جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

جزئیات دیدار رئیسی با فرمانده ارتش پاکستان

ارتش پاکستان به نقل از اظهارات آیت‌الله رئیسی در دیدار با فرمانده ارتش آن کشور اعلام کرد: تقویت همکاری‌ها میان قوای مسلح ایران و پاکستان صلح و ثبات را برای دو ملت و منطقه به ارمغان می‌آورد.

پس از «۲۰۰ روز مقاومت» امروز در جایگاه به کرسی‌نشاندن شروط مقاومت ایستاده‌ایم

تهران – ایرنا – دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، انتقال اجباری فلسطینیان از غزه را غیرممکن دانست و تصریح کرد: پس از «۲۰۰ روز مقاومت»، امروز در جایگاه به کرسی نشاندن شروط مقاومت ایستاده‌ایم.

بورل اوضاع غزه را بدتر از ویرانه‌های آلمان در جنگ جهانی دوم توصیف کرد

لندن- ایرنا- جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اوضاع وخیم انسانی در غزه گفت که شمار شهرهایی که بر اثر حملات رژیم اسرائیل در این باریکه ویران شده است، بیشتر از مناطقی است که در جریان جنگ جهانی دوم در آلمان ویران شد.

Loading

رسانه‌ها؛ هشدار دوباره بایدن به روسیه و…

۱۴۰۰/۱۰/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: گفتگوی بایدن با همتای اوکراینی و هشدار به روسیه، برگزاری رزمایش نیروهای راهبردی هسته‌ای روسیه،گفتگوی تلفنی اردوغان و پوتین درباره قفقاز و سوریه، اروپا در حال آماده کردن تحریم‌های جدید علیه روسیه، توقیف کشتی اماراتی در الحدیده، نهادهای راهبردی اسرائیل در لیست اهداف موشک‌های نقطه‌زن، جنجال در فرانسه برسر اقدام نمادین ماکرون به مناسبت عهده‌داری ریاست اتحادیه اروپا،گسترش مهاجرت از بالکان به کشورهای دیگر اروپایی، برنامه اتحادیه اروپا برای تعیین انرژی هسته ای به عنوان انرژی پایدار، برگزاری رفراندوم قانون اساسی در تونس، استعفای نخست‌وزیر سودان  و تلاش برای ترور نخست وزیر هائیتی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت و گو کرد و در این گفت و گوی تلفنی که نخستین تماس دو رهبر در سال جدید میلادی ۲۰۲۲ است، گفت که در صورت حمله احتمالی روسیه به اوکراین، آمریکا و متحدانش قاطعانه پاسخ خواهند داد.جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که بایدن در این گفت و گوی تلفنی تصریح کرد که اگر روسیه حملات بیشتری به اوکراین انجام دهد، آمریکا و متحدان و شرکای آن قاطعانه پاسخ خواهند داد.

خبرگزاری مهر : یک منبع روسی اعلام کرده است که رزمایش نیروهای راهبردی هسته‌ای روسیه در اوایل سال ۲۰۲۲ برگزار می‌شود. یک منبع نزدیک به وزارت دفاع روسیه گفت: رزمایش‌های راهبردی فرماندهی و ستاد با عنوان گروم (تندر) با مشارکت هر سه بخش از نیروهای راهبردی هسته‌ای روسیه در اوایل سال ۲۰۲۲ برگزار می‌شود.معمولاً در چارچوب این رزمایش‌ها، ناو موشک‌بر زیرسطحی ناوگان شمال، یک موشک بالستیک قاره‌پیما (ICBM) را علیه هدفی در میدان آزمایش کورا در شبه جزیره کامچاتکا پرتاب می‌کند و یک زیردریایی هسته‌ای ناوگان اقیانوس آرام، یک موشک بالستیک قاره‌پیما را علیه یک موشک پرتاب می‌کند.

آناتولی  ترکیه:  روسای جمهور ترکیه و روسیه پیرامون آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تلفنی گفت‌وگو کردند.اردوغان و پوتین در این تماس تلفنی در مورد مسائل و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و رایزنی کردند.بررسی پیشنهادهای روسیه برای تضمینهای امنیتی مختلف به آمریکا و ناتو موضوعات مختلف منطقهای از جمله قفقاز, سوریه و لیبی از جمله محورهای این گفتوگوی تلفنی بود.

یورونیوز: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که مجموعه کاملی از تحریم‌ها علیه روسیه آماده می‌شود و باید با ۲۷ کشور عضو در این موضوع توافق شود.وی در حاشیه نشست سران اتحادیه اروپا در پاسخ به این سوال که آیا در این موضوع بین همه کشورها اجماع وجود دارد، گفت: «بله، این‌بار بله.»در پی درخواست ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین مبنی بر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه قبل از هرگونه تهاجم احتمالی، ۲۷ رهبر اتحادیه اروپا در نشست خود این موضوع را در کانون توجه قرار می‌دهند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از توقیف یک کشتی اماراتی در مقابل بندر الحدیده خبر داد.یحیی سریع، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تأکید کرد: کشتی اماراتی که در بندر الحدیده توقیف شد حامل تجهیزات نظامی بود و بدون مجوز وارد آب‌های یمن شد. این اقدام امنیت و ثبات مردم یمن را هدف قرار می‌دهد.یحیی سریع در توییتر نوشت: ما به ائتلاف متجاوز عربی نسبت ارتکاب به هرگونه حماقتی علیه کشتی اماراتی که کادری با تابعیت‌های بین المللی مختلف در آن هستند، هشدار می‌دهیم.

الکوثرفارسی: عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان اعلام کرد که کنست، وزارت جنگ و دیگر نهادهای راهبردی رژیم صهیونیستی به اهدافی برای شلیک موشک‌های موشک‌های نقطه‌زن تبدیل شده‌اند. «نبیل قاووق» در سخنانی به مناسبت سالروز شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و همرزمانشان در منطقه حاره صیدا گفت: مهمترین دستآورد شهید سلیمانی در دوران فرماندهی نیروی قدس این بود که توانست از هر طرف از غزه، لبنان، سوریه، یمن، عراق و ایران دشمن را محاصره موشکی کند و موشک‌های نقطه‌زن اکنون رژیم صهیونیستی را محاصره کرده است.

خبرگزاری تسنیم: اقدام نمادین ماکرون برای آغاز عهده داری ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا و نورپردازی بناهای مهم فرانسه با رنگ پرچم اروپا و اهتزاز این پرچم بر فراز ساختمان‌های مهم با انتقادهای زیادی همراه شده است. فرانسه ریاست دوره‌ای شش ماهه بر اتحادیه اروپا را با ارائه برنامه‌‌ای بلندپروازانه با هدف کمک به شکل‌گیری اروپای «قدرتمندتر» و «مستقل‌تر» از روز شنبه بر عهده گرفت و ماکرون در اقدامی نمادین، برج ایفل و کاخ الیزه را با رنگ آبی، رنگ رسمی اروپا، نورپردازی کرد. همچنین پرچم اتحادیه اروپا نیز در زیر طاق پیروزی در پاریس به اهتزار درآمد که این اقدام دولت جنجال زیادی را به پا کرد.

یورونیوز: کشور کوچک مقدونیه شمالی واقع در منطقه بالکان مانند بسیاری از این سرزمین‌های فقیر جنوب شرق اروپا با چالش جدی پیری جمعیت، کاهش نرخ زاد و ولد و مهاجرت انبوه ساکنان آن روبرو شده است .این کشور در ۲۰ سال گذشته ۱۰ درصد از جمعیت خود را از دست داده و بر اساس داده‌های دولتی و بانک جهانی، در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار نفر از شهروندان این کشور ساکن سرزمینی دیگر هستند.

 ان. اچ.کی ژاپن: اتحادیه اروپا طرح هایی را برای ارتقا سرمایه گذاری در عرصه گاز طبیعی و برق هسته ای به عنوان فعالیت های اقتصادی پایدار و سازگار با محیط زیست تهیه کرده است.این اقدام از آنجا صورت می گیرد که اتحادیه اروپا قصد دارد گازهای آلاینده محیط زیست در جهان را تا سال ۲۰۵۰ به صفر خالص برساند.کمیسیون اروپا با انتشار بیانیه ای گفت که «معتقد است گاز طبیعی و انرژی هسته ای به عنوان راه های تسهیل گذار به آینده عمدتا مبتنی بر انرژی های تجدیدپذیر نقش ایفا می کنند.»

دویچه وله: در تونس رفراندوم قانون اساسی برگزار می‌شود. رئیس‌جمهوری تونس آغاز روند همه‌پرسی قانون اساسی جدید این کشور را اعلام کرد. شهروندان فراخوانده شده‌اند پیشنهادهای خود را تا ۲۰ مارس ۲۰۲۱ ارائه دهند. هم‌اکنون پارلمان در تعلیق است و دولتی با اختیارات محدود بر سر کار است.در اولین سالروز ریاست‌جمهوری قیس سعید در تونس قرار است همه‌پرسی قانون اساسی جدید کشور برگزار شود. او سال گذشته با استناد به قانون وضعیت اضطراری، پارلمان و دولت را منحل کرد و در ماه اکتبر گذشته دولتی با اختیارات محدود را تشکیل داد. مجلس نمایندگان همچنان در تعلیق است.

ایران پرس: نخست‌وزیر سودان در نطقی استعفای خود را اعلام کرد. «عبدالله حمدوک» گفت: من تا آنجا که می‌توانستم تلاش کردم تا کشور را از خطر سقوط به سمت فاجعه دور نگهدارم.نخست وزیر مستعفی سودان در خصوص بحران در این کشور اظهار داشت: کلیدواژه حل معضلی که حدود ۶ دهه در سودان ادامه دارد، گفت وگو و مذاکره است.وی افزود: حل بحران سیاسی تنها از طریق گفت و گو بر سر یک میز که همه طرف‌ها در کنار آن حضور داشته باشند امکان پذیر خواهد بود.

اسپوتنیک روسیه: رسانه ها از تلاش برای ترور آریل هنری، نخست وزیر هائیتی خبر می دهند. شبکه تلویزیونی VTV اعلام کرد که آریل هنری، نخست وزیر هائیتی از یک سوءقصد در جریان جشن های روز استقلال جان سالم به در برد.براساس این گزارش، تیراندازی در کلیسای گونیو رخ داد که در نتیجه آن حداقل یک نفر کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند. در این حادثه به نخست وزیر هائیتی آسیب وارد نشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *