جدیدترین مطالب

دستاورد حمله ایران به اسرائیل

دستاورد حمله ایران به اسرائیل

شهریار شهریاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: عر بستان و ترکیه که داعی راهبری دنیای اسلام را داشتند چهره آنها بر همه مشخص شد و فهمیدند که تنها رهبر دنیای اسلام امام خامنه ای هستند.
Loading

أحدث المقالات

نتانیاهو از جانب اعضای دست راستی کابینه اش برای پاسخ «بسیار سخت» به ایران تحت فشار است / تل آویو ممکن است محتاطانه پاسخ دهد تا درگیری مستقیم با ایران متوقف شود

نخست وزیر سابق اسرائیل اذعان کرد که نتانیاهو از سوی گروه‌های دست راستی در کابینه تحت فشار است که خواستار یک «انتقام‌جویی بسیار سخت و دردناک» هستند، اما تأکید کرد: «اکنون حمله به ایران اشتباه است.»

نتانیاهو از جانب اعضای دست راستی کابینه اش برای پاسخ «بسیار سخت» به ایران تحت فشار است / تل آویو ممکن است محتاطانه پاسخ دهد تا درگیری مستقیم با ایران متوقف شود

نخست وزیر سابق اسرائیل اذعان کرد که نتانیاهو از سوی گروه‌های دست راستی در کابینه تحت فشار است که خواستار یک «انتقام‌جویی بسیار سخت و دردناک» هستند، اما تأکید کرد: «اکنون حمله به ایران اشتباه است.»

Loading

رسانه‌ها؛ لاپید در پی اخلال در مذاکرات وین و…

۱۴۰۰/۱۰/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تکرار تهدیدات پوچ رژیم صهیونیستی از زبان لاپید با هدف اخلال در مذاکرات وین، توافق اسرائیل و آمریکا بر سر معامله میلیاردی تسلیحات، شلیک موشک به یافا و تل‌آویو، انتقاد آمریکا از برنامه موشکی سعودی ها، آمادگی ناتو درخصوص مذاکره با روسیه، هشدار شدید بایدن به پوتین، رزمایش مشترک اوکراین و فرانسه در دریای سیاه، پرتاب موشک‌های مافوق صوت توسط روسیه در میانه تنش‌های اوکراین، تنش در روابط کوزوو و روسیه ، آماده شدن پیش نویس به روز شده استراتژی دفاعی اتحادیه اروپا ، تقابل طالبان با نظامیان پاکستانی در جنوب غرب افغانستان، حمله راکتی به پایگاه نظامی آمریکا در دیرالزور سوریه، درخواست اردوغان از مردم ترکیه برای تبدیل  پس‌اندازهای خود به لیر ، بازدید وزیر دفاع ترکیه از خط مرزی سوریه، اجرایی شدن پیمان آرسپ از امروز ، هشدار تایوان به چین نسبت به ادامه ماجراجویی نظامی در سال جدید و هشدار سازمان بهداشت جهانی در خصوص سونامی ابتلا به سویه اوميکرون در جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: در ادامه لفاظی‌ها و تهدیدات پوچ اخیر مقام‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران، وزیر امور خارجه این رژیم مدعی شد که ارتش آن آماده است مجموعه‌ای از “توانایی‌ها” را برای محافظت از خود در برابر تهدید ایران، به کار بگیرد.لاپید مدعی شد: اسرائیل توانایی‌هایی دارد که برخی از آن‌ها را جهان و حتی برخی از کارشناسان این حوزه نمی‌توانند تصور کنند و از خود در برابر تهدید ایران محافظت خواهد کرد.وی سپس در ادامه سیاه‌نمایی‌های اخیر علیه برنامه هسته‌ای ایران با هدف اخلال در روند مذاکرات وین، بار دیگر مدعی شد که اطلاعاتی به متحدان این رژیم نشان داده شده که اثبات می‌کند ایرانی‌ها در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای اخیر خود دروغ می‌گویند.

دویچه وله: اسرائیل می‌گوید توافق خرید ۱۲ هلیکوپتر لاکهیدمارتین و دو هواپیمای بوئینگ سوخت‌رسان را با آمریکا به امضا رسانده است. اسرائیل بر تحویل هواپیماهای سوخت‌رسان تأکید دارد، اما آمریکا می‌گوید تا پیش از سال ۲۰۲۴ امکان‌پذیر نیست. ارزش این معامله تسلیحاتی ۲میلیارد و ۷۰۰میلیون یورو برآورد می‌شود. گفته می‌شود اولین هلیکوپترها در سال ۲۰۲۶ تحویل داده خواهند شد.

العالم فارسی: منابع خبری عبری زبان از شنیده شدن صدای انفجار در شهرهای یافا و تل آویو در سرزمین های اشغالی خبر دادند.به گفته منابع صهیونیستی گردان سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی در فلسطین سواحل تل آویو در فلسطین اشغالی را با سه فروند موشک هدف قرار دادند.رسانه‌های عبری‌زبان تاکید کردند که مسئله عجیب و قابل توجه در رابطه با شلیک راکت از نوار غزه و انفجار آن در تل آویو این است که نه آژیر خطر به صدا درآمده و نه سامانه گنبد آهنین توانسته این راکت‌ها را منهدم کند.

خبرگزاری ایرنا: برنامه موشکی سعودی ها صدای آمریکا را درآورد. اخبار و اطلاعات منتشره نشان می دهد که برنامه موشکی عربستان وارد مرحله جدیدی شده و نگاه ریاض از خرید موشک های بالستیک، به سمت تولید و ساخت این گونه سلاح تغییر کرده است. کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که سه عامل مهم باعث شده که رژیم سعودی به دنبال ساخت موشک های بالستیک باشد و در این مسیر از کارشناسان و متخصصان چینی یاری بگیرد، موضوعی که مقامات واشنگتن را نگران و به واکنش واداشته است. از مهم ترین مسایلی که موجب شده رژیم سعودی به فکر ساخت و توسعه برنامه موشکی خود باشد، جنگ یمن می باشد؛ جنگی که از ششم فروردین ماه سال 1394 از سوی ائتلاف متجاوز عربی – آمریکایی به سرکردگی سعودی علیه مردم بی دفاع یمن شروع شده و تاکنون نیز ادامه دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):سرویس مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که وزیر خارجه این کشور درخصوص تماس‌های آتی با روسیه، با دبیرکل ناتو گفت‌وگو تلفنی داشته است. این سرویس پس از این تماس خاطرنشان کرد که ناتو آماده گفت‌وگو “معنادار” با مسکو است؛ در حالی که همچنان درخصوص جلوگیری از “تجاوز بیشتر روسیه به اوکراین” متحد است.آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، درخصوص مشارکت‌های آتی با روسیه در “شورای ناتو-روسیه” و “گفت‌وگوی ثبات استراتژیک آمریکا-روسیه” گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری مهر : رئیس جمهور آمریکا درباره تماس تلفنی با همتای روس خود گفت که به وی هشدار داده است که هر گونه اقدامی برضد اوکراین، تاوانی سنگین در پی خواهد داشت. «جو بایدن» اعلام کرد که در تماس تلفنی خود با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود اعلام کرده است که هرگونه اقدام برضد اوکراین موجب اعمال تحریم ها برضد روسیه و افزایش حضور آمریکا در اروپا خواهد شد.وی در این باره گفت: برای رئیس جمهور پوتین مشخص کردم که چناچه وی حرکتی اضافه تر انجام دهد، چنانچه وارد اوکراین شود، تحریم های شدیدی اعمال خواهند شد و به همراه شرکایمان در ناتو حضورمان در اروپا را افزایش خواهیم داد و تاوان سنگینی باید بابت آن پرداخت شود.

ایران پرس: اوکراین و فرانسه در بحبوحه تنش ها با روسیه، اقدام به برگزاری رزمایشی مشترک در دریای سیاه کردند. این رزمایش با حضور یک فروند کشتی تهاجمی اوکراین و یک فروند ناوچه سنگین فرانسه در شمال غرب دریای سیاه برگزار شد. منابع اوکراینی و فرانسوی مدعی شدند، هدف از برگزاری این رزمایش، حراست از امنیت دریای سیاه و ارتقای عملیات‌های مشترک دو کشور در تطابق با معیارهای ناتو بوده است.

رادیو چین: در میانه تنش‌های روسیه با ناتو و اروپا درباره مناقشه اوکراین، خبرگزاری اینترفکس این کشور از پرتاب آزمایشی ۱۲ موشک کروز توسط نیروهای دریایی روسیه خبر داده است. بر اساس این گزارش نیروهای نظامی روسیه ۱۰ موشک کروز مافوق صوت از نوع «زیرکون» را از عرشه یک کشتی جنگی و دو موشک را نیز از یک زیردریایی پرتاب کرده‌اند.ظاهرا پرتاب آزمایشی این موشکها هفته گذشته انجام شده و اکنون خبررسانی می‌شود. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه پرتاب این موشکها را «حادثه‌ای بزرگ و گامی اساسی در افزایش توان‌مندی‌های دفاعی روسیه» عنوان کرده است.

آناتولی  ترکیه:  کوزوو یک مقام روس در سازمان ملل را «عنصر نامطلوب» اعلام کرد. دونیکا گروالا شوارز، وزیر امور خارجه و دیاسپورای کوزوو اظهار داشت که یک مقام روس از ماموریت مدیریت موقت سازمان ملل متحد در کوزوو (UNMIK) را به دلیل فعالیت‌های ناقض امنیت ملی این کشور «عنصر نامطلوب» اعلام کرده‌اند.گروالا شوارز با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود نوشت که این اقدام را بنابه درخواست آلبین کرتی، نخست‌وزیر کوزوو انجام داده‌اند.

اسپوتنیک روسیه: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی از آماده شدن پیش نویس به روز شده استراتژی دفاعی اتحادیه اروپا خبر داد. جوزف بورل  رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، گفت: در ژانویه 2022 پیش نویس به روز شده مفهوم دفاع استراتژیک به نام “قطب نمای استراتژیک” را در نشست غیررسمی وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا با در نظر گرفتن وقایع اوکراین و بلاروس ارائه خواهد کرد. بورل نوشت: “من نسخه به روز شده “قطب نمای استراتژیک” را در ژانویه در نشست غیررسمی وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا در برست (فرانسه) ارائه خواهم کرد تا در ماه مارس تصویب شود”.

خبرگزاری تسنیم: نیروهای مرزی طالبان در ولایت «نیمروز» با جمع آوری حصار مرزی نظامیان پاکستانی، مانع از ایجاد پایگاه نظامی در این ولایت شدند. منابعی در ولایت نیمروز در جنوب غرب افغانستان اعلام کردند که نیروهای طالبان از نصب سیم خاردار و ایجاد پایگاه توسط نیروهای پاکستانی در داخل خاک این کشور جلوگیری کردند.بر اساس گزارش‌ها، نیروهای پاکستانی حدود 15 کیلومتر وارد خاک افغانستان شده بودند و می‌خواستند که پایگاه ایجاد کنند.

الکوثر فارسی: منابع خبری از حمله راکتی به یک پایگاه نظامی آمریکا در استان دیرالزور در شرق سوریه خبر دادند.کانال” صابرین نیوز” عراق اعلام کرد، دستکم 4 فروند راکت،  به پایگاه نظامی آمریکا در میدان گازی “کونیکو” واقع در حومه شرقی استان “دیرالزور”  اصابت کرده است. بر اساس اعلام کانال” صابرین نیوز”، صدای چند انفجار مهیب از این پایگاه به گوش رسیده است.پایگاه های غیرقانونی آمریکا در سوریه در ماه های اخیر چندین بار هدف حمله قرار گرفته اند.

یورونیوز:  رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از تمام شهروندان این کشور خواست تمام پس‌انداز خود را به لیر نگه دارند. اظهارات آقای اردوغان در آخرین روز سال میلادی در حالی مطرح می‌شود که ترکیه در ماه‌های اخیر با نوسان شدید نرخ ارز روبرو بوده و واحد پول ملی این کشور به شدت نزول کرده است. اردوغان در سخنرانی خود که به مناسبت سال نوی جدید در استانبول برگزار می‌شد، همچنین گفت: «من از همه شهروندانم می‌خواهم پس‌اندازهای خود را در پول خودمان نگه دارند، همه تجارت خود را با پول خودمان انجام دهند. من این را به همه توصیه می‌کنم».

تی.آر.تی ترکیه: وزیر دفاع ترکیه از خط مرزی سوریه بازدید کرد. خلوصی آکار، وزیر دفاع ملی ترکیه به همراه ژنرال یاشار گولر رئیس ستاد کل ارتش، ژنرال موسی آوسور فرمانده نیروی زمینی، دریادار عدنان اوزبال فرمانده نیروی دریایی و ژنرال حسن کوچوک‌آکیوز فرمانده نیروی هوایی ارتش کشور از خط مرزی سوریه بازدید کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: «آرسپ»، پیمان تجارت آزاد که به امضای ۱۵ کشور حوزه آسیا و اقیانوس آرام رسیده است، امروز در ۱۰ کشور عضو آن از جمله ژاپن، چین، سنگاپور و استرالیا اجرایی می شود.این ۱۵ کشور امضاکننده پیمان منطقه ای مشارکت جامع اقتصادی (آرسپ)، ۱۰ عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) به علاوه ژاپن، چین، کره جنوبی، استرالیا و نیوزلند هستند.این نخستین توافقنامه مشارکت اقتصادی ژاپن با چین، بزرگترین شریک تجاریش، و با کره جنوبی، سومین شریک بزرگ تجاریش، است.

خبرگزاری ایلنا: «تسای اینگ ون» ، رئیس‌جمهوری تایوان در پیام تبریک سال نوی میلادی به چین هشدار داد که درگیری نظامی راه‌حل نیست.وی گفت: «ما باید به مقام های پکن یادآوری کنیم که وضعیت را اشتباه ارزیابی نکنند و از گسترش داخلی ماجراجویی نظامی جلوگیری کنند».رئیس‌جمهوری تایوان گفت: «ابزار نظامی مطمئنا گزینه‌ای برای حل اختلافات در سراسر تنگه نیست. درگیری‌های نظامی بر ثبات اقتصادی تاثیر می‌گذارد و دو طرف به طور مشترک مسئولیت حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای را بر عهده دارند».

خبرگزاری صدا و سیما: سازمان بهداشت از ثبت ابتلای یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به سویه اومیکرون، ویروس جهش یافته کرونا در جهان در یک روز و رکورد شکنی میزان ابتلا در دو سال گذشته خبر داد. سازمان بهداشت جهانی شمار کل مبتلایان به کرونا را ۲۸۸،۵۱۳،۲۶۶ نفر و شمار جان باختگان را ۵،۴۵۲،۹۰۰ نفر و شمار بهبودیافتگان را ۲۵۳،۶۸۷،۷۱۳ نفر اعلام کرد.قاره آمریکا و اروپا همچنان کانون اصلی شیوع کرونا در جهان اعلام شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *