جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

موضع کنعانی در محکومیت شدید رأی غیرمسئولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بر حق مشروع و غیرقابل انکار ملت فلسطین در تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف در کل سرزمین تاریخی فلسطین از بحر تا نهر تاکید کرد.

رویترز: تشدید تحریم های ایران در بسته کمک های خارجی آمریکا گنجانده شده است

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز امروز به نقل از یک گروه پژوهشی نوشت که قانون‌گذاران آمریکایی تشدید تحریم ‌های صادرات نفت ایران را در بسته کمک به اوکراین، رژیم صهیونیستی و کشورهای حوزه اقیانوس هند و آرام گنجانده‌اند.

Loading

رسانه‌ها؛ تاکید گوترش بر رفع تحریم های ضد ایرانی و…

۱۴۰۰/۰۹/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: نشست شورای امنیت برای بررسی گزارش دبیرکل سازمان ملل درخصوص ایران، سفر مشاور امنیتی کاخ سفید به تل‌آویو برای صحبت درباره ایران، هشدار پوتین به جانسون، احتمال اعزام نیروهای نظامی آمریکا به اروپای شرقی، تهدید  روسیه درخصوص  استقرار موشک‌های میان‌برد هسته‌ای در اروپا، تحریم شرکت امنیتی دفاعی روسیه از سوی اتحادیه اروپا، دیدار علی‌اف و پاشینیان در بروکسل، شرط عربستان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، کاهش بودجه نظامی عربستان، سخنان بنت بعد از بازگشت از امارات ، تحرکات گسترده هوایی آمریکا در نوار مرزی عراق با سوریه، مخالفت ائتلاف الفتح با ادامه حضور آمریکایی‌ها در عراق ، تکذیب  فعال شدن دوباره القاعده در افغانستان،تشکیل دولت هلند بعد از ۲۷۱ روز مذاکره، برگزاری نشست مرکزی اقتصادی چین، شناسایی اولین مبتلای اومیکرون در چین و هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره خطر سویه اومیکرون از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در دوازدهمین و جدیدترین گزارش خود از روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت با استقبال از مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ بر ضرورت رفع تحریم‌های هسته‌ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید کرد.دبیرکل سازمان ملل دوازدهمین گزارش خود از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را هفته گذشته به این شورا ارائه داد تا در نشست امروز سه شنبه ۲۳ آذرماه جاری (۱۴ دسامبر ۲۰۲۱) مورد بررسی قرار گیرد.دبیرکل سازمان ملل در این گزارش با اشاره به دشواری های سال های اخیر در موضوع برجام، همچنان از برجام به عنوان بهترین گزینه برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران و دیپلماسی چندجانبه یاد کرده است.

العالم فارسی: سه مقام صهیونیست می‌گویند مشاور امنیت ملی کاخ سفید به زودی به فلسطین اشغالی سفر می‌کند تا درباره ایران جلساتی داشته باشد اما کاخ سفید از اظهار نظر در این‌باره خودداری کرده است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی بامداد سه‌شنبه از سفر قریب‌الوقوع «جِیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید به تل‌آویو خبر دادند.نشریه عبری‌زبان «واللا نیوز» به نقل از سه مقام ارشد صهیونیست نوشت که سالیوان روز چهارشنبه برای برگزاری سلسله نشست‌هایی درباره مسئله برنامه هسته‌ای ایران به فلسطین اشغالی سفر می‌کند.

خبرگزاری فارس: کرملین اعلام کرد که رئیس‌جمهور روسیه در تماس تلفنی با نخست‌وزیر انگلیس به او هشدار داده فعالیت اعضای ناتو در اوکراین، امنیت ملی مسکو را تهدید می‌کند.«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در تماس تلفنی با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، درباره فعالیت‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اوکراین هشدار داد.

خبرگزاری ایلنا:  سخنگوی کاخ سفید از احتمال اعزام نیروهای نظامی خود، به شرق اروپا در صورت تعرض روسیه به اوکراین خبرداد.کاخ سفید اعلام کرد که در حال بررسی اعزام نیروهای نظامی خود به شرق اروپا در صورت بدتر شدن شرایط در اوکراین است. «جن ساکی» در این باره اظهار داشت: «با توجه به آنچه در سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد، بسیاری از شرکای ما در ناتو از ما تقاضا کرده‌اند تا از آن‌ها پشتیبانی کنیم و یا با اعزام نیروهای بیشتر حضور خود را در شرق اروپا افزایش بدهیم.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): روسیه ناتو را به استقرار موشک‌های میان‌برد هسته‌ای در اروپا تهدید کرد.معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، در واکنش به برنامه‌های ناتو، مسکو ممکن است موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در اروپا مستقر کند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، خطر تقویت تسلیحاتی جدید در قاره اروپا را به همراه دارد، آن هم در شرایطی که تنش‌های شرق و غرب از زمان پایان جنگ سرد در سه دهه پیش به وخیم‌ترین حالت رسیده است.  

آناتولی  ترکیه: اتحادیه اروپا، گروه واگنر روسیه، 8 شخص حقیقی و 3 نهاد وابسته به این گروه را تحریم کرد. در این بیانیه آمده است: گروه وگنر نظامیان ویژه را جمع‌آوری و پس از آموزش برای افزایش خشونت، غارت منابع طبیعی و ایجاد رعب و وحشت در غیرنظامیان با نقض مقررات بین‌المللی از جمله حقوق بشر به چهار سوی جهان اعزام کرد. بر این اساس، «این افراد مندرج در فهرست اتحادیه اروپا در کشورهای لیبی، سوریه، اوکراین، جمهوری آفریقای مرکزی و آمریکا به فعالیت پرداخته و با شکنجه، اقدامات اختیاری و بدون محاکمه و همچنین قتل انسان‌ها حقوق بشر را نقض کرده است».

تی.آر.تی ترکیه: الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان و با شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا دیدار سه‌جانبه انجام خواهد داد. این دیدار در 14 دسامبر جاری در بروکسل، پایتخت بلژیک صورت خواهد گرفت. میشل ابتدا با علی‌اف و پاشینیان به‌صورت جداگانه دیدار و سپس با آنها دیدار سه‌جانبه انجام خواهد داد.

خبرگزاری مهر : نماینده عربستان در سازمان ملل شرط ریاض را برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرد. نمانیده عربستان در سازمان ملل اعلام کرد، در صورتی که طرح صلح عربستان برای حل مسئله فلسطین پذیرفته شود ریاض آماده عادی سازی روابط با اسرائیل است. «عبدالله المعلمی» آمادگی این کشور برای عادی سازی روابط با اسرائیل را به شرط اجرای طرح صلح پیشنهادی ریاض در سال ۲۰۰۲ توسط تل آویو، اعلام کرد.

دویچه وله:  نخست‌وزیر اسرائیل در بازگشت از سفر دو روزه خود به امارات متحده عربی گفت که نسبت به نتایج آن “بسیار خوش‌بین” است. سران اسرائیل و امارات  همکاری در حوزه تجارت، فن‌آوری، محیط زیست و گردشگری و پژوهش و توسعه را مورد بررسی قرار داده‌اند.

اسپوتنیک روسیه: دولت عربستان تصمیم گرفت تا هزینه‌های نظامی خود را در سال ۲۰۲۲، بیش از ۱۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش دهد.در بیانیه بودجه عربستان آمده است که با کاهش ۱۰.۲ درصدی از برآورد هزینه های ۱۹۰ میلیارد ریالی در سال ۲۰۲۱، عربستان سعودی قصد دارد در سال ۲۰۲۲،مبلغ ۴۵.۵۸ میلیارد دلار را برای هزینه های نظامی اختصاص دهد.عربستان سعودی بزرگترین خریدار تسلیحات از ایالات متحده است و سهم این کشور در خرید تسلیحات صادراتی آمریکا از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، ۲۴ درصد است.

خبرگزاری تسنیم: منابع عراقی از تحرکات گسترده بالگردها و پهپادهای آمریکایی در غرب عراق و نیز ورود نیروهای ترکیه تا عمق ۴۰ کیلومتر در داخل اراضی عراق خبر دادند. «حیدر اللامی» عضو دفتر سیاسی جنبش النجباء عراق اعلام کرد که گروههای مقاومت اسلامی عراق به هیچ عنوان اجازه بهانه تراشی برای بقای نظامیان آمریکایی تحت عنوان آموزش و مشورت را نخواهند داد.وی افزود: پایان نقش رزمی و انتقال به ماموریت جدید شامل مشورت و کمک به نیروهای عراقی بهانه‌ای بیش برای ماندن نظامیان آمریکایی در عراق نیست.

خبرگزاری صدا و سیما: علی الفتلاوی عضو ائتلاف الفتح تاکید کرد اگر نیرو‌های آمریکایی پس از زمان تعیین شده برای خروج از کشور، همچنان در خاک عراق باقی بمانند، مقابله با اشغالگری اقدامی قانونی خواهد بود. ائتلاف الفتح تاکید کرد اگر نیرو‌های آمریکایی پس از زمان تعیین شده برای خروج از کشور، همچنان در خاک عراق باقی بمانند، مقابله گروه‌های مقاومت با اشغالگری اقدامی قانونی خواهد بود.

الکوثر فارسی: وزیر امور خارجه طالبان ادعای رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در باره فعالیت دوباره القاعده در افغانستان را رد کرد و گفت تضعیف افغانستان به نفع هیچ کسی نیست. امیرخان متقی وزیر امور خارجه طالبان افزود:ادعای ژنرال کنت مک کنزی رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در باره فعالیت القاعده  در افغانستان بی اساس است و هیچ مدرکی در این باره وجود ندارد.

یورونیوز: چهار حزب سیاسی هلند بعداز ۲۷۱ روز مذاکره برای تشکیل دولت جدید به توافق رسیدند.این توافق در عمل به مارک روته امکان می‌دهد که چهارمین دوره فعالیتش به عنوان نخست‌وزیر هلند را آغاز کند. توافق احزاب «مردم برای آزادی و دموکراسی» (VVD)، «دموکرات‌های ۶۶» (D66)، «دموکرات مسیحی» (CDA) و «اتحاد مسیحی» (CU) در حالی به دست آمد که ۲۷۱ روز از برگزاری انتخابات پارلمانی ماه مارس (اسفند) می‌گذرد.

رادیو چین: نشست مرکزی اقتصادی چین با حضور مقامات عالی رتبه کشور در پکن برگزار شد. شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین در این نشست ضمن بررسی امور اقتصادی چین در سال جاری میلادی، برنامه اقتصادی سال آینده را مشخص کرد.در این نشست با اشاره به دستآوردهای توسعه چین در زمینه‌های مختلف اعلام شد که علت کسب این دستآوردها رهبری کمیته مرکزی حزب حاکم کشور و در کنار آن همبستگی و سختکوشی مردم اقوام مختلف چین بوده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: تلویزیون دولتی چین می گوید پس از تجزیه و تحلیل های دقیق مشخص شده یک شخص که روز ۹ دسامبر وارد تیانجین شده و آزمایش او برای ویروس کرونا مثبت شده بود به سویه اومیکرون مبتلا است.بنا به گزارش ها این شخص فاقد علائم است و در حال حاضر در بیمارستان ایزوله شده است.سویه اومیکرون قبلا در منطقه هنگ کنگ چین تایید شده بود. چین برای برگزاری المپیک زمستانه پکن در سال ۲۰۲۲ آماده می شود.

ایران پرس: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: سویه اومیکرون کرونا که در بیش از ۶۰ کشور گزارش شده، خطر جهانی بسیار بالایی را ایجاد می کند. برخی شواهد از این مساله حکایت دارد که این سویه از حفاظت واکسن می گریزد اما یافته های بالینی در مورد شدت آن همچنان محدود است.سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: ابهامات قابل توجهی پیرامون اومیکرون که اولین بار اواخر نوامبر در آفریقای جنوبی و هنگ کنگ شناسایی شد، وجود دارد و جهش های آن ممکن است به انتقال و موارد بیشتر بیماری کووید–۱۹ منتهی شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *