگی میان دستگاه‌های امنیتی کشورهای عربی مذکور به منظور مواجهه با بحران‌ها، وضعیت فوق‌العاده و مقابله با تمام تهدیدها و خطراتی عنوان شده است که منطقه خلیج فارس با آن مواجه است. این رزمایش با نام جعلی «امنیت خلیج عربی ۳» برگزار خواهد شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یک منبع امنیتی عراقی امروز (جمعه) اعلام کرد که مقر ائتلاف “عزم”، به ریاست خمیس الخنجر در منطقه “الیرموک” در بغداد هدف حمله یک پهپاد قرار گرفت. این منبع گفت که این حمله منجر به وارد شدن خسارت به مقر ائتلاف عزم شده است. در همین حال، منابع دیگر از هدف قرار گرفتن مقر ائتلاف “تقدم” به ریاست محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان جدید عراق در نزدیکی میدان “الدلال” واقع در منطقه “الأعظمیه” بغداد خبر دادند. این منابع اعلام کردند که این حمله با استفاده از مواد منفجره انجام شده است و تلفاتی به همراه نداشته و خسارت‌هایی را به مقر ائتلاف تقدم وارد کرده است.

یورونیوز: رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه قول داد که دولت او نرخ تورم فزاینده ترکیه را که ماه گذشته به ۳۶ درصد رسید، مهار کند اما برخی نهادهای مالی و پولی پیش‌بینی کردند که این نرخ همچنان صعودی خواهد بود و فشار بر نرخ برابری لیر مستدام خواهد ماند. رجب طیب اردوغان در سخنرانی خود در پارلمان گفت که «تورم فزاینده با واقعیت‌های اقتصاد کشور ما همخوانی ندارد» و افزود که اقدامات دولت او به زودی بار افزایش «ناعادلانه» قیمت‌ها را کاهش می‌دهد. با این وجود، بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس با انتشار گزارشی تحقیقی در مورد اقتصاد ترکیه اعلام کرد که انتظار می‌رود تورم سالانه در این کشور در ژانویه جاری از ۴۰ درصد فراتر رود. بر پایه گزارش این بانک سرمایه‌گذاری، نرخ تورم ترکیه در طول سال جاری میلادی می‌تواند به بیش از ۵۰ درصد برسد و سپس به حدود ۳۳ درصد کاهش می‌یابد. گلدمن ساکس تاکید کرد که به دلیل نرخ‌ بهره واقعی منفی و سطح بالای تورم، نرخ برابری لیر در مقابل دلار آمریکا همچنان تحت فشار خواهد بود.

تی .آر.تی ترکیه: آنتونیوگوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در مصاحبه با روزنامه‌نگاران در مرکز سازمان ملل متحد، مذاکرات روسیه با ایالات متحده آمریکا و ناتو در زمینه بحران اوکراین را مورد ارزیابی قرار داد. گوترش هشدار داد: هر نوع درگیری ناشی از تنش بین آمریکا و روسیه برای جهان و اروپا فاجعه‌بار خواهد بود. دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن ابزار نگرانی همگان از تنش حاصله گفت: حفظ دیالوگ موجود برای کاهش تنش و ممانعت از یک درگیری فاجعه‌بار برای اروپا و جهان بی‌نهایت حائز اهمیت است. شایان ذکر است: افزایش تمرکز نظامی روسیه در مرز اوکراین در ماه‌های اخیر و نگرانی‌های ناشی از احتمال اشغال اوکراین توسط روسیه، به تنش و بحران در روابط مسکو و غرب اوج بخشید. تلاش‌های دیپلماتیک و دعوت‌های جهانی برای کاهش تنش و مذاکرات بین روسیه و آمریکا و ناتو ادامه دارد.

ایران پرس:  وبسایت أثر پرس، روز پنج شنبه نوشت که ترکیه در ۲۴ ساعت گذشته تعداد زیادی دیوارهای سیمانی پیش‌ساخته وارد اعزاز کرده است. ارتفاع این دیوارهای پیش ساخته که چهار متر است، با کامیون از ترکیه حمل شده و با عبور از مسیر عفرین-اعزاز در اطراف این شهر تخلیه شده‌اند. این دیوار قرار است در مرحله اول به طول دو کیلومتر از بیمارستان ملی اعزاز که در خارج از شهر قرار دارد به سمت ورودی «الشط» کشیده شود. به گفته منابع مطلع، ترکیه با این بهانه که قصد دارد از این دیوار به عنوان یک عامل دفاعی در برابر حملات داعش و کردهای سوریه استفاده کند، اقدام به ساخت آن می‌کند. ترکیه در سال‌های گذشته در برخی مناطق اشغالی «عفرین» اقدام به دیوارکشی کرده بود.

خبرگزاری ایرنا: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که به منظور گفت وگو با مقامات چین بعد از ظهر روز گذشته (پنجشنبه) در راس یک هیات بلند پایه سیاسی عازم این کشور شده بود، دقایقی پیش وارد پکن شد.  امیرعبداللهیان در بدو ورود به فرودگاه ووشی، هدف از سفر خود به چین را گفت وگو با مقامات چین درخصوص روابط دو جانبه سیاسی و همچنین نحوه اجرایی شدن توافقات جمهوری اسلامی ایران و چین در خصوص همکاری های اقتصادی اعلام کرد. وزیر امور خارجه ایران که بنا به دعوت رسمی وانگ یی وزیر امور خارجه چین در صدر هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی عازم چین شده است، قرار است امروز جمعه با همتای چینی خود، آخرین وضعیت برنامه همکاری های ۲۵ ساله دو کشور را مورد بررسی قرار دهد.

خبرگزاری صدا و سیما: هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن درباره ادامه محاصره بندر الحدیده یمن و حمله احتمالی به آن هشدار داد.  فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن درباره وضع وخیم انسانی در یمن ابراز نگرانی کرد و ادامه محاصره این کشور را سبب بدتر شدن اوضاع دانست. خبرنگار شبکه پرس تی وی در گزارشی در این خصوص گفت: هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن در سخنرانی اخیرش در شورای امنیت سازمان ملل درباره تهدید به هدف قرار دادنِ بندر حدیده یمن ابراز نگرانی کرد و گفت بسیاری از کالا‌های مورد نیاز مردم یمن از این بندر منتقل می‌شود. وی افزود بخشی از ماموریت سازمان ملل در یمن اجرای روش‌های بازرسی دقیق بندرگاه‌ها و اطمینان از اجرای توافق حدیده است. عارف العامری، ​سخنگوی فراکسیون احزاب سیاسی مخالف تجاوز نظامی به یمن می‌گوید آنچه فرستاده ویژه سازمان ملل در نشست اخیر شورای امنیت گفت نشان می‌دهد که ائتلاف سعودی چگونه با دشمنی تمام مهمترین آبراه بین المللی را مسدود کرده است. من معتقدم که آمریکا و انگلیس به دنبال این هستند که با حمایت از سعودی و تسلط بر این آبراه و بندر حدیده، ​ادامه حضورشان را در یمن تضمین کنند.

الکوثرفارسی: مقامات آل خلیفه و آل نهیان در ادامه عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی با مسئولان این رژیم به صورت تلفنی گفتگو کردند. «راشد بن عبدالله آل خلیفه» وزیر کشور بحرین به صورت تلفنی با «عامیر بارلو» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفتگو کرد. بر اساس این گزارش، دو طرف دراین تماس بر تقویت روابط دوجانبه بر اساس توافقنامه عادی سازی روابط، تأکید کرده و مدعی شدند ، این توافقنامه اساس تحکیم امنیت و ثبات و پاسخ به خواسته‌های ملت‌های منطقه برای برقراری صلح است. از سوی دیگر، «محمد بن زائد آل نهیان» ولیعهد ابوظبی به صورت تلفنی با «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی گفتگو و رایزنی کرد. وی در این تماس تلفنی، مرگ مادر هرتزوگ را به وی تسلیت گفت.

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در اظهاراتی گفت آزمایش‌های پی در پی موشک‌های بالستیک کره شمالی “عمیقا بی‌ثبات‌کننده” است. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر از پیونگ یانگ خواست تا بدون هیچ پیش شرطی وارد گفت‌وگوهای دیپلماتیک با ایالات متحده شود. کره شمالی این موضع را رد کرده و خواستار رفع تحریم ها قبل از آغاز گفت وگو شده است. بلینکن در مصاحبه با شبکه ام اس ان بی سی افزود: چند ماه پیش، ما به صراحت اعلام کردیم که آماده تعامل با کره‌شمالی هستیم، بدون هیچ پیش ‌شرطی به میز مذاکره بازگردیم تا ببینیم آیا می‌توانیم راهی به جلو با آنها برای خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه جزیره کره پیدا کنیم. وی تاکید کرد: متأسفانه، نه تنها هیچ پاسخی به آن پیشنهادات داده نشد، بلکه همان گونه که اشاره کردید، واکنشی که در هفته های اخیر شاهد بودیم، آزمایش های موشکی مجدد بوده است، چیزی که عمیقاً بی ثبات کننده است.

آناتولی  ترکیه: شورای روابط آمریکایی-اسلامی (CAIR) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برخی گروه‌های اسلام ستیز سال‌ها است با حمایت اسرائیل در میان صاحب‌نظران مسلمان و سازمان‌های اسلامی در آمریکا فعالیت‌های جاسوسی انجام می‌دهند. رومین اقبال، رئیس دفتر CAIR در اوهایو ماه گذشته به‌دلیل انجام فعالیت‌های جاسوسی برای گروهی با نام «پروژه تحقیقات تروریسم (IPT)» که توسط استون امرسون تشکیل شده و به گفتمان‌ و اظهارات اسلام ستیزانه معروف است، اخراج شده و اقرار کرد که به همراه او 2 تن دیگر برای IPT جاسوسی می‌کردند. به گزارش روزنامه واشنگتن پست، طارق نلسون درباره کیت الیسون، نخستین عضو مسلمان کنگره آمریکا که اکنون دادستان کل ایالت مینه‌سوتا کار می‌کند، فعالیت‌های جاسوسی انجام داده است.

اسپوتنیک روسیه: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه رادیویی NPR اعلام کرد ایران باید در نظر داشته باشد که چارچوب زمانی محدودی برای دستیابی به توافق در مورد بازگشت به پایبندی به مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد. آنتونی بلینکن گفت:”ما همچنان معتقدیم که اگر بتوانیم در هفته‌های آینده – نه ماه‌ها، بلکه هفته‌ها – به برجام بازگردیم، این بهترین راه‌حل برای امنیت ما و امنیت متحدان و شرکای ما در منطقه خواهد بود. ما وقت بسیار بسیار کمی داریم . باند فرودگاه بسیار کوتاه است.” به گفته او، این به این دلیل است که “ایران به نقطه‌ای نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شود که بتواند مواد شکافت‌پذیر کافی برای تسلیحات هسته‌ای را در یک بازه زمانی بسیار بسیار کوتاه تولید کند زیرا آ‌نها کار جدیدی را دارند انجام می‌دهند که در نتیجه آن از محدودیت‌ها بر اساس توافقنامه دست برداشته اند”.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *