جدیدترین مطالب

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

نگاه بسیاری از مردم سراسر خاورمیانه، که ذهنشان آکنده از تصاویر مصائب فلسطینی است، به ایران، که به تنهایی جلوی اسرائیل ایستاده، هیچگاه تا این اندازه مثبت نبوده است.

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

هنیه با اردوغان دیدار کرد

منابع فلسطینی گزارش دادند که رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که به ترکیه سفر کرده، امروز با رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت و گو کرده است.

هنیه با اردوغان دیدار کرد

منابع فلسطینی گزارش دادند که رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که به ترکیه سفر کرده، امروز با رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت و گو کرده است.

پاشینیان: با بازگرداندن دو روستا به جمهوری آذربایجان، مرزبان‌های روسی مرز تاووش را ترک می‌کنند / هیچ موضوع عمده‌ای در این رابطه با طرف روسیه باقی نمانده / باکو و ایروان می‌توانند با همکاری با یکدیگر از مرز محافظت کنند

نخست وزیر ارمنستان امروز (شنبه) اعلام کرد نیروهای مرزبان روسیه‌ای مستقر در منطقه مرزی «تاووش» مابین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در پی روند جاری تعیین مرز و تحدید حدود بین دو کشور از این منطقه خارج می‌شوند.

Loading

رسانه‌ها؛ صف آرایی  چین مقابل آمریکا، انگلیس و استرالیا و…

۱۴۰۰/۰۹/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هشدار چین به آمریکا، انگلیس و استرالیا، واکنش چین به اقدام آمریکا در قرار دادن شرکت‌های این کشور در لیست سیاه، امضای بیش از 200 سند همکاری "کمربند و جاده"، افزایش بی سابقه بودجه دفاعی ژاپن، امضای  قرار تجارت آزاد بین بریتانیا و استرالیا ، موضع تاکیدی مسکو درباره پیوستن اوکراین به ناتو، اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره با روسیه، خروج رسمی روسیه  از مشارکت در معاهده آسمان های باز ،استقبال تروئیکای اروپایی از حصول پیشرفت‌ در مذاکرات وین ، اخراج سفیر امارات از مصر، هشدار عمران‌خان به هند،پیشروی ارتش یمن در منطقه مرزی عربستان سعودی، تصویب قطعنامه‌ جدیدی در سازمان ملل علیه اشغالگری اسرائیل، اقدام اوکراین به شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، گفت‌وگوی اردوغان با ایلان ماسک درباره پرتاب ماهواره‌های ترکیه به فضا و گسترش همکاری های ترکیه و آفریقا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی وزارت امورخارجه چین گفت همکاری آمریکا، انگلیس و استرالیا در ساخت زیر دریایی های هسته ای‏، خطرات جدی اشاعه هسته ای را به همراه دارد. چین از آمریکا، انگلیس و استرالیا (AUKUS) خواست تا همکاری‌های مربوط به ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای را متوقف کنند، زیرا ادامه این روند خطرات جدی اشاعه هسته‌ای را به همراه دارد و معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض می‌کند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست مطبوعاتی در واکنش به اظهارات یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) استرالیا را از همکاری با ایالات متحده و بریتانیا منع نمی‌کند؛ گفت: این موضوع خطرات جدی اشاعه هسته‌ای را به همراه دارد و معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض می‌کند.

خبرگزاری ایلنا: چین با محکوم کردن اقدام خزانه‌داری آمریکا در قرار دادن ۳۴ شرکت و موسسه این کشور در لیست سیاه، ادعاهای ایالات متحده مبنی‌ بر تولید تسلیحات «کنترل ذهن» توسط این مؤسسات را بی‌اساس خواند.«لیو پنگو»، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تلاش‌های چین برای ارتقای فناوری‌های بیوتکنولوژیک، همواره در راستای بهزیستی نوع بشر بوده است».وی همچنین افزود: «دولت چین، تمام اقدام‌های لازم برای حفاظت از بنگاه‌های اقتصادی خود را در نظر می‌گیرد».

رادیو چین: منگ وی، سخنگوی کمیته ملی توسعه و اصلاحات چین از امضای سند همکاری کمربند و راه میان چین با چند کشور آفریقایی دیگر خبر داد و اعلام کرد که تا کنون چین با 145 کشور و 32 سازمان بین‌المللی، بیش از 200 سند همکاری در چارچوب ابتکار کمربند و جاده را امضا کرده است.وی همچنین عنوان کرد که از ماه ژانویه تا نوامبر سال جاری میلادی، 13 هزار و 817 قطار بین‌المللی باری چین و اروپا یک میلیون و 332 هزار کانتینر را در این مسیر جا‌به‌جا کرده‌اند که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته به ترتیب 23 و 30 درصد افزایش یافته است

 ان. اچ.کی ژاپن: بودجه دفاعی ژاپن برای سال مالی آتی رکورد خواهد زد. مخارج دفاعی ژاپن برای سال مالی آتی احتمالا برای دهمین سال پیاپی رشد خواهد داشت و به بالاترین حد خود تا به حال خواهد رسید.وزارت دفاع در حال هماهنگی با وزارت دارایی در ارتباط با بودجه ۴ / ۵ تریلیون ینی یا حدود ۴۸ میلیارد دلاری سال مالی ۲۰۲۲ است که از آوریل سال آینده آغاز می شود. تصمیم نهایی اواخر این ماه گرفته خواهد شد.حدود ۸۹ میلیون دلار به تحقیق و توسعه بر روی پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی تخصیص داده خواهد شد که می توانند تهدیدهایی را که ممکن است متوجه جنگنده ها شود را از راه دور شناسایی کنند.

دویچه وله: برای اولین بار پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا این کشور یک قرارداد تجارت آزاد امضا کرد. این قرارداد می‌تواند سالانه زمینه گردش مالی میان بریتانیا و استرالیا تا بیش از ۱۰ میلیارد پوند را فراهم کند. برآورد می‌شود که حجم سالیانه تبادل مالی میان این دو کشور پس از امضای این قرارداد بالغ بر ۱۰ میلیارد پوند (۱۲ میلیارد یورو) شود.

العالم فارسی: روسیه طی پیش نویس بسته امنیتی خود خواستار ممنوعیت پیوستن اوکراین و دیگر کشورهای شوروی سابق به پیمان نظامی ناتو شده است.روسیه پیش نویس بسته امنیتی خود را منتشر کرد که طی آن خواسته که اوکراین و دیگر کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق از پیوستن به ناتو منع شده و محدودیت حضور نیرو و تسلیحات در اروپا نیز لحاظ شود.این اسناد که به آمریکا و متحدانش ارائه داده شده خواستار ممنوعیت اعزام ناوهای جنگی آمریکا و روسیه و همچنین هواپیماهای دو طرف به مناطقی شده که از آنجا می‌توانند به قلمروی یکدیگر حمله کنند. مسکو همچنین خواستار عقبگرد استقرار نیروهای ائتلاف ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه شده است. پارلمان اوکراین در دسامبر ۲۰۱۴ دو قانون را اصلاح کرد و وضعیت غیرمتعهد بودن دولت در قبال اتحادیه اروپا و ناتو را کنار گذاشت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): مشاور امنیت ملی آمریکا با بیان اینکه ایالات متحده برای گفت‌وگو با روسیه بر سر درخواست‌های امنیتی آن آمادگی دارد، گفت نگرانی‌های خود واشنگتن هم مطرح خواهد شد.جیک سالیوان در مراسم شورای روابط خارجی گفت: قصد داریم نگرانی‌های خودمان را روی میز بگذاریم.سالیوان همچنین گفت، تازه‌ترین ارزیابی دولت آمریکا نشان می‌دهد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تصمیمی درباره حمله به اوکراین اتخاذ نکرده است. گفته می‌شود پوتین ده‌ها هزار نیرو در مرز اوکراین گردآوری کرده است.

خبرگزاری مهر : مطابق اعلام قبلی وزارت خارجه روسیه در ماه ژوئن مبنی بر خروج مسکو از معاهده آسمان های باز در ماه دسامبر، روسیه امروز رسما این پیمان را ترک می کند. مسکو تصمیم به خروج از این توافق را پس از خروج آمریکا از آن گرفت و این در حالی بود که متحدان اروپایی ایالات متحده از دادن ضمانت به طرف روسی مبنی بر عدم انتقال اطلاعات جمع آوری شده در طول پرواز بر فراز خاک روسیه به واشنگتن، خودداری کردند. معاهده آسمان های باز در سال ۱۹۹۲ امضا شد و از سال ۲۰۰۲ به اجرا درآمده است و به کشورهای عضو اجازه می دهد تا آشکارا اطلاعات مربوط به نیروها و فعالیت های نظامی یکدیگر را جمع آوری کنند. تا همین اواخر، ۳۴ کشور عضو این معاهده بودند.

اسپوتنیک روسیه: تروئیکای اروپایی از حصول پیشرفت‌ در مذاکرات وین خبر داد.دیپلمات‌های تروئیکای اروپایی پس از نشست کمیسیون مشترک برجام اعلام داشتند که پیشرفت‌هایی در این مذاکرات حاصل شده است.در ادامه بیانیه تروئیکای اروپایی آمده است: ما به همراه چین، روسیه و هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا انتظار داشتیم که مذاکرات ۲۹ نوامبر با لحاظ کردن متن به دست آمده در ماه ژوئیه به عنوان پایه ازسرگرفته شوند. ما به همراه تیم‌های‌مان آمادگی کامل برای تعامل در مذاکرات در رابطه با تمامی جوانب بازگشت به برجام داریم.

خبرگزاری فارس: سفیر مصر در دوحه  خبر داد که مقامات مصری، «حمد سعید الشامسی» سفیر امارات عربی متحده در قاهره را اخراج کرده‌اند.روزنامه القدس العربی به نقل از مرسی گزارش داد، تصمیم اخراج سفیر امارات پس از آن اتخاذ شد که مشخص گردید وی به همره چند فرد دیگر، در پرونده قاچاق آثار باستانی مصر دست داشته است.سفیر قاهره در دوحه، تصمیم اخراج سفیر امارات، را تصمیم درستی عنوان و تصریح کرد، این تصمیم، نشانگر هشیاری سرویسهای امنیتی و نظارتی مصر و رفتار مناسب وزارت خارجه است.

خبرگزاری ایرنا: عمران خان نخست وزیر پاکستان با هشدار به کشور همسایه‌اش هند گفت که اگر این کشور بخواهد دست به هرگونه اقدام نظامی علیه ما بزند، همانند سال ۲۰۱۹ به آن پاسخ خواهیم داد. عمران خان درخصوص مسأله کشمیر هم گفت که ما این موضوع را در تمام محافل بین‌المللی مطرح خواهیم کرد.نخست وزیر پاکستان همچنین هشدار داد: هرگونه تنش نظامی میان پاکستان و هندوستان هشداری برای جنگ میان دو قدرت هسته‌ای [در منطقه] است.

خبرگزاری تسنیم: ارتش یمن همزمان با پیشروی‌ها در مأرب و الجوف، در منطقه مرزی عربستان سعودی پیشروی کرده و طی آن، ده‌ها تن از مزدوران سودان تحت امر سعودی‌ها کشته یا زخمی شده‌اند.در عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی نجات ملی یمن در منطقه مرزی «جیزان» واقع در جنوب غرب عربستان سعودی، مناطقی در «الحثیره» واقع در مرز دو کشور آزاد شده ‌اند.

الکوثر فارسی: مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه‌ای را با عنوان حاکمیت فلسطینیان و ساکنان عرب جولان بر منابع طبیعی خود در سرزمین‌های اشغالی به تصویب رساند.این قطعنامه با عنوان “حاکمیت دائمی فلسطینیان بر سرزمین‌های اشغالی از جمله قدس شرقی و ساکنان عرب جولان اشغالی سوریه بر منابع طبیعی خود” با ۱۵۶ رای مثبت و ۷ رای منفی (آمریکا، اسرائیل، کانادا، نایرو، ایالات فدرال میکرونزی، جزایر مارشال و پالائو) و ۱۵ کشور رای ممتنع تصویب شد. این قطعنامه خواستار به رسمیت شناختن دائمی حاکمیت مردم فلسطین بر سرزمین‌های اشغالی از جمله قدس شرقی و حاکمیت مردم جولان اشغالی سوریه بر منابع طبیعی این منطقه است.

یورونیوز: اوکراین بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت .اوکراین اعلام کرد که در سال آینده شعبه‌ای از سفارت خود را در این شهر افتتاح خواهد کرد.یِوگِن کورنیچوک، سفیر اوکراین در اسرائیل خبر افتتاح شعبه‌ای از سفارت کشورش در بیت‌المقدس  را در مراسمی که به مناسبت ۳۰ سالگی روابط کی‌یف و تل‌آویو برگزار شده بود، اعلام کرد.

آناتولی  ترکیه: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در دیدار آنلاین با ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا و اسپیس ایکس که روز گذشته انجام گرفت، اعلام کرد که ماهواره «ترک‌ست 5B» در 19 دسامبر از طریق اسپیس ایکس به فضا پرتاب خواهد شد. وی با اشاره به اینکه ماهواره «ترک‌ست 5A» نیز در ژانویه امسال به فضا پرتاب شد، افزود: ما جزو معدود کشورهایی هستیم که در یک سال 2 ماهواره به فضا پرتاب کردیم. پیشرفتهای اخیر در این حوزه نشان دهنده این است که ترکیه در آینده جایگاه خوبی در زمینه فناوری‌های ماهواره‌ای، فناوری‌های خودمختار، هوش مصنوعی و دنیای سایبری خواهد داشت.

تی.آر.تی ترکیه: مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه اعلام کرد که ترکیه در نظر دارد تا در راه توسعه و رفاه به همراه دوستان آفریقایی‌اش گام برداشته و در آینده نیز با آنان همکاری داشته باشد چاووش‌اوغلو در سومین نشست مشارکت ترکیه و آفریقا که در استانبول برگزار شد، با اشاره به اینکه ترکیه در نظر دارد تا در راه توسعه و رفاه به همراه دوستان آفریقایی‌اش گام برداشته و در آینده نیز با آنان همکاری داشته باشد، گفت: هدفمان اینست که همراه با آفریقا پیروز شده و پیش به سوی آینده قدم برداریم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *