جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

تهران-ایرنا- «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

Loading

رسانه‌ها؛ بیانیه کم‌سابقه ۵ قدرت هسته‌ای جهان و…

۱۴۰۰/۱۰/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها:  تعهد قدرت های هسته ای جهان به پرهیز از رقابت های تسلیحاتی و جنگ هسته ای، استقبال گوترش از بیانیه مشترک ۵ کشور هسته‌ای، تاکید چین بر ادامه مدرن‌سازی زرادخانه هسته‌ای خود، روسیه خواستار کاهش تنش‌های بین‌المللی و افزایش اعتمادسازی، چراغ «سبز» کمیسیون اروپا برای انرژی هسته ای، درخواست رهبر چپ گرایان فرانسه برای خروج این کشور از ناتو، ورود سه برابری مهاجران غیر قانونی  به خاک انگلیس ، سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به اوکراین، استقرار ۶۰۰۰۰ نیروی نظامی چین در مرز با هند، تاکید دوباره طالبان بر مدیریت خود بر فرودگاه‌های افغانستان، تاکید پاکستان برادامه ساخت حصار مرزی با افغانستان، خیز روسیه برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌ نفت و گاز طبیعی در افغانستان ،  ترکیه آماده کشف گاز طبیعی جدید در دریای سیاه ، قرارداد تسلیحاتی امارات و رژیم صهیونیستی و درخواست بیش از 400 هزار نفر در بریتانیا برای لغو نشان شوالیه تونی بلر از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ان. اچ.کی ژاپن:  قدرت های هسته ای جهان سال نو میلادی را با وعده پرهیز از رقابت های تسلیحاتی آغاز کردند. آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا بر اهمیت منع گسترش و خلع سلاح هسته ای تاکید داشتند.پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه بیانیه مشترکی درباره جلوگیری از جنگ هسته ای صادر کردند. آنها «مهمترین مسئولیت» خود را «پرهیز از وقوع جنگ بین کشورهای دارای تسلیحات هسته ای و کاهش خطرهای استراتژیک» عنوان کردند.آنها همچنین تاکید کردند که جنگ هسته ای هیچ پیروزی ندارد و باید مانع از وقوع آن شد.

خبرگزاری مهر :  دبیرکل سازمان ملل متحد از بیانیه مشترک قدرت‌های هسته‌ای درباره ممانعت از وقوع جنگ هسته‌ای و مسابقه تسلیحاتی در این خصوص استقبال کرد. «استفان دوجاریک» سخنگوی «آنتونیو گوترش» در بیانیه‌ای گفت که دبیرکل سازمان ملل متحد از بیانیه مشترک قدرت‌های هسته‌ای برای جلوگیری از جنگ هسته‌ای و مسابقه تسلیحاتی استقبال می‌کند.وی افزود: گوترش از اذعان این کشورها به ضرورت پایبندی به توافقات و معاهدات دوجانبه و چندجانبه پیرامون منع گسترش تسلیحات هسته‌ای تمجید می‌کند.

خبرگزاری ایلنا: چین اعلام کرد‌ که به مدرنیزه کردن زرادخانه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و از ایالات متحده و روسیه خواست تا تسلیحات هسته‌ای ذخیره شده خود را کاهش دهند. در بیانیه مشترک نادری که با کنار گذاشتن تنش‌های رو به افزایش غرب و شرق منتشر شده است، ایالات متحده، چین،‌ روسیه، بریتانیا و فرانسه بر هدفشان برای به وجود آوردن جهانی عاری از سلاح هسته‌ای و پرهیز از درگیری هسته‌ای مجددا تاکید کردند.

ایران پرس: وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: مسکو امیدوار است بیانیه امروز ۵ کشور هسته‌ای به کاهش سطح تنشهای بین‌المللی، مهار رقابت تسلیحاتی و افزایش اعتمادسازی کمک کند. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد امیدواریم در شرایط دشوار کنونیِ امنیت بین‌المللی، تصویب بیانیه امروز از سوی ۵ کشور هسته ای به کاهش سطح تنش های بین‌المللی، مهار رقابت تسلیحاتی و نیز افزایش اعتمادسازی و تشکیل اساس نظارت بر سلاح های تهاجمی و تدافعی در تعامل بین آنها و همچنین اقداماتی برای کاهش خطرات در آینده، کمک کند.

خبرگزاری ایرنا: کمیسیون اروپا در واکنش به مخالفت‌ها با پیش‌نویس طرح بحث ‌برانگیز گنجاندن انرژی هسته ای و گاز طبیعی در طبقه‌بندی انرژی‌های سبز، این پیشنهاد را “واقع بینانه و عملگرایانه” توصیف کرد.کمیسیون اروپا روز نخست سال نو میلادی را برای به جریان انداختن طرح بحث‌برانگیز طبقه‌بندی انرژی‌های سبز با هدف سامان‌دهی به حوزه اقتصاد و انرژی بر اساس آثار زیست محیطی آن‌ها انتخاب کرد. به دنبال رونمایی کمیسیون اروپا از طرح طبقه‌بندی انرژی هسته‌ای و گاز طبیعی در زمره انرژی‌های سبز و ارسال متن پیش‌نویس این طرح برای کشورهای عضو اتحادیه، کشمکش‌ها و موضع‌گیری‌های مخالفان و موافقان این برنامه کلید خورده است.

اسپوتنیک روسیه: رهبر چپ گرایان فرانسه خواستار خروج این کشور از ناتو شد.ژان لوک ملانشون، رهبر حزب چپ افراطی “فرانسه رام نشدنی”، که اعلام کرده قصد دارد دوباره برای احراز سمت ریاست جمهوری فرانسه مبارزه کند ، خواستار خروج این کشور از ناتو و تعامل با روسیه شده و اظهار داشت این امر باید به کاهش تنش در حوزه روابط بین الملل کمک کند. ملانشون در آخرین انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، در دور اول بیش از 19 درصد آرا را به دست آورد اما نتوانست به مرحله دوم رای گیری راه یابد. در سال 2022 او می تواند برای سومین بار در رقابت های ریاست جمهوری شرکت کند.

یورونیوز: مقام‌های بریتانیا با انتشار گزارشی از ورود ۲۸هزار و ۳۹۵ مهاجر در سال ۲۰۲۱ از سواحل کانال مانش به این کشور خبر دادند. این شمار نسبت به سال ۲۰۲۰ بیش از سه برابر شده است.مسیر جدید ورود پناهجویان از خاک اروپا به بریتانیا، در پی بسته شدن بندر کاله و تونل مانش مورد اقبال قرار گرفته است. با این حال همزمان با افزایش شمار مهاجرانی که تلاش می‌کنند تا خود را با قایق‌های کوچک به بریتانیا برسانند، شمار قربانیان هم به شدت افزایش یافته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کمیسیون اروپایی اعلام کرد، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است در سفری سه روزه که از امروز (سه شنبه) آغاز می‌شود، به کی‌یف برود تا حمایت خود را از اوکراین در مواجهه با تهدیدهای روسیه اعلام کند. این کمیسیون در بیانیه ای افزود: نخستین سفر خارجی بورل در سال ۲۰۲۲ بیانگر حمایت قوی اتحادیه اروپا از حق حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی اوکراین آن هم در مواجهه با تهدیدهای چندجانبه و استقرار نیروهای نظامی روسیه است. بورل در این سفر نخست به شرق اوکراین می‌رود و با دیمیترو کولبا، وزیر خارجه این کشور دیدار می‌کند و گفتگوهایی هم با مقام‌های اوکراینی در کی‌یف دارد.

خبرگزاری صدا و سیما: چین ۶۰۰۰۰ نیرو‌ی نظامی خود را در امتداد مرز لداخ، جایی که نیرو‌های هندی در آنجا حضور دارند، مستقر کرد.همزمان، چین اقدام به آماده سازی زیرساخت‌ها به منظور تسریع در رفت و آمد سربازان در امتداد خط کنترل کرده است.شمار نیرو‌های نظامی چینی دائما” در حال افزایش است و در بسیاری از نقاط، نیرو‌های دو طرف در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند که به گفته منابع، باعث افزایش نگرانی نیرو‌های هندی شده است.

العالم فارسی: طالبان تاکید کرد: مدیریت فرودگاه‌های افغانستان را به کسی واگذار نمی‌کنیم. وزارت حمل و نقل و هواپیمایی طالبان اعلام کرد مدیریت فرودگاه‌های بین المللی افغانستان به هیچ شرکتی واگذار نمی‌شود و تنها برای اداره بخش‌های فنی با شرکت‌هایی که دارای استاندارد بین‌المللی باشند قرارداد بسته خواهد شد.وزارت حمل و نقل و هواپیمایی طالبان اعلام کرد که مدیریت فرودگاه‌های بین المللی این کشور از سوی طالبان اداره می‌شود و مدیریت بخش‌های فنی آن با شرکت‌هایی که استاندارد بین‌المللی دارند قرارداد بسته خواهد شد.مسؤولان در این نهاد با تاکید بر این‌که تا دو هفته دیگر گفت‌وگوهای هیأت طالبان با هیأت مشترک ترکی و قطری نهایی خواهد شد، اعلام کردند که این تیم‌ها بر سر مدیریت سه بخش فنی، مشمول کنترل حریم هوایی، مصونیت هواپیما و مسافران و خدمات زمینی سرگرم گفت‌وگو هستند.

خبرگزاری تسنیم: درحالیکه ایجاد حصار در مرز مورد مناقشه با افغانستان توسط پاکستان تقابل طالبان را در پی داشته، وزیر خارجه پاکستان گفت که ساخت حصار مرزی ادامه می‌یابد.«شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان در یک نشست خبری در واکنش به تخریب حصار در مرز مورد مناقشه با افغانستان توسط طالبان گفت که اسلام‌آباد از طریق کانال‌های دیپلماتیک با رهبران طالبان در تعامل است تا «سردرگمی‌ها» بوجود آمده در این باره حل شود.قریشی با اظهار اینکه اسلام‌آباد مصمم است تا از منافع ملی پاکستان محافظت کند، افزود که روند احداث حصار مرزی تا تکمیل آن ادامه خواهد یافت.

آناتولی  ترکیه:  روسیه مایل به سرمایه‌گذاری در حوزه‌ نفت و گاز طبیعی در افغانستان است.ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان در افغانستان با انتشار پیامی در حساب خود در شبکه‌های اجتماعی از دیدار عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر این دولت با هیئتی از بازارگانان روس در کابل خبر داد. وی افزود که در این دیدار مسائل چون اسختراج نفت و گاز طبیعی، احداث پالایشگاه‌ها و تاسیسات سی‌ان‌جی و ال‌ان‌جی‌ و همچنین راه‌اندازی شرکت تولیدی سیمان مورد بررسی قرار گرفته‌اند.حنفی در این دیدار تاکید کرده که شرایط لازم در راستای سرمایه‌گذاری در افغانستان برای بازارگانان روس فراهم خواهد شد.

تی .آر.تی ترکیه: ترکیه آماده کشف گاز طبیعی جدید در دریای سیاه می‌شود. فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه ویدئویی را با عنوان “شمارش معکوس در گاز دریای سیاه” در حساب توییتر خود به اشتراک گذاشت.دونمز با بیان اینکه قصد دارند گاز دریای سیاه را در سه ماهه اول سال 2023 به شهروندان برسانند، گفت: “ما در حال آماده‌سازی برای حفاری اکتشافی در منطقه جدیدی در مجاورت میدان گازی ساکاریا هستیم. امیدوارم مژده مشابهی را با مردم ما در سال 2022 به اشتراک بگذاریم.”

خبرگزاری فارس:  بر اساس قراردادی میان یک شرکت تسلیحاتی صهیونیستی و امارات، تل‌آویو سامانه‌های دفاع هوایی به ابوظبی خواهد داد که با لیزر و اشعه مادون قرمز کار می‌کند.  شرکت صهیونیستی «البیت» از قرارداد تسلیحات پیشرفته با امارات در ادامه توافق‌های امضا شده میان طرفین خبر داد.بر اساس گزارش روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم»، این شرکت صهیونیستی که در زمینه سلاح‌های پیشرفته کار می‌کند اعلام کرد که برای نیروی هوایی امارات، سامانه‌های دفاع هوایی فراهم خواهد کرد که با لیزر و اشعه مادون قرمز کار می‌کند.

  رادیو چین: بیش از 400 هزار نفر در بریتانیا خواستار لغو نشان شوالیه به تونی بلر شدند. دولت بریتانیا هفته گذشته فهرست افتخارات سال نو ملکه را اعلام کرد. تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا در این فهرست حضور داشت و عنوان شوالیه را به دست آورد. بلر از سال 1997 تا 2007 به عنوان نخست وزیر بریتانیا خدمت کرد. وی در دوران تصدی خود، بریتانیا را برای شرکت در جنگ عراق و جنگ افغانستان رهبری کرد که بحث برانگیز بوده است.  اعطای نشان شوالیه به بلر، خشم بسیاری از مردم بریتانیا را برانگیخته است. در یک وب سایت بیش از 400 هزار نفر با امضای طومار اینترنتی خواستار لغو این نشان شدند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *