جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading

رسانه‌ها؛ تنش در روابط آلمان و روسیه و…

۱۴۰۰/۰۹/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: اخراج دیپلمات های آلمان از روسیه و واکنش برلین، بحران گازی در اروپا، هشدار روسیه به استقرار تسلیحات ضربتی ناتو، واکنش چین به تصمیم آمریکا در انتخاب هماهنگ کننده امور تبت، تعویق اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد به علت پاندمی ز، تلاش پنتاگون برای مهار مسئله افراط‌گرایی در ارتش آمریکا، فضاسازی کاخ سفید در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای در وین، سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به سرزمین‌های اشغالی با محوریت ایران، استقبال آمریکا از مذاکره ایران-عربستان، بیانیه ضد ایرانی وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس و انگلیس، برگزاری مذاکرات آستانه  بامحوریت موضوع سوریه در قزاقستان، بررسی طرح جدید آمریکا درخصوص افغانستان در شورای امنیت ، خروج نظامیان آمریکا از پایگاه «عین الاسد»، خیز ترکیه برای حمایت از ترکمن‌ها در کرکوک عراق، برگزاری ششمین نشست وزرای خارجه گروه ویسگراد در بوداپست، تظاهرات گسترده در سودان ، عقب نشینی شورشیان تیگرای در اتیوپی و هشدار سازمان جهانی بهداشت درخصوص گسترش شدید اومیکرون از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: وزارت امور خارجه آلمان در واکنش به اقدام تلافی جویانه روسیه در اخراج ۲ دیپلمات برلین از مسکو را کاملا غیرقابل قبول خوانده است. وزارت خارجه آلمان دوشنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد: این حرکت (اخراج ۲ دیپلمات) جای تعجب ندارد، اما از منظر دولت فدرال کاملاً غیرقابل توجیه است.وزارت خارجه آلمان در ادامه تاکید کرد: تصمیم امروز وزارت خارجه روسیه بار دیگر روابط دو کشور را خدشه دار کرده است.روسیه روز دوشنبه در اقدامی تلافی جویانه با احضار سفیر آلمان در مسکو، ۲ دیپلمات این کشور را اخراج کرد.تصمیم برای اخراج دو دیپلمات روس از آلمان در پی صدور حکم دادگاه برلین در مورد پرونده قتل زلیمخان خانگوشویلی تبعه چچنی تبار گرجستان گرفته شده است.

خبرگزاری صداوسیما: در اوج تنش اروپا و روسیه، مسکو عرضه گاز طبیعی خود را به اروپا از طریق خط لوله «یامال» کاهش داد. خط لوله «یامال» از روسیه پس از عبور از بلاروس و لهستان به آلمان می‌رسد.از سوی دیگر آلمان که بزرگترین ظرفیت ذخیره سازی گاز طبیعی را در اتحادیه اروپا دارد، اعلام کرد، ذخایر گازی این کشور به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسیده است.با توجه به در پیش بودن زمستان و بالا گرفتن تنش‌های سیاسی در پی ادعای اروپایی‌ها مبنی بر احتمال حمله روسیه به اوکراین، قیمت گاز به بالاترین سطح خود رسیده است.

اسپوتنیک روسیه: وزارت امور خارجه روسیه درباره واکنش مسکو به استقرار تسلیحات ضربتی ناتو هشدار داد.الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه اعلام کرد: مسکو در هنگام استقرار تسلیحات تهاجمی ناتو در خاک خود پاسخی متناسب خواهد داد.وی تصریح کرد: اگر مثلاً سلاح های ضربتی در خاک کشورهای ناتو ظاهر شود که ظرف چند دقیقه بتواند به مراکز فرماندهی ما برسند، مجبور خواهیم شد شرایط مناسبی را برای شرکای خود ایجاد کنیم.

خبرگزاری تسنیم: چین به اقدام آمریکا در انتخاب هماهنگ کننده ویژه امور تبت واکنش نشان داد و آن را نشانه دخالت در امور داخلی پکن قلمداد کرد. انتخاب هماهنگ کننده ارشد امور تبت از سوی آمریکا بار دیگر باعث تشدید تنش میان آمریکا و چین شده است.سخنگوی وزارت خارجه چین امروز در واکنش به این انتصاب گفت: مسائل مربوط به تبت کاملا به امور داخلی چین مرتبط است و چین هرگز به نیروهای خارجی اجازه دخالت در این مسائل را نخواهد داد.سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه گفت: دولت چین بارها با انتخاب هماهنگ کننده ویژه امور تبت مخالف بوده و هرگز آن را نخواهد پذیرفت.چین کنترل تبت را پس از اینکه سربازانش در سال 1950 وارد منطقه شدند، به‌دست گرفت و این اتفاق را “آزادی مسالمت آمیز” خواندند.

رادیو چین: مجمع جهانی  اقتصاد اعلام کرد که اجلاس سالانه این مجمع که قرار بود ژانویه سال  ۲۰۲۲ در داووس برگزار شود، به دلیل پاندمی کرونا  2022 به تعویق می افتد. در اطلاعیه مطبوعاتی مجمع جهانی اقتصاد آمده است، با توجه به نامشخص بودن پیوسته وضعیت ناشی از شیوع سویه جهش یافته امیکرون، برگزاری نشست آفلاین  برای مهمانان سراسر جهان به شدت  دشوار است،  در حال حاضر برگزاری این اجلاس برای اوایل تابستان سال ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده است.مجمع جهانی اقتصاد که مقر آن  در ژنو سوئیس است، یک سازمان بین‌المللی غیررسمی است که هدف آن بررسی و بحث درباره مشکلات اقتصاد جهانی و ترویج همکاری‌ها و مبادلات اقتصادی بین‌المللی است.

خبرگزاری صدا و سیما: مقامات وزارت دفاع آمریکا اعلام کردند که لایک کردن محتوای ملی گرایانه و افراطی در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند منجر به اقدامات انضباطی شود.روزنامه “نیویورک تایمز” نوشت، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز دوشنبه دستورالعمل‌های جدیدی برای کنترل و مقابله با افراط‌گرایی در ارتش آمریکا صادر کرد و هشدار داد که «پسندیدن» یا «لایک کردن» محتوای ملی‌گرایانه و افراطی در رسانه‌های اجتماعی و فعالیت‌های مشابه می‌تواند منجر به اقدامات انضباطی شود.

خبرگزاری فارس: «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید گفت بایدن از تیم امنیت ملی خود خواسته تا در صورت شکست دیپلماسی در وین آمادگی داشته باشند و گزینه‌های دیگر را بررسی کنند. وی در نشست خبری روزانه خود در این خصوص گفت: به دلیل نحوه نزدیک شدن و شرکت ایرانی‌ها در آخرین دور مذاکرات، رئیس‌جمهور از تیم امنیت ملی خواست تا در صورت شکست دیپلماسی آمادگی داشته باشند و گزینه‌های دیگر را بررسی کنند.وی افزود: و این کاری بوده که ادامه داشته است، از جمله از طریق مشورت با طیف وسیعی از شرکا در سراسر جهان.در خصوص گام‌های بعدی، فکر نمی‌کنم در این مرحله چیزی برای اعلام از قبل، داشته باشم.

خبرگزاری ایلنا: کاخ سفید اعلام کرد که مشاور امنیت ملی آمریکا طی روزهای آینده برای رایزنی درباره ایران به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند.کاخ سفید اعلام کرد که «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا طی روزهای آینده برای رایزنی درباره ایران به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند. وی قرار است در جریان این سفر با مقام‌های رژیم صهیونیستی درباره ایران و شمار دیگری از مسائل گفت‌وگو کند.پیش از این نیز پایگاه خبری «والا» به نقل از سه مقام رسمی رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که سالیوان برای رایزنی درباره ایران به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند.

الکوثر فارسی: ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن استقبال از گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان سعودی ابراز امیدواری کرد این گفت‌وگوها به از بین رفتن تنش‌ها شود. ند پرایس در نشست خبری روزانه در جمع خبرنگاران گفت: «ما از گفت‌وگوهای مستقیم بین عربستان سعودی و ایران استقبال می‌کنیم. امیدواریم این گفت‌وگوها به از بین رفتن تنش‌ها کمک کند. هر دو کشور، نقش می‌توانند سازنده بالقوه‌ای در کمک به تضمین امنیت منطقه داشته باشند.»

العالم فارسی: وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و انگلیس در بخشی از بیانیه‌ای که شامگاه دوشنبه صادر شد به طرح ادعاهای ضد ایرانی پرداختند.وزیران خارجه انگلیس و شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای که شامگاه دوشنبه منتشر شد اعلام کردند بر سر «شراکت‌های راهبردی» با یکدیگر به توافق دست پیدا کردند.این بیانیه بعد از نشست یک روزه وزیران خارجه انگلیس و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در محله «چونینگ»، واقع در منطقه «کنت» در جنوب شرقی انگلستان صادر شده و بخش‌هایی از آن حاوی ادعاهایی علیه ایران است.

خبرگزاری مهر : پایتخت قزاقستان میزبان نشست آستانه با حضور کشورهای حافظ آتش بس سوریه، نمایندگان دمشق و اپوزیسیون سوریه خواهد بود. دور جدید مذاکرات صلح سوریه در چارچوب آستانه امروز سه شنبه به میزبانی «نورسلطان» پایتخت قزاقستان برگزار می شود و تمرکز اصلی آن روی وضعیت فعلی کشور جنگ زده سوریه و اجرای توافق های قبلی است.همچنین، طبق اعلام قزاقستان، کشورهای ضامن آتش بس سوریه (ایران، روسیه و ترکیه) نشست کارگروه مبادله اسرا را با مشارکت سازمان ملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ برگزار می کنند.

یورونیوز: آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرد که در آن تسهیل کمک‌های بشردوستانه به افغانستان به مدت یک سال پیش‌بینی شده است.دیپلمات‌های حاضر در مقر سازمان ملل متحد گفته‌اند که این پیش‌نویس به زودی به رای گذاشته خواهد شد. نسخه‌‌ ارائه‌شده از پیش‌نویس این قطعنامه با نسخه اولیه آن که با مخالفت چین، روسیه، هند، فرانسه و بریتانیا روبرو شده بود تفاوت زیادی دارد.موضع چین درباره نسخه ارائه‌شده هنوز مشخص نیست. آمریکا پیش‌تر به دنبال مخالفت پکن مجبور شد تا از طرح ایجاد ساز و کاری برای تائید مورد به مورد کمک‌های بشردوستانه به افغانستان صرف نظر کند. واشنگتن نگران است که ارسال کمک‌های بشردوستانه به سود حکومت طالبان تمام شود.

ایران پرس: تحسین الخفاجی، سخنگوی نیروهای مسلح عراق از خروج نظامیان آمریکایی از پایگاه «عین الاسد» استان «الانبار» خبر داد.وی گفت: عملیات خروج نیروهای رزمی آمریکایی از پایگاه «عین الاسد» استان «الانبار» در غرب عراق تکمیل شد و اکنون در این پایگاه فقط نیروهای مستشار حضور دارند.الخفاجی افزود: خروج همه نیروهای نظامی آمریکا از عراق در تاریخ ۳۱ دسامبر (۱۰ دی)  اعلام خواهد شد. سخنگوی نیروهای مسلح عراق همچنین اظهار داشت: نیروهای آمریکایی طی روزهای آینده پایگاه «الحریر» در «اربیل» را نیز تخلیه خواهند کرد.طبق مصوبه پارلمان عراق، قرار است نظامیان آمریکایی تا پایان سال جاری میلادی از این کشور خارج شوند.

آناتولی  ترکیه: وزیر دفاع ترکیه با تاکید بر اهمیت حفظ حقوق ترکمن‌ها در کرکوک عراق گفت آنکارا از نزدیک تحولات این منطقه را پی‌گیری می‌کند.خلوصی آکار، وزیر دفاع ملی ترکیه طی اظهاراتی در نشست مجازی با فرماندهان کل قوای کشور در ارتباط با تحولات اخیر در منطقه کرکوک عراق گفت: حفظ حق و حقوق ترکمن‌های کرکوک عراق برای ما بسیار حائز اهمیت است. تحولات این منطقه را از نزدیک پی‌گیری می‌کنیم.آکار در ارتباط با مبارزات تروریستی ترکیه گفت: همه شاهد شکست‌های تروریست‌ها هستیم. برای تداوم این روند، به فشار و عملیات‌ ضد تروریستی ادامه می‌دهیم.

تی.آر.تی ترکیه: مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، در تاریخ 21 دسامبر در ششمین نشست وزرای خارجه گروه ویسگراد شرکت خواهد کرد. ششمین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ویسگراد (جمهوری چک، مجارستان، لهستان، اسلواکی) در تاریخ 21 دسامبر 2021، با میزبانی مجارستان رئیس ادواری این گروه در شهر بوداپست برگزار خواهد شد. موضوغات مربوط افغانستان و مهاجرت، تحولات در منطقه بالکان، روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، روابط ترکیه با گروه ویسگراد و امکان همکاری در راستای بهبود بخشی سریع به اقتصاد در دوره پساکرونا در این نشست مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

دویچه وله: تظاهرات گسترده در سودان علیه نظامیان ادامه دارد .تظاهرات‌کنندگان مخالف دولت نظامی در خارطوم خواستار سرنگونی ژنرال فتاح البرهان، فرمانده کودتای نظامی در سودان هستند. هم‌اکنون پنج میلیون قبضه اسلحه در دست مردم غیرنظامی است.ژنرال فتاح البرهان با کودتای نظامی ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱ در سودان سکان قدرت را در دست گرفت و نخست‌وزیر قانونی را برکنار کرد و در حصر خانگی قرار داد. حال تظاهرکنندگان خواستار سرنگونی این فرمانده ارتش هستند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی جبهه مردمی آزادی تیگرای در اتیوپی اعلام کرد که نیروهای این جبهه از شهرهای امهره و عفر عقب‌نشینی کردند. عقب‌نشینی نیروهای جبهه آزادی تیگرای در اتیوپی از شهرهای امهره و عفر اقدامی در راستای آتش‌بس احتمالی و توقف درگیری‌هایی است که از ۱۳ ماه پیش میان نیروهای تیگرای و دولت اتیوپی رخ داده است.سخنگوی منطقه تیگرای دوشنبه از تکمیل عقب‌نشینی خبر داد. دولت اتیوپی اخیرا اعلام کرد که نیروهایش به پیشرفت میدانی دست یافته و کنترل منطقه‌ای در امهره را در دست گرفتند.در این راستا ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: ما از عقب نشینی نیروهای تیگرای استقبال می‌کنیم و امیدواریم که این مسئله زمینه را برای اقدامات دیپلماتیک هموار کند.

 ان. اچ.کی ژاپن: رئیس سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که سویه اومیکرون ویروس کرونا با سرعتی به مراتب بیشتر از زدر حال گسترش است.تدروس آدانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در مقر این سازمان در ژنو با خبرنگاران صحبت کرد. این اولین نشست خبری حضوری او ظرف یک سال و نیم اخیر بود.تدروس گفت: «در حال حاضر، شواهد محکمی وجود دارد که اومیکرون در مقایسه با سویه دلتا با سرعت چشمگیری در حال گسترش است.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *