جدیدترین مطالب

مسلمانان روهینگیا، قربانی سربازگیری اجباری

جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی سربازگیری اجباری حکومت نظامیان میانمار هستند. جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی طرح جدید سربازگیری اجباری ارتش حکومت نظامیان میانمار برای شرکت در جنگ داخلی شده اند.

“فراخوان یکپارچه” اتحادیه اروپایی از اسراییل برای خویشتنداری

"فراخوان یکپارچه" اتحادیه اروپایی از اسراییل برای خویشتنداری

اتحادیه اروپایی همچنین به تاکتیک وعده تحریم های شدیدتر علیه ایران متوسل شده است. انتظار می رود وزرای امور خارجه اتحادیه اروپایی، این روزها، درباره اعمال تحریم های بیشتر در همین هفته، اگر همه موافق باشند، گفت وگو کنند.موفق باشید!: غرب از سال ۱۹۷۹ در حال وضع تحریم علیه ایران است و تهران هم به دور زدن آنها خو گرفته تا فن آوری های نظامی اش را به پیش ببرد. تحریم ها بیشتر ارزشی نمادین دارند.
Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه‌ها؛ نشست اعضای اصلی برجام در وین و…

۱۴۰۰/۰۹/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، آغاز رایزنی‌های غیررسمی پیش از مذاکرات برجام در وین،  اعتراف مقامات پنتاگون به نقش رژیم صهیونیستی در حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در ایران، لفاظی جدید نماینده ویژه ریاست ‌جمهوری آمریکا در امور ایران، استقبال ترکیه از کریدور اسلام آباد-تهران-استانبول،ادعای اوکراین درخصوص خنثی سازی کودتای روسی،  خروج 60دیپلمات روسی از آمریکا، هشدار لهستان نسبت به تبدیل اختلافات بر سر پناهجویان به جنگ، برپایی تظاهرات علیه حضور نظامی آمریکا در یونان، تکذیب خروج نظامیان آمریکایی از  استان اوکیناوای ژاپن، طرح مصر و رژیم صهیونیستی برای نوارغزه، توافق جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر تعیین مرزهای خود، انتشار نخستین بیانیه  نخست‌وزیر دولت موقت طالبان، رونمایی از هواپیمای  ضد زیردریایی ساخت چین، مشاهده سویه جدید کرونا در کشور‌های  مختلف و شوک «اومیکرون» به بازارهای بورس جهان، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: نشست کمیسیون مشترک برجام دوشنبه بعدازظهر هشتم آذر ماه در هتل کوبورگ وین برگزار می‌شود. نشست کمیسیون مشترک برجام در محل هتل پله کوبورگ وین با حضور هیأت‌های اصلی عضو برجام (ایران و گروه ۱+۴) (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد.

اسپوتنیک روسیه: نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین از آغاز رایزنی‌های غیررسمی پیش از مذاکرات برجام خبر داد. میخائیل اولیانوف اظهار داشت که نخستین رایزنی‌های غیررسمی در چارچوب آمادگی برای از سرگیری رسمی مذاکرات برجام در وین آغاز شد.اولیانوف در حساب توئیتری خود نوشت: نخستین رایزنی‌های غیررسمی دوجانبه در وین برای ازسرگیری رسمی مذاکرات برجام، آغاز شد.

خبرگزاری ایلنا:  دو مقام آمریکایی تاکید کردند که اسرائیل عامل حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در ایران بود. این حمله سایبری موجب از کار افتادن پایگاه‌های سوخت در ایران شد و مشکلاتی برای مردم ایجاد کرد.

العالم فارسی:  نماینده ویژه ریاست‌جمهوری آمریکا در امور ایران تهدید کرد اگر ایران از فرصت مذاکرات برای تسریع برنامه هسته‌ای خود استفاده کند، واشنگتن نیز بر تهران اعمال فشار خواهد کرد.علی‌رغم اذعان سران کشورهای مختلف به شکست خوردن سیاست‌های تحریمی و فشار آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران، واشنگتن اما هنوز به اصرار این رویکرد ادامه می‌دهد.«رابرت مالی» نماینده ویژه ریاست‌جمهوری آمریکا در امور ایران بامداد یکشنبه در مصاحبه با شبکه انگلیسی «بی‌بی‌سی»، جمهوری اسلامی ایران را به اعمال فشار بیشتر تهدید کرد.

آناتولی  ترکیه: مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) که در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان در حال برگزاری است، سخنرانی کرد.وی در سخنرانی خود ضمن استقبال از کریدور همکاری اسلام آباد-تهران-استانبول تاکید کرد: یکی از حوزه‌های مهمی که باید روی آن تمرکز شویم، تجارت و ارتباطات منطقه‌ای است.

یورونیوز: ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد کی‌یف توطئه‌ای را که با مشارکت افرادی از روسیه برای سرنگونی دولت او طراحی شده بود و قرار بود هفته آینده اجرا شود، کشف و خنثی کرده است.با این وجود او از بیان اینکه آیا دقیقا کرملین پشت این ماجرا بوده یا خیر خودداری کرد. زلنسکی در جریان یک کنفرانس خبری گفت که سرویس اطلاعات اوکراین به مکالمات صوتی توطئه‌گران از جمله افرادی از روسیه که برای همراه کردن یک بازرگان مشهور به نام رینات آخمتوف با کودتاگران تلاش می‌کردند، دست یافته است.زلنسکی جزئیاتی درباره توطئه کودتا ارائه نداد و در پاسخ به این سوال که «آیا فکر می‌کنید کرملین در این موضوع دخیل است» گفت: «متاسفم، نمی‌توانم در این باره صحبت کنم.»

خبرگزاری تسنیم:  60 دیپلمات روسیه مجبور به ترک ایالات متحده هستند. سفیر روسیه در آمریکا با اشاره به عدم حل مشکل روادید برای دیپلمات‌های روسی و فقدان بهبود روابط دو کشور، گفت: افزایش حضور نظامی ناتو در دریای سیاه و اوکراین، برای آزمایش توان دفاعی روسیه است. “آناتولی آنتونوف” اعلام کرد که دولت آمریکا در حال بیرون راندن کارکنان نمایندگی‌های دیپلماتیک این کشور است. به گفته وی، 27 دیپلمات روس به همراه خانواده‌های خود در تاریخ 30 ژانویه سال 2022 (10 بهمن ماه) و به همین تعداد نیز تا تاریخ 30 ژوئن (اوایل تیر ماه سال آینده) باید خاک ایالات متحده را ترک کنند.

خبرگزاری مهر :  نخست‌وزیر لهستان نسبت به تبدیل تنش ها بر سر پناهجویان به یک جنگ تمام عیار هشدار داد. «ماتئوش موراویسکی»، نخست‌وزیر لهستان همزمان با ادامه بحران بر سر پناهجویان تاکید کرد که کشورش از کل اروپا در برابر حملات مهاجران محافظت می‌کند و این موضوع بسیار مهم است.نخست وزیر لهستان گفت: روسیه تلاش می‌کند غرب را به شکلی واضح ناامن و بی‌ثبات کند و می‌خواهد نظرها را از سمت عملیات نظامی ممکن علیه اوکراین دور نگه دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رسانه‌های یونان گزارش دادند، شهر آلکساندروپولیس در شمال این کشور شاهد اعتراضات علیه حضور نظامی رو به گسترش آمریکا در یونان بود. این تظاهرات از سوی کمیته مبارزه با پایگاه و معاهده نظامی یونان-آمریکا واقع در شهر آلکساندروپولیس سازماندهی شد و چندین اتحادیه صنفی و تجاری، و همین طور اتحادیه مستمری بگیران و دانشجویی به همراه اعضای شاخه محلی کمیته موسوم به کمیته بین‌المللی صلح و تنش‌زدایی در آن شرکت کردند. این رسانه اضافه کرد، در این تظاهرات معترضان اقدام به آتش زدن پرچمهای آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو کردند.

 ان. اچ.کی ژاپن: استاندار اوکیناوا به دولت ژاپن گفته است که با طرح اصلاح شده نقل مکان پایگاه هوایی آمریکا به یک قطعه زمین احیا شده از دریا در این استان موافق نیست. چند تن از مقام های استانداری اوکیناوا به دفتر وزارت دفاع ژاپن در این استان رفتند تا مخالفت استانداری با نقل مکان پایگاه هوایی فوتنما متعلق به سپاه تفنگداران دریایی آمریکایی در شهر گینووان به بخش کم جمعیت تر هنوکو در شهر ناگو را به آنها اطلاع دهند.

الکوثر فارسی: روزنامه الکترونیکی رأی الیوم اعلام کرد که رژیم صهیونیستی پس از شکست در برابر مقاومت فلسطین در سلسله جنگ های نوارغزه به صلح اقتصادی نرم در این منطقه روی آورده است. عبدالباری عطوان سردبیررأی الیوم نوشت: زیاد النخاله به نقل از مقامات مصری فاش کرد هنگام دیدار ماه گذشته با مقامات ارشد این کشور در قاهره مطلع شده است آنها خواهان تبدیل نوارغزه به «دبی دوم» هستند و گفته‌اند در مرحله بعد شاهد سرازیر شدن میلیاردها دلار به نوارغزه برای محقق شدن این هدف و عملیاتی کردن آن خواهیم بود.

دویچه وله: رهبران جمهوری آذربایجان و ارمنستان در دیداری که با میانجی‌گری پوتین انجام گرفت از تعیین حدود مرزهای خود خبر دادند. آنها در یک بیانیه مشترک اعلام کردند در مورد باز شدن “ارتباطات اقتصادی و حمل و نقل در منطقه” رایزنی کردند.رهبران آذربایجان و ارمنستان تائید کردند که این نشست “مثبت و سازنده” بوده و هردو کشور به تلاش خود برای کاهش تنش ادامه خواهند داد.

رادیو چین: «ملا محمد حسن آخوند»، نخست‌وزیر دولت موقت طالبان در نخستین بیانیه‌اش بر روابط خوب میان طالبان و کشورهای منطقه و جهان تأکید کرد. نخست وزیر طالبان در یک پیام صوتی نیم ساعته درباره مسایل گوناگون از جمله آموزش دختران، اوضاع اقتصادی، مسدود بودن ذخایر ارزی افغانستان، مسایل امنیتی و اصلاحات سخن گفت.وی گفت که طالبان می‌خواهد با همه کشورها روابط خوب سیاسی و اقتصادی داشته باشد.

خبرگزاری ایرنا: همزمان با افزایش فعالیت‌های مداخله‌جویانه نیروی دریایی ارتش آمریکا در آبهای پیرامونی چین و در تنگه تایوان، نیروی هوایی چین جنگنده‌ ضد زیردریایی خود را در این منطقه به پرواز در آورد و فیلم آن را منتشر کرد. شبکه خبری “سی جی تی ان” چین یک ویدئوی ۶۰ ثانیه‌ای را پخش کرده که هواپیمای جنگی ضد زیردریایی Y-۸Q را نشان می‌دهد. این تحول در حالی روی داده که تعاملات بین تایوان و آمریکا تعمیق یافته و موضع تهاجمی چین در برابر جزیره خودمختار چین نیز تشدید شده است.

خبرگزاری صدا و سیما: سویه جدید ویروس کرونا موسوم به اومیکرون که مسری‌تر از سایر گونه هاست روز شنبه در بیشتر کشور‌های اروپایی مشاهده شد. تنها چند روز پس از شناسایی این سویه از ویروس کرونا در آفریقای جنوبی، مواردی از ابتلا به آن در کشور‌های اروپایی مشاهده شد و دولت‌های کشور‌های سراسر جهان را به تلاش برای متوقف کردن گسترش آن واداشت.انگلیس روز شنبه پس از شناسایی دو مورد ابتلا به اومیکرون، قوانین استفاده از ماسک و گرفتن آزمایش از مسافران پرواز‌های بین المللی را تشدید کرد.

ایران پرس: نگرانی از پیامدهای سنگین ناشی از شناسایی سویه جدید ویروس کرونا به نام «اومیکرون» در آفریقا، همزمان با تغییرات سریع در بازارهای جهانی، شوک شدیدی بر بازارهای بورس جهان وارد کرد. کاربران اقتصادی از تاثیر نهایی این روند در فعالیت های جهانی، با برقراری مجدد محدودیت های احتمالی ابراز نگرانی شدیدی کرده اند. در وال استریت آمریکا همه شاخص‌ها ریزشی بودند؛ تا جایی که دو شاخص هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند.در معاملات بازارهای بورس در اروپا، نیز شاهد کاهش شدیدی تا حد 4.9 درصد بودند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *