جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

سخنگوی کاخ سفید: بر اساس حدس و گمان نظر نمی‌دهم

تهران- ایرنا- کارین ژان پی‌یر سخنگوی کاخ سفید روز جمعه (به وقت محلی) در جریان نشست مطبوعاتی خود با بیان اینکه من درباره گزارش‌ها و تحولات امروز در خاورمیانه نظری ندارم، گفت: من نمی‌توانم در این باره بر اساس حدس‌ها و گمان‌ها چیزی بگویم.

وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود + فیلم

نیویورک – ایرنا – حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «تور ونسلند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه گفت: (بنیامین) نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) از کنترل خارج شده است و باید مهار شود.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاشها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

Loading

 رسانه‌ها؛ دمکراسی آمریکایی در لبه پرتگاه و…

۱۴۰۰/۱۰/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هشدار جیمی کارتر به تشدید شکاف سیاسی دموکراسی ایالات متحده، شورش و اعلام وضعیت اضطراری در قزاقستان، درخواست کمک رئیس جمهور قزاقستان از  سازمان پیمان امنیت جمعی، واکنش اتحادیه اروپا به تحولات قزاقستان،هشدار آمریکا و آلمان به روسیه درباره اوکراین،حضور بورل در خط مرزی شرق اوکراین و هشدارشدید به روسیه، درخواست بلینکن از آلمان درخصوص خط لوله  «نورد استریم ۲ »، ادعاهای وزیرخارجه آلمان درباره مذاکرات برجامی وین، تلاش تل‌آویو برای ترغیب اروپایی‌ها به تهدید ایران با «مکانیسم ماشه»، تایید آزمایش موشکی ابرصوت کره شمالی، دیدار نمایندگان ویژه ترکیه و ارمنستان در مسکو، گفتگوی مقامات ترکیه و پاکستان درباره افغانستان، ماموریت جدید پنتاگون در عراق، گام برداشتن دو جریان عمده سیاسی سنی عراقی به سمت همگرایی، واکنش پاکستان به استقرار سامانه اس-400 از سوی هند، انتقاد پکن از نقش منفی ارتش آمریکا در شیوع کرونا و هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد جهش اومیکرون  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا در مقاله‌ای در نیویورک تایمز در سالگرد حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره، هشدار داد که گسترش اطلاعات نادرست و تشدید شکاف سیاسی دموکراسی ایالات متحده را به خطر می‌اندازد. کارتر، سی و نهمین رئیس‌جمهور آمریکا که اکنون ۹۷ ساله است، در مطلب خود برای نیویورک تایمز گفت که امیدوار است شورش – که در آن گروهی از طرفداران ترامپ تلاش کردند تا انتخابات ۲۰۲۰ را باطل کنند – ملت را روشن کند و آنها را وادار کند که علیه “قطبی شدن مسمومی که دموکراسی آمریکا را تهدید می‌کند، اقدام کنند. وی پنج خواسته‌ را که آمریکایی‌ها باید از رهبران سیاسی بخواهند برای “حمایت از آرمان‌های آزادی و پایبندی به استانداردهای عالی پایبند باشند، اعلام کرده است .شورش‌های ۶ ژانویه ۲۰۲۱ با کشته شدن پنج نفر و زخمی شدن صدها نفر دیگر – از جمله تقریباً ۱۴۰ افسر – پایان یافت. بیش از ۷۲۷ نفر تاکنون در رابطه با این شورش متهم شده‌اند.

یورونیوز:  در پی شدت گرفتن اعتراض‌ها در قزاقستان که پس از اعلام افزایش قیمت سوخت روی داده، دراین کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام شد. رسانه‌های داخلی در قزاقستان در حالی از برقراری وضعیت اضطراری در سراسر کشور خبر داده‌اند که ناآرامی‌ها نسبت به روز گذشته تشدید شده و درگیری‌ میان معترضان و نیروهای امنیتی به گفته برخی منابع چند کشته به جای گذاشته است. آلماتی، پایتخت پیشین و بزرگ‌ترین شهر قزاقستان به همراه یکی از استان‌های غربی که بیشترین ناآرامی‌ و خشونت در آن گزارش شده است .

اسپوتنیک روسیه: در پی ناآرامی های چند روز گذشته قزاقستان، رئیس جمهور این کشور از سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کمک کرد. قاسم جومارت توکایف گفت که برای غلبه بر تهدید تروریستی از سران سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کمک کرده است.وی گفت: امروز من از سران کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کردم که به قزاقستان در غلبه بر این تهدید تروریستی کمک کنند. سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد و در حال حاضر شامل ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان است. CSTO با هدف “تقویت صلح، امنیت و ثبات در منطقه و جهان، حفاظت جمعی از استقلال، تمامیت ارضی و تمامیت ارضی کشورهای عضو” تأسیس شد. 

خبرگزاری ایرنا:  در میان افزایش اعتراضات در قزاقستان بر سر افزایش شدید قیمت گاز، اتحادیه اروپا روز چهارشنبه از همه طرف‌ها در این کشور خواست از خود خویشتنداری و مسئولیت‌پذیری نشان دهند. نبیلا مسرالی، سخنگوی سرویس اقدام خارجی اروپا در بیانیه‌ای گفت: ما از همه اطرفها می‌خواهیم که با مسئولیت و خویشتن داری عمل کنند و از اقداماتی که می‌تواند منجر به تشدید بیشتر خشونت شوند، خودداری کنند. از یک سو، اتحادیه اروپا از مقامات قزاقستان خواست که به حقوق معترضان احترام بگذارند و از سوی دیگر، این اتحادیه از معترضان درخواست کرد از خشونت اجتناب کنند. 

العالم فارسی: وزیران امور خارجه آمریکا و آلمان افزایش حضور نظامی روسیه در مرزهای اوکراین را محکوم و به مسکو درباره هرگونه حمله احتمالی به اوکراین هشدار دادند.آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری مشترکی با “آنالنا بربوک” وزیر امور خارجه جدید آلمان که به واشنگتن سفر کرده است، هشدار داد اگر روسیه تصمیم بگیرد تنش ها را تشدید کند، به سرعت پاسخ خواهیم داد.این مقام دولت بایدن اظهار داشت آمریکا، متحدان و شرکایش در اروپا، ناتو و گروه ۷ آشکارا اعلام کرده اند که روسیه درصورت حمله احتمالی اوکراین با عواقب شدیدی مواجه خواهند شد.

یورونیوز: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همزمان با تشدید تنش‌ها میان مسکو و کی‌یف در چارچوب سفری سه روزه و با هدف نمایش حمایت همه جانبه بروکسل از کی‌یف، وارد اوکراین شد. بورل در جریان این سفر ابتدا در خط مرزی شرق اوکراین حاضر شد. این نخستین باری است که دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا از زمان تشدید تنش‌ها در شرق اوکراین به منطقه سفر می‌کند.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی توئیتری در مورد هدف از سفرش به شرق اوکراین نوشت: «با افزایش تدارکات نظامی روسیه، من اینجا هستم تا حمایت اتحادیه اروپا از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را نشان دهم.»

خبرگزاری مهر:  وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که اگر روسیه به اوکراین حمله کند آلمان باید خط لوله گازی نورد استریم ۲ را ببندد. این اظهارات بلینکن در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی با «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان مطرح شد.کار ساخت خط لوله نورد استریم ۲ که با عبور از بستر دریای بالتیک و همچنین بخشی از خاک اوکراین، گاز طبیعی را از روسیه به آلمان و از آنجا به سایر کشورهای قاره سبز انتقال می‌دهد؛ در سپتامبر ۲۰۲۱ به اتمام رسید حال آنکه آغاز به کار آن مستلزم کسب مجوزهایی از سوی برلین و اتحادیه اروپا است.

خبرگزاری ایلنا: وزیر خارجه آلمان با اشاره به مذاکرات طرف‌های برجام در وین، مدعی شد که زمان برای احیای توافق هسته‌ای، محدود است.«آنالنا بائربوک» که به واشنگتن سفر کرده است، در دیدار با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود، با اشاره به مذاکرات طرف‌های برجام در وین، مدعی شد که زمان برای احیای توافق هسته‌ای، محدود است.وی همچنین گفت که ایران اعتماد زیادی را از دست داده است.بائربوک پیش از این نیز با تکرار برخی ادعاها در خصوص عدم پیشرفت در مذاکرات وین، خواستار تسریع روند گفت‌وگوها شده بود.

خبرگزاری فارس: مقام‌های رژیم صهیونیستی در تلاش است اروپایی‌ها را مجاب کند با ساز و کار موسوم به «مکانیسم ماشه» تهدید کند.یک وبگاه آمریکایی مدعی شده رژیم صهیونیستی در تلاش است آمریکا و سه کشور اروپایی را مجاب کند ایران را با ساز و کار موسوم به «مکانیسم ماشه» تهدید کنند.وبگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع آگاه مدعی شده اسرائیل در تلاش است آمریکا و سه کشور اروپایی-فرانسه، آلمان و انگلیس- را به افزایش فشار علیه ایران ترغیب کند و در حال حاضر، مسئله امکان توسل به کلید زدن مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها (که در میان ایرانی‌ها به «مکانیسم ماشه» شناخته شده) را مطرح کرده است.

ان. اچ.کی ژاپن: رسانه دولتی کره شمالی پرتاب آزمایشی یک موشک اَبَرصوت توسط این کشور را تایید کرد.روزنامه رودونگ سینمون، روزنامه حزب حاکم کارگران گزارش کرد که آکادمی علوم دفاعی این کشور یک پرتاب آزمایشی انجام داده است. این روزنامه عکسی را منتشر کرد که یک موشک انداز سیار را در حال پرتاب موشکی نشان می دهد. به گزارش این روزنامه، این موشک مسافت ۷۰۰ کیلومتر را پیمود و به هدف مورد نظر برخورد کرد.

آناتولی  ترکیه: دیدار نمایندگان ویژه ترکیه و ارمنستان در مسکو برگزار خواهد شد.اولین دیدار نمایندگان ویژه ترکیه و ارمنستان در تاریخ 14 ژانویه در مسکو صورت خواهد گرفت. وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: اولین دیدار نمایندگان ویژه ترکیه و ارمنستان در تاریخ 14 ژانویه 2022 در مسکو صورت خواهد گرفت.گفتنی است سردار قلیچ، سفیر سابق ترکیه در واشنگتن در 15 دسامبر سال گذشته به‌عنوان نماینده ویژه ترکیه در امور ارمنستان منصوب شده بود.

تی .آر.تی ترکیه: ترکیه و پاکستان به ارزیابی تحولات در افغانستان پرداختند.ارتشبد سلجوق بایراکتار اوغلو معاون ستاد کل ارتش ترکیه با ندیم رضا رئیس ستاد کل ارتش پاکستان درباره آخرین تحولات افغانستان گفتگو کردند.بر اساس بیانیه واحد روابط عمومی ارتش پاکستان (ISPR)، بایراکتار اوغلو و رضا که در چارچوب سفر رسمی خود در پاکستان به سر می‌برد، برای افزایش سطح و دامنه همکاری‌های نظامی بین دو کشور در راولپندی دیدار کردند.در این دیدار، دو طرف توافق کردند که ترکیه و پاکستان که تحت هر شرایطی دوست و برادر یکدیگر هستند، به برقراری روابط استراتژیک عمیق‌تر ادامه خواهند داد.

الکوثرفارسی: سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که این کشور ماموریت جدیدی در عراق دارد که شامل آموزش و ارائه مشاوره است. «جان کربی» سخنگوی پنتاگون اضافه کرد: «ماموریت جدیدی در عراق داریم که شامل آموزش و ارائه مشاوره بوده و این ماموریت با تاکید بر حق ما در دفاع از خود است».

خبرگزاری تسنیم: پس از دعوت ائتلاف «تقدم» به ریاست «حلبوسی» برای ائتلاف متحد با «الخنجر»، ائتلاف «عزم» از این پیشنهاد استقبال کرد.ائتلاف «عزم» به ریاست «خمیس الخنجر» در بیانیه‌ای رسمی از پیشنهاد ائتلاف «تقدم» به ریاست محمد الحلبوسی درباره تشکیل ائتلاف متحد استقبال کرد.در بیانیه رسمی منتشر شده از سوی ائتلاف عزم  پس از جلسه سران آن با حضور خمیس الخنجر، آمده  است: ائتلاف عزم از موضع برادران خود در ائتلاف تقدم به خصوص رئیس این ائتلاف در دعوت به یکپارچگی و بی توجهی به همه فشارهایی که در پی دور کردن ما از همکاری مشترک در خدمت به مردممان است قدردانی می‌کند.ائتلاف عزم افزوده است: بدین وسیله اعلام می‌کنیم که از این گام تاریخی و این روحیه بزرگ ملی استقبال می‌کنیم.

ایران پرس: سخنگوی ارتش پاکستان از آمادگی این کشور برای مقابله با سامانه دفاع موشکی سامانه اس-400 هند خبر داد. «بابر افتخار» اعلام کرد، هند اولین یگان سامانه اس-400 خود را در «پایگاه هوایی پنجاب» نزدیک پاکستان مستقر کرده؛ همین اقدام باعث شده است که پاکستان اقداماتی را برای مقابله با تهدید‌ها اتخاذ کند.پیش از این رسانه‌های خبری از احتمال استقرار سامانه پدافند هوایی که هند آن را از روسیه خریداری کرده است، در پایگاهی هوایی واقع در پنجاب، در نزدیکی مرز چین و پاکستان در ماه فوریه خبر داده بودند.

خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی وزارت امور خارجه چین از نقش منفیِ ارتش آمریکا در شیوع کرونا انتقاد کرد. وانگ ونبین​، ​ در واکنش به شیوع گسترده سویه اُمیکرون در ژاپن که به گفته دولت ژاپن کانون همه گیری آن پایگاه نظامیان آمریکایی در اوکیناوای ژاپن بود گفت: پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشور‌های مختلف به رعایت دستورالعمل‌های کرونایی پایبند نیستند.وانگ ونبین از ارتش آمریکا خواست به نقش منفی خود در شیوع کرونا میان شهروندان کشور‌های مختلف نگاهی بیندازد.

رادیو چین: سازمان بهداشت جهانی در مورد جهش اومیکرون هشدار داد. برخی از دانشمندان استنباط می‌کنند که همه‌گیری ویروس وارد مرحله جدید و کم تر نگران‌کننده‌ شده است و عفونت‌زایی بالا و بیماری‌زایی کم اومیکرون ممکن است نوید دهنده «پایان» همه‌گیری باشد اما مقامات منطقه اروپایی سازمان بهداشت جهانی هشدار دادند که افزایش میزان مبتلایان در سراسر جهان ممکن است خطر جهش‌های ویروسی و حتی به وجود آمدن سویه جهش یافته خطرناک‌تر را افزایش دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *