جدیدترین مطالب

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.
Loading

أحدث المقالات

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

رسانه‌ها؛ تاسیس صندوق مالی بشردوستانه برای افغانستان و…

۱۴۰۰/۰۹/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: دستاورد هفدهمین نشست فوق‌العاده شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی برای افغانستان‌،درخواست طالبان برای عادی سازی روابط با دنیای اسلام ، اتهام جوزپ بورل به روسیه درخصوص تلاش مسکو برای  تغییر سیستم امنیتی اروپا ، انتخاب وزیر خارجه انگلیس به عنوان  مذاکره کننده ارشد برگزیت در دولت، واکنش آلمان و فرانسه به تشدید تنش در روابط با مسکو، تردید صهیونیست ها درباره توانایی حمله موثر به مراکز هسته‌ای ایران، سخنان جدید ترامپ ضد چین ، اعلام آمادگی پکن برای  رویارویی با واشنگتن ، چاپ کتاب سفید توسعه دموکراتیک هنگ کنگ تحت اصل یک کشور دو نظام، پیروزی  نامزد چپ گرا در انتخابات ریاست جمهوری شیلی، پرتاب  ماهواره جدید  ترکیه به فضا، اعتراض به اوضاع اقتصادی در ترکیه در پی کاهش ارزش لیر، برگزاری  انتخابات پارلمانی لبنان در بهار آینده، طرح مشترک ۱۴ مارسی‌ها و عربستان ضد حزب الله در انتخابات پارلمانی لبنان، تداوم پیشروی ارتش اتیوپی در تیگرای و کنترل بر یک ایالت دیگر و ادامه اعتراضات در سودان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی  ترکیه:  در هفدهمین نشست فوق‌العاده شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی قطعنامه‌ «صندوق مالی بشردوستانه» برای انتقال کمک‌های مالی به افغانستان تصویب شد.در هفدهمین نشست فوق‌العاده شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد امروز به اتفاق آرا قطعنامه‌ «صندوق مالی بشردوستانه» برای انتقال کمک‌های مالی به افغانستان و بیانیه مشترک موسوم به «اعلامیه اسلام‌آباد» تصویب شد.در این قطعنامه از بانک توسعه اسلامی خواسته شد صندوق را تا سه ماهه اول سال آینده به سرعت اجرایی کند.

دویچه وله: سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان از کشورهای اسلامی خواست سفارت‌خانه‌های خود در کابل را بازگشایی کنند. امیرخان متقی در حاشیه اجلاس وزیران خارجه سازمان همکاری درباره انتظاراتش از این نشست گفت: «انتظار ما این است که دنیای اسلام روابط خود را با ما عادی کرده و سفارتخانه‌های خود را در کابل بازگشایی کنند و ما هم در کشورهای مسلمان سفارت داشته باشیم.»

خبرگزاری فارس:
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همزمان با طرح ادعاهایی درباره تلاش روسیه برای اثرگذاری روی امنیت اروپا و اعمال تحریم‌هایی علیه این کشور، از مسکو خواست تعهدات گازی به این قاره را اجرا کند.«جوزپ بورل» روسیه را متهم کرد که قصد دارد کشورهای اروپایی را از مذاکرات امنیتی «حذف» کند، اما ابراز امیدواری کرد که آمریکا اجازه این امر را ندهد.بورل طی بیانیه‌ای مکتوب ادعا کرد: «اینکه روسیه در نهایت می‌خواهد به چه چیزی برسد هنوز مشخص نیست. ما نمی‌توانیم این احتمال را رد کنیم که روسیه بتواند از این بحران برای هدف اعلام‌شده خود یعنی تغییر ساختار سیستم امنیتی در اروپا و همچنین حذف اروپایی‌ها از این گفت‌وگوها استفاده کند».

خبرگزاری ایرنا: لیز تراس وزیر خارجه انگلیس پس از استعفای دیوید فراست مذاکره کننده ارشد برگزیت در دولت این کشور، جایگزین وی در مذاکرات با اتحادیه اروپا شد. دولت انگلیس اعلام کرد که تراس پس از استعفای دیوید فراست وزیر برگزیت مسئولیت پیوند رابطه انگلیس با اتحادیه اروپا را بر عهده می‌گیرد.مسئولیت‌های وزارتخانه برگزیت از جمله ریاست کمیته مشترک و شورای همکاری که ناظر بر اجرای توافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ و توافق همکاری و تجاری با این اتحادیه می‌شود، به تراس منتقل خواهد شد.

العالم فارسی: وزیران دفاع فرانسه و آلمان به تشدید تنش در روابط غرب با روسیه واکنش نشان داده و خواستار گفت وگوی صمیمانه با مسکو شدند.فلورنس پارلی وزیر دفاع فرانسه در مصاحبه با روزنامه ژورنال دو دیمانش اعلام کرد که کشورهای غربی در صورت تشدید تنش روسیه با اوکراین می‌توانند به لحاظ سیاسی مسکو را منزوی کنند اما با این حال پاریس خواهان بازگشت به جنگ سرد با روسیه نیست.پارلی در ادامه تاکید کرد که برای جلوگیری از بازگشت به جنگ سرد با روسیه، طرفین باید آرامش را حفظ کنند.وی اشاره داشت که پاریس علاقه به حفظ گفت‌وگو با مسکو که در سال ۲۰۱۹ توسط امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه آغاز شد را دارد.

یورونیوز: در حالی‌که گروهی از اعضای دولت نفتالی بنت، از جمله بنی گانتس، وزیر دفاع از آماده شدن برای حمله به مراکز هسته‌ای ایران سخن می‌گویند، نیویورک تایمز با انتشار گزارشی و با استناد به گفته‌های چند مقام پیشین و فعلی ارتش اسرائیل، توانایی حمله قریب‌الوقوع و موثر تل آویو  به تاسیسات اتمی ایران را زیر سوال برده است. نیویورک تایمز به نقل یکی از مقام‌های ارشد امنیتی اسرائیل نوشته است «آماده سازی حمله‌ای که بتواند به برنامه هسته‌ای ایران آسیب جدی وارد کند، حداقل دو سال طول می‌کشد.»

اسپوتنیک روسیه: ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده امریکا، رهبر چین شی جین پینگ را یک “قاتل” خواند اما گفت: او تا زمانی که همه‌گیری ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، با او رابطه خوبی داشتم.ترامپ در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: “من رابطه خوبی با رئیس جمهور شی داشتم. واقعاً فکر می کردم که او را دوست دارم و او مرا دوست دارد.

خبرگزاری مهر : وزیر امور خارجه چین امروز در کنفرانسی اعلام کرد که کشورش از گفتگویی برابر با آمریکا و در جهت همکاری متقابل استقبال می کند اما از رویارویی با واشنگتن نیز هراسی ندارد و تا آخر مبارزه می کند.  «وانگ ئی» وزیر امور خارجه چین امروز دوشنبه اعلام کرد که پکن از همکاری با ایالات متحده استقبال می کند اما از تقابل با واشنگتن نیز هراسی ندارد و در صورت بروز رویارویی تا آخرین نفس خواهد جنگید.وی در کنفرانسی در پکن درباره دیپلماسی چین و وضعیت فعلی دنیا در این باره گفت: موضع چین واضح و تغییر ناپذیر است. اگر گفتگویی برابر باشد از همکاری که برای هر دو طرف سودمند باشد، استقبال می‌شود، اگر رقابت مثبت باشد ما از رویارویی نمی‌ترسیم و تا آخرین نفس مبارزه خواهیم کرد.

رادیو چین: دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین امروز کتاب سفید «توسعه دموکراتیک هنگ کنگ تحت اصل “یک کشور- دو نظام”» را منتشر کرد. این کتاب با مرور همه جانبه از ظهور و روند توسعه دموکراسی منطقه اداره ویژه هنگ کنگ، بار دیگر اصول و مواضع دولت مرکزی چین در توسعه دموکراسی منطقه هنگ کنگ را تشریح کرد.در این کتاب سفید آمده است، در هنگ کنگ پیش از این تحت حکومت استعماری بریتانیا دموکراسی وجود نداشت. دولت چین اعمال حاکمیت بر هنگ کنگ را از سر گرفته، سیاست “یک کشور، دو نظام” را اجرا کرده، سیستم دموکراتیک منطقه اداری ویژه هنگ کنگ را ایجاد کرده و از توسعه و بهبود مستمر آن در عمل حمایت کرده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: نامزد چپ گرا پیروز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شیلی شد.گابریل بوریچ قانونگذار چپ گرای شیلی در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری با شکست دادن خوزه آنتونیو کاست، رهبر حزب راستگرا پیروز شد.در انتخابات ماه نوامبر برای جانشینی رئیس جمهور «سباستین پینیه را» هیچ یک از نامزدها نتوانستند اکثریت را به دست بیاوردند و روز یکشنبه انتخابات مرحله دوم برگزار شد.کمیسیون انتخابات شیلی می گوید که شمارش ۷ / ۹۸ درصد از آرا تمام شده و بوریچ ۸ / ۵۵ درصد آرا و کاست ۱ / ۴۴ درصد را به دست آوردند.کاست شکست خود را پذیرفت و در توئیتر به بوریچ به دلیل پیروزی بزرگش تبریک گفت.

تی.آر.تی ترکیه: ماهواره  جدید ترکیه از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در ایالت فلوریدای آمریکا به فضا پرتاب شد.این ماهواره که قوی ترین ناوگان ماهواره ای ترکیه است، با موشک فالکون متعلق به شرکت اسپیس ایکس به فضا پرتاب گردید.با پرتاب ماهواره  ” ترکست  Bـ5 ” به فضا تعداد ماهواره های مخابراتی فعال در ترکیه به 5 و تعداد کل ماهواره ها به 8 ماهواره افزایش یافت.با ظرفیت بالای داده ارائه شده توسط این ماهواره، دسترسی به مکان‌هایی در ترکیه که با زیرساخت‌های زمینی قابل دسترسی نیستند امکان پذیر شده و زیرساخت اینترنتی ایجاد می‌شود.

خبرگزاری صدا و سیما: هزاران نفر در اعتراض به اوضاع اقتصادی و اجتماعی در ترکیه تظاهرات و درخواست کردند دولت به سبب سیاست‌های اقتصادی بازخواست شود.هزاران معترض به خواسته سندیکای کارگران در اعتراض به افزایش تورم و وخامت ارزش لیر ترکیه، به خیابان‌های استانبول و آنکار آمدند.

خبرگزاری ایلنا: انتخابات پارلمانی لبنان بهار آینده برگزار می‌شود. رئیس‌جمهوری لبنان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دبیر کل سازمان ملل متحد، از برگزاری انتخابات پارلمانی در بهار آینده خبر داد.«میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد، از برگزاری انتخابات پارلمانی در بهار آینده خبر داد.وی افزود که تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا انتخاباتی شفاف برگزار شود که نتیجه آن منعکس‌کننده اراده واقعی مردم لبنان باشد.

خبرگزاری تسنیم: منابع خبری از توطئه مشترک اعضای جریان غربگرای ۱۴ مارس با عربستان سعودی جهت ایجاد یک ائتلاف ضد حزب الله در انتخابات پارلمانی لبنان خبر دادند. با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان همچنان اخبار ضد و نقیضی درباره نمایندگان جامعه اهل سنت این کشور برای این شرکت در انتخابات مذکور شنیده می‌شود.  مهمترین اخبار  در این زمینه مربوط به غیبت طولانی «سعد حریری» نخست وزیر پیشین لبنان از صحنه انتخابات است و هنوز دقیقا مشخص نشده  که آیا او به طور کامل کناره‌گیری خواهد کرد و یا در مراحل پایانی اعلام حضور در انتخابات می کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع خبری از پیشروی ارتش اتیوپی در جبهه تیگرای و تسلط مجدد آن بر یک شهر در این منطقه خبر دادند.ارتش اتیوپی بار دیگر تسلط شهر تاریخی “لالی‌بلا” که به کلیساهای صخره‌ای معروف است را به دست گرفتند.عکس‌هایی نیز از نخست‌وزیر اتیوپی حین بازدید از این شهر دست به دست شده‌اند.

ایران پرس: تظاهرات مردم سودان در مخالفت با حضور نظامیان در قدرت با دخالت نیروهای نظامی به خشونت کشیده شد. میلیون‌ها سودانی عصر یکشنبه همزمان با سومین سالگرد انقلاب دسامبر در خارطوم و دیگر شهرهای این کشور به خیابان‌ها آمدند و توافق «عبدالفتاح برهان» فرمانده کل ارتش و «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان را محکوم کردند.نیروهای نظامی سودان برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در خارطوم و دیگر شهرهای این کشور از گاز اشک‌آور و بمب صوتی استفاده کردند.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *