أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading

رسانه‌ها: هشدار مسکو درباره شکست در روابط با آمریکا و…

۱۴۰۰/۱۰/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه‌ها: تعلیق حق رای سه کشور عربی در سازمان ملل، رایزنی نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی با پوتین درباره ایران، شوکه شدن برخی مقامات رژیم صهیونیستی از «فعالیت چندساله جاسوسان» ایران، دیدار دبیرکل ناتو با وزرای دفاع اتحادیه اروپا، کاهش چشمگیر حمایت مردم آمریکا از جو بایدن، بحران اوکراین در کانون نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا در وین، انتقاد یمن از تاثیر عملکرد شورای امنیت بر طولانی شدن جنگ، هشدار مسکو درباره شکست در روابط با آمریکا، آغاز مذاکرات لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران در وین، ورود کاروان‌های نظامی آمریکا به پایگاه «عین‌الاسد» عراق، مخالفت آمریکا و ناتو با برخی مفاد پیشنهادات امنیتی روسیه، به‌رسمیت‌شناختن جمهوری تُرک قبرس شمالی از سوی آذربایجان و رشد ۴۲ درصدی تجارت ایران با کشور‌های همسایه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

العالم فارسی: سازمان ملل متحد روز پنجشنبه حق رای 11 کشور از جمله سه کشور عربی را در مجمع عمومی به دلیل بدهی و عدم پرداخت حق عضویت سالیانه تعلیق کرد. «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در این خصوص نامه‌ای خطاب به مجمع عمومی ارسال کرده که در آن آمده است 11 کشور حق عضویت سالیانه خود را پرداخت نکرده‌ و در این باره تاخیر داشته‌اند. فهرست کشورهایی که به موجب ماده 19 منشور سازمان ملل از حق رای در مجمع عمومی محروم می‌شوند شامل “آنتیگوا و باربودا، کنگو، گینه، ایران، پاپوآ گینه نو، سائوتومه و پرنسیپ، وانواتو و ونزوئلا” و سه کشور عربی سودان، کومور و سومالی می‌شود. دبیرکل سازمان ملل همچنین خاطرنشان کرده است که این کشورها برای به دست آوردن دوباره حق رای خود باید حق عضویت و بدهی‌های خود را پرداخت کنند.

 خبرگزاری مهر: به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، دفتر «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز پنجشنبه با صدور بیانیه ای از رایزنی تلفنی وی با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در خصوص ایران خبر داد. در بیانیه صادره از سوی دفتر نفتالی بنت در این باره آمده است: نخست وزیر در گفتگوی تلفنی با رییس جمهور روسیه، بر اهمیت ایستادگی قاطعانه در برابر پیشرفت های دست یافته از سوی ایران در برنامه هسته ای این کشور تأکید کرد. بیانیه مذکور در ادامه اضافه کرد: نفتالی بنت به پوتین گفت که دعوت وی برای دیدار در سنت پترزبورگ را پذیرفته است. در بیانیه کرملین نیز درباره این رایزنی تلفنی آمده است: در این گفتگو پیرامون موضوع اوکراین، ابتکار مسکو در مذاکرات اخیر با واشنگتن و ناتو درباره تضمین های امنیتی و همکاری طرفین در خصوص سوریه تبادل نظر گردید.

خبرگزاری فارس: مقامات امنیتی ارشد رژیم صهیونیستی بیان کردند که از فعالیت چندساله جاسوسان ایرانی در فلسطین اشغالی شوکه‌ شده‌اند و متوجه نشده‌اند که این گروه چگونه تشکیل شده است. عصر روز گذشته بود که سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) در بیانیه‌ای مدعی شد که چهار جاسوس زن از ساکنان اراضی اشغالی و یک مرد را به ظن جاسوسی برای ایران دستگیر کرده است.  «شبتای شاویت» رئیس اسبق دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در گفت‌و‌گو با روزنامه عبری‌زبان «اسرائیل هیوم» در این خصوص اظهار داشت: «من به عنوان کسی که در رأس سرویس محافظت از اسرائیل و جزء افراد جذب‌کننده ایرانیان برای حفاظت از اسرائیل بودم، واقعا از کشف [جاسوسان] شوکه شدم. برای من به شخصه دشوار است که چنین رویدادی را باور کنم». بنا بر این گزارش، یک مقام امنیتی بلندپایه دیگر در این رابطه می‌گوید: «من اصلا از چنین کشفی غافلگیر نشدم چراکه چنین اتفاقی قابل انتظار بود».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دبیرکل ناتو با وزرای دفاع اتحادیه اروپا در شهر برست فرانسه دیدار کرد تا درباره مسائل امنیتی به ویژه ادامه بسیج نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین گفت‌وگو کنند. به گزارش سایت ناتو، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: من گزارش مربوط به نشست روز چهارشنبه شورای ناتو-روسیه را به اطلاع وزرای دفاع اتحادیه اروپا رساندم؛ نشستی که در آن متحدان ناتو و روسیه درباره لزوم از سر گیری مذاکرات و پیگیری برنامه نشست‌های آتی توافق کردند. وی تاکید کرد: مشارکت نزدیک میان ناتو و اتحادیه اروپا در این برهه مهم و حساس از هر زمان دیگری برای امنیت اروپا مهم‌تر است.

یورونیوز: سازمان امنیت و همکاری اروپا، روز پنجشنبه ۱۳ ژانویه در وین تشکیل جلسه خواهد داد تا روسیه، ایالات متحده و متحدان اروپایی آن را به سمت گفت و گو برای خنثی کردن بحران فزاینده در مرز اوکراین سوق دهد. اما مسکو اصرار دارد که استقرار نیروهای نظامی روس در مرز اوکراین پاسخ به چیزی است که کرملین آن‌را «حضور فزاینده ناتو در حوزه نفوذ روسیه‌» می‌نامد. روسیه همواره نسبت به گسترش رو به شرق ناتو ابراز نارضایتی کرده است و حالا زمزمه‌ها در خصوص احتمال پیوستن اوکراین به این پیمان نظامی، بیش از گذشته حساسیت این کشور را بر انگیخته است. این نشست در حالی برگزار می‌شود که در طول مذاکرات این هفته در ژنو و بروکسل، آمریکا و روسیه بار دیگر نشان دادند که اختلافات عمیق و بنیادی با یکدیگر بر سر مسائل فیمابین دارند.

تی .آر.تی ترکیه: نظرسنجی دانشگاه کوئینیپیاک به ادامه کاهش حمایت مردم آمریکا از جو بایدن رئیس جمهور فعلی این‌کشور صحه گذاشت. تنها 33 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی از سیاست‌ها و کارآیی بایدن به‌عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اظهار امتنان نمودند. 75 درصد دموکرات‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی از کارآیی بایدن ابراز خرسندی کرده و تنها 25 درصد شرکت‌کنندگان آزاد در نظرسنجی در خصوص عملکردها و سیاست‌های بایدن دیدگاه مثبتی بیان داشتند. 57 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی از کارآیی اقتصادی ، 54 درصد از سیاست‌های خارجی و 55 درصد نیز از نحوه مبارزه دولت بایدن با ویروس کوویدـ19 ، اظهار نارضایتی نمودند. دولت بایدن در روزهای اخیر به‌دلیل افزایش قیمت بنزین، تورم که به بالاترین رقم 39 سال اخیر صعود کرده است و قید بیشترین آمار ابتلا به ویروس کوویدـ19 متمادیا مورد انتقاد قرار گرفته و  از میزان حمایت از وی در نظرسنجی‌ها کاسته می‌شود.

ایران پرس: محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن با انتقاد از عملکرد شورای امنیت در جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن، اعلام کرد: ائتلاف سعودی مرتکب جنایت جنگی شد، اما شورای امنیت قادر نیست به جنگ نظامی علیه یمن پایان دهد.

خبرگزاری ایرنا: دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین روز پنجشنبه در یک نشست خبری تاکید کرد: معرفی تحریم علیه رئیس دولت یا رئیس کشور روسیه یک اقدام افراطی است که قابل قیاس با شکست کامل در روابط به شمار می رود. وی افزود: روسیه همواره آماده انجام هر کاری است که مطابق با منافع کشور ما است. سناتورهای آمریکا روز چهارشنبه با حمایت کاخ سفید آمریکا بسته ای از تحریمهای شدید را با هدف ادعایی “ویران کردن اقتصاد روسیه در صورت اقدام مسکو برای اشغال اوکراین” مطرح کردند. تحریم هایی علیه شخص رئیس جمهور و تنی چند از دیگر مقامات ارشد شامل نخست وزیر و وزیر امور خارجه روسیه، از جمله تدابیر پیش بینی شده در این بسته مطرح شده از سوی سناتورهای آمریکایی است.

خبرگزاری صدا و سیما: نشست کارگروه سوم با موضوع تدابیر اجرایی با حضور کارشناسان هیأت‌های ایران، اتحادیه اروپا و ۱+۴ دقایقی پیش در هتل کوبورگ وین آغاز شد که همچنان ادامه دارد. پیش از آن، دکتر علی باقری رییس هیأت مذاکره‌کننده ایران، انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان دیدار و گفتگو کردند. علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان همچنین پیشتر، دیدار دوجانبه با انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات وین داشت.

الکوثرفارسی: پایگاه هوایی عین الاسد در ناحیه البغدادی شهرستان هیت واقع در غرب الانبار شاهد ورود چند کاروان آمریکایی حامل تجهیزات و خودروهای جنگی استان بغداد و دیگر استان‌های عراق بوده است. کاروان‌های مذکور با پشتیبانی شرکت‌های امنیتی آمریکایی و پهپادها وارد عین الاسد شدند. نیروهای آمریکایی تدابیر محافظت از پایگاه عین الاسد را از ترس حمله به آن تشدید کرده‌اند. محمد احمد الروسان، کارشناس امنیتی و راهبردی در امور اطلاعاتی آمریکا و جهان نیز تأکید کرده است که مسئله خروج آمریکا از عراق «دروغ» است و در واقع این اعلام نوعی بازاستقرار و تشدید عملیات‌های اطلاعاتی است. همزمان با آغاز سال جدید میلادی، حمله به محل استقرار نظامیان آمریکایی و کاروان‌های پشتیبانی  این کشور در عراق و سوریه تشدید شده است.

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر خارجه آمریکا در پایان نشست شورای روسیه-ناتو تأکید کرد: در گفت‌وگو با همتایان روسی با صراحت به آنها گوشزد کرده‌ایم که درهای ناتو به روی کشورهای علاقه‌مند بسته نخواهد شد و این انتخاب آنهاست و اقدامی اجباری نیست. “وندی شرمن” معاون اول وزیر خارجه آمریکا و سرپرست هیئت مذاکره کننده این کشور در مذاکرات امنیتی، در پایان نشست شورای روسیه-ناتو در بروکسل اعلام کرد که کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی امیدوار هستند که بزودی نشست دیگری با روسیه درباره مسائل امنیتی داشته باشند. معاون وزیر خارجه آمریکا همچنین تأکید کرد که برخی مفاد پیشنهادات روسیه در زمینه امنیتی غیرقابل قبول است. وی افزود، البته ایالات متحده و متحدانش در ناتو تمایل دارند تا به مذاکرات با فدراسیون روسیه درباره مسائل مورد اختلاف ادامه دهند.

آناتولی  ترکیه: فائز سوجو‌اوغلو، نخست‌وزیر جمهوری ترک قبرس شمالی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری آناتولی اظهارداشت: «جمهوری ترک قبرس شمالی و ترکیه “دو دولت، یک ملت” هستند، اگر آذربایجان را هم در نظر بگیریم “سه کشور، یک ملت”می‌شویم. امیدواریم در دوره آینده تماس‌های ما با برادران آذربایجانی هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی افزایش یابد». وی افزود: «به‌رسمیت‌شناختن جمهوری تُرک قبرس شمالی از سوی آذربایجان که هم‌زبان هستیم، نیز گام مهمی خواهد بود. ما تصمیم خود را گرفته‌ایم، دیگر “فدراسیون” وجود خواهد داشت. از این به بعد، دو دولت مستقل و برابر وجود خواهد داشت». سوجو‌اوغلو که طی سفر رسمی در آنکارا حضور دارد و با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد، تصریح کرد: سیاست‌های فعال رجب طیب اردوغان به‌ویژه در قبال وطن آبی باعث خوشنودی ما شده است. نخست‌وزیر جمهوری ترک قبرس شمالی همچنین گفت: باید برای جلوگیری از مداخلات خارجی قوی بود. باید متوجه عواقب اقدامات خود باشند.

اسپوتنیک روسیه: علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک ایران گفت: روابط تجاری ایران با ۱۵ کشور همسایه در ۹ ماهه امسال، ۱۸ درصد در وزن و ۴۲ درصد در ارزش افزایش را نشان می‌ دهد، در این مدت میزان تجارت با همسایگان از ۷۵ میلیون تن کالا و ارزش ۳۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار عبور کرد. معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در خصوص تجارت با کشور‌های همسایه در حاشیه بازدید رئیس جمهور از گمرک شهید رجایی هرمزگان افزود: یکی از سیاست‌ های کلیدی دولت سیزدهم افزایش و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشور‌های همسایه است و گمرک ایران نیز در راستای این سیاست برنامه‌ های متنوعی در توسعه صادرات، تسهیل واردات کالا‌های مورد نیاز و تقویت و روان سازی ترانزیت از مسیر کشورمان را در دستور کار دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *