جدیدترین مطالب

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

Loading

أحدث المقالات

کره‌شمالی: یک کلاهک موشک کروز فوق‌العاده بزرگ و یک موشک ضد هوایی جدید را آزمایش کردیم

کره‌شمالی امروز -شنبه- اعلام کرد که یک کلاهک موشک کروز «فوق‌العاده بزرگ» و یک موشک ضد هوایی جدید را در منطقه ساحلی غربی آزمایش کرده است تا در مواجهه با تشدید تنش‌ها با ایالات متحده و کره‌جنوبی، توانایی‌های نظامی خود را گسترش دهد.

امیرعبداللهیان: نتانیاهو از خویشتن‌داری ما آدرس غلط دریافت کرد

وزیر امور خارجه گفت: ما در ۴۵ سال گذشته، اولا در حوزه استقلال سیاسی و ثانیا در حوزه پیشرفت‌های مرتبط با علم، فناوری، صنایع، دفاع و پیشرفت‌های بزرگی داشته‌ایم؛ در برخی از موضوع‌ها ما اکنون جزو ۵ یا ۱۰ کشور اول دنیا هستیم.

Loading

رسانه‌ها؛ برجسته سازی مقابله با چین در  بودجه دفاعی آمریکا و…

۱۴۰۰/۱۰/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تصویب بودجه دفاعی 768 میلیارد دلاری آمریکا، اختصاص میلیاردها دلار برای مقابله با چین در لایحه نظامی آمریکا، ابراز نگرانی وزیر دفاع ژاپن از رفتار چین، هشدار روسیه نسبت به خطر وقوع مناقشه نظامی با ناتو، واکنش لاوروف به تحریم های ضد روسی، روسیه به دنبال کاهش سهم دلار در معاملات بین المللی، تاکید پوتین بر نقش پایگاه‌ نظامی روسیه در تاجیکستان برای تأمین امنیت آسیای مرکزی، گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه روسیه و رژیم صهیونیستی، مخالفت دوباره رژیم صهیونیستی با کنسولگری آمریکا در قدس شرقی، هشدار اتحادیه عرب درباره تغییر هویت جولان اشغالی، حمله موشکی اسرائيل به بندر لاذقیه سوریه، لفاظی دوباره وزیر امور خارجه اسرائیل ضد برنامه هسته ای  ایران، تأکید نماینده چین بر کاهش اختلاف‌ها و تلاش برای پیشرفت در مذاکرات وین، رایزنی فرماندهان نظامی ترکیه و پاکستان درباره امنیت منطقه‌ای، رد شکایت‌های انتخابات پارلمانی عراق در دادگاه فدرال و نشست حزب حاکم کره شمالی درباره مسائل استراتژیک و تاکتیکی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی  ترکیه: رئیس جمهور آمریکا «قانون اختیار دفاع ملی» حاوی 768 میلیارد دلار بودجه دفاعی را تصویب کرد. کاخ سفید آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از تصویب لایحه بودجه دفاعی «قانون اختیار دفاع ملی» برای سال 2022 توسط جو بایدن رئیس جمهور این کشور خبر داد. بر این اساس، 740 میلیارد دلار به عنوان بودجه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، 27.8 میلیارد دلار برای هزینه‌های دفاعی در قالب وزارت انرژی و 0.4 میلیارد دلار برای سایر هزینه‌های دفاعی در نظر گرفته شده است.کمک های نظامی به اوکراین سالانه از 250 میلیون دلار به 300 میلیون دلار افزایش پیدا کرده، حمایت 100 میلیون دلاری از کشورهای حوزه دریای بالتیک و4 میلیارد دلار برای تامین منبع برای اروپا در راستای بازدارندگی روسیه اختصاص داده شده است.در این مصوبه برای بازدارندگی چین در منطقه اقیانوسیه 7.1 میلیارد دلار اختصاص یافته است.

خبرگزاری ایرنا: «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا اخیرا یک لایحه دفاعی به ارزش ۷۷۰ میلیارد دلاری را امضا کرده است که یکی از بندهای آن مقابله با گسترش نظامی چین و کمک امنیتی به اوکراین است. این لایحه نظامی که ۲۴ میلیارد دلار بیشتر از درخواست وی است، نوعی شکستی برای لیبرال‌های ضد جنگ در این کشور به شمار می‌آید که تلاش‌هایشان برای افزایش هزینه‌های اجتماعی از سوی میانه روهای دموکرات به نتیجه نرسیده است.کنگره تقریباً بودجه تمامی قسمت های ارتش آمریکا، از جمله مبلغ مورد نیاز برای مقابله با گسترش نظامی چین، کمک امنیتی به اوکراین و میلیاردها دلار هزینه برای خرید هواپیماهای پیشرفته، کشتی‌ها و سخت‌افزارهای به روز را افزایش داده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: کیشی نوبوئو، وزیر دفاع ژاپن نگرانی عمیق خود را در مورد آنچه که او تلاش های یک جانبه چین برای تغییر وضع موجود با توسل به زور می خواند، به وِی فنگ هه، همتای خود ابراز کرده است.این دو وزیر دفاع روز دوشنبه به درخواست ژاپن یک گفتگوی ویدیویی داشتند. این اولین گفتگوی آنها از ماه دسامبر سال گذشته بود. کیشی در مورد شرایط در دریای چین شرقی از جمله آبهای اطراف جزایر سنکاکو ابراز نگرانی کرد.ژاپن کنترل این جزایر را در دست دارد و موضع دولت ژاپن این است که این جزایر بخش تفکیک ناپذیری از قلمرو ژاپن هستند. از طرفی چین و تایوان هم ادعای مالکیت آنها را دارند.

دویچه وله: وزارت دفاع روسیه کشورهای عضو ناتو را متهم کرد که اخیرا به سمت اقدامات تحریک‌آمیز مستقیم روی آورده‌اند. معاون وزارت دفاع هشدار داده که این رویکرد بالاگرفتن مخاطره‌ای را نمایان می‌کند که می‌تواند به درگیری نظامی برسد.آلکساندر فومین، معاون وزارت دفاع روسیه در دیدار با وابستگان نظامی و نمایندگان سفارت‌خانه برخی کشورهای غربی اقدامات اخیر ناتو را تحریک‌آمیز خواند و گفت این رویکرد خطر تبدیل شدن مناقشه به یک درگیری نظامی را بسیار افزایش می‌دهد.

اسپوتنیک روسیه: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت روسیه خود را در مقابل کسی تحقیر نخواهد کرد و خواستار لغو تحریم ها نخواهد شد.لاوروف در مصاحبه ای با کانال یوتیوب Soloviev Live گفت: “ما هرگز از کسی نخواسته ایم که تحریم ها را از سر ما بردارد. ما خود را در مقابل کسی تحقیر نمی کنیم.”پیشتر رسانه های غربی به نقل از یک منبع در دولت رئیس جمهور آمریکا گزارش داده بودند که در صورت تشدید اوضاع در اوکراین، آمریکا در حال بررسی امکان محدود کردن واردات گوشی های هوشمند، قطعات خودرو و اجزای اصلی هواپیما در فدراسیون روسیه است.

خبرگزاری مهر : یک مسئول وزارت خارجه روسیه می گوید هم اکنون مسکو در معامله با برخی کشورها از پول ملی استفاده می کند و با سایر شرکا هم در راستای کاهش وابستگی به دلار آمریکا در حال همکاری است. «دیمیتری بیرچفسکی» (Dmitry Birichevsky) مدیر دپارتمان همکاری اقتصادی وزارت خارجه روسیه می‌گوید این کشور به روال معمول در حال همکاری با شرکای خود در راستای کاهش سهم دلار در معاملات بین المللی است.وی در این باره افزود: هم اکنون نیز با برخی کشورها، معاملات دوجانبه با پول ملی انجام می‌شود.از چند سال پیش به این سوی، روسیه همواره هشدار داده است که آمریکا از دلار به عنوان ابزار فشار استفاده می‌کند.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهوری روسیه در دیدار با رهبر تاجیکستان، روند اوضاع کنونی در خطوط مرزی این کشور با افغانستان را نگران کننده خواند و تأکید کرد که پایگاه‌ نظامی روسیه، یکی از عوامل مهم در تأمین امنیت کل منطقه است.”ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه در دیدار با “امامعلی رحمان” رئیس جمهوری تاجیکستان، روند اوضاع در مرزهای افغانستان را نگران کننده ارزیابی کرد.پوتین خطاب به همتای تاجیکستانی خود گفت: «من در جریان هستم که وضعیت مرزهای افغانستان و تاجیکستان در حال حاضر موجب نگرانی‌های جدی شده و ما در تماس‌های مرتب قبلی نیز در این خصوص گفتگو کردیم. ما نیز در این نگرانی شریک هستیم.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت خارجه روسیه از گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه این کشور با همتای صهیونیستی‌اش درباره مسائل دوجانبه میان دو طرف خبر داد.وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور و یائیر لاپید، همتای صهیونیست وی در تماسی تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. طبق این بیانیه، لاوروف و لاپید در این تماس تلفنی که توسط طرف اسرائیلی انجام شد درباره مسائل دوجانبه میان دو طرف رایزنی کردند.

خبرگزاری فارس: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن تکرار مخالفت با بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی، گفت جایی برای این دفتر دیپلماتیک در این شهر وجود ندارد. «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه بار دیگر با بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی که به فلسطینی‌ها خدمات ارائه می‌کند، مخالفت کرد. بنت طی سخنرانی در پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) گفت که این رژیم مخالف بازگشایی کنسولگری آمریکا برای فلسطینیان در قدس شرقی است.

الکوثر فارسی:  اتحادیه عرب از مقامات رژیم اشغالگر خواست تا از تغییر ماهیت و ترکیب جمعیتی، ساختار و وضعیت قانونی و حقوقی جولان سوریه و نیز شهرک‌سازی در این منطقه دست بردارد. سعید ابوعلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب در امور فلسطین و اراضی اشغالی در خصوص اقدامات تنش‌آمیز رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی خاطرنشان کرد، برگزاری نشست هفتگی دولت اسرائیل در روز (یکشنبه) در جولان سوریه به مثابه نقض آشکار اصول و قوانین بین‌المللی و شورای حقوق بشر و توافقنامه‌های ژنو است .

یورونیوز: رسانه‌های دولتی سوریه گزارش دادند که موشک‌های اسرائیلی که از دریای مدیترانه شلیک شده‌اند بامداد روز سه‌شنبه ۲۸ دسامبر، بندر لاذقیه سوریه را مورد اصابت قرار دادند و باعث شعله‌ور شدن آتش در پایانه کانتینری شدند. این دومین حمله مشابه به این تاسیسات حیاتی در ماه جاری است.

تی.آر.تی ترکیه: وزیر امور خارجه اسرائیل گفت: اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. یائیر لاپید در سخنرانی خود در کمیته امور خارجه و دفاع در پارلمان اسرائیل، اظهار داشت: توقف برنامه هسته‌ای ایران اولین آزمون امنیتی و سیاست خارجی اسرائیل است.لاپید اظهار داشت که با تمامی قدرت‌های بین‌المللی شرکت کننده در مذاکرات هسته ای در وین، پایتخت اتریش به ویژه ایالات متحده آمریکا دیدار کرده است.

رادیو چین: وانگ چون، نماینده چین در مذاکرات وین بر کاهش اختلافات و حصول پیشرفت در مذاکرات بعدی برجام تأکید کرد. نماینده چین گفت چین نیز مانند دیگر طرف‌ها، هفتمین دور مذاکرات وین را مثبت ارزیابی می‌کند. دور جدید مذاکرات وین بر رفع تحریم های ایران متمرکز خواهد بود و متن مشترک مربوط به رفع  این تحریم‌ها ایران مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. وی عنوان کرد که در حال حاضر، طرف‌ها باید به طور مطلوب به حل اختلافات موجود بپردازند و نباید با مساله هسته‌ای ایران و موضوع منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای بر اساس منافع خودخواهانه و معیارهای دوگانه برخورد کنند و در عین حال باید در طول مذاکرات از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و یا تهدید این کشور بپرهیزند.

العالم فارسی: فرماندهان نظامی ترکیه و پاکستان در دیداری در مورد امنیت منطقه‌، گسترش همکاری‌های دفاعی و امنیتی دو کشور و تحولات افغانستان بحث و رایزنی کردند. ژنرال ولی تاراک‌چی، رئیس ستاد کل نیروهای زمینی ترکیه به “حرفه‌ای” بودن نیروهای مسلح پاکستان اذعان کرده و قول تقویت همکاری در عرصه‌های مختلف را داد.

ایران پرس: منابع عراقی اعلام کردند که دادگاه فدرال عراق به عنوان مرجع نهایی حل اختلافات، شکایت ها علیه انتخابات را رد کرده است. این رای بعد از ظهر روز دوشنبه اعلام شد و بر اساس آن در خبری فوری اعلام شد که دادگاه فدرال عراق شکایت علیه تایید انتخابات پارلمانی زودهنگام ۱۸ مهر گذشته را رد کرده است.دادگاه همچنین از پارلمان آینده عراق خواست تا قانون انتخابات را اصلاح کند. بسیاری از گروه های سیاسی عراق به ویژه جناح های شیعی معتقدند که در انتخابات پارلمانی زود هنگام ۱۸ مهر گذشته دستکاری و تقلب های گسترده صورت گرفته است.

خبرگزاری ایلنا: رسانه‌های کره شمالی‌ از برگزاری جلسه رهبر این کشور با حزب حاکم درباره اتخاذ سیاست‌های استراتژیکی و تاکتیکی خبر داد. رسانه دولتی کره شمالی امروز -‌سه‌شنبه- گزارش داد که حزب حاکم کارگر جلسه کلیدی را برای تصمیم‌گیری در مورد سیاست‌های استراتژیک و تاکتیکی برگزار کرده است. بر اساس این گزارش، «کیم جونگ‌اون»، رهبر کره شمالی، ریاست جلسه عمومی کمیته مرکزی حزب حاکم کارگر را که روز گذشته برگزار شد، برعهده داشت.در این گزارش به جزئیات اشاره نشده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *