أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading

رسانه‌ها؛ پیش بینی کیم جونگ اون از تحولات  سال 2022 و…

۱۴۰۰/۱۰/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تاکید بر تقویت نظامی در آخرین سخنرانی سال کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، بسته شدن بنادر اوکراین روی کشتی‌های روسیه، تشدید تنش مسکو با کی یف بعد از کشته شدن یک سرباز اوکراین در درگیری با جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه، هدایت نیروی واکنش سریع ناتو از سوی فرانسه در بحبوبحه تنش‌‌ با روسیه، انتخاب فرانسه به ریاست دوره ای اتحادیه اروپا، جدایی و اختلاف بیشتر بین بروکسل- لندن در آستانه سالگرد برگزیت، احتمال استقرار سامانه دفاع موشکی اس-400 هند در مرز چین و پاکستان، پیشرفت در تشکیل ارتش ۱۰۰ هزار نفری افغانستان، شروط  روسیه برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان، تلاش مصر برای جلوگیری از تشدید تنش در غزه، تحرکات امارات برای ساخت دومین فرودگاه نظامی در جزیره سقطری یمن، وعده «عبدالفتاح البرهان» به برگزاری انتخابات آزاد و شفاف در سودان، تداوم اسلام‌هراسی در اروپا و ادامه فعالیت ایستگاه فضایی بین المللی تا ۲۰۳۰ میلادی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در آخرین سخنرانی خود در نشست عمومی حزب حاکم کارگر در سال جاری، در مورد روابط با ایالات متحده آمریکا یا کره جنوبی صحبت نکرد، بلکه به تفصیل مشکلات داخلی را مورد بحث قرار داده و ضرورت پیروزی در یک نبرد بزرگ مرگبار در سال 2022 را اعلام کرده و در عین حال گفت سال 2021 سال “پیروزی بزرگ” برای مردم کشور وی بود.کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی گفت:” مبارزه 2022 یک مبارزه مرگبار عظیم است که باید قاطعانه آغاز شود و باید بدون کوچکترین تاخیری به خاطر توسعه همه جانبه سوسیالیسم و به خاطر مردم بزرگ کره شمالی و اخلاف عزیز ما به پیروزی برسد”.

تی.آر.تی ترکیه: رهبر کره شمالی گفت که «سیاست بین‌المللی و محیط نظامی بی ثبات کننده» در شبه جزیره کره، آن‌ها را به تقویت دفاع ملی سوق می‌دهد. وی گفت که آنها ظرفیت نظامی را بیشتر تقویت خواهند کرد. وی افزود: سیاست بین‌المللی و محیط نظامی بی ثبات کننده در شبه جزیره کره، آن‌ها را به تقویت دفاع ملی سوق می‌دهد.

خبرگزاری فارس: اوکراین در اقدامی که به وخامت بیشتر اوضاع با روسیه منجر می‌شود، از مسدود شدن بنادر خود بر کشتی‌های روسیه خبر داد. قانون منع دسترسی کشتی‌های روسی به آب‌های داخلی اوکراین از اول ژانویه ۲۰۲۲ اجرایی شد. سند مربوطه که در سوم دسامبر ۲۰۲۰ توسط پارلمان اوکراین تصویب شد، در وبگاه پارلمان این کشور قرار گرفته است. بر این اساس، کشتی‌هایی که پرچم «دولت متجاوز» را برافراشته‌اند، دیگر نمی‌توانند مسافر و بار را در بنادر حمل کنند. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اخیرا در سخنانی از حمایت‌های کشورهای غربی از جاه طلبی‌های نظامی اوکراین شدیدا انتقاد کرد.

یورونیوز: یک سرباز اوکراین در درگیری با جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه کشته شد.ارتش اوکراین روز شنبه ۱ ژانویه و همزمان با تشدید تنش با مسکو و متهم کردن جدایی‌طلبان به انجام سه حمله در ۲۴ ساعت گذشته، از کشته شدن یک سرباز خود در درگیری با جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه در شرق این کشور خبر داد.این اولین گزارش کشته شدن یکی از نظامیان اوکراین از زمان آتش‌بس جدیدی است که ماه گذشته دو طرف درگیر بر روی آن توافق کردند.درگیری‌هایی که در شرق اوکراین از سال ۲۰۱۴ میلادی شروع شد تاکنون بیش از ۱۳ هزار کشته برجای گذاشته است.

ایران پرس:  در بحبوحه تنش ناتو با روسیه بابت اوکراین، فرانسه هدایت نیروهای واکنش سریع ناتو را برعهده گرفت. فرانسه از اول ژانویه به مدت یک سال ریاست گروه نیروی واکنش سریع ناتو را بر عهده خواهد داشت. نیروی واکنش سریع ناتو 40000 نفرپرسنل نظامی دارد. این واحد در سال 2014 برای پاسخ به بحران‌های غرب آسیا و حمله روسیه به اوکراین ایجاد شد.

رادیو چین: فرانسه رئیس دوره ای اتحادیه اروپا شد.پیگیری حاکمیت و استقلال اروپا و کنترل بهتر مهاجرت برای تضمین امنیت مرزی کشورهای عضو این اتحادیه از اهداف کلیدی فرانسه در دوره ۶ ماهه ریاست بر این شورا عنوان شده است.«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در کنفرانسی خبری در ماه گذشته در همین باره و با ارائه برنامه ۶ ماهه ریاست دوره ای این کشور از ژانویه تا ژوئن، گفت: ما باید از اروپایی مبنی بر همکاری در داخل مرزهای خود به اروپایی قدرتمند در جهان، کاملاً مستقل، آزاد در انتخاب و حاکم بر سرنوشت خود حرکت کنیم.

خبرگزاری تسنیم:  یک رسانه آلمانی افزایش مشکلات و اختلافات بین بروکسل و لندن را نتیجه برگزیت حدود یک سال بعد از تحقق آن ارزیابی کرده و به بررسی این مسئله پرداخت. روزنامه “ویرتشافتز ووخه” نوشت: حدود یک سال بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به ندرت صحبتی درباره معایب و مزایای آن می شود؛ اما عواقب منفی این رخداد بسیار آشکار است و رابطه انگلیس با همسایگان بدتر و بدتر می شود. به نوشته این روزنامه، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس می خواست با خروج کشورش از اتحادیه اروپا لحظه شگفت انگیزی از امید و دوران جدیدی از همکاری های دوستانه بین اتحادیه اروپا و انگلیس را آغاز کند؛ اما حدود یک سال بعد از خروج کامل انگلیس از این تشکل و پایان مرحله گذار برگزیت، نتیجه خروج چیز خوبی به نظر نمی رسد.

العالم فارسی: منابع خبری از احتمال استقرارسامانه دفاع موشکی «اس-400» هند در پایگاه هوایی در مرز این کشور با چین و پاکستان خبر دادند. دهلی نو ممکن است در ماه فوریه سامانه جدید دفاع هوایی اس-۴۰۰ را که از روسیه خریداری کرده، در «پایگاه هوایی پنجاب» نزدیک مرز چین و پاکستان مستقر کند.استقرار این سامانه‌های موشکی از سوی نیروی هوایی هند در این پایگاه 6 هفته طول می‌کشد. هند در سال ۲۰۱8 قراردادی به ارزش ۵.۴ میلیارد دلار با شرکت تسلیحاتی «آلمازآنتی» روسیه برای خرید سامانه‌های موشکی زمین به هوا علیه تحرکات پاکستان و چین دو همسایه‌ای که با آن‌ها تنش مرزی دارند، منعقد کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت دفاع طالبان از پیشرفت در تشکیل ارتش ۱۰۰ هزار نفری افغانستان خبر داد. چهار ماه و نیم پس از فروپاشی ارتش پیشین، طالبان از روی کار آمدن یک ارتش تازه در افغانستان خبر می‌دهد. وزارت دفاع طالبان می‌گوید که کار برای ایجاد ارتش یک صد هزار نفری در کشور پیش رفته است. سخنگوی این وزارتخانه می‌گوید، کار برای ایجاد ارتش تازه تا ۸۰ درصد پیش رفته و نیروهای امارت اسلامی در اولویت ملحق شدن به آن هستند.عنایت الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع طالبان، گفت: “در کنار نام نویسی، وظایف مشخص می‌شوند و اقدامات به زودی تمام خواهند شد”.هرچند طالبان از آغاز کار مجدد شماری از کارمندان و نظامیان پیشین وزارت دفاع خبر می‌دهد؛ اما برخی از نظامیان پیشین خواهان به کارگیری بیشتر از تجربه‌ها و دانش نظامیان پیشین هستند.

دویچه وله:  وزیر خارجه روسیه می‌گوید به رغم تماس‌های مسکو با نمایندگان طالبان در امور جاری، هنوز زود است بتوان در مورد به رسمیت شناختن حکومت جدید افغانستان تصمیم گرفت. او افزود، این امر منوط به تحقق وعده‌های طالبان است. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید به رسمیت شناختن حکومت جدید افغانستان منوط به تحقق وعده‌هایی است که طالبان داده‌اند.

خبرگزاری ایرنا: مصر به عنوان میانجی توافق آتش‌بس بین رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین تماس‌هایی با جنبش حماس و طرف صهیونیستی برای جلوگیری از تشدید تنش و درگیری مجدد در غزه در پی شلیک دو راکت از این باریکه به سمت تل آویو و حولون داشته است. قاهره خواستار آتش‌بس فوری شده است. روز شنبه دو راکت از نوار غزه به سمت تل آویو شلیک شد که به مناطق ساحلی اصابت کرد.

خبرگزاری مهر :  منابع خبری از تحرکات جدید امارات برای ساخت فرودگاه نظامی جدید در جزیره سقطری واقع در جنوب یمن خبر دادند. پایگاه یمن نیوز به نقل از منابع نظامی نوشت که تیمی از کارشناسان خارجی از شهر حدیبو برای احداث دومین فرودگاه نظامی در این جزیره راهبردی بازدید میدانی کرده‌اند.این منابع اقدام امارات در ساخت فرودگاه نظامی جدید در سقطری را در راستای تحرکات برای توسعه عملیات دستگاه‌های اطلاعاتی امارات در این جزیره برشمردند.این در حالی است که نیروهای اماراتی پیش از این فرودگاه غیرنظامی سقطری را به فرودگاه نظامی تبدیل کرده بودند.

خبرگزاری ایلنا: رئیس شورای حاکمیتی سودان بر پایبندی به برگزاری انتخابات آزاد و عدم اجازه به ایجاد آشوب در کشور تاکید کرد. «عبدالفتاح البرهان»، رئیس شورای حاکمیتی سودان متعهد شد که انتخاباتی آزاد و عادلانه ترتیب دهد و از کشورش در برابر هرج و مرج و ویرانی محافظت کند.البرهان گفت: «ما بر پایبندی خود به حفاظت از کشور در برابر هرج و مرج و ویرانی و تلاش سخت برای حفظ موفقیت دوره انتقالی، تکمیل وظایف آن و ادامه روند صلح تاکید می کنیم». وی وعده داد که نهادهای دولت انتقالی را تاسیس و انتخابات آزاد، عادلانه و شفاف در موعد مقرر برگزاری کند.

آناتولی ترکیه: گزارش «اسلام‌هراسی در اروپا طی 2020» نشان می‌دهد که خشونت‌های دینی و ملی در این قاره همچنان ادامه داشته است.گزارش «اسلام‌هراسی در اروپا 2020» مؤسسه لئوپولد وایس در اتریش نشان می‌دهد که اسلام‌هراسی در اروپا همچنان ادامه داشته و در سال‌های اخیر برخی مسلمانان به دلیل هویت مذهبی خود از حملات فیزیکی رنج برده‌اند.در این گزارش که در آن 37 نفر از دانشگاهیان، کارشناسان و فعالان جامعه مدنی از کشورهای مختلف مشارکت داشته‌اند، سیر اسلام‌ستیزی در اروپا در سال 2020 با مثال هایی تشریح شده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: ناسا، سازمان فضایی آمریکا، طرحی را برای تمدید استفاده از ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) تا سال ۲۰۳۰ اعلام کرده است. بیل نلسون رئیس ناسا گفت «در حالی که کشورهای بیشتر و بیشتری در فضا فعال می شوند، این مهمتر از همیشه است که در راستای استفاده صلح آمیز و مسئولانه از فضا، آمریکا رهبری جهان را در ائتلاف های بین المللی روز افزون و تعیین ضوابط و مقررات و روال معمول بر عهده گیرد.»ایستگاه فضایی بین المللی سال ۲۰۱۱ تکمیل شد و استفاده از آن تا سال ۲۰۲۴ نیز تمدید شده بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *