جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

واکنش ایران به حملات اسرائیل علیه سوریه

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، حملات هوایی شب گذشته رژیم صهیونیستی به مناطقی از استان حلب سوریه که منجر به شهادت تعدادی از نیروهای نظامی و غیرنظامیان سوری شد را به شدت محکوم کرد.

پمپئو به ترامپ چراغ سبز نشان داد

مایک پمپئو وزیر امور خارجه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره احتمال معرفی‌ شدنش به‌عنوان معاون ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری گفت که قطعاً از این گزینه استقبال خواهد کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ مواضع تحریک آمیز آمریکا در اوکراین و…

۱۴۰۰/۱۰/۰۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: آمریکا خواستار عقب‌نشینی نظامیان روس از مرز اوکراین، وعده کمک های امنیتی آمریکا به اوکراین در صورت حمله روسیه، هشدار سفیر روسیه در آلمان درباره ارسال تسلیحات به اوکراین، ادامه حضور کشتی‌های جنگی آمریکا در دریای مدیترانه به بهانه اوکراین،گفتگوی بایدن و پوتین بر سر اوکراین ، اعلام آمادگی پوتین برای عملیاتی کردن خط لوله نورد استریم ۲، ورود جنگنده سوخو-57  روسیه به فروش بین المللی ، رکورد جدید کسری تراز تجاری آمریکا، گفت‌وگوی بلینکن و وزرای خارجه تروئیکای اروپا درباره برجام، ادامه مذاکرات وین برای لغو تحریم های ایران، ناتوانی رژیم صهیونیستی در حمله به تاسیسات هسته‌ای فردو، ابراز نگرانی عربستان سعودی از سیاست‌های ایران، خرسندی آمریکا از دیدار عباس و گانتس، هشدار دوباره چین درخصوص استقلال تایوان، واکنش چین نسبت به امضای لایحه دفاع ملی آمریکا از سوی جو بایدن، هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره سونامی سویه‌های جدید کرونا و هشدار درباره بازگشت استبداد به تونس از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس:یک مقام دولتی آمریکا با اعلام آمادگی این کشور جهت گفتگو با روسیه درباره نگرانی‌های امنیتی دو طرف، خواستار عقب‌نشینی نظامیان روس از مرز اوکراین شد.این مقام ارشد دولت آمریکا گفت که واشنگتن نگران تجمع قابل توجه نیروهای روسیه نزدیک مرز با اوکراین است و انتظار دارد ارتش این کشور به محل استقرار همیشگی خود بازگردد.به نوشته وبگاه «ریانووستی»، این مقام که نامش فاش نشد، توضیح داد: «ما تمایل داریم که نیروهای [روسیه] به محل استقرار یا تمرینات دائمی بازگردند. ما همچنان نگران ماهیت حضور نیروهای روسی در آنجا، تنش‌هایی که در حال ایجاد است و فرصت‌هایی که روسیه در اختیار دارد، هستیم».

خبرگزاری مهر : یک مقام ارشد آمریکایی تاکید کرد که آمریکا آماده است در صورت حمله روسیه به اوکراین کمک های امنیتی بیشتری به اوکراین ارائه کند. این مقام ارشد در دولت آمریکا به خبرنگاران گفت: ما آماده هستیم در صورت تهاجم روسیه در هفته‌های آینده، کمک‌های بیشتری به اوکراین برای دفاع از خاکش و در پاسخ به تجاوز روسیه ارائه کنیم. کی یف و شرکای غربی آن ادعا می‌کنند که مسکو در حال برنامه ریزی برای حمله به اوکراین است!

خبرگزاری تسنیم:  سفیر روسیه در آلمان به برلین درباره ارسال تسلیحات تدافعی هشدار داده و آن را اقدامی غیر سازنده خواند.”سرگی نیچایوف”، سفیر روسیه در برلین به شدت به درخواست های برخی مقامات آلمان برای ارسال تسلیحات تدافعی به اوکراین انتقاد وارد کرد. وی در گفتگویی با خبرگزاری آلمان تاکید کرد : از دیدگاه ما توسعه نظامی اوکراین کاملا مضر و نابجا است. همه گام ها در این مسیر کاملا غیر سازنده است.

العالم فارسی: در میان تنش های آمریکا و روسیه بر سر اوکراین و در حالیکه قرار است گفتگوهای امنیتی واشنگتن- مسکو در ژانویه ۲۰۲۲ آغاز شود، “لوید آستین” وزیر دفاع آمریکا به کشتی های جنگی این کشور دستور داد در منطقه دریای مدیترانه، موقعیت خود را حفظ کنند. لوید آستین به ناو گروه جنگی یو اس اس هری ترومن دستور داد به جای حرکت به منطقه عملیاتی فرماندهی مرکزی که شرق آفریقا، تمام خاورمیانه و جنوب آسیا را در بر می گیرد، در منطقه عملیاتی فرماندهی اروپا باقی بماند.

 ان. اچ.کی ژاپن: با افزایش تنش ها بر سر مسئله اوکراین، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و همتای روسیش ولادیمیر پوتین قرار است امروز پنج شنبه گفتگوی تلفنی داشته باشند.کاخ سفید این خبر را اعلام کرد و یک سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه نیز در همان روز این مطلب را تایید کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: در پی افزایش قیمت گاز در اروپا، رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: خط لوله نورد استریم ۲ آماده صادرات گاز است. پوتین گفت این امر باعث جلوگیری از افزایش قیمت انرژی در اروپا خواهد شد.پروژه خط لوله نورد استریم ۲ که در ماه سپتامبر نهایی شد، روسیه را به آلمان متصل می‌کند و در حال حاضر منتظر دریافت تأییدیه برلین و اتحادیه اروپا می‌باشد. آمریکا و چند کشور دیگر از جمله اوکراین مخالف این پروژه هستند، زیرا مدعی هستند، مسکو از این طریق می‌خواهد نفوذ اقتصادی و سیاسی خود را در اروپا بسط دهد. نورد استریم ۲ به روسیه این امکان را می‌دهد که میزان گاز صادراتی به آلمان را به دو برابر افزایش دهد بدون اینکه از خاک اوکراین برای انتقال گاز استفاده کند.

اسپوتنیک روسیه: سوخو-57 پس از اف -35 آمریکا وارد فروش بین المللی شد. رسانه نشنال اینترست آمریکا نوشت: تعداد جنگنده های تولید شده سوخو- 57 روسیه هنوز چندان زیاد نیست و از این نظر این جنگنده هنوز در عمل آزمایش نشده‌است. در عین حال این رسانه از کیفیت هواپیما و قابلیت های آن بسیار قدردانی می کند و اعتراف می کند که شرکت آمریکایی لاکهید مارتین با رقابت سختی روبرو است.نکته کلیدی سوخو- 57 ترکیبی از عملکردهای یک هواپیمای تهاجمی و یک جنگنده است.

خبرگزاری ایرنا: کسری تراز تجاری آمریکا رکورد زد.کسری تراز تجاری آمریکا در ماه نوامبر نسبت به ماه های گذشته رکورد زد و در این مدت ۱۷.۵ درصد افزایش داشته است.براساس آمار وزارت بازرگانی آمریکا ، کسری تراز تجاری این کشور در ماه نوامبر (آبان- آذر)  ۹۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده این در حالی است که در ماه قبل کسری تجاری کالا در این کشور ۸۳.۲ میلیارد دلار بوده است.

خبرگزاری ایلنا: وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور با وزرای خارجه تروئیکای اروپا تلفنی گفت‌وگو کرده است. وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور با وزرای خارجه تروئیکای اروپا تلفنی گفت‌وگو کرده است.در این بیانیه آمده است که بلینکن و وزرای خارجه کشورهای اروپایی در خصوص نگرانی‌های مشترک از روند سریع پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران هم‌زمان با کوتاه شدن زمان برای به نتیجه رسیدن مذاکرات، تبادل نظر کردند.

الکوثر فارسی: روز سوم از هشتمین دور مذاکرات وین درباره لغو تحریم های ایران درحالی پیگیری شد که شرکت کنندگان روند مذاکرات را مثبت و رو به جلو ارزیابی کردند.علی باقری مذاکره ارشد ایران دیروز چهارشنبه جلسات دو و چندجانبه با روسای هیات‌های سه کشور اروپایی ( بریتانیا ، فرانسه ، آلمان)  و همچنین “انریکه مورا” معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار کرد. هم زمان، جلسات کارشناسی میان ایران و گروه ۱+۴ ( روسیه ، چین ، بریتانیا ، فرانسه و آلمان ) نیز با تمرکز بر موضوع رفع تحریم‌ها ادامه یافت.

تی.آر.تی ترکیه: ارتش اسرائیل حمله به تاسیسات هسته‌ای فردو ایران را غیرممکن دانست. یک مقام ارشد ارتش اسرائیل گفت: نیروی هوایی اسرائیل دارای مهمات سنگینی است که می‌تواند تاسیسات هسته‌ای نطنز در اصفهان را هدف قرار دهد، اما تأسیسات هسته‌ای فردو در زیر زمین در دامنه کوه به شدت محافظت شده است. در این گزارش با اشاره به اینکه حمله به ایران بدون آمادگی لازم برای جنگ در لبنان، سوریه و غزه به عنوان خط مقدم امکان پذیر نیست، آمده است که ارتش اسرائیل نیروی هوایی خود را به سامانه‌های پدافند هوایی لازم مجهز کرده و تقویت‌های لازم را برای نیروی زمینی انجام داده است.

آناتولی  ترکیه:  پادشاه عربستان سعودی از سیاست‌های ایران ابراز نگرانی کرد. سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان سعودی در سخنرانی سالانه خود در شورای این کشور گفت: با نگرانی سیاست‌های ایران که امنیت و ثبات منطقه را به دچار مخاطره کرده، دنبال می‌کنیم. ملک سلمان با تاکید بر اینکه آنها برای حفظ ماهیت شورای همکاری خلیج اهمیت قائل هستند، اذعان داشت: در 5 ژوئن 2017 روابط دیپلماتیک ریاض و دوحه را تعلیق کرده بودیم اما در چهل و یکمین اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس به میزبانی عربستان سعودی در 5 ژانویه 2021 حسن نیت خود را نشان دادیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش از دیدار وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بسیار خرسند است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا توییت کرد که کشورش از استقبال بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در منزلش در اراضی اشغالی بسیار خرسند است. پرایس توییت کرد: امیدواریم که اقدامات اعتمادسازی که مورد مناقشه قرار گرفتند، به شتاب در تقویت آزادی، امنیت و پیشرفت فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در سال ۲۰۲۲ منجر شوند.

یورونیوز: چین بار دیگر به تایوان هشدار داد.یک مقام چین هشدار داد که اگر تایوان به سمت استقلال حرکت کند، پکن، «اقدامات شدیدی» اتخاذ خواهد کرد. وی افزود که تحریکات تایوان و مداخلات خارجی ممکن است در سال آینده تشدید شود.چین مدعی است که تایوان را به‌صورت دموکراتیک به‌عنوان سرزمین خود اداره می‌کند و در دو سال گذشته فشارهای نظامی و دیپلماتیک را برای ادعای حق حاکمیت خود افزایش داده که خشم تایوان و نگرانی واشنگتن را برانگیخته است.

رادیو چین:  سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری تاکید کرد، کشورش قاطعانه با تصویب محتوای منفی علیه چین از طریق لوایح مربوط یا دستکاری سیاسی و بهانه قرار دادن چین، مخالفت می کند.در نشست خبری همین روز، مطرح شد که جو بایدن رییس جمهور آمریکا 27 دسامبر لایحه دفاع ملی در سال مالی 2022 با ارزش 770 میلیارد دلار را امضا کرده که شامل موضوعات زیادی مربوط به چین می شود. در مقابل، جائو لی جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد: ما از کاخ سفید می خواهیم تفکر جنگ سرد و بازی مجموع صفر و تعصبات ایدئولوژیک را کنار بگذارد، توسعه چین و مناسبات پکن و واشنگتن را عینی و منطقی ببیند و محتوا و بندهای منفی لایحه مربوط را علیه چین اجرا نکند و از آسیب رساندن به وضعیت کلی مناسبات دو کشور و همکاری های دو جانبه در ابعاد مهم دست بردارد.

 

دویچه وله: تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی هشدار داد سویه دلتا و اومیکرون که همزمان در حال جولان هستند به سونامی موارد ابتلا منجر می‌شوند. او ابراز نگرانی کرد این سونامی کادر درمان و سیستم‌های بهداشتی را به مرز فروپاشی سوق می‌دهد.سویه اومیکرون ویروس کرونا که نخستین بار ماه گذشته در آفریقای جنوبی شناسایی شد طی چند هفته در برخی کشورها به سویه غالب تبدیل شده و موارد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ را به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش داده است.

ایران پرس: راشد الغنوشی، رئیس پارلمان تعلیق شده تونس اقدام‌های «قیس سعید» رئیس جمهور این کشور را به مثابه احیای تجربه‌های شکست خورده دانست و گفت: تونس در حرکت برای بازگشت به سمت استبداد و منزوی شدن است.الغنوشی که رهبری حزب النهضه را هم بر عهده دارد تاکید کرد که «قیس سعید، تونس را کشوری بدون احزاب می‌خواهد. در تونس یک صدای واحد وجود دارد که آن صدای رئیس جمهوری است و دولت در دست کسی قرار دارد که آن را هر گونه دوست دارد اداره می‌کند. تونس از 25 ژوئیه 2021 شاهد بحران سیاسی گسترده ای است.قیس سعید رئیس جمهور تونس در آن زمان در اقدامی غیر منتظره پارلمان را تعلیق و رئیس پارلمان این کشور و همچنین نخست وزیر را از قدرت بر کنار کرد و خود کنترل امور را به دست گرفت.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *