جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

حملات تروریستی در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای افزایش پتانسیل این سازمان را طلب می کند

روسلان میرزایف، مدیر کمیته اجرایی ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای، امروز جمعه اعلام کرد که حملات تروریستی اخیر در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای – ایران، پاکستان و روسیه – ضرورت افزایش پتانسیل این سازمان را در مقابل ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای قرار می دهند.

تحولات اوکراین|امکان گفتگو با روسیه در نشست صلح سوئیس

عدم تمایل برخی کشورها به شرکت در اجلاس اوکراین، گلایه زلنسکی از توجه جامعه جهانی به غزه به‌جای اوکراین، خالی شدن انبارهای سلاح کانادا، درخواست از آمریکا برای رفع نیازهای ارتش اوکراین و ارسال پاتریوت و گلوله توپ، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.

Loading

رسانه‌ها؛ واکنش تند کره‌شمالی به فهرست تروریسم آمریکا و…

۱۴۰۰/۱۰/۰۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: واکنش تند کره‌شمالی به اقدام آمریکا در حفظ نام پیونگ‌یانگ در فهرست حامیان تروریسم، کی‌یف در پی دریافت کمک نظامی بیشتر از آمریکا،رد تضمین های امنیتی روسیه از سوی اروپا،گفتگوی مقامات آمریکا و روسیه درباره مسایل امنیتی، ورود  نخستین سامانه اس-۵۵۰ به ارتش روسیه، افزایش پروازهای ناتو برای مقابله با هواپیماهای خارجی، انحلال یک گروه حقوق‌ بشری در روسیه، مخالفت بایدن با گزارش سری درباره توان نظامی ایران، اظهارات جدید سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره مذاکرات وین، تکرار یاوه‌سرایی‌ وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، واکنش چین نسبت به امضای لایحه دفاع ملی آمریکا از سوی جو بایدن، اقدام ژاپن برای پیوستن به خطوط تماس ویژه دفاعی آ.سه.آن، حضور رئیس تشکیلات خودگردان در اقامتگاه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، دعوت رئیس جمهور لبنان از گروههای سیاسی برای گفتگوی ملی و پایان تجمع معترضان به نتایج انتخابات عراق پس از تجدید عهد با فرماندهان مقاومت  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کره‌شمالی به تصمیم اخیر آمریکا برای حفظ نام این کشور در لیست کشورهای حامی تروریسم پاسخ داد و واشنگتن را به انجام اقدامات تروریستی به بهانه “مقابله با تروریسم” متهم کرد.وزارت امور خارجه آمریکا اوایل ماه جاری میلادی گزارش سالانه خود درباره “کشورهای حامی تروریسم ۲۰۲۰” را منتشر کرد که نام کره‌شمالی را در کنار سوریه در این فهرست حفظ کرده بود. پیونگ‌یانگ در پستی که در وب‌سایت وزارت امور خارجه این کشور منتشر کرد، ضمن انتقاد از واشنگتن به خاطر ژست گرفتن به عنوان “قاضی تروریسم”، تعدادی از جنگ‌های گذشته آمریکا را نام برد و آن‌ها را به عنوان “اقدامات تروریسم دولتی در مقیاس بزرگ” محکوم کرد.

خبرگزاری فارس: سفیر اوکراین در آمریکا ضمن درخواست از واشنگتن برای ارائه کمک‌های نظامی به این کشور، گفت اوکراین و غرب در حال بررسی دو گزینه برای توسعه روابط با روسیه هستند.«اوکسانا مارکارووا» سفیر اوکراین در آمریکا گفت که کی‌یف به دنبال کمک نظامی واشنگتن است.مارکارووا طی مصاحبه‌ای اظهار داشت که اوکراین فعالانه با آمریکا همکاری می‌کند تا تجهیزات و تسلیحات نظامی مازاد آمریکایی را در اختیار این کشور قرار دهد.

اسپوتنیک روسیه: جوزف بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا اعلام کرد: درخواست مسکو برای توقف گسترش ناتو و اتحادیه اروپا غیرقابل قبول است. بورل در مصاحبه با روزنامه ولت، خواسته های روسیه برای تضمین های امنیتی و توقف گسترش اتحادیه اروپا و ناتو به سمت شرق را “یک دستور کاملا روسی با شرایط کاملاً غیرقابل قبول” خواند. بورل گفت: درخواست تضمین های امنیتی و پایان دادن به گسترش اتحادیه اروپا و ناتو به سمت شرق یک دستور کار کاملاً روسی با شرایط کاملا غیرقابل قبول، به ویژه در مورد اوکراین است.

خبرگزاری ایرنا: یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد مقامات آمریکایی و روسیه توافق کرده‌اند در ماه ژانویه درباره اوکراین و دیگر مسائل امنیتی گفت و گو کنند.  یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به تارنمای نشریه هیل گفت که واشنگتن علاقه مند به تعامل با روسیه برای گفت و گوی امنیتی راهبردی در ۱۰ ژانویه (۲۰ دی ) است. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا  همچنین گفت که آمریکا تصمیم ناتو برای برگزاری نشست شورای ناتو وروسیه را در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی ) را درک می کند. یک مقام ناتو این نشست را تایید کرده است.هیل اضافه کرد همچنین، شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) تشکیل جلسه خواهد داد.

خبرگزاری مهر : گزارش های تائید نشده حاکی از آن است که سامانه موشکی اس۵۵۰ بعد از طی مراحل آزمایشی، با هدف ارتقای توانمندی های ارتش روسیه، وارد مرحله عملیات رزمی شده است. یک منبع وابسته به وزارت دفاع روسیه به خبرگزاری «تاس» گفته است که سامانه موشکی «اس-۵۵۰» با موفقیت مراحل آزمایش دولتی را پشت سر گذاشته و هم اکنون وارد مرحله عملیات رزمی شده است.این منبع آگاه، اس ۵۵۰ را سامانه متحرک کاملاً جدیدی توصیف کرد که عملاً رقیبی برای آن وجود ندارد و می تواند فضاپیما، موشک های بالستیک و اهداف فراصوت را در ارتفاعات دهها هزار کیلومتری رهگیری کند.

تی.آر.تی ترکیه: هواپیماهای پیمان دفاعی ناتو در سال 2021 میلادی 370 سورتی پرواز برای مقابله با هواپیماهای خارجی انجام دادند. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» طی اطلاعیه ای اعلام کرد که هواپیماهای این سازمان طی سال 2021 میلادی 370 سورتی پرواز برای مقابله با هواپیماهای خارجی انجام داده اند.از این میان 270 سورتی پرواز هواپیماهای کشورهای عضو ناتو مربوط به مقابله با هواپیماهای روسی بوده که حریم هوایی این کشورها را نقض کرده اند.اغلب این پروازها در چارچوب ماموریت گشت هوایی ناتو در کشورهای استونی، لتونی و لیتوانی صورت گرفته است. ناتو دارای دو مرکز کنترل عملیات‌های هوایی در اسپانیا و آلمان است.

دویچه وله: دیوان عالی روسیه به انحلال گروه حقوق‌ بشری “مموریال” حکم داد.با تقاضای دادستانی کل، دیوان عالی روسیه یکی از معتبرترین تشکیلات حقوق بشری این کشور را تحت عنوان “نقض قوانین مربوط به نهادهای خارجی” منحل اعلام کرد. این سازمان غیردولتی پرسابقه از افراد تحت پیگرد سیاسی دفاع می‌کند.

العالم فارسی: کاخ سفید در بیانیه ای پس از امضای قانون مجوز دفاع ملی (NDAA) این کشور در بودجه سال مالی ۲۰۲۲، خاطرنشان کرد که «جو بایدن» با ماده‌ای در این قانون درباره الزام به ارائه گزارش‌های دقیق در مورد قابلیت‌ها و فعالیت‌های نظامی و اقتصادی ایران مخالفت کرده است. براساس بیانیه کاخ سفید، جو بایدن رییس جمهوری آمریکا با بخشی از مفاد قانون مجوز دفاع ملی (NDAA) مبنی بر ارائه جزئیات مربوط به توان نظامی و اقتصادی ایران به کنگره مخالفت کرد.

یورونیوز: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا قضاوت در خصوص موفقیت آمیز بودن دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین را «زودهنگام» دانست. ند پرایس در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران و در خصوص روند گفت‌وگوهای هسته‌ای بر سر احیای برجام که در وین اتریش در حال برگزاری است تاکید کرد که هنوز نمی‌توان ارزیابی دقیقی در خصوص رویکرد ایران در این مذاکرات ارائه داد. اظهارات آقای پرایس در حالی مطرح می‌شود که یپش‌تر میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، از حصول «پیشرفت‌های غیرقابل انکار» در دور تازه مذاکرات هسته‌ای بر سر احیای برجام خبر داده بود

خبرگزاری ایلنا: وزیر خارجه اسرائیل بار دیگر در اظهاراتی تکراری خواهان توقف برنامه هسته‌ای ایران شد. «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم در توییتر خود نوشت: مذاکرات درباره توافق هسته‌ای امروز در وین در حال انجام است. در هفته آینده مصاحبه‌های من در ۲۵ روزنامه به ۱۵ زبان مختلف در سراسر جهان منتشر خواهد شد. بسیار مهم است که جهان بداند که ایران فقط مشکل اسرائیل نیست و برنامه هسته‌ای این کشور باید متوقف شود.

رادیو چین: سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری تاکید کرد، کشورش قاطعانه با تصویب محتوای منفی علیه چین از طریق لوایح مربوط یا دستکاری سیاسی و بهانه قرار دادن چین، مخالفت می کند.در نشست خبری همین روز، مطرح شد که جو بایدن رییس جمهور آمریکا 27 دسامبر لایحه دفاع ملی در سال مالی 2022 با ارزش 770 میلیارد دلار را امضا کرده که شامل موضوعات زیادی مربوط به چین می شود.

 ان. اچ.کی ژاپن: ژاپن می گوید به خطوط تماس ویژه دفاعی ایجاد شده بین اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا خواهد پیوست.کیشی نوبوئو، وزیر دفاع ژاپن طی یک کنفرانس ویدیویی با پهین هالبی، وزیر دوم دفاع برونئی این مطلب را اعلام کرد.کیشی قصد ژاپن مبنی بر کمک فعالانه به صلح و ثبات منطقه ای را به طرف مقابل ابراز کرد.وزیر دفاع گفت ژاپن پس از استرالیا دومین کشور غیرعضو آسه آن است که به این خطوط ویژه تماس دفاعی می پیوندد.

ایران پرس: رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با حضور در اقامتگاه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی، با او دیدار و رایزنی کرد.رسانه های اسرائیلی بامداد چهارشنبه از دیدار «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با «بنی گانتز» وزیر جنگ اسرائیل خبر دادند.رادیو ارتش اسرائیل در این‌باره گزارش داد که عباس بعد از ۱۰ سال برای اولین بار در اقامتگاه یک مقام صهیونیست حضور پیدا کرده و گانتز شامگاه سه‌شنبه میزبان او در منطقه «روش هاعین» بوده است.محمود عباس هفته گذشته با رابرت مالی، مشاور امنیت ملی آمریکا در رام‌الله دیدار کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: میشل عون رئیس جمهور لبنان در یک نطق تلویزیونی بر ضرورت برگزاری نشست کابینه در سریع‌ترین زمان ممکن تأکید کرد.میشل عون همچنین خواستار گفت‌وگوی ملی فوری به منظور حصول توافق درباره سه مسئله و تصویب آن اعم از تمرکززدایی اداری و مالی گسترده، استراتژی دفاعی برای حمایت از لبنان و طرح بهبود مالی و اقتصادی شد.وی این سؤال را مطرح کرد که با چه منطق و قانونی جلسات کابینه تعطیل و فعالیت آن به دلیل مسئله‌ای که اختلافات اساسی نیست، متوقف می‌شود؟

خبرگزاری تسنیم: معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی عراق که در اکتبر گذشته برگزار شد، اعلام کردند که بعد از تجدید عهد با فرماندهان پیروزی بر تروریسم در سالروز شهادتشان در ۱ /۱ /۲۰۲۱» مراکز تجمع را ترک خواهند کرد.کمیته برگزارکننده تظاهرات و تجمعات معترضان به نتایج انتخابات در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که در پاسخ به درخواست سران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه، بعد از «تجدید عهد با فرماندهان پیروزی بر داعش» به تجمع خود رسما پایان می‌دهند.در بیانیه این گروه که سه‌شنبه شب (28 دسامبر) منتشر شده با طرح این مطلب که دادگاه فدرال تحت فشار سیاسی برای تأیید نتایج نهایی انتخابات بوده نسبت به آلوده شدن دستگاه قضائی به شائبه مشروعیت‌بخشی به تقلب ابراز نگرانی و بر ضرورت حفظ استقلال و قدرت دستگاه قضائی تأکید شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *