جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه‌ها؛ تحریکات ناتو و اوکراین ضد روسیه و…

۱۴۰۰/۰۹/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: گسترش حضور نیروهای ناتو در اوکراین، ابراز نگرانی روسیه از ارائه تسلیحات ناتو به اوکراین، افزایش تنش مسکو و برلین بعد از اخراج دو کارمند سفارت روسیه  درآلمان، بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تفاهم جدید با ایران، دیدار پاشینیان و علی اف  برای دومین بار در بروکسل ، واکنش چین به تصویب لایحه اخیر کنگره آمریکا درباره شین جیانگ، دعوت چین از جامعه بین‌الملل برای رسیدگی به جرایم جنگی آمریکا، اقدام لیتوانی به خروج  دیپلمات های خود از چین، تشکیل کمیسیون بررسی شکست آمریکا در جنگ افغانستان در کنگره، تصویب بودجه نظامی ۷۶۸ میلیارد دلاری در سنای آمریکا، تلاش برای کودتا در لیبی، تأکید رییس جمهوری الجزایر بربازگشت سوریه به اتحادیه عرب، تاکید سران شورای همکاری خلیج فارس بر لزوم کاهش اقدامات تنش آفرین ایران در منطقه، آشفتگی در دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، رکورد بدهی جهانی به علت کرونا، وضع محدودیت‌های تازه کرونایی در اتحادیه  اروپا و هشدار دانشمندان برای نزدیک شدن گرمای جهنمی  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله:  اوکراین حضور نیروهای ناتو را تا پایان سال آینده میلادی تمدید کرد. تعداد این نیروها و نیز هواپیماها و هلی‌کوپترها و کشتی های ناتو در اوکراین افزایش می‌یابد.اعزام نیروهای روسیه به مرز اوکراین، تنش را در این منطقه افزایش داده است. روسیه در هفته‌های گذشته دهها هزار سرباز را به مرزهای خود با اوکراین گسیل کرد. این اقدام نگرانی اتحادیه اروپا نسبت به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را افزایش داده است. در مقابل، مسکو اوکراین را متهم به اقدامات تحریک‌آمیز کرده است.

خبرگزاری ایلنا: ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه بیانیه گروه هفت در زمینه خطر تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم کرد.  زاخارووا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مسکو هیچ نقطه سازنده‌ای در بیانیه اخیر گروه هفت مشاهده نکرده است. وی افزود: این بیانیه همان تزهای قدیمی و اتهام‌های تکراری را دارا بود و ایده غلط مقابله روسیه با اوکراین را در خود داشت. زاخارووا گفت:‌کشورهای عضو ناتو همچنان به ارائه تسلیحات به دولت اوکراین ادامه می‌دهند.

العالم فارسی: آلمان دو کارمند سفارت روسیه را اخراج می‌کند. آلمان با احضار سفیر روسیه در برلین، از قصد خود برای اخراج دو کارمند سفارت این کشور در پی قتل یک مخالف دولت مسکو خبر داد.دادگاه آلمان امروز یک شهروند روس ۵۶ ساله را به اتهام قتل یک تبعه گرجستانی مخالف دولت مسکو به نام «زملیخان خاوگوشویلی» در سال ۲۰۱۹، به حبس ابد محکوم کرد. خاوگوشویلی فرمانده سابق شورشیان چچنی بود. سازمان امنیت آلمان مدعی است که این فرد روسی با مدارک جعلی خود را به برلین رسانده و در ۲۳ آگوست ۲۰۱۹ با شلیک مستقیم به سمت «زملیخان خاوگوشویلی» ۴۰ ساله او را در پارک تیرگارتن کشته است.

خبرگزاری تسنیم: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای تأیید کرد که به موجب تفاهم مدیرکل این نهاد با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، به‌زودی دوربین‌های نظارتی جدید آژانس در تأسیسات هسته‌ای تسای کرج نصب خواهد شد.دفتر اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد بر اساس تفاهم صورت گرفته میان رافائل گروسی مدیرکل این نهاد و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران قرار است به‌زودی دوربین‌های نظارتی جدید آژانس در مرکز تولید سانتریفیوژهای پیشرفته در کرج نصب شود.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این بیانیه به نقل از رافائل گروسی مدیرکل این نهاد اظهار داشت: «توافق با ایران بر سر جایگزینی دوربین‌های نظارتی در تأسیسات کرج یک تحول مهم برای فعالیت‌های نظارت و راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  دفتر مطبوعاتی دولت ارمنستان اعلام کرد، با ابتکار عمل فرانسه نخست وزیر ارمنستان با رئیس‌جمهوری آذربایجان برای دومین بار در بروکسل دیدار کرد. این منبع امروز (پنج‌شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد: نخستین دیدار میان نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان و شارل میشل رئیس شورای اروپا روز سه شنبه در بروکسل برگزار شد. در ادامه این بیانیه آمده است: پاشینیان و علی‌اف برای شرکت در اجلاس “مشارکت شرقی” در بروکسل به سر می‌برند.جزئیات این نشست جدید میان پاشینیان و علی‌اف هنوز مطرح نشده است.

رادیو چین: جائو لی جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به تصویب لایحه اخیر کنگره ایالات متحده درباره شین جیانگ گفت که چین قاطعانه با دخالت کنگره ایالات متحده  در امور داخلی چین به بهانه مسئله شین جیانگ مخالفت می کند. در صورت پافشاری آمریکا بر دنبال کردن لایحه شین جیانگ، چین واکنش قاطعانه نشان خواهد داد.جائو لی جیان در پاسخ به پرسشی در رابطه با تصویب لایحه «پیشگیری از کار اجباری اویغورها» در کنگره آمریکا گفت که چین قاطعانه با دخالت کنگره آمریکا در امور داخلی چین با سوء استفاده از مسائل مربوط به شین جیانگ مخالف است.

تی.آر.تی ترکیه: وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن دخالت‌های ایالات متحده آمریکا در افغانستان، از جامعه بین‌الملل خواستار رسیدگی به جرایم جنگی آمریکا علیه غیرنظامیان در مناطق مختلف جهان شده و این‌کشور را پاسخ‌گوی این اعمال بداند.وی اعلام کرد: در حالیکه در اجلاسیه‌های دموکراسی دم از دموکراسی و حقوق بشر زده می‌شود، مردم بی‌گناه و معصوم افغانستان که از سوی ارتش آمریکا کشته شدند، با بی‌توجهی مواجه شده و خانواده‌ها در این‌کشور جایی برای شکایت کردن ندارند.

ان.اچ.کی ژاپن: لیتوانی دیپلمات های خود را از چین خارج می کند. وزارت خارجه این کشور در وبسایت خود اعلام کرد که کاردار موقت لیتوانی در چین برای مشورت به ویلینوس باز می گردد. در این بیانیه آمده که در غیاب یک دیپلمات جایگزین در پکن، سفارت لیتوانی در چین عملیات خود را به صورت غیر حضوری از راه دور ادامه خواهد داد.در همین حال این وزارتخانه به ان اچ کی گفت که دیپلمات ها به دلیل نامعلوم بودن وضعیت اقامت خود باید بر می گشتند.

خبرگزاری صدا و سیما: کنگره آمریکا به تشکیل کمیسیونی به منظور ارزیابی ناکامی‌های ۲۰ سال جنگ در افغانستان رای مثبت داد.این کمیسیون، بخشی از بسته دفاعی سالانه ۷۶۸ میلیارد دلاری است که پس از آن که هفته گذشته مورد تایید مجلس نمایندگان آمریکا قرار گرفت، در مجلس سنا نیز به تصویب رسید.

خبرگزاری مهر : بودجه نظامی ۷۶۸ میلیارد دلاری آمریکا امروز از سوی مجلس سنای این کشور تصویب و به منظور تأیید نهایی برای جو بایدن رییس جمهور آمریکا ارسال شد. بودجه نظامی ۷۶۸ میلیارد دلاری آمریکا امروز چهارشنبه در مجلس سنای این کشور از سوی سناتورها مورد تصویب قرار گرفت. اکثر اعضای سنای آمریکا از لایحه موسوم به قانون اختیارات دفاع ملی (بودجه نظامی) حمایت کردند و این لایحه ۷۶۸ میلیارد دلاری را برای تصویب نهایی توسط جو بایدن رییس جمهور این کشور، به کاخ سفید فرستادند.

خبرگزاری فارس: رسانه‌ها از تلاش برای کودتا در لیبی خبر دادند. منابع لیبیایی خبر دادند که گروه‌هایی مسلح به پایتخت این کشور یورش برده‌اند و برخی از ساختمان‌های دولتی را محاصره کرده‌اند. شاهدان عینی خبر دادند که نیروهای وابسته به فردی به نام «صلاح بادی» از فرماندهان نظامی غرب لیبی و گروهی دیگر از ‌«مصراته» چند ساختمان دولتی را در پایتخت تحت کنترل خود درآورده‌اند.شاهدان عینی اضافه کردند که پس از یورش نیروهای مهاجم، نیروهای گارد ریاست جمهوری لیبی از مقرهای خود عقب‌نشینی کرده‌اند و هم‌اکنون مهاجمان ساختمان‌های دولتی و ساختمان شورای ریاست‌جمهوری لیبی را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

خبرگزاری ایرنا: رییس جمهوری الجزایر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای تونسی خود بر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تأکید کرد. عبدالمجید تبون تاکید کرد که اتحاد مجدد کشورهای عربی مستلزم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است. وی با بیان اینکه هیچ کشوری حق دخالت در امور کشور دیگری را ندارد، گفت: هیچ اختلاف بزرگی میان کشورهای عربی نیست. رییس جمهوری الجزایر همچنین ابراز امیدواری کرد که اجلاس سران اتحادیه عرب که قرار است ماه مارس در این کشور برگزار شود هماهنگی میان کشورهای عربی را احیا کند.

آناتولی  ترکیه:  در بیانیه نهایی اجلاس سران شورای همکاری خلیج  فارس تاکید شد که انتظار می‌رود دولت جدید ایران نقش مثبتی در تلاش برای کاهش تنش با کشورهای منطقه داشته باشد. در بیانیه نهایی چهل و دومین اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس که در ریاض تاکید شده است که رعایت اصول حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی برای تهران الزامی است.گفتنی است چهل و سومین اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس به ریاست عمان برگزار می‌شود.

الکوثر فارسی: سه کارمند زن از کارمندان ارشد دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی ظرف روزهای آینده استعفا خواهند کرد. این موضوع سه ماه بعد از گام‌های مشابهی از سوی دیگر کارمندان زن است. روزنامه یسرائیل هیوم نوشت ، این در حالی است که دفتر نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی استعفاهای مذکور را به دلایل شخصی ربط داده است؛ اما یک مسؤول ارشد اسرائیلی دلیل این استعفاها را محیط کاری سخت عنوان  کرده که منجر به مشاجره‌ها و تبادل اتهامات میان این کارمندان و شمریت مئیر مشاور بنت می‌شود که از نزدیک‌ترین افراد به نخست‌وزیر است.

ایران پرس:  صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که بدهی جهانی به دلیل بحران ناشی از همه گیری کووید- 19 به بالاترین حد خود از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون رسیده است. رشد 28 درصدی بدهی جهانی، این رقم را به  226 تریلیون دلار رسانده که معادل 256 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی است.  صندوق بین المللی پول (IMF) در گزارشی اعلام کرد: 40 درصد از این میزان بدهی مربوط به دولت هاست. این سطح از بدهی دولت ها از سال 1960 میلادی تاکنون بی سابقه بوده است.

یورونیوز: همزمان با افزایش نگرانی‌ها در خصوص افزایش چشمگیر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در آستانه تعطیلات سال نو میلادی در اروپا، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که انتظار می‌رود سویه اومیکرون تا اواسط ژانویه به نوع غالب ویروس کرونا در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تبدیل شود.اورزولا فن در لاین با ابراز تاسف از این که همه‌گیری کرونا دوباره جشن‌های پایان سال را مختل می‌کند اطمینان داد که اتحادیه اروپا با وجود واکسیناسیون ۶۶.۶ درصد مردم، «قدرت» و «امکانات» غلبه بر بیماری کووید-۱۹ را دارد.

اسپوتنیک روسیه: دانشمندان از دانشگاه دیوکس آمریکا توضیح دادند که در آینده به خاطر گرمای شدید ساکنان کره زمین نمی توانند برای مدت طولانی در خیابان کار کنند.به گفته متخصصین، اگر درجه هوا در کره زمین بیش از دو درجه سلسیوس افزایش یابد، زیان اقتصادی ناشی از کاهش بهره وری نیروی کار به ۱.۶ تریلیون دلار در سال خواهد رسید.این تحقیقات خاطر نشان می کند که کارگران مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری یعنی در آسیا، خاورمیانه، آفریقا و بخش جنوبی اقیانوس آرام بیشتر از همه رنج می برند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *