جدیدترین مطالب

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

ایران در حمله به اسرائیل از حق قانونی دفاع از خود استفاده کرد

نماینده مجلس انگلیس خطاب به اسرائیل و حامیانش گفت: شما تصور می‌کردید صبر راهبردی ایران، یک بلوف است و فقط حرف می‌زند و از عمل خبری نیست، آنچه روی داد نشان داد که درباره جمهوری اسلامی ایران، اشتباه می‌کردید.

نتانیاهو تصمیم گرفت جنگ غزه را بین المللی کند

تحلیلگر فرانسوی گفت: این نتانیاهو بود که تصمیم گرفت جنگ غزه را با حمله به کنسولگری ایران بین المللی کند و اکنون به جای آنکه موضوع روز ادامه کشتار در غزه باشد، رهگیری ۹۰ درصد موشکهاست.

Loading

أحدث المقالات

شورای همکاری خلیج فارس: تنش‌های نظامی در خاورمیانه نگران‌کننده است / تمام طرف ها باید با خویشتنداری منطقه را از جنگ دور کنند

شورای همکاری خلیج فارس امروز-دوشنبه- در بیانیه‌ای تاکید کرد: نسبت به تحولات اخیر منطقه و تنش‌های نظامی در خاورمیانه و تاثیر آن بر امنیت و ثبات منطقه‌ای ابراز نگرانی شدید می‌کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: انتظار حمله‌ای از سوی اسرائیل در واکنش به عملیات ایران را دارم

بورل گفت: انتظار حمله‌ای از سوی اسرائیل در واکنش به عملیات ایران را دارد، اما امیدوار است که این مساله به تنش بیشتر منجر نشود. رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین ادامه داد، یک اختلاف‌نظر فاحش در داخل ائتلاف جناح راستی اسرائیل بین افراط‌گرایان حامی اقدام تلافی‌جویانه خشن و یک فراکسیون میانه‌روتر و معقول وجود دارد.

توصیه آژانس هوانوردی اروپا به رعایت “احتیاط” در حریم هوایی ایران و اسرائیل

آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) روز دوشنبه ۱۴ آوریل همچنان بر رعایت “احتیاط” در حریم هوایی اسرائیل و ایران تاکید کرد. آژانس ایمنی هوانوردی اروپا با اشاره به تنش‌های آخر هفته پیرامون حملات پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل، یادآوری کرد: «هیچ پرواز غیرنظامی در معرض خطر قرار نگرفت.»  
 

مکرون: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپاد‌های ایرانی را رهگیری کردیم؛ اسرائیل از تنش پرهیز کند

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه تأیید کرد که ارتش فرانسه در طول شنبه شب تا بامداد یکشنبه به درخواست اردن در عملیات «رهگیری» موشک‌ها و پهپادهایی که ایران به سوی اسرائیل شلیک کرده بود، شرکت کرده است.مکرون گفت: «ما در اردن یک پایگاه هوایی داریم […] و حریم هوایی اردن با این حملات نقض شده بود. هواپیماهای‌مان را به پرواز در آوردیم و آنچه را که باید رهگیری می‌کردیم، کردیم.»

ترامپ در دادگاه نیویورک: این حمله‌ به یک رقیب سیاسی است

«دونالد ترامپ» نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا روز دوشنبه و پس از ورود به دادگاه منهتن جهت رویارویی با ۳۴ اتهام جنایی در اولین دادگاه کیفری یک رئیس‌جمهور سابق آمریکا، اعلام کرد که «هیچ پرونده‌ای وجود ندارد». وی ادامه داد: این تعقیبات سیاسی است… این یک حمله به آمریکاست.

واشنگتن تحریم‌ها علیه ایران را گسترش می‌دهد؛ مجلس نمایندگان آمریکا لایحه تحریم‌های خرید نفت خام ایران از سوی موسسات چینی را به رای می‌گذارد

به گزارش بلومبرگ، مجلس نمایندگان آمریکا در چند ساعت آینده در زمینه لایحه ممنوعیت خرید نفت خام ایران از سوی چین رای‌گیری می‌کنند. بر اساس این لایحه که بخشی از قانون ۵۹۲۳ کنگره مبنی بر تحریم‌های انرژی ایران و چین در سال ۲۰۲۳ است، تحریم‌های علیه ایران را گسترش می‌دهد تا تمامی معاملات بین موسسات مالی چینی و بانک‌های ایرانی برای خرید نفت و فرآورده‌های نفتی را پوشش دهد.

Loading

 رسانه‌ها؛ تلاش آمریکا برای تحریک نظامی روسیه در مرز اوکراین و…

۱۴۰۰/۱۰/۱۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: ارسال موشک‌های ضد هوایی استینگرآمریکایی به اوکراین، گفت‌وگوی بلینکن و بوررل درباره چالش‌های امنیتی مشترک، بسته تحریمی جدیدآمریکا ضدروسیه، مواضع جدید آمریکایی ها در گفتگو با روس ها، امکان مذاکره آمریکا با روسیه برای کاهش حضور نظامی در اروپای شرقی، واکنش تند روسیه به اظهارات بلینکن درباره تحولات قزاقستان، بازداشت متحد نزدیک نظربایف و رایزنی تلفنی پوتین و توکایف، طرح اعزام 200 نظامی تاجیکستانی به قزاقستان در قالب نیروهای صلحبان سازمان پیمان امنیت جمعی، واکنش آلمان به ناآرامی‌های قزاقستان، اعتراض مردم کره جنوبی به استقرار سامانه‌های نظامی آمریکا، آمریکا نگران روابط چین-آلبانی، برگزاری نخستین جلسه مجلس عراق، ادامه فریبکاری آمریکایی‌ها‌ برای توجیه حضور اشغالگرانه خود در عراق، اعتراضات گسترده ضد محدودیت‌ها در اتریش و آلمان، اظهارات وزیر دفاع ترکیه درباره نظارت بر آتش‌بس در قره‌باغ، اذعان ترکیه به کشته شدن ۳ نظامی خود در مرز مشترک با سوریه و اعلام فهرست تحریمی اشخاص آمریکایی دخیل در ترور سردار سلیمانی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: مقام‌های آمریکایی خبر دادند که این کشور قصد دارد موشک‌های ضد هوایی استینگر به اوکراین بدهد.این مقام‌ها که با شبکه خبری ان‌بی‌سی مصاحبه می‌کردند گفتند که بسته کمک‌های نظامی جدید آمریکا به اوکراین آماده شده و آمریکا و اعضای ائتلاف ناتو در تلاش برای هماهنگی تحویل موشک‌های ضد هوایی استینگر به اوکراین هستند.«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه چند روز پیش از حمایتهای کشورهای غربی از جاه طلبی‌های نظامی اوکراین شدیدا انتقاد کرد.

خبرگزاری ایلنا: «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا و «جوسپ بوررل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره چالش‌های امنیتی مشترک از جمله روسیه و چین رایزنی کردند.وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه اعلام کرد که بلینکن در این گفت‌وگو بر تعهد برای تقویت روابط آمریکا و اروپا و نیز رویارویی با چالش‌های مشترک تاکید کرده است.بر اساس این بیانیه، بلینکن با اشاره به تنش‌های مسکو و کی‌یف خواستار هماهنگ‌سازی اقدام‌ها در حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین شده و تاکید کرده است که هرگونه تجاوزگری بیشتر روسیه، واکنش‌هایی قاطعانه و سخت را به دنبال خواهد داشت.

 خبرگزاری مهر : تنها یک روز مانده به برگزاری نشست امنیتی آمریکا-روسیه، دولت واشنگتن به سبک و سیاق معمول، به تهدیدهای خود که معمولاً شامل اعمال تحریم های بیشتر و شدیدتر علیه مسکو است، ادامه می دهد.نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شده است که آمریکا و متحدانش در اقدامی هماهنگ به دنبال تنظیم بسته‌ای از تحریم‌های مالی، فناوری و نظامی علیه مسکو هستند که به ادعای آنها از ساعاتی بعد از حمله احتمالی روسیه به اوکراین، فعال خواهد شد.ادعا می‌شود که هدف از اتخاذ چنین اقداماتی این است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از بهای گزاف استقرار نیرو در امتداد مرزهای اوکراین آگاه شود.قرار است اولین گفتگوها پیرامون آن، فردا ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) در ژنو انجام شود .

خبرگزاری فارس:  یک مقام آمریکایی می‌گوید واشنگتن تمایلی به بحث در مورد محدودیت‌های استقرار نیروهای آمریکایی یا وضعیت توزیع آنها در کشورهای ناتو در منطقه ندارد. یک مقام ارشد دولت آمریکا شامگاه شنبه گفت که واشنگتن و متحدانش آماده هستند تا در مذاکرات درباره اوکراین با روسیه، در مورد امکان محدود کردن رزمایش‌های نظامی و استقرار موشکی در منطقه توسط هر یک از طرفین گفتگو کنند. این مقام ارشد دولت بایدن، دو روز قبل از مذاکرات مهمی که قرار است روز دوشنبه در ژنو بین روسیه و آمریکا آغاز شود، گفت واشنگتن تمایلی به بحث در مورد محدودیت‌های استقرار نیروهای آمریکایی یا وضعیت توزیع آنها در کشورهای ناتو در منطقه ندارد.

ان. اچ.کی ژاپن: یک مقام عالیرتبه دولت آمریکا می گوید مایل است در گفت و گوهای پیش رو با روسیه در مورد اوکراین، امکان اعمال محدودیت را بر فعالیت نظامی خود در اروپای شرقی مورد تبادل نظر قرار دهد. یک مقام عالیرتبه آمریکایی در جمع خبرنگاران گفت که واشنگتن مایل است اعمال «محدودیت های متقابل» را بر استقرار موشک و رزمایش های نظامی در اوکراین و منطقه اطراف آن مورد بررسی قرار دهد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): روسیه به اظهار نظر اخیر وزیر خارجه آمریکا درباره اینکه قزاقستان احتمالا در رها شدن از سربازان روسی به مشکل برخواهد خورد، واکنشی خشمگینانه نشان داده و تاکید کرد او باید به جای آن به فکر کردن درباره مداخله نظامی آمریکا در سراسر جهان بپردازد.آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اظهار نظری توجیه روسیه برای اعزام نیروهای صلحبانش به قزاقستان بعد از وقوع چند روز ناآرامی در این کشور حوزه آسیای مرکزی را به چالش کشیده و گفت: “یک درسی که تاریخ معاصر ارائه کرده این است که وقتی روسها به خانه شما بیایند، وادار کردنشان به ترک آنجا بسیار سخت می‌شود.”وزارت امور خارجه روسیه این صحبت بلینکن را “اظهارات توهین آمیز مرسوم” توصیف و او را متهم به تمسخر رخدادهای غم انگیز قزاقستان کرد.

یورونیوز: کمیته امنیت ملی قزاقستان اعلام کرد که کریم ماسیموف، رئیس سابق این نهاد که به دنبال اعتراض‌های اخیر از سمت خود برکنار شد بازداشت شده است.قاسم ژُمارت توکایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان روز چهارشنبه کریم ماسیموف را از مقامش برکنار کرده بود. بنا به اعلام کمیته امنیت ملی قزاقستان کریم ماسیموف روز پنجشنبه به دنبال آغاز تحقیقات علیه او به اتهام «خیانت بزرگ» بازداشت شد.کریم ماسیموف که متحد نزدیک نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهوری پیشین قزاقستان محسوب می‌شود دو بار بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ و سپس ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ نخست‌وزیر قزاقستان بود.همزمان، کرملین روز شنبه از گفتگوی تلفنی ولادیمیر پوتین با قاسم ژُمارت توکایف خبر داد.

تی .آر.تی ترکیه: مجلس عالی تاجیکستان طرح اعزام 200 نظامی به قزاقستان در قالب نیروهای صلحبان سازمان پیمان امنیت جمعی را بررسی و تصویب کرد.این سازمان در سال 2002 توسط روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ارمنستان در قالب اتحاد نظامی تشکیل شده است.گفتنی است نهاد ریاست جمهوری قزاقستان روز گذشته اعلام کرد که توکایف، رئیس‌جمهور این کشور در پی گسترش اعتراضات به علت افزایش بهای سوخت و اعلام وضعیت اضطراری در این کشور، استعفای عسکر مامین نخست‌وزیر را پذیرفته است.

دویچه وله: در پی افزایش ناآرامی‌ها و سرکوب معترضان در قزاقستان دولت آلمان صدور جنگ‌افزار به این کشور را ممنوع اعلام کرد. قزاقستان یکی از تامین‌کنندگان مهم نفت خام آلمان و برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپاست. شرکت‌های آلمانی در سال گذشته میلادی ۲۵ محموله تجهیزات نظامی به ارزش حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو به قزاقستان صادر کرده‌اند.

ایران پرس: شهروندان کره جنوبی خواستار برچیده شدن سامانه‌های موشکی آمریکا از آن کشور شدند.مردم منطقه «سئونگ جو» در جنوب شرقی سئول پایتخت کره جنوبی می‌گویند: “سامانه موشکی آمریکا بدون موافقت آنها در این مکان مستقر شده و نظر آنها در این زمینه مورد توجه قرار نگرفته است.«کیم یونگ» از اهالی منطقه می‌گوید، مقامات کره جنوبی به ما گفته بودند استقرار این تجهیزات نظامی موقتی است، اما گام‌هایی که برداشته اند حاکی از دائمی بودن اقدامات آنهاست.اعتراض به استقرار سامانه موشکی آمریکا در کره جنوبی در سال های اخیر مهمترین چالش در روابط دفاعی و امنیتی دو کشور بوده است.

خبرگزاری ایرنا: آمریکا نگران روابط چین-آلبانی در تیرانا و ایجاد پایگاه نظامی چینی ها است.یک تحلیلگر سابق سازمان سیا تصریح کرد که واشنگتن نگران گسترش روابط آلبانی و چین شده و به همین دلیل به دنبال ایجاد یایگاه نظامی در کشور آلبانی است. “ری مک گوورن” تحلیلگر سابق سازمان سیا خاطر نشان کرد، یکی از دلایل اینکه آمریکا ممکن است یک فرماندهی عملیات ویژه در کشور آلبانی ایجاد کند این بوده که نگران روابط آلبانی با چین است.فرماندهی اروپای آمریکا روز گذشته اعلام کرد که در حال  ایجاد مقر عملیات ویژه در آلبانی به عنوان بخشی از  تقویت توانمندی های نظامی آمریکا است. این فرماندهی همچنین خاطر نشان کرد که هدف دیگر این اقدام، افزایش تعاملات با آلبانی و دسترسی به مسیرهای عبور و مرور در منطقه بالکان بوده است.

خبرگزاری صدا و سیما: مجلس عراق نخستین جلسه خودش را پیش از ظهر امروز یکشنبه رسما برگزار کرد. دفتر اطلاع رسانی مجلس عراق در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: جلسه امروز مجلس ،فقط ادای سوگند نمایندگان  بود.ریاست این جلسه نیز بر اساس قانون بعهده رئیس سنی بود.منابع اگاه گفته اند: محمود المشهدانی رئیس اسبق مجلس عراق، خودش رئیس سنی این دور از مجلس خواهد بود.بر اساس توافقات سیاسی در سال‌های گذشته، رئیس مجلس از گروه‌های اهل سنت انتخاب خواهد شد.

الکوثرفارسی: پس از پایان موعد حضور نیروهای آمریکایی در عراق در 31 دسامبر 2021 ، یکی از مهم‌ترین‌ ‏مباحثی که این روزها توجه و اهتمام عراقی‌ها‌ را به خوب مشغول کرده است، حضور ‏اشغالگرانه نیروهای آمریکایی است. حدود 2 هزار و 500 نیروی نظامی ‏آمریکایی در لباس مستشاری و بر خلاف اراده مردم، پارلمان و دولت عراق در این کشور ‏حضور دارند و درصدد توجیه برای این حضور غیر قانونی خود هستند.‏گروه‌های‌ مختلف عراقی حضور این تعداد از آمریکایی‌ها‌ را ادامه اشغالگری کشورشان می‌دانند‌. ‏روز جمعه، «ابوآلاء الولائی»« دبیر کل گردان‌های‌  «سید الشهداء» اعلام کرد که اشغالگران ‏آمریکایی همچنان برای ماندن در عراق فریبکاری می‌کنند‌، حال آنکه حضور آن‌ها‌ در عراق ‏‏«فاقد مشروعیت» است

خبرگزاری تسنیم: رسانه‌های اروپایی از ابتلای ولیعهد سوئد به کرونا چند روز بعد از مثبت شدن تست کرونای والدینش خبر دادند و در آلمان و اتریش هم معترضان به قواعد کرونایی مجددا به خیابان‌ها آمدند.در وین، پایتخت اتریش ده ها هزار نفر علیه اقدامات و محدودیت های کرونایی اعتراض کردند. نهادهای بهداشتی انگلیس هم از ابتلای 146390 مورد جدید ابتلا به کرونا در عرض 24 ساعت خبر دادند که البته 31860 نفر کم تر از روز قبل بوده است. بر اساس اطلاعات رسمی 313 نفر دیگر هم در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. ویکتوریا ، ولیعهد سوئد هم برای دومین بار به کرونا مبتلا شده است.

آناتولی  ترکیه:  وزیر دفاع ترکیه درباره مرکز مشترک ترکیه و روسیه برای نظارت بر آتش‌بس در قره‌باغ گفت فعالیت‌ها در این منطقه به تداوم آتش‌بس کمک می‌کند.خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران در آنکارا اعلام کرد: از 24 ژوئیه 2015 تاکنون در داخل و خارج از کشور از جمله شمال سوریه 33 هزار و 275 تروریست و از 1 ژانویه 2021 تا به امروز نیز 2795 تروریست از پای درآمده‌اند.وی گفت: امیدواریم دست صلح که جناب رجب طیب اردوغان و الهام علی‌اف، روسای جمهور ترکیه و آذربایجان به سمت ارمنستان دراز کرده‌اند، توسط ارمنستان لحاظ شود و مورد استقبال ایروان قرار بگیرد.

رادیو چین: وزارت دفاع ترکیه روز، شنبه از کشته شدن سه نظامی خود در اثر انفجار بمب در نوار مرزی با سوریه خبر داد. این در حالی است که بعد از ظهر یک خودروی نظامی ترکیه در گذرگاه تل‌ابیض در مرز با ترکیه و در حومه شمالی الرقه واقع در شمال شرقی سوریه منفجر شد.وزارت دفاع ترکیه مسؤول این انفجار را مشخص نکرد؛ اما همواره گروه‌های مسلح کرد فعال در واحدهای حمایت خلق که زیر لوای نیروهای دموکراتیک سوریه فعالیت می‌کنند را به انجام این حملات متهم می‌کند.

اسپوتنیک روسیه: ایران لیست تحریمی اشخاص آمریکایی دخیل در ترور سردار سلیمانی را به روز کرد. وزارت امور خارجه ایران در بیانیه ای لیست تحریمی به روز شده اشخاص آمریکایی دخیل در ترور سردار سلیمانی و همراهان وی را منتشر کرد.در این فهرست مقامات ارشد دولت پیشین آمریکا نظیر دونالد ترامپ (رئیس جمهور سابق)، مایک پمپئو (وزیر امور خارجه سابق)، جان بولتن (مشاور امنیت ملی سابق)، مارک اسپر (وزیر دفاع سابق)، جینا هاسپل (رئیس سابق سازمان سیا)دیده می شوند.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *