جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

حمله اسرائیل به حومه دمشق پایتخت سوریه

منابع نظامی سوری از فعال شدن پدافند دفاعی سوریه در حومه دمشق و رهگیری تعدادی از موشک‌هایی خبر دادند که گفته می‌شود از سوی رژیم اسرائیل شلیک شده است.

Loading

رسانه‌ها: ارسال تجهیزات هوایی سازمان پیمان امنیت جمعی به قزاقستان و…

۱۴۰۰/۱۰/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه‌ها: اعتراض مردم کره جنوبی به استقرار سامانه‌های نظامی آمریکا، ارسال تجهیزات هوایی سازمان پیمان امنیت جمعی به قزاقستان، بهانه‌جویی انگلیس برای ساخت موشک‌های مافوق صوت، تکذیب ادعای خروج نورسلطان نظربایف از قزاقستان، تاکید سران اتحادیه اروپا بر لزوم ایجاد ساختار امنیتی برای قاره سبز، واکنش روسیه به اظهارات اخیر بلینکن، درخواست «ملابرادر» برای پایان تحریم‌ها علیه طالبان، توافق ایران و کره جنوبی برای آغاز مذاکرات کارشناسی و بحث درباره مسائل فنی دارایی‌های مسدود شده، بازداشت رئیس سابق کمیته امنیت ملی قزاقستان، اختلاف در دولت ائتلافی آلمان بر سر تمدید عملیات ارتش در عراق، توئیت جدید «مقتدی صدر» درباره ماهیت دولت آتی عراق، توافق بر سر نقشه راهی در لیبی شامل تعویق انتخابات تا ۲۰۲۳ و هشدار رئیس سازمان جهانی بهداشت در خصوص خفیف خواندن اُمیکرون از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

العالم فارسی: مردم چند روستا در منطقه کوهستانی «سئونگ جو» در 135 مایلی جنوب شرق سئول خواستار برچیده شدن سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا از این منطقه شدند. براساس گزارش ان پی آر، ارتش آمریکا به بهانه مقابله با حملات موشکی کره شمالی، شش سامانه پدافندی تاد را در یک زمین گلف در سئونگ‌جو مستقر کرده است. این سامانه‌ها بخشی از سیستم پدافندی ایالات متحده در سراسر کره جنوبی است که در سال ۲۰۱۷ در این منطقه مستقر شده است. معترضان و ساکنان سئونگ جو می‌گویند که این سامانه دفاع موشکی بدون اجازه و بدون موافقت آنها در این مکان مستقر شده است و نظر آنها در این زمینه اصلا مورد توجه قرار نگرفته است. «کیم یونگ جائه» از فعالان معترض می‌گوید، استقرار سامانه تاد در این منطقه غیرقانونی است. ما هوشیار هستیم و متوجه هرگونه تغییر در این پایگاه خواهیم بود.

اسپوتنیک روسیه: به دلیل ادامه اعتراضات در قزاقستان، بارگیری تجهیزات نظامی و هوایی نیروهای حافظ صلح به قزاقستان آغاز شده است. به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای نظامی و تجهیزات هوایی نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی از روز شنبه بارگیری در منطقه ایوانوو را برای تحویل این تجهیزات نظامی به قزاقستان را آغاز کرده اند. در فرودگاه منطقه ایوانوو، بارگیری نیروهای نظامی و نیروهای هوابرد بر روی هواپیمای ترابری نظامی Il-76 که به مقصد جمهوری قزاقستان حرکت می کند، آغاز شده است. همانطور که در بیانیه وزارت دفاع روسیه ذکر شده است، پس از ورود، نیروهای نیروهای حافظ صلح به قزاقستان، روسیه شروع به انجام وظایف خود خواهند کرد.

خبرگزاری ایرنا: رئیس نیروهای مسلح انگلیس ضمن مطرح کردن اتهاماتی علیه روسیه و ابراز نگرانی نسبت به ناوگان موشک‌های مافوق این کشور عنوان کرد که لازم است لندن در راستای توسعه موشک‌های مافوق صوت برای رقابت با مسکو گام بردارد. “تونی راداکین” رئیس ستاد دفاعی انگلیس در مصاحبه با روزنامه تایمز ادعا کرد که فعالیت  زیردریایی های روسیه تهدیدی علیه کابل‌های زیردریا محسوب می شود و این تهدید به نوعی اقدام جنگی محسوب می شود. این مقام ارشد انگلیس ضمن اشاره به موشک‌های مافوق صوت روسیه و توانمندی مسکو در زمینه موشک های دوربرد که وی آن را تهدید خواند، گفت: ما باید در مسیر رسیدن به این توانمندی روسیه قرار بگیریم.

آناتولی  ترکیه: آیدوس اوکی‌بای سخنگوی نورسلطان نظربایف، موسس و رئیس جمهور سابق قزاقستان در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد که ادعاهایی مبنی بر خروج نورسلطان نظربایف از کشورش واقعیت ندارد. وی نوشت: «نظربایف در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان بوده و یک سری جلسات مشورتی برگزار کرده و با قاسم کومرت توکایف، رئیس جمهور این کشور نیز در تماس مستقیم بوده است. او با سران کشورهای دوست نیز گفت‌وگوهای تلفنی داشته است. رئیس جمهور سابق از مردم خواست تا برای غلبه بر مشکلات کنونی و تضمین یکپارچگی کشور حول محور توکایف رئیس جمهور فعلی متحد شوند». گفتنی است در جریان تظاهراتی که از 2 ژانویه در قزاقستان آغاز شد، بین نیروهای امنیتی و معترضان به افزایش قیمت گاز مایع و وخیم‌تر شدن وضعیت اجتماعی و اقتصادی درگیری‌هایی رخ داد. در پی این اعتراضات قاسم جومرت توکایف، رئیس‌جمهور قزاقستان وضعیت اضطراری اعلام کرد و استعفای عسکر مامین نخست‌وزیر این کشور را پذیرفت.

رادیو چین: «اورزولا فن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا جمعه 7 ژانویه (17 دی) گفت که اتحادیه اروپا باید در طرح امنیتی مربوط به اروپا شرکت کند و پیشنهاد خود در مورد ساختار امنیتی اروپا را مطرح کند. وی این مطلب را در پاریس در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت اوکراین بیان کرد. فرانسه از اول ژانویه ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را بر عهده گرفته است. فن در لاین با اشاره به آنکه روسیه، ایالات متحده، ناتو و سایر سازمان‌ها در آینده نزدیک مجموعه‌ای از رایزنی‌های امنیتی درباره وضعیت اوکراین برگزار خواهند کرد، گفت: اتحادیه اروپا باید در طرح راه حل‌های مربوطه مشارکت داشته باشد. وی تاکید کرد اگر موضوع مربوط به ساختار امنیتی اروپا باشد، اتحادیه اروپا با پیشنهادات خود پای میز مذاکره خواهد نشست. رئیس کمیسیون اروپا همچنین گفت که اتحادیه اروپا باید یک ائتلاف دفاعی واقعی خود را تشکیل دهد و ساخت سیستم مشترک دفاعی اروپا باید تسریع شود.

 تی .آر.تی ترکیه: وزارت امور خارجه روسیه طی بیانیه‌ای به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر «اگر روس‌ها به خانه شما بیایند، آن را ترک نمی‌کنند» واکنش نشان داد. در این بیانیه، ضمن اشاره به اظهارات بلینکن درباره اعزام نیرو به قزاقستان در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی از سوی مسکو آمده است که «بلینکن در مورد تحولات قزاقستان شوخی بی ادبانه‌ای کرده است». وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: «اگر بلینکن عاشق درس‌های تاریخ خود است، باید این را بداند: وقتی آمریکایی‌ها به خانه شما بیایند، زنده ماندن و دزدی و یا مورد تجاوز قرار نگرفتن سخت است». در این بیانیه خاطرنشان شد که «300 سال از تاریخ ایالت آمریکا به ما درسی می‌دهد. هندی‌ها، کره‌ای‌ها، ویتنامی‌ها، عراقی‌ها، پانامایی‌ها، یوگسلاوی‌ها، لیبیایی‌ها، سوری‌ها و دیگر مردم بدبختی که شانس دیدن این مهمانان ناخوانده را در خانه‌شان داشتند، می‌توانند چیزهای زیادی در مورد آن بگویند». گفتنی است روز گذشته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا درباره اعزام نیروهای حافظ صلح به قزاقستان از سوی مسکو گفت که به نظر من درسی که می‌توان از تاریخ معاصر گرفت این است که وقتی روس‌ها وارد خانه شما شوند، بیرون راندن آن‌ها بسیار دشوار است.

خبرگزاری فارس: همزمان با بارش برف و باران سنگین در ولایت‌های مختلف افغانستان و کشته شدن چندین نفر، مقامات ارشد طالبان از جامعه جهانی درخواست کردند که مردم این کشور را فراموش نکرده و به کمک‌های بشردوستانه خود ادامه دهند. «ملابرادر» معاون اول نخست وزیر طالبان در ویدئویی خطاب به جامعه جهانی خواستار پایان دادن به تحریم علیه این گروه و کمک به مردم افغانستان شد. وی افزود: اکنون زمان آن فرا رسیده که جامعه جهانی سیاست را کنار بگذارد و براساس انسان‌دوستی به مردم افغانستان کمک کند. معاون اول نخست وزیر طالبان گفت: تحریم‌ها از یک سو و عدم ایجاد زیرساخت‌ها طی سال‌های گذشته و اکنون نیز سیل زندگی مردم افغانستان را متاثر کرده است. این مقام ارشد طالبان در ادامه سخنان خود از آمادگی این گروه برای مبارزه با بلای طبیعی خبر داد و گفت: به تمام مقامات محلی دستور داده که شده که به صورت فوری به مردمی که از سیل و بهمن آسیب دیدند کمک صورت گیرد. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پس از به قدرت رسیدن طالبان، آمریکا ذخایر ارزی این کشور را مسدود کرده و بسیاری از کشورهای حامی کمک خود به افغانستان را قطع کردند.

یورونیوز: وزارت خارجه کره جنوبی روز جمعه ۷ ژانویه با انتشار بیانیه‌ای از سفر معاون وزیر خارجه این کشور به وین، محل برگزاری مذاکرات برجام خبر داد. هدف از سفر او به وین، گفتگو با سران هیأت‌های مذاکره کننده‌ای بوده است که با هدف احیای توافق برجام در پایتخت اتریش جمع شده‌اند. در بیانیه آمده است که چوی جونگ کان، معاون وزیر خارجه کره جنوبی در جریان این سفر، روز ۶ ژانویه با علی باقری کنی، همتای ایرانی‌اش یک دیدار دوجانبه داشته است. در جریان دیدار روز پنج‌شنبه که اولین دیدار حضوری دو معاون وزیر از زمان آغاز به کار باقری در سمت جدید بوده، دو طرف گفتگوهای صریح و سازنده‌ای در رابطه با روابط کره و ایران از جمله موضوع مسدود شدن دارایی‌های ایران در کره جنوبی داشته‌اند.

خبرگزاری ایلنا: کمیته امنیت قزاقستان امروز -شنبه- اعلام کرد که «کریم ماسیم‌ا‌ف» رئیس سابق کمیته اطلاعات ملی این کشور ‌به همراه چند تن دیگر از مقام‌ها به ظن خیانت دستگیر شده‌اند.  به نظر می‌رسد نیروهای امنیتی قزاقستان روز جمعه و پس از چند روز خشونت خیابان‌های آلماتی، شهر اصلی این کشور را پس گرفته و پاکسازی کردند و رئیس جمهوری قزاقستان مورد حمایت روسیه نیز دستور داد که نیروهایش برای متوقف کردن قیام سراسری اجازه شلیک بدون اخطار را دارند. رئیس جمهور قزاقستان در پنج ژانویه با صدور یک فرمان ماسیم‌ا‌ف  را برکنار و «یرمیک ساگیمبایف» که مسئولیت سرویس حراست دولتی این کشور را بر عهده داشت، به عنوان رئیس جدید کمیته امنیت ملی قزاقستان منصوب کرد.

تسنیم: روزنامه “تاگس اشپیگل” آلمان در مطلبی به اختلاف در دولت ائتلافی آلمان بر سر مسئله تمدید عملیات ارتش این کشور در عراق پرداخته و نوشت: اولین تمدید عملیات خارجی ارتش آلمان توسط دولت ائتلافی آمپل در سال جدید میلادی (عملیات نظامی در عراق) با مشکلاتی روبرو شده و علت آن مخالفت حزب سبز و یکی از مهم ترین سیاستمداران حزب سوسیال دموکرات با این مسئله است. حزب سبز و آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان همواره عملیات ارتش آلمان در مبارزه با تروریسم داعش در عراق را رد کرده‌اند. “رالف موتسنیچ”، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات هم مخالف تمدید این عملیات نظامی است. این سیاستمدار بلند پایه حزب سوسیال دموکرات حالا پیشنهاد داده که ماموریت جدید تنها به مدت 6 ماه محدود شود. البته یک سخنگوی فراکسیون این حزب این پیشنهاد را رد کرده است.

خبرگزاری مهر : «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق امروز شنبه یک پست توئیتری در خصوص ماهیت دولت آتی این کشور منتشر کرد. وی در این پست توئیتری نوشت: دول آتی دولت اکثریت ملی خواهد بود. بر اساس این گزارش، در پست توئیتری مقتدی صدر همچنین آمده است: دیگر جایی برای طایفه گرایی و نژادپرستی در عراق وجود ندارد؛ کُردها از حقوق اقلیت‌ها، سنی‌ها و شیعیان حمایت می‌کنند و سُنی‌ها نیز از حقوق اقلیت‌ها، شیعیان و کُردها حمایت به عمل می‌آورند. رهبر جریان صدر افزود: دیگر جایی برای فساد در عراق نخواهد بود. پیشتر «عائد الهلالی» عضو هیئت هماهنگی شیعیان عراق از برخی جزئیات نشست اعضای این هیئت در منزل «نوری المالکی» پرده برداشت. وی گفت: نشست روز گذشته در منزل نوری المالکی با حضور اعضای هیئت هماهنگی در خصوص بررسی موضوع ائتلاف با جریان صدر و قبل از جلسه روز یک شنبه پارلمان برگزار شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): برخی منابع آگاه لیبیایی از توافق سران پارلمان و دولت این کشور بر سر سرفصل‌های اصلی نقشه راهی برای خروج از بحران فعلی شامل تعویق برگزاری انتخابات تا ژانویه سال ۲۰۲۳ خبر دادند. به گزارش ایسنا، این منابع در گفتگو با سایت العربی الجدید اظهار کردند: رایزنی‌های اخیر میان برخی از رهبران لیبی از جمله خالد المشری، رئیس شورای عالی و عقیله صالح، رئیس پارلمان این کشور در نهایت به توافقی درباره ساختار و چارچوب کلی نقشه راه جدیدی برای مرحله بعدی لیبی منجر شد. به گفته این منابع، نقشه راه مذکور چند مرحله‌ای بوده و مرحله اول آن شامل تشکیل کمیته‌هایی برای آغاز گفتگوی ملی است که به اصلاح پیش‌نویس قانون اساسی تدوین شده در سال ۲۰۱۷ و ارجاع قانون اصلاح شده پس از تایید در همه‌پرسی، به کمیسیون انتخابات برای برگزاری انتخابات در ژانویه سال آتی میلادی منجر شود.

خبرگزاری موج: «تدروس آدهانوم» رئیس سازمان جهانی بهداشت با هشدار در خصوص خفیف خواندن سویه اُمیکرون، گفت امیکرون در حال کشتن مردم در سطح جهان است و نباید خفیف تلقی گردد. «تدروس آدهانوم» رئیس سازمان جهانی بهداشت روز گذشته در نشستی مطبوعاتی گفت شمار افرادی که این سویه جدید را گرفته اند، در مقایسه با سویه قبلی که دلتا بود، به سرعت در حال پیشی گرفتن است و این بدان معناست که بیمارستان‌ها با شمار بیمارانی، بیشتر از گنجایش خود روبرو هستند. او گفت: در حالی که به نظر می‌رسد اُمیکرون در مقایسه با دلتا شدت کمتری، خصوصا در میان افراد واکسینه شده دارد، این بدان معنا نیست که آن را خفیف تلقی کرد. وی در ادامه اعلام کرد: درست به مانند سویه‌های پیشین، اُمیکرون نیز در حال روانه کردن افراد به بیمارستان‌ها و کشتن افراد است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *