جدیدترین مطالب

قدردانی اردن از تلاش ایران برای توقف جنگ علیه غزه

ایمن الصفدی در دیدار با امیرعبداللهیان دیدگاه‌های دو کشور اردن و ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن را دیدگاهی مشترک دانست و بر تداوم تلاش‌های در این مسیر تاکید کرد.

Loading

أحدث المقالات

واکنش رژیم صهیونیستی به وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

تهران-ایرنا-یسرائیل کاتس وزیر امورخارجه این رژیم نیز در واکنش به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد از سوی آمریکا گفت: به ایالات متحده به خاطر وتو این قطعنامه تبریک می گویم.

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

تهران- ایرنا- فرانسه با اعلام اینکه در رهگیری تعدادی از پهپادها و موشک‌های ایران علیه رژیم صهیونیستی در آسمان اردن در عملیات تنبیهی «وعده صادق» نقش داشته است، اعلام کرد که این اقدام به درخواست امان انجام شد.

وزرای خارجه ایران و امارات درباره تحولات منطقه رایزنی کردند

نیویورک – ایرنا- شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات عربی متحده در تماس تلفنی، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، درباره تحولات منطقه ای گفتگو و رایزنی کردند.

پسکوف: آمریکا از جنگ در اوکراین سود می‌برد

تهران- ایرنا- دمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه پنجشنبه گفت که آمریکا از جنگ در اوکراین سود می‌برد و به همین دلیل کی‌یف را به ادامه درگیری‌ها ترغیب می‌کند.

قدردانی اردن از تلاش ایران برای توقف جنگ علیه غزه

ایمن الصفدی در دیدار با امیرعبداللهیان دیدگاه‌های دو کشور اردن و ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن را دیدگاهی مشترک دانست و بر تداوم تلاش‌های در این مسیر تاکید کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ دیدار علی اف و پاشینیان و…

۱۴۰۰/۰۹/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: دیدار رئیس‌جهور آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان با رئیس شورای اتحادیه اروپا، تاکید دوباره علی اف بر استفاده از مسیرزنگزور در دیدار دبیرکل ناتو، بیانیه تروئیکای اروپایی در مورد مذاکرات برجامی، درخواست سازمان ملل از واشنگتن و تهران برای اجرای توافق هسته‌ای، برنامه هسته‌ای ایران محور اولین گفت‌وگوی شولتس و بنت، واکنش نماینده آمریکا در سازمان ملل به توافق در برجام، برگز اری اولین مذاکرات اقتصادی آمریکا و تشکیلات خودگردان فلسطین پس از ۵ سال، تاکید رهبر ائتلاف «فتح» عراق برلغو نتایج انتخابات، درخواست ولی‌عهد سعودی برای اتخاذ راهکار سیاسی برای بحران یمن، کاهش شدید ارزش لیرترکیه، توافق شورای وزرای اروپایی برای متوقف ماندن مذاکرات عضویت ترکیه، شوک گازی قطر به ترکیه، سفر مولود چاووش‌اوغلو به امارات متحده عربی، آمریکا آماده فروش اف-35 و پهپاد به امارات، هشدار بلینکن به تهدید تجاری چین، سفر وزیر خارجه آمریکا به مالزی، درخواست چین از جهان برای توسعه و کاربرد مسئولانه هوش مصنوعی در زمینه‌های نظامی و هشدار سازمان جهانی بهداشت نسبت به کندی واکسیناسیون در آفریقا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی  ترکیه: الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان ونیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان با شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا در یک نشست سه جانبه در بروکسل پایتخت بلژیک دیدار کردند.علی‌اف و پاشینیان به منظور شرکت در اجلاس مشارکت اتحادیه اروپا و شرق که امروز برگزار خواهد شد در بروکسل حضور دارند.شارل میشل به صورت جداگانه با علی‌اف و پاشینیان دیدار کرد.

ایران پرس: علی اف در دیدار با دبیرکل ناتو گفت: مسیرزنگزور برای ما و ارتباط ارمنستان با روسیه و ایران مفید است. رئیس جمهوری آذربایجان گفت راه‌اندازی کریدور زنگزور فقط برای دسترسی باکو به نخجوان نیست، بلکه ارمنستان نیز برای ارتباط ریلی با ایران و روسیه از طریق خاک باکو به آن نیاز دارد.الهام علی اف در نشست خبری مشترک با «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل، گفت با راه اندازی مسیر ارتباطی زنگزور واقعاً فضای مثبتی ایجاد خواهد شد. به گفته وی، در حال حاضر درباره احداث راه آهن و بزرگراه به نخجوان توافق شده، اما مسیر دقیق بزرگراه هنوز مشخص نشده است.

خبرگزاری ایلنا: تروئیکای اروپایی در مورد مذاکرات برجامی بیانیه‌ای منتشر کردند.در این بیانیه ادعا شده است که موضوع مهمی برای شورای امنیت در مورد ایران ایجاد شده است. ایران در دو سال گذشته قدم‌های مهمی برداشته است و حساس‌ترین بندهای توافق را نقض کرده است. برنامه هسته‌ای ایران هرگز به اندازه امروز پیشرفته نبوده است. این امر، صلح و امنیت بین‌المللی و سیستم جهانی منع اشاعه را تضعیف می‌کند!

یورونیوز:  سازمان ملل متحد ایران و ایالات متحده آمریکا را به پایبندی نسبت به تعهدات پیشین در قبال توافق هسته‌ای وین و بازگشت به این مفاد توافقنامه‌ بین‌المللی فراخواند.رزماری دی کارلو، معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل متحد در این خصوص از واشنگتن خواست تا تحریم‌های یک‌جانبه وضع شده علیه ایران را به موجب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ لغو کند و تهران را نیز به انجام تعهدات خود در راستای این توافقنامه برای محدود کردن برنامه اتمی خود دعوت کرد.

دویچه وله:  نخست‌وزیر اسرائیل در یک تماس تلفنی با اولاف شولتس،انتخاب او در مقام صدراعظم آلمان را تبریک گفت و او را به اسرائیل دعوت کرد. دو طرف همچنین در مورد تلاش‌ها برای ممانعت از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای گفت‌وگو کردند.

اسپوتنیک روسیه: لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، در نشست شورای امنیت درباره قطعنامه 2231 شورای امنیت، دستیابی به توافق در خصوص برجام را امکان‌پذیر دانست. وی افزود: چنانچه ایران حسن نیت را در گفت‌وگوهای وین در پیش بگیرد، می‌توانیم در مورد بازگشت متقابل به برجام به سرعت به تفاهم برسیم و آن اجرا کنیم.گرینفیلد با تکرار برخی ادعاها ایران را به اتخاذ مواضعی مبهم و غیرسازنده در مذاکرات وین متهم کرده و گفت که نمی‌توانیم اجازه دهیم که ایران هم‌زمان با اتلاف وقت در مذاکرات دیپلماتیک، برنامه هسته‌ای خود را پیش ببرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اولین مذاکرات اقتصادی آمریکا و تشکیلات خودگردان فلسطین پس از ۵ سال برگزار شد. وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که مقامات واشنگتن و فلسطین سه‌شنبه در نشستی مجازی که اولین نشست از این قبیل در پنج سال گذشته است،گفتگوهای اقتصادی را تجدید کردند. در این نشست دو طرف ضمن صدور بیانیه مشترکی بر اهمیت احیای روابط سیاسی و اقتصادی تاکید کرده و متعهد به تعمیق همکاری‌ها و هماهنگی‌ها در بخش‌های مختلف شدند.

خبرگزاری مهر : رهبر ائتلاف «فتح» عراق اعلام کرد: اسناد ارائه‌شده به دادگاه فدرال برای لغو نتایج انتخابات کافی هستند. «هادی العامری» سخنانی را در خصوص اسناد ارائه شده توسط این ائتلاف به دادگاه فدرال برای لغو نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام، مطرح کرد.رهبر ائتلاف «الفتح» تصریح کرد: اسناد ارائه شده به دادگاه فدرال برای لغو نتایج انتخابات کافی هستند. ادله و اسنادی که ما در اختیار دادگاه فدرال عراق قرار دادیم، بسیار دقیق هستند.چندی پیش دادگاه عالی فدرال عراق رسیدگی به شکایت ائتلاف «الفتح» برای لغو نتایج انتخابات پارلمانی این کشور را به هفته آینده موکول کرد.

خبرگزاری فارس:  در سایه تداوم حملات جنگنده‌های سعودی به یمن، ولی عهد سعودی خواستار راهکار سیاسی در خصوص پرونده یمن شد. ولی‌عهد سعودی در جریان چهل و دومین دور اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که روز سه‌شنبه در ریاض برگزار شد، ادعا کرد که پادشاهی سعودی به تقویت امنیت و ثبات در منطقه و انجام گفت وگو برای حل و فصل اختلافات ادامه می‌دهد.

خبرگزاری ایرنا: پس از کاهش بی سابقه و تاریخی ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا، این ارز دیشب  نیز ۴ درصد از ارزش خود را از دست داد. کاهش بی سابقه ارزش لیر ترکیه که در روز دوشنبه تاریخ ساز شده بود، به علت نگرانی در مورد یک کاهش نرخ بهره دیگر در این هفته صورت گرفته بود.ارزش لیر، روز دوشنبه ۷ درصد سقوط کرده بود و به رکورد بی سابقه ۱۵ لیر در برابر دلار رسیده بود.

خبرگزاری تسنیم: شورای وزرای اتحادیه اروپا به اتفاق آراء تصمیم گرفتند به دلیل بی‌توجهی ترکیه به اولویت‌های مد نظر اروپا همچنان مذاکرات عضویت این کشور در اتحادیه را مسدود نگه دارند. بر اساس تصمیم به اتفاق آراء شورای وزیران اروپایی مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا همچنان متوقف باقی می ماند.شورای وزیران اروپایی در بیانیه‌ای که شب گذشته به تصویب رسید اعلام کرد: متاسفانه برای شورا این مسئله مشخص شده است که ترکیه هر چه بیشتر از اتحادیه اروپا دور می شود. بنابراین باز یا بسته شدن فصل های بعدی مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا قابل بررسی نیست.

الکوثر فارسی: امضای توافق اکتشاف گاز بین قطر و جمهوری قبرس، تعجب رسانه‌های ترکیه را به دنبال داشته است. قطر و جزیره قبرس، در دو حوزه جغرافیایی خلیج فارس و شرق مدیترانه، بسیار از هم دور هستند. اما حالا، فرصتی ایجاد شده تا این دو کشور عربی و اروپایی، به هم نزدیک شوند. برخلاف تصور مقامات ترکیه، شایعاتی که در مورد احتمال توافق بین قطر و قبرس مطرح شده بود به واقعیت تبدیل شد و امضای توافق اکتشاف گاز بین قطر و جمهوری قبرس، تعجب رسانه های ترکیه را به دنبال آورد.رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه و رئیس جمهور ترکیه، همواره اردوغان قطر را برادر حقیقی خطاب می کند. او چند روز پیش در سفر به قطر و در بازدید از پایگاه نظامی مشترک ترکیه و قطر اعلام کرد که امنیت قطر را امنیت کشور خودش می داند.

تی.آر.تی ترکیه: وزیر امورخارجه ترکیه برای انجام دیدارهای رسمی عازم امارات متحده عربی گردید.مولود چاووش‌اوغلو در مذاکرات خود با مقامات امارات متحده عربی پیرامون موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل‌نظرهایی به‌عمل  می‌آورد.چاووش‌اوغلو در خلال دیدار خود از امارات متحده عربی با صاحبان کار ترک در دبی گردهم آمده و از غرفه ترکیه در نمایشگاه اکسپو ـ 2020 دیدن کرد.

العالم فارسی: وزیر خارجه آمریکا از آمادگی واشینگتن برای فروش سلاح به امارات خبر داد.آنتونی بلینکن اعلام کرد واشنگتن آماده است طرح فروش جنگنده‌های اف-35 و پهپاد را به امارات متحده عربی به اجرا گذارد. این در حالی است که پیش‌تر گزارش‌هایی درباره توقف این مذاکرات از طرف امارات منتشر شده بود.یک مقام اماراتی روز سه‌شنبه به رویترز گفته بود کشورش به آمریکا اطلاع داده است موضوع خرید جنگنده‌های اف-35 را از دستور مذاکرات با آمریکا خارج کرده است. بر اساس یک قرارداد 23 میلیارد دلاری، امارات قرار است از آمریکا جنگنده‌های اف-35، پهپاد و سلاح‌های پیشرفته خریداری کند.

اسپوتنیک روسیه: وزیر خارجه آمریکا گفت که اقدامات تهاجمی چین می تواند ۳ تریلیون دلار در سال هزینه برای تجارت داشته باشد.آنتونی بلینکن گفت که اقدامات تهاجمی چین در دریای چین جنوبی ممکن است برای تجارت بیش از ۳ تریلیون دلار در سال خرج داشته باشد.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا دیشب برای آغاز سفر کاری دو روزه خود وارد مالزی شد.کوالالامپور دومین ایستگاه بلنکین در سفر به سه کشور جنوب شرقی آسیا است.وی دوشنبه (۱۳دسامبر) پیش از ورود به مالزی برای انجام دیدار‌های رسمی در جاکارتا پایتخت اندونزی به سر برد و انتظار می‌رود در بین برنامه کاری خود به بانکوک تایلند سفر کند.

رادیو چین:  چین در ششمین همایش بررسی پیمان سلاح‌های متعارف سازمان ملل، برای نخستین بار سندی را به منظور تعیین استانداردهای کاربرد نظامی هوش مصنوعی ارائه کرد.وانگ ون بین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک نشست خبری گفت که این اقدام با هدف معرفی مفهوم “هوش در راه نیک” و دعوت از همه کشورها به توسعه و استفاده مسئولانه از فناوری هوش مصنوعی در زمینه نظامی است. وی  با اشاره به انقلاب جدید فناوری در جهان گفت: کاربرد گسترده هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری نوظهور در زمینه‌های مختلف، زندگی جامعه بشری را عمیقاً تغییر خواهد داد و کاربرد آن در حوزه نظامی نیز مورد توجه روزافزون قرار خواهد گرفت.

 ان. اچ.کی ژاپن: سازمان جهانی بهداشت می گوید احتمالا تا نیمه دوم سال ۲۰۲۴ طول خواهد کشید تا آفریقا بتواند ۷۰ درصد جمعیتش را علیه ویروس کرونا واکسینه کند.ماتشیدیسو موئتی، مدیر منطقه ای آفریقا در سازمان جهانی بهداشت  گفت که با وضعیت فعلی، ممکن است آفریقا به هدف ۷۰ درصدی واکسیناسیون تا ماه اوت ۲۰۲۴ دست نیابد و دوباره درخواست خود از کشورهای ثروتمند برای تهیه واکسن کووید-۱۹ برای این قاره را تکرار کرد.موئتی همچنین با اشاره به تاریخ انقضای کوتاه برخی از واکسن ها و مشکلات دیگر گفت در مجموع تاریخ مصرف ۹۱۰ هزار دوز واکسن در حدود ۲۰ کشور منقضی شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *