جدیدترین مطالب

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.
Loading

أحدث المقالات

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

رسانه‌ها؛ هشدار جنگ این بار از زبان  لوکاشنکو  و…

۱۴۰۰/۰۹/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اظهارات رئیس‌جمهوری بلاروس درخصوص تلاش آمریکا برای آغاز جنگ در مرز لهستان و بلاروس، تنش در مرز اوکراین با بلاروس و روسیه، افزایش اختلافات فرانسه و انگلیس بر سر بحران پناهجویان ، هشدار مکرون به کشته شدن بیشتر مهاجران درکانال مانش، طرح جدید وزارت دفاع انگلیس درخصوص  گسترش حضور نظامی در جهان، تظاهرات علیه دخالت آمریکا و انگلیس در اتیوپی، لفاظی جدید وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره مساله هسته‌ای ایران، سفر هیئت طالبان به دوحه برای دیدار با مقامات آمریکایی و اروپایی، نشست مقامات عالی رتبه ترکیه و عربستان، امضای 10 یادداشت تفاهم  میان ترکیه و امارات، حمایت روسیه از عادی‌سازی روابط بین ترکیه و ارمنستان ، دیدار وزیر خارجه روسیه  با هیاتی از کردهای سوریه ، حضور نخست وزیر چین در اجلاس سران آسیا و اروپا،  ورود هیئتی از کنگره آمریکا به تایوان و  نشست اضطراری سازمان جهانی بهداشت در مورد سویه جدید کرونا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا:  الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس گفت که آمریکا می خواهد از مساله پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان برای آغاز جنگ استفاده کند.لوکاشنکو در نشست گروه کاری تدوین قانون اساسی جدید بلاروس گفت: آمریکا با استفاده لهستان، کشورهای حوزه بالتیک و اوکراین و بحران پناهجویان در مرز بلاروس می خواهد جنگ را آغاز کند.  رئیس جمهوری بلاروس با بیان اینکه آمریکا اهداف خود را در مساله پناهجویان دنبال می کند، اظهار داشت: مقامهای آمریکایی آشکارا می گویند که پیمان ناتو نیز باید به این مساله ورود کند. نزدیک به ۲ هزار پناهجو عمدتاً اهل خاورمیانه، نزدیک مرز بلاروس با لهستان در شرایط بسیار دشوار مستقر شده و ناامیدانه قصد ورود به اتحادیه اروپا را از طریق لهستان دارند.

یورونیوز: یک مقام مرزبانی اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد این کشور ۸۵۰۰ نیروی نظامی را برای مقابله با موج احتمالی ورود پناهجویان از بلاروس به سرحدات خود اعزام کرده است.حرکت پناهجویان از بلاروس به سوی مرزهای لهستان و به میزان بسیار کم‌تر اوکراین در ۳ ماه گذشته به بروز یک بحران بی‌سابقه میان بلاروس و اتحادیه اروپا منجر شده است. لهستان و اتحادیه اروپا بلاروس را به اعزام عمدی پناهجویان به سوی مرزهای غربی متهم می‌کنند و می‌گویند الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس برای گرفتن انتقام از تحریم‌های بروکسل، این رویه را در پیش گرفته است.

خبرگزاری فارس: درادامه بحران پناهجویان در اروپا، وزیر کشور فرانسه دعوت از همتای انگلیسی را لغو کرد. در پی انتشار نامه نخست‌وزیر انگلیس خطاب به رئیس جمهور فرانسه درخصوص پناهجویان، وزیر کشور فرانسه دعوت از همتای انگلیسی خود را لغو کرد. پس از انتشار نامه اعتراضی «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس به «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه درخصوص کوتاهی در ممانعت از عبور قایق‌های پناهجویان از کانال آبی بین دو کشور، دارمانین دیدار روز یکشنبه با «پریتی پتل» وزیر کشور انگلیس را لغو کرد.

دویچه وله:  امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه تاکید کرد : فرانسه اجازه نمی‌دهد کانال مانش به قبرستان تبدیل شود. این آب‌راه مدام قربانی می‌گیرد و پس از هر فاجعه، بریتانیا و فرانسه یکدیگر را به بی‌مسئولیتی در قبال آن متهم می‌کنند. در سال جاری ۲۵ هزار و ۷۰۰ پناهجو از آن گذشته‌اند. چند روز قبل ۳۱ پناهجو در آب‌های کانال مانش غرق شدند.کانال مانش تنگه آبی میان اقیانوس اطلس و دریای شمال است که در شمال فرانسه و جنوب بریتانیا واقع شده و یکی از پر رفت‌وآمدترین آب‌راه‌های‌ جهان به‌شمار می‌رود.

العالم فارسی: بر اساس طرح جدید وزارت دفاع انگلیس، این کشور قصد دارد تا حضور نظامی خود را در جهان افزایش دهد.در طرح نوین‌سازی نظامی آینده آمده است: «تعداد بیشتری از ارتش در مدت زمان بیشتری در سرتاسر جهان مستقر خواهند شد. استقرار نظامیان بیشتر توانایی ما برای پیش‌بینی بحران ها و آمادگی برای درگیری‌ها را افزایش می‌دهد».بر اساس این طرح، افزایش حضور نظامی انگلیس در جهان، با ایجاد اطمینان برای متحدان و شرکا و بازدارندگی در مقابل دشمنان، مانع از ایجاد درگیری خواهد شد.

خبرگزاری صدا و سیما: شهروندان اتیوپیایی با تظاهرات مقابل سفارتخانه‌های انگلیس و آمریکا، خشم خود را از دخالت آن‌ها در امور کشورشان نشان دادند. معترضان اتیوپیایی مقابل سفارتخانه‌های آمریکا و انگلیس در آدیس آبابا پایتخت کشورشان تظاهرات کردند و دخالت این کشور‌ها در امور اتیوپی و حمایت آن‌ها از جبهه تیگرای را محکوم کردند. تظاهرکنندگان پس از تظاهرات مقابل سفارتخانه‌های آمریکا و انگلیس، به سمت سفارت روسیه حرکت کردند و از مواضع مسکو در حمایت از حکومت اتیوپی قدردانی کردند.

خبرگزاری ایلنا: وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت که مقام‌های این رژیم باید از تبدیل کردن مسأله هسته‌ای ایران به موضوعی حزبی و جناحی خودداری کنند.«بنی گانتز» گفت که مقام‌های این رژیم باید از تبدیل کردن مسأله هسته‌ای ایران به موضوعی حزبی و جناحی خودداری کنند.وی افزود که برنامه هسته‌ای ایران موضوعی فراجناحی و مربوط به امنیت اسرائیل است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): گروه طالبان که اخیراً قدرت را در افغانستان به دست گرفته، اعلام کرد که یک هیئت بلندپایه وابسته به این گروه روز پنجشنبه برای دیدار با مقامات آمریکایی و اروپایی راهی قطر شد. عبدالقاهر بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان در دولت طالبان در توییتی نوشت: عصر پنجشنبه یک هیئت بلندپایه از دولت افغانستان به ریاست امیرخان متقی، وزیر امور خارجه به دوحه رفت.

خبرگزاری مهر : رسانه های ترکیه از نشست مقامات بلندپایه ترکیه و عربستان در استانبول خبر دادند.معاون رئیس جمهوری ترکیه، در دیدار «ماجد القصبی»، وزیر بازرگانی عربستان، روابط دو کشور به خصوص در بخش اقتصادی را بررسی کردند.بر اساس این گزارش؛ «فؤاد اوکتای»، معاون رئیس جمهوری ترکیه، در دیدار «ماجد القصبی»، وزیر بازرگانی عربستان، روابط دو کشور به خصوص در بخش اقتصادی را بررسی کردند.

آناتولی  ترکیه: ده یادداشت تفاهم همکاری میان ترکیه و امارات متحده عربی از سوی مقامات دو کشور به امضا رسید. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی پس از دیدار در مجتمع بیش‌تپه آنکارا در مراسم امضای توافق‌نامه میان دو کشور شرکت کردند.

تی.آر.تی ترکیه: سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که از عادی‌سازی روابط بین ترکیه و ارمنستان حمایت می‌کنند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه طی نشست خبری هفتگی خود در مسکو اعلام کرد که عادی‌سازی روابط بین ترکیه و ارمنستان به نفع منطقه خواهد بود و روسیه از آن حمایت می‌کند.زاخارووا با بیان اینکه ارمنستان از روسیه برای برقراری تماس با ترکیه درخواست کمک کرده است، تصریح کرد: روسیه در این روند به عادی‌سازی روابط ترکیه و ارمنستان توجه و در این راستا اقدام می‌کند.

خبرگزاری تسنیم: منابع سوری به محتویات هیئت کردی «مسد» (شاخه نظامی قسد) در روسیه با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پرداخته و اعلام کردند که لاوروف در مذاکره با هیئت مسد به ریاست «الهام احمد» درباره موارد کلی گفتگو کرده و وارد جزئیات نشده است.از جمله موارد گفتگو این بوده است که کردها ثبات موضع داشته باشند و موضع خود را روشن و شفاف بیان کنند و جزئیات اختلافات میان کردهای سوری و دولت سوریه را به سلسله نشست‌هایی موکول کردند که در دمشق برگزار خواهد شد. منابع سوری گزارش دادند که سفر هیئت کُردی به مسکو و دیدار با «سرگئی لاوروف»، غافلگیری جدیدی به همراه نداشته است

رادیو چین: لی که چیانگ، نخست وزیر شورای دولتی چین به صورت ویدیویی در تالار بزرگ خلق در سیزدهمین اجلاس سران آسیا و اروپا شرکت و سخنرانی کرد.لی که چیانگ گفت که از زمان تشکیل اجلاس آسیا و اروپا در 25 سال پیش، اعتماد متقابل سیاسی بین همه طرف ها افزایش یافته و تبادلات و همکاری ها عمیق تر شده است.وی افزود: با توجه به تاکید رئیس جمهور شی جین پینگ بر شکل دهی سرنوشت مشترک جامعه بشری با دست همکاری همه کشورها باید به این سمت گام برداریم و اگرچه در حال حاضر تأثیر اپیدمی کنونی همچنان گسترده است اما روند بهبود اقتصاد جهانی به طرز پیچیده ای ادامه می‌یابد.

 ان. اچ.کی ژاپن: گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا با یک هواپیمای نظامی ارتش این کشور وارد تایوان شده اند. این سومین بار در سال میلادی جاری است که چنین دیداری انجام می شود.این گروه فراحزبی پنج نفره از مجلس نمایندگان که مارک تاکانو نیز در بین آنها است روز پنجشنبه از کره جنوبی وارد تاییه شدند.وزارت امور خارجه تایوان می گوید این قانون گذاران آمریکایی در خلال دیدار دو روزه شان، پیرامون مناسبات دوجانبه، امنیت منطقه ای و مسائل دیگر با مقام های تایوانی تبادل نظر خواهند کرد.

اسپوتنیک روسیه: امروز سازمان جهانی بهداشت در مورد سویه جدید کووید 19 نشست اضطراری تشکیل می دهد. سازمان بهداشت جهانی روز جمعه یک نشست اضطراری تشکیل می دهد تا در مورد سویه جدید کووید 19 که بالقوه قادر به انتشار سریع بوده و در آفریقای جنوبی و بوتسوانا کشف شده است. پیش از این روزنامه دیلی میل اطلاع داده بود که دانشمندان بریتانیایی نسبت به ظهور گونه‌ای از ویروس کرونا در بوتسوانا هشدار داده بودند که حاوی 32 جهش است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *