جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

گام‌های اساسی برای شکوفایی اقتصاد هسته‌ای در سال ۱۴۰۳

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: سال ۱۴۰۳ تکیه شرکت توسعه کاربرد پرتو‌ها بر شکوفایی اقتصادی فناوری هسته‌ای در حوزه کاربرد پرتو‌ها است و یکی از اولویت‌های اصلی راه‌اندازی پی‌درپی سامانه‌های پرتودهی در کشور خواهد بود.

رای ممتنع آمریکا به قطعنامه آتش‌بس غزه برای تنبیه اسرائیل بود

تهران- ایرنا- وزیر پیشین امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با بیان اینکه «نتانیاهو به خطری برای اهداف غرب تبدیل شده است»، گفت: رای ممتنع آمریکا به قطعنامه آتش‌بس در غزه برای تنبیه اسرائیل بود و نتانیاهو متقاعد شده که واشنگتن می‌خواهد او را سرنگون کند.

واکنش زلنسکی به اظهارات پوتین درباره حمله مرگبار مسکو: او بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به اظهارات همتای روس خود درباره حمله تروریستی در مسکو واکنش نشان داد.رئیس جمهوری اوکراین گفت که پوتین «بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند. همه چیز کاملا قابل پیش‌بینی بود.»

آمریکا حمله تروریستی مرگ‌بار در حومه مسکو را به‌ شدت محکوم کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه چهارم فروردین، با انتشار بیانیه‌ای کوتاه، «حمله تروریستی مرگ‌بار» روز جمعه سوم فروردین، در مسکو را به‌شدت محکوم کرد. او ضمن ابراز مراتب همدردی با خانواده‌ها و عزیزان قربانیان این «جنایت شنیع» گفت: «تروریسم را در همه اشکال آن محکوم می‌کنیم و در غم جان‌باختن ناشی از این رویداد هولناک، در همبستگی با مردم روسیه می‌ایستیم.»

چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟

گزارش‌های رسانه‌ای همچنین حاکی است، ایران قرار است چندین هزار فروند پهپاد شاهد ۱۰۱ و پهپاد‌های پیشرفته‌تر شاهد ۱۰۷ به روسیه بفروشد. به علاوه، کارخانه مستقر در جمهوری تاتارستان نیز خط تولید این نوع از پهپاد‌ها را راه اندازی خواهند کرد. در حالی که گروه‌های مورد حمایت ایران در هر عملیات خود در خاورمیانه حداکثر از دو یا سه شاهد ۱۰۱ استفاده می‌کنند، ارتش روسیه ظرفیت انجام حملات پهپادی گسترده در اوکراین را دارد و این امکان آزمایش و ارتقاء توان رزم این تسلیحات را فراهم می‌سازد. همه اینها نشانه هایی است از اینکه چگونه درگیری ها در اوکراین و خاورمیانه رویدادهایی در هم تنیده اند و فن آوری های نظامی در هر دو جبهه بین گروه های درگیر به اشتراک گذاشته می شوند.

سنتکام: حوثی‌ها روز شنبه به یک نفتکش چینی حمله کردند

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد حوثی‌های یمن در روز شنبه ۴ فروردین‌ماه به یک نفتکش متعلق به چین حمله کردند.به گزارش سنتکام این گروه  ابتدا بین ساعت ۲:۵۰ تا ۴:۳۰ بامداد روز شنبه با چهار موشک  به نفتکش چینی «هووانگ پو» در دریای سرخ حمله کردند که این موشکها به کشتی برخورد نکرد و دوباره در ساعت ۴:۲۵ دقیقه بعد از ظهر پنجمین موشک را به سمت نفتکش «هووانگ پو» شلیک کردند که این موشک به پیرامون کشتی برخورد کرد و آسیب مختصری به آن وارد کرد و کشتی بدون تلفات جانی به مسیر خود ادامه داد.

سیل و رانش زمین در برزیل؛ ۱۲ تن جان باختند

مقامات برزیل اعلام کردند که طی شبانه‌روز گذشته در پی بارش شدید باران و رانش زمین در ایالت‌های ریو دو ژانیرو و اسپیریتو سانتو، ۱۲ نفر جان خود را از دست داده و شماری مفقود شده‌اند. در  همین حال، مقامات ایالت ریودوژانیرو به دلیل طوفان و گردباد شدید وضعیت فوق العاده اعلام کردند.

Loading

رسانه‌ها؛ چین بزرگترین چالش آمریکا و…

۱۴۰۰/۰۹/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: سخنرانی وزیر دفاع آمریکا  در نشست دفاع ملی بنیاد ریگان، ابراز نگرانی آمریکا از توسعه توانایی فضایی چین، تاکید رهبر چین بر لزوم پایبندی به چندجانبه‌گرایی، همکاری‌ دفاعی و مقابله با چین درصدر موضوعات سفر پوتین به هند، گفت‌وگوی بلینکن و بن‌زاید، سفرمشاور امنیت ملی امارات متحده عربی به تهران، سفراردوغان به قطر، نشست ۳ جانبه نخست وزیر اسرائیل با رهبران قبرس و یونان در قدس، آغاز سفر ولی‌عهد‌ سعودی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اعتراف نخست وزیر اسبق رژیم اسرائیل به دست برتر ایران در مذاکرات هسته‌ای، نشست مهم و سرنوشت‌ساز نجف درخصوص نتایج انتخابات عراق، گزارش موسسه سیپری درباره افزایش فروش تسلیحات در دنیا، همکاری روسیه و ترکیه در ساخت جنگنده ، برگزاری دادگاه نظامی آنگ سان سو چی،درخواست پاپ فرانسیس برای رسیدگی به بحران مهاجران، تکذیب ورود مهاجران به اروپا از طریق روسیه از سوی پوتین  وکاهش نگرانی ها  درخصوص امیکرون  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر دفاع آمریکا در نشست دفاع ملی بنیاد ریگان گفت : چین بزرگترین چالش ما است. لوید آستین تصریح کرد: ارتش چین به سرعت در حال بهبود بسیاری از توانایی‌های خود از جمله در بخش تهاجمی و دفاع موشکی هوایی و سیستم‌های ضد دریایی است. وزیر دفاع آمریکا در سخنانی در نشست دفاع ملی بنیاد ریگان در ایالت کالیفرنیا گفت: همانطور که رئیس جمهور بایدن گفته است، ما در رقابت سرسختانه‌ای با جمهوری خلق چین قرار داریم. همانطور که وی این موضوع را به طور شفاف اعلام کرد، پکن تنها رقیبی است که می‌تواند تمامی ابزار‌های قدرت اقتصادی، سیاسی، نظامی و فن آوری خود را با هم ترکیب کند تا چالشی پایدار را برای یک سیستم بین المللی باثبات و آزاد ایجاد کند.

خبرگزاری ایرنا: یک مقام ارشد نظامی آمریکا نسبت به توانایی و ظرفیت های فضایی چین هشدار داد و با اشاره به پیشی جستن پکن در این زمینه افزود، توسعه  قابلیت های فضایی چین دو برابر آمریکا است. ژنرال دیوید تامپسون رئیس عملیات فضایی از «نیروی فضایی آمریکا» گفت، «ظرفیت و توانایی های توسعه فضایی چین  دو برابر آمریکا است».

رادیو چین: «شی جین پینگ» رهبر  چین در مراسم افتتاحیه «مجمع بین‌المللی تسونگ دو2021» در  پکن سخنرانی ویدئویی ایراد کرد.وی تاکید کرد: در دنیای امروز، بشر در  حال تجربه کردن بحران‌های متعدد و بی‌سابقه‌ای است. در مواجهه با مسائل و چالش‌های  بی‌پایان جهانی، ما باید بر رویکرد باز و مشورت و همکاری و جریان چندجانبه‌گرایی  پایبند باشیم و فعالانه ساختن جامعه‌ای با آینده‌ای مشترک برای بشریت را ترویج  کنیم.رهبر چین توضیح  افزود: باید ضمن پایبندی بر چندجانبه گرایی واقعی، سیستم مدیریت جهانی را نیز تکامل  بخشیم و پروسه همکاری جهانی را عملی  کنیم.

آناتولی  ترکیه:  پیش‌بینی می‌شود همکاری‌ دفاعی و سیاست مشترک مقابله با چین در صدر موضوعات مورد مذاکره میان رئیس جمهور روسیه و مقامات هندی طی سفر پوتین به دهلی نو قرار گیرد.سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه و سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز پوتین را در سفر به هند که امروز دوشنبه دسامبر صورت می‌گیرد همراهمی می‌کنند. فروش سامانه دفاع هوایی اس- 400 روسیه به هند به ارزش 5 میلیارد دلار مهمترین موضوع در روابط میان دهلی‌نو و مسکو طی ماه‌های اخیر بوده است.روسیه هم اکنون در حدود 60 درصد از نیازهای صنایع دفاعی هند را تامین می‌کند.

خبرگزاری ایلنا: وزیر خارجه آمریکا و ولیعهد ابوظبی در آستانه سفر مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی به تهران گفت‌و‌گو کردند.بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، دو طرف درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای و راه‌های گسترش و تعمیق همکاری‌های واشنگتن و ابوظبی رایزنی کردند. بلینکن در این گفت‌وگو از حمایت‌های امارات از آمریکا در جریان خروج نیروهای این کشور از افغانستان قدردانی کرد.

الکوثر فارسی: رئیس جمهور اسلامی ایران تاکید کرد: امنیت کشور‌های منطقه بهم گره خورده است و ایران از امنیت کشور‌های حاشیه خلیج فارس حمایت می‌کند.آقای سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در دیدار شیخ طحنون بن زاید آل نهیان مشاور امنیت ملی امارات با اشاره به سابقه روابط دوستانه ۲ کشور، گفت: روابط حسنه با کشور‌های منطقه از اولویت‌های سیاست خارجی در دولت جدید است و به همین دلیل از توسعه روابط با امارات استقبال می‌کنیم.

تی.آر.تی ترکیه: رئیس جمهور ترکیه به دعوت شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر به منظور شرکت در هفتمین نشست کمیته عالی راهبردی بین دو کشور به دوحه سفر کرد. نشست کمیته عالی راهبردی به ریاست اردوغان و آل‌ثانی و حضور وزرای مربوطه در دوحه برگزار خواهد شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز سه شنبه میزبان نشست سه جانبه با رهبران یونان و قبرس در قدس خواهد بود. در این نشست نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، رئیس جمهوری قبرس و نخست وزیر یونان حضور خواهند داشت.قرار است در این نشست فرصت ها و چالش های مختلف در خاورمیانه، تقویت همکاری در زمینه انرژی، تقویت گردشگری، مقابله مشترک با تغییرات اقلیمی و همکاری برای مقابله با ویروس کرونا بررسی شود.

خبرگزاری فارس:  منابع آگاه در ریاض از آغاز سفر دوره‌ای ولی‌عهد سعودی به برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از امروز (دوشنبه) با محوریت ایران خبر دادند. این سفر «بر تقویت همکاری و هماهنگی بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در همه زمینه‌ها و موضوعات مهم منطقه تمرکز دارد و از مهمترین موضوعات در دستور کار این سفر، مناقشه درباره پرونده هسته‌ای و موشکی ایران با همه اجزای آن و هر آن‌چه که به دستیابی به امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی کمک می‌کند، است.

اسپوتنیک روسیه: نخست وزیر اسبق اسرائیل گفت: اکنون ابتکار عمل هسته‌ای در دست ایران است. ایهود باراک اعلام کرد، سیاست‌های بنیامین نتانیاهو در قبال ایران باعث شده است تا ابتکار عمل به طور کامل در دست ایران قرار بگیرد. باراک تهدیدهای نتانیاهو علیه تهران را سخنانی توخالی توصیف کرد.

خبرگزاری مهر : رهبران احزاب و جریان های هیأت هماهنگی شیعیان عراق فردا سه شنبه نشست مهمی را با حضور «مقتدی صدر» در شهر «نجف» برگزار می کنند؛ نشستی که انتظار می رود طی آن نقشه سیاسی آینده عراق ترسیم شود. این درحالی است که روز پنجشنبه هفته گذشته اولین نشست مشترک میان هیأت هماهنگی شیعیان با حضور مقتدی صدر در منزل «هادی العامری» برگزار شد.در جریان نشست مذکور، «نوری المالکی» رهبر ائتلاف دولت قانون، «شیخ قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق»، «فالح الفیاض» رئیس سازمان حشد شعبی و «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی در منزل هادی العامری حضور یافتند.

خبرگزاری تسنیم: جدیدترین گزارش موسسه صلح سیپری نشان می‌دهد که فروش شرکت‌های تسلیحاتی دنیا در سال کرونایی ۲۰۲۰ همچنان افزایش داشته و آمریکا با فاصله زیاد در صدر لیست بزرگترین فروشندگان تسلیحات در دنیا قرار داشته است. این شرکت ها در مجموع 531 میلیارد دلار (470 میلیارد یورو) تسلیحات به فروش رسانده‌اند که نسبت به سال قبل از آن حدود 1.3 درصد افزایش داشته است.تولید کنندگان سلاح در آمریکا همچنان در این لیست فروش تسلیحات در صدر قرار دارند و بعد از آن تولید کنندگان سلاح چینی قرار می گیرند.

العالم فارسی: روسیه به ترکیه در ساخت جنگنده ملی کمک می‌کند. رئیس صنایع دفاعی ترکیه گفت که مسکو و آنکارا در حال همکاری در زمینه‌های دفاعی از جمله توسعه جنگنده ملی TF-X هستند. دیمیتری شوگایف رئیس همکاری فنی نظامی سرویس فدرال روسیه گفت که مسکو و آنکارا درباره موضوع همکاری در زمینه توسعه جت جنگنده TF-X‌در حال رایزنی هستند. ترکیه از سال 2016 کار بر روی پروژه جت جنگنده ملی خود را آغاز کرده است.

یورونیوز: دادگاه نظامی میانمار امروز دوشنبه آنگ سان سو چی، برندۀ جایزه صلح نوبل و رهبر اتحادیه ملی برای دموکراسی را به ۴ سال زندان محکوم کرد.این خبر از سوی زاو مین تون، سخنگوی دولت نظامی میانمار اعلام شد. به گفته او خانم سو چی به اتهام تحریک ناآرامی‌های عمومی و نقض قوانین بهداشتی مرتبط با ویروس همه‌گیر کووید۱۹ محاکمه شده است.او گفت که خانم سو چی «بر اساس بند بی ماده ۵۰۵ قانون مجازات به دو سال زندان و بر اساس قانون بلایای طبیعی به دو سال دیگر» محکوم شده است.دولت غیرنظامی میانمار و پارلمان این کشور، در اول فوریه سال ۲۰۲۱ میلادی با کودتای نظامیان سرنگون شدند .

 ان. اچ.کی ژاپن: پاپ فرانسیس در جریان دیدار خود از جزیره لسبوس یونان خواستار تلاش های بین المللی برای رسیدگی به بحران پناهندگان و مهاجران شد.پاپ روز یکشنبه از این جزیره که گذرگاه اصلی پناهندگان و مهاجران عازم به اروپا است بازدید کرد.او اولین بار در سال ۲۰۱۶ هنگامی که موج عظیمی از پناهندگان و مهاجران از سوریه و مکان های دیگر به این سواحل وارد شدند، از آنجا بازدید کرده بود.

ایران پرس:رئیس‌جمهور روسیه هرگونه مشارکت شهروندان این کشور در قاچاق مهاجران به اروپا را رد و ابراز امیدواری کرد که این وضعیت تداوم داشته باشد. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تأیید کرد که روسیه هیچ‌گونه ورود و هجوم پناهجویان از خاک خود به اتحادیه اروپا را ثبت نکرده است. وی ابراز امیدواری کرد که وضعیت در این زمینه بدتر نشود.

دویچه وله: کارشناس ایمونولوژی و مشاور دولت آمریکا گفت یافته‌های اولیه در مورد سویه اومیکرون نشان نمی‌دهند که این سویه باعث ایجاد شکل حاد بیماری کرونا در مبتلایان شده باشد. او تاکید کرده که هنوز برای ارزیابی نهایی زود است.آنتونی فائوچی، رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا و مشاور دولت بایدن در امور کرونا به شکبه تلوزیونی CNN آمریکا گفت سویه جدید کرونا (اومیکرون) به سرعت در آفریقای جنوبی در حال گسترش است و می‌تواند سریع‌تر از سایر سویه‌ها سرایت کند، اما با توجه به شواهد به نظر نمی رسد که اومیکرون باعث بروز نوع حاد بیماری کرونا در مبتلایان شود.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *