جدیدترین مطالب

افزایش بهای جهانی نفت

به گزارش پایگاه اینترنتی اویل پرایس هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا برای تحویل در ماه مه با شش صدم درصد افزایش ۸۱ دلار و ۹۳ سنت معامله شد.

تله بدهی

تله بدهی

زهرا صدرا در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در ماه مه ۲۰۲۳، رئیس جمهور چین، ۳.۷ میلیارد دلار وام و کمک بلاعوض به پنج کشور همسایه آسیای مرکزی داد. (دولت پکن دارای سه نهاد اصلی به نام‌های بانک خلق چین، بانک صادرات و واردات چین و بانک توسعه چین است که به کشورهای آسیای مرکزی وام می‌دهد). بانک توسعۀ چین وام ویژه‌ای به مبلغ ۱.۴۵ میلیارد دلار برای همکاری چین و آسیای‌مرکزی اختصاص داده که برای توسعۀ منابع انرژی، معدن و پروژه‌های زیربنایی در آسیای‌مرکزی است؛ اما باید تاکید کرد که چین تنها برای تحقق پروژه‌ها توسط کشورهای آسیای مرکزی این وام‌ها را اختصاص نداده، بلکه این کشور در قبال پرداخت مبالغ هنگفت «مشارکت شرکت‎‌های چینی در هر پروژه» را هدف خود قرار داده است. 

افزایش شهدای غزه به ۳۴۱۸۳ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۱۸۳ نفر رسید و هفتاد و هفت هزار و ۱۴۳ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

انگلیس؛ شمار مرگ افراد ناشی از مصرف الکل به بالاترین میزان رسید

مرکز ملی آمار انگلیس در تازه‌ترین گزارش شمار مرگ مستقیم ناشی از نوشیدن مشروبات الکلی را در این کشور ۱۰ هزار و ۴۸ نفر اعلام و اضافه کرد. این میزان مرگ ناشی از مصرف الکل بالاترین شمار مرگ به این علت در ۲۴ سالی است که این آمار ثبت می‌شود.

آتش سوزی مرگبار در انگلیس

امدادگران سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس از مرگ دو نفر در پی آتش سوزی دریک ساختمان مسکونی در شمال پایتخت انگلیس خبر دادند.

Loading

أحدث المقالات

چرا حزب الله لبنان در تنش‌های سنگین اخیر میان ایران و اسرائیل ورود نکرد؟ / رمزگشایی از تصمیم مهم تهران و حزب الله

تحلیلگران معتقدند تمایل به حفظ قدرت آتش حزب الله برای زمانی که اسرائیل تهدیدات خود برای عقب راندن این گروه از مرز را عملی کند، راه حل دیپلماتیکی برای حل موضوع وجود نداشته باشد، به توضیح خویشتن داری نسبی حزب الله در تحولات اخیر کمک می‌کند. تمایل ایران برای اجتناب از یک واکنش جدی تری آمریکا و اسرائیل به گروه حزب الله نیز یکی از عوامل موثر در این تصمیم بوده است.

افزایش بهای جهانی نفت

به گزارش پایگاه اینترنتی اویل پرایس هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا برای تحویل در ماه مه با شش صدم درصد افزایش ۸۱ دلار و ۹۳ سنت معامله شد.

مخالفت نتانیاهو با جلسات ارزیابی اهداف تجاوز اسرائیل به غزه

با گذشت نزدیک به 200 روز از تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه اسناد افشاشده وزارت امور داخلی اسرائیل نشان می دهد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم با برگزاری جلسات نقد و ارزیابی راهبردی اهداف اسرائیل در جنگ غزه مخالفت کرده است.

بلومبرگ: بایدن اثر مصوبه ضدایرانی بر بازار نفت را خنثی می‌کند

تهران- ایرنا- شبکه اقتصادی بلومبرگ در تحلیلی با اشاره به تصویب تحریم‌های جدید ضد ایرانی در مجلس آمریکا و با توجه به احتمال افزایش بیش از هشت دلاری قیمت جهانی نفت در صورت اجرای این سیاست، گمانه‌زنی کرد که دولت بایدن در سال انتخابات و برای پیشگیری از افزایش بهای انرژی و تورم، از معافیت‌های پیش‌بینی شده در این مصوبه جهت کنترل قیمت نفت بهره‌برداری کند.

Loading

رسانه‌ها؛ تعطیلی تاسیسات چینی در امارات و…

۱۴۰۰/۰۹/۱۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تعطیلی تأسیسات چینی در امارات عربی متحده در پی فشارهای آمریکا، یادداشت تفاهم جدید اسرائیل و امارات، قطع روابط دیپلماتیک نیکاراگوئه با تایوان، واکنش چین به  طرح جدید آمریکا درخصوص اویغورها، آغاز نشست دموکراسی آمریکا با بیش از ۱۰۰ کشور در غیاب چین و روسیه ، تصویب لایحه محدودیت قدرت ریاست جمهوری در مجلس نمایندگان آمریکا،اعلام رسمی پایان ماموریت ائتلاف آمریکایی در عراق، تاکید هیات آمریکایی حاضر در مذاکرات وین بر مذاکره مستقیم با تهران، ادامه لفاظی مقامات آمریکایی همزمان با پیگیری مذاکرات وین، تلاش کنگره آمریکا برای نظارت بر نحوه استفاده ایران از عواید لغو تحریم‌، فراخوان ناتو از روسیه برای کاهش تنش در شرق اوکراین، واکنش روسیه به اقدامات ناتو، نخستین اجلاس شش جانبه قره‌باغ در مسکو، امضای ۴ توافق جدید بین ریاض و منامه، اظهارات جدید دونالد ترامپ درخصوص اسرائیل و نتانیاهو وپیوستن کرواسی به حوزه شنگن از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: در پی فشارهای آمریکا، امارات از تعطیلی تأسیسات چینی در این کشور خبر داد. پس از آنکه منابع آمریکایی مدعی شدند چین در حال توسعه یک پایگاه نظامی در خاک امارات است، مشاور دیپلماتیک رئیس امارات اعلام کرد که ابوظبی در پی نگرانی‌های واشنگتن، تأسیسات مذکور را تعطیل کرده است.«انور قرقاش» مشاور دیپلماتیک رئیس‌ امارات در جلسه اندیشکده کشورهای حاشیه خلیج فارس در واشنگتن خبر داد که ابوظبی تأسیسات چینی‌ای را که باعث نگرانی واشنگتن شده بود، تعطیل کرده است.روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» اخیرا مدعی شد که تصاویر ماهواره‌ای از بندر «الخلیفه» امارات، ساخت و ساز مشکوکی را درون یک پایانه کانتینری نشان می‌دهد که توسط یک شرکت کشتیرانی چینی به نام «کاسکو» (Cosco) ساخته و اداره می‌شده است.

اسپوتنیک روسیه: اولین نشست علنی اسرائیل و شش کشور عربی در امارات برگزار شد و مدیر اجرایی موسسه صلح ابراهیم تفاهمنامه‌ای را در ابوظبی با بنیان گذاران سازمان “شراکه” به امضا رسانید. توافقات ابراهیم یا پیمان ابراهیم بیانیه مشترک اسرائیل، امارات متحده عربی و ایالات متحده بود که در ۱۳ اوت ۲۰۲۰ منعقد شد و از این واژه همچنین برای اشاره کلی به توافق‌نامه‌های صلح به ترتیب توافقنامه صلح اسرائیل-امارات متحده عربی و توافق‌نامه عادی سازی روابط بحرین – اسرائیل استفاده شد.

خبرگزاری ایرنا: دولت نیکاراگوئه روز جمعه روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع و به جای آن بر استحکام داشتن روابط بیشتر با چین تاکید کرد. وزارت امور خارجه نیکاراگوئه در بیانیه ای اعلام کرد: دولت جمهوری نیکاراگوئه امروز روابط دیپلماتیک خود را با تایوان قطع کرده و هرگونه ارتباط یا رابطه رسمی را متوقف می‌کند.دولت نیکاراگوئه در ادامه بیانیه خود که به زبان‌های اسپانیایی و انگلیسی منتشر شده است، افزود: جمهوری خلق چین تنها دولت قانونی است که نماینده تمام چین است و تایوان بخشی جدایی ناپذیر از این قلمرو است.

رادیو چین: چین با تصویب طرح جلوگیری از کار اجباری اویغورها توسط مجلس نمایندگان آمریکا مخالفت کرد.وانگ ون بین سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که “کار اجباری” و “نسل کشی” در شین جیانگ تنها شایعات شرورانه است و در صورت تداوم تلاش‌های لجوجانه آمریکا برای آسیب رساندن به منافع چین، دولت چین نیز قاطعانه اقدام مقابله جویانه را در پیش خواهد گرفت.

 ان. اچ.کی ژاپن: نشست دموکراسی آمریکا با بیش از ۱۰۰ کشور در غیاب چین و روسیه آغاز شد.جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در همایش آنلاین «نشست دموکراسی» مدعی شد که در تلاش است تا آنها را بر ضد فساد و حکومت های استبدادی و برای ارتقای حقوق بشر متحد کند. بایدن گفت که آنها در «یک نقطه عطف در تاریخ» هستند. او از آنها خواست تا از ارزش هایی مانند عدالت و حاکمیت قانون که آنها را متحد می کند پشتیبانی کنند.مقام های دولت بایدن از رهبران چین و روسیه برای حضور در این نشست دعوت نکردند.

خبرگزاری تسنیم: اعضای مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای با هدف محدود کردن سوء استفاده از قدرت توسط ریاست جمهوری را به تصویب رساندند.در رای گیری  220 رای موافق و 208 رای مخالف داده شد و  یک نماینده جمهوری خواه کنگره به گروه دموکرات ها پیوست و به آن رای موافقت داد.هدف از این لایحه محدود کردن سوء استفاده رئیس جمهور از قدرت با اتخاذ یک سری اقدامات است از جمله محدود کردن استفاده رئیس جمهور از عفو و ارائه  اطلاعات پرداخت مالیات 10 ساله و دریافت حقوق داخلی یا خارجی توسط رئیس جمهور و معاونان رئیس جمهور خواهد بود.

الکوثر فارسی: دولت عراق به طور رسمی پایان ماموریت نیروهای نظامی ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا را در این کشور اعلام کرد.«قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق به عنوان یکی از مقام های بلندپایه این کشور امروز پنجشنبه پایان رسمی حضور و مأموریت نیروهای رزمی ائتلاف بین المللی در کشورش را اعلام کرد.الاعرجی با انتشار توییتی نوشت، امروز در آخرین دور گفت و گوها با مقام های ائتلاف بین‌المللی که از سال گذشته آغاز شده، پایان مأموریت نیروهای نظامی ائتلاف و خروج آنها از عراق را به طور رسمی اعلام کردیم.

خبرگزاری ایلنا: «رابرت مالی» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، بار دیگر درخواست واشنگتن برای مذاکره مستقیم با تهران را تکرار کرد.وی با بیان این‌که برگزاری مذاکرات غیرمستقیم باعث پیچیده‌ شدن روند رایزنی‌ها شده است، گفت که مذاکره‌کنندگان آمریکایی آماده دیدار با دیپلمات‌های ایرانی «در هر زمان و مکانی» هستند.  مالی افزود که ما آماده دیدار مستقیم با ایرانی‌ها هستیم و آن را بهتر از مذاکرات غیرمستقیم می‌دانیم. ما با یک امر بسیار پیچیده، بی‌اعتمادی شدید  و قابلیت بالای سوء تفاهم روبه‌رو هستیم. 

العالم فارسی: سخنگوی کاخ سفید مدعی شد آمریکا در صورت عدم موفقیت مذاکرات وین از گزینه‌های دیگری استفاده خواهد کرد. کاخ سفید همزمان با برگزاری دور جدید مذاکرات وین میان ایران و قدرت‌های جهانی مدعی شد اگر دیپلماسی در مذاکرات شکست بخورد، آمریکا «گزینه‌های اضافی» را برای مسدود کردن درآمدهای جمهوری اسلامی در اختیار دارد.جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت با توجه به ادامه پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از تیمش خواسته است تا برای گزینه‌های دیگر در صورت شکست مذاکرات آماده باشند.

دویچه وله: کنگره آمریکا ماده‌ای در لایحه “قانون مجوز دفاع ملی” گنجانده که دولت بایدن را مکلف می‌کند بر هزینه‌کرد هر دلار که ایران از لغو تحریم‌ها می‌گیرد، نظارت کند و در باره تاثیر این عواید بر فعالیت‌های تروریستی منطقه گزارش دهد. طبق گزارش روزنامه “فری بیکن”، کمیته مطالعاتی کنگره در نسخه نهایی لایحه “قانون مجوز دفاع ملی” (NDAA) ماده‌ای گنجانده که دولت بایدن را به گزارش‌دهی و شفاف‌سازی  تاثیر لغو تحریم‌های ایران بر افزایش توان حمایت از تروریسم مکلف می‌‌سازد.

آناتولی  ترکیه: ینس استولتنبرگ، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از روسیه خواستار کاهش تنش در شرق اوکراین شد.استولتنبرگ طی سخنانی در پانلی با موضوع «سیاست صلح در زمان ما» که توسط بنیاد فریدریش ایبرت در برلین، پایتخت آلمان برگزار شد، با اشاره به حضور واحدهای نظامی روسیه در مرز اوکراین، تصریح کرد: روسیه را به کاهش تنش، عقب‌نشینی و شفاف بودن در نیات خود دعوت می‌کنیم. دبیر کل ناتو همچنین گفت انتظار دارد تا روسیه از نیروی نظامی خود در این تنش استفاده نکند و برای حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین که یک کشور مستقل در اروپا است، احترام قائل باشد.

 ایران پرس: معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو تهدیدات آمریکا را بر نخواهد تابید، اعلام کرد مجبور هستیم قاطعانه به اقدامات ناتو که به دنبال ایجاد پایگاه نظامی در مرزهای خود است، پاسخ دهیم. «سرگئی ریابکوف» امروز در یک نشست خبری درباره احتمال تکرار وضعیتی که در جریان «بحران کارائیب» در دوران جنگ سرد شکل گرفت، هشدار داد و گفت مسکو مجبور است قاطعانه به اقدامات ناتو که به دنبال ایجاد پایگاه نظامی در مرزهای خود است، پاسخ دهد.ریابکوف افزود: وضعیت برای ما واقعا بدتر شده است، زیرا رقبا و مخالفان ما تعهداتی را که قبلا در قبال ما داشته‌اند، آشکارا نقض کرده‌ و در نزدیکی مرزهای ما فعالیت‎های نظامی انجام می ‎دهند.

خبرگزاری صدا و سیما: نخستین اجلاس گروه سه به علاوه سه در مسکو آغاز شد. در این اجلاس نمایندگان شش کشور ایران، روسیه، ترکیه، ارمنستان، گرجستان و جمهوری آذربایجان حضور دارند.این اجلاس با هدف حل و فصل نهایی بحران قره‌باغ برگزار می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ولیعهد بحرین و همتای سعودی وی در نشست شورای هماهنگی عربستان و بحرین ۶۵ طرح در زمینه‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، فرهنگ و رسانه و تجارت و انرژی را بررسی کردند.سلمان بن حمد آل خلیفه ،ولیعهد بحرین در نشست شورای هماهنگی عربستان و بحرین در منامه با حضور محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اعلام کرد: این نشست در راستای ادامه تلاش برای تقویت روابط برادرانه میان دو کشور در زمینه‌های مختلف است. ما تلاش‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای تقویت روند همکاری از طریق برنامه‌ها و پروژه‌های مشترک تشکر می‌کنیم.

خبرگزاری مهر : رئیس جمهور سابق آمریکا با انتقاد از رفتار نتانیاهو برای تبریک زودهنگام به بایدن پس از انتخابات آمریکا، گفت که اگر من نبودم، تاکنون اسرائیل نابود شده بود.«دونالد ترامپ» در گفتگوی اخیر خود با «باراک راوید» خبرنگار وب سایت «واللا» اسرائیل، انتقاداتی تند و بی سابقه علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی مطرح کرد.ترامپ گفت: هیچکس به اندازه من برای نتانیاهو کار نکرده است. کسی به اندازه من برای اسرائیل تلاش نکرده است. جولان معامله بزرگی بود. من این (معامله) را پیش از انتخابات انجام دادم و خدمت بزرگی به نتانیاهو کردم.من وی را نخواهم بخشید. لعنت به او!

یورونیوز: حوزه شنگن با پیوستن کرواسی وسیع‌تر می‌شود. شورای اتحادیه اروپااعلام کرد این کشور حوزه بالکان اکنون آماده پیوستن به منطقه «مرز آزاد» درون اتحادیه است.اسلوونی که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد از این تصمیم بعنوان نخستین گام رسمی در توسعه منطقه شنگن یاد کرده است.۲۲ کشور عضو اتحادیه اروپا در کنار ۴ کشور غیرعضو، اعضای کنونی پیمان شنگن را تشکیل می دهند. قانون کنترل گذرنامه در مرزهای داخلی این منطقه عموما انجام نمی شود و روادید هر یک از این ۲۶ کشور امکان سفر به ۲۵ کشور دیگر را فراهم می کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *