جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ روس ها آماده مقابله با ناتو و…

۱۴۰۰/۰۹/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: رزمایش دریایی روسیه در دریای سیاه، هشدار شدید وزیرخارجه انگلیس درخصوص حمله روسیه به اوکراین، واکنش اتحادیه اروپا به اقدام روسیه برای یکپارچه‌سازی اقتصادی با شرق اوکراین، گفت و گوی پوتین با رئیس شورای اروپا با تمرکز بر بحران پناهندگان بلاروس، دیدار هیأت روسی با علی‌اف و پاشینیان ، هشدار سیا به روسیه درباره عواقب احتمالی ارتباط با "سندروم هاوانا"، تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ۴ شخص و یک نهاد چینی، توافق رهبران انگلیس و فرانسه برای مقابله با مهاجرت‌های مرگبار، پاسخ اردوغان به مخالفان و اعتراضات خیابانی در ترکیه، اظهارات مقتدی صدر درخصوص موافقت کردها و برخی سنی‌ها با تشکیل دولت اکثریت ، ابراز نگرانی تروئیکای اروپایی  از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران ،ایران هراسی  فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا سنتکام، برنامه احزاب سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات‌های آزاد برای تشکیل دولت آلمان ، دعوت بایدن از ۱۱۰ کشور برای "نشست دموکراسی" در غیاب بیشتر متحدان منطقه‌ای آمریکا، آغاز مذاکرات بین طالبان و واشنگتن هفته آینده، تصمیم فرانسه برای تقویت حضور خود در منطقه اقیانوس های هند و آرام و رد صلاحیت  سیف‌الاسلام قذافی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری لیبی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: وزارت دفاع روسیه تاکید کرد: درپی فعالیت‌های ناتو نزدیک مرز‌های روسیه، آمادگی نیرو‌های هسته‌ای و افزایش توان نیرو‌های غیرهسته‌ای از جمله اولویت‌های مسکو است. این وزارتخانه باتایید رزمایش روسیه در دریای سیاه اعلام کرد تعدادی از کشتی‌های جنگی و ده فروند جنگنده سوخو ۲۷ و سوخو ۳۰ در این رزمایش شرکت داشتند. این رزمایش برای تمرین مقابله با حملات احتمالی دشمنان و ضربه زدن به کشتی‌های متجاوز اجرا شد. در همین حال سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه اعلام کرد درپی فعالیت‌های ناتو نزدیک مرز‌های روسیه، آمادگی نیرو‌های هسته‌ای و افزایش توان نیرو‌های غیرهسته‌ای از جمله اولویت‌های روسیه است.

خبرگزاری مهر :  وزیر خارجه انگلیس با طرح احتمال حمله روسیه به اوکراین، این حمله احتمالی را «اشتباهی بزرگ» عنوان کرد.«لیز تراس»، وزیر خارجه انگلیس با طرح احتمال حمله روسیه به اوکراین، این حمله احتمالی را «اشتباهی بزرگ» عنوان کرد. وزیرخارجه انگلیس که به سوال یکی از خبرنگاران پاسخ می‌داد، با اشاره به طرح برخی گزارش‌ها درباره حمله برنامه ریزی شده روسیه به اوکراین، گفت: به اعتقاد من چنین کاری، اشتباهی بزرگ از سوی روسیه خواهد بود که نتایج غیر قابل جبرانی دارد.

تی.آر.تی ترکیه:  اتحادیه اروپا از اقدام روسیه برای یکپارچه‌سازی اقتصادی خود با شرق اوکراین اظهار تاسف و اعلام کرد که این نقض حق حاکمیت و تمامیت اراضی اوکراین است. در اطلاعیه سرویس روابط خارجی اتحادیه اروپا (EEAS) آمده است ، بموجب فرمانی که ولادیمیر پوتین رئیس دولت روسیه در 15 نوامبر امضا کرد ، محصولات تولید شده در مناطق دونباس و لوگانسک که تحت کنترل جدایی طلبان قرار دارند، در شرق اوکراین، وضعیتی معادل با محصولات روسی در بازار روسیه خواهند داشت.

رادیو چین: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با شارل میشل رئیس شورای اروپا تلفنی گفت و گو کرد. آن ها پیرامون مسایل محوری بین المللی مانند بحران پناهندگان بلاروس مشورت کردند. بنا به اطلاعات منتشر شده از وب سایت کاخ کرملین در روز چهارشنبه، دو طرف به ویژه تاکید کردند که باید مطابق اصول بین المللی بشردوستانه، هر چه زودتر بحران پناهندگان در بلاروس و مناطق مرزی کشورهای اتحادیه اروپا را حل کنند و اتحادیه اروپا و روسیه باید در این مورد هماهنگی داشته باشند.پوتین درعین حال اظهار داشت، برخی از کشورهای اروپایی قصد دارند دور جدید تحریم علیه بلاروس را آغاز کنند که این عملکرد نه تنها نتیجه ای نخواهد داشت، بلکه به خود آن ها آسیب می رساند.

خبرگزاری فارس: «الکساندر اورچوک» معاون نخست‌وزیر روسیه پس از دیدار با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در باکو به ایروان رفت و با نخست‌وزیر ارمنستان هم دیدار کرد.رسانه‌های ارمنستانی از دیدار دوجانبه نیکول پاشینیان نخست‌وزیر این کشور در ایروان با هیأت اعزامی روسیه به ریاست معاون نخست‌وزیر این کشور خبر دادند.در شرایطی که روسیه در تدارک است که نشست سه جانبه سران مسکو، ایروان و باکو در شهر سوچی به میزبانی ولادیمیر پوتین را برگزار کند، معاون نخست‌وزیر روسیه با نخست‌وزیر ارمنستان در ایروان دیدار کرد.

خبرگزاری ایرنا: رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به روسیه در مورد عواقب احتمالی ارتباط مسکو با بیماری موسوم به سندروم هاوانا در میان دیپلمات‌ها و کارمندان این سازمان هشدار داد. ویلیام برنز به مقامات روسی هشدار داده است که آسیب رساندن به پرسنل دیپلماتیک آمریکا و اعضای خانواده آنها یک رفتار عادی نیست.  واشنگتن تایمز مدعی شد: این هشدار به این معنا نیست که واشنگتن مسکو را به چنین فعالیت‌های بدخواهانه‌ای متهم می‌کند، اما این واقعیت که برنز چنین پیامی را ارائه کرده، نشان می‌دهد که سیا نگران دخالت احتمالی کرملین است.  روسیه بارها هرگونه نقش خود در بروز موارد ابتلا به سندورم هاوانا را رد کرده است. 

خبرگزاری ایلنا: اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه چهار مقام و یک نهاد چینی را در قالب اقدام علیه نقض حقوق بشر، تمدید کرد.دو منبع دیپلماتیک اعلام کردند که این تصمیم به طور رسمی از ماه آینده میلادی اجرایی خواهد شد.به گفته این منابع، تصمیم اتحادیه اروپا برای تمدید تحریم‌ها علیه این افراد و نهاد چینی، توافق سرمایه‌گذاری که اواخر دسامبر سال ۲۰۲۰ میان دو طرف امضا شده بود را به مخاطره خواهد انداخت. نماینده چین در اتحادیه اروپا در این‌باره گفته است که تا زمانی که این قبیل تحریم‌ها لغو نشود، توافق سرمایه‌گذاری میان دو طرف اجرا نخواهد شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست‌وزیر انگلیس و رئیس‌جمهوری فرانسه برای افزایش تلاش‌های مشترک خودشان برای جلوگیری از عبور مهاجران به کانال مانش توافق کردند. به تازگی ۳۱ تن جان خودشان را در این مسیر از دست دادند. سخنگوی بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در بیانیه‌ای گفت که او و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روی فوریت افزایش تلاش‌هایشان به منظور پیشگیری از عبورهای مرگبار و انجام هر کار ممکنی برای جلوگیری از اقدام باندهایی که مسوول به خطر انداختن جان مردم هستند، توافق کردند.

خبرگزاری تسنیم: پس از چندین سال، دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه، مجدداً با اعتراضات خیابانی روبرو شده است. در آنکارا و استانبول، گروه هایی از مردم به خیابان آمده و در اعتراض به لگام گسیختگی نرخ دلار و سقوط ارزش لیره، راهپیمایی کردند و شعار سر دادند. دراین حال، اردوغان اعلام کرد: «بگذارید خیال شما را راحت کنم. خبری از انتخابات پیش از موعد نیست و انتخابات ترکیه در موعد مقرر و در ششمین ماه سال 2023 خواهد بود. کسانی که هر روز بر طبل انتخابات می کوبند، هیچ مبانی و اصولی ندارند و فقط به دنبال ماجراجویی هستند. ما با تمام توان در حال خدمت هستیم و انتخابات بر اساس تقویم رسمی برگزار خواهد شد.»

الکوثر فارسی: رهبر جریان صدر اعلام کرد فراکسیون‌های کرد و برخی از اهل سنت با تشکیل “دولت اکثریت” موافقت کرده‌اند. مقتدی صدر در واکنش به اظهارات حسین عرب، نامزد مستقل گفت، نمایندگان مستقل هرگز طرف یک جناح را علیه جناحی دیگر نمی‌گیرند.او در جریان نشست با تعدادی از نامزدهای مستقل گفت: باقی ماندن در وسط به افراد مستقل ضرر می‌زند و باید موضعشان را مشخص کنند.

العالم فارسی: فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کردند.فرانسه، آلمان و انگلیس به عنوان سه کشور طرف توافق هسته‌ای با ایران شامگاه چهارشنبه بیانیه مشترکی منتشر کردند. سه کشور در بند نخست این بیانیه ۱۶ بندی از «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بابت گزارش جدیدترین گزارش خود درباره ایران تشکر کرده‌اند.تروئیکای اروپایی در ادامه از آنچه به گفته آنها «تنش‌زایی هسته‌ای نظام‌مند ایران» خوانده شده ابراز نگرانی کرده و مدعی شده‌اند اقدام ایران در ارتقای توانمندی‌های هسته‌ای جامعه بین‌المللی را در معرض خطرات جدی قرار می‌دهد.

اسپوتنیک روسیه: رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا بیان داشت: ایران به ساخت تسلیحات هسته ای نزدیک است. کنت مکنزی گفت که ایران طی زمان گذشته پیشرفت زیادی در توسعه برنامه هسته ای خود داشته است و اکنون به امکان ساخت سلاح هسته ای بسیار نزدیک است. مکنزی در مصاحبه ای با مجله تایم، ضمن ارزیابی اینکه تهران تا چه اندازه به دریافت تسلیحات هسته ای نزدیک است گفت: ” اینبار آنها بسیار نزدیکند.”

یورونیوز: برنامه احزاب سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات‌های آزاد برای تشکیل دولت آلمان نهایی شد. احزاب سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات‌های آزاد پس از هفته‌ها رایزنی برای تشکیل کابینه ائنلافی و اهداف دولت آینده توافق کردند.مارتین شولتس، رئیس حزب سوسیال دموکرات، همانطور که پیش‌بینی می‌شد به مقام صدراعظمی خواهد رسید. وزارت امور خارجه به آنا لنا بائربک، رهبر سبزها و وزارت دارایی به کریستیان لیندنر، رهبر دموکرات‌های آزاد می‌رسد.تقریبا دو ماه پس از برگزاری انتخابات پارلمانی فدرال و شکست تاریخی محافظه‌کاران ائتلاف معروف به چراغ راهنمایی به رهبری اولاف شولتس جای آنگلا مرکل را پس از ۱۶ سال در قدرت می‌گرد.

دویچه وله:  رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا ۱۱۰ کشور را برای نشستی پیرامون دمکراسی دعوت کرد. در “نشست دموکراسی” نه تنها از چین و روسیه، بلکه از عمده متحدان منطقه‌ای آمریکا بجز اسرائیل و عراق دعوت نشده است.جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای روزهای ۹ و ۱۰ دسامبر ۱۱۰ کشور را به یک نشست مجازی دعوت کرد. کاخ سفید از تایوان خواسته تا در این نشست شرکت کند، اما چین، روسیه و ترکیه در میان مدعوین حضور ندارند.

آناتولی  ترکیه:  مذاکرات بین نمایندگان طالبان و دولت آمریکا هفته آینده در قطر آغاز خواهد شد. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان امروز چهارشنبه طی نشست خبری ضمن اعلام آغاز مذاکرات میان نمایندگان طالبان و دولت آمریکا هفته آینده در قطر، گفت این مذاکرات در راستای توافق‌نامه دوحه صورت خواهد گرفت. مجاهد با بیان اینکه در این مذاکرات، راه‌حل بحران اقتصادی در افغانستان و آزادسازی پول‌های مسدود شده آنها مورد بحث قرار خواهد گرفت، تصریح کرد که تعهدات دو طرف تجدید و نگرانی‌ها برطرف خواهد شد.

 ان. اچ.کی ژاپن: فرانسه حضور خود در منطقه اقیانوس های هند و آرام را تقویت می کند.فرمانده ارتش فرانسه در منطقه آسیا-اقیانوس آرام عزم این کشور برای تقویت همکاری های امنیتی با ژاپن و آمریکا دراین منطقه را ابراز داشته است.دریابان ژان ماتیو ری، فرمانده ستاد مشترک نیروی های مسلح فرانسه در منطقه آسیا-اقیانوس آرام یک گفتگوی آنلاین با ان اچ کی داشت که اولین مصاحبه او با رسانه های ژاپنی بود.ری گفت ارتش فرانسه حضور خود در منطقه اقیانوس های هند و آرام را حفظ می کند و آمادگی خود را برای افزایش همکاری با نیروهای دفاع از خود ژاپن ابراز داشت.

ایران پرس: قوه قضاییه لیبی درخواست نامزدی سیف‌الاسلام قذافی برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور را رد کرد.یک مقام لیبی گفت قوه قضائیه چون درباره سیف‌الاسلام قذافی حکم نهایی وجود دارد، درخواست نامزدی وی برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ دسامبر را رد کرد زیرا قذافی نتوانست سندی مبنی بر لغو تصمیم دادگاه علیه خود ارائه کند.سیف الاسلام قذافی در جریان جنگ داخلی سال 2011 لیبی که دهها هزار نفر کشته و زخمی شدند تقش مهمی داشته است.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *