جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

Loading

رسانه‌ها؛ هشدار اوکراین درخصوص وقوع جنگ تمام عیار و…

۱۴۰۰/۰۸/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هشدار کی‌یف به پاریس و برلین  درخصوص شروع درگیری بین روسیه و اوکراین، بیانیه مشترک وزرای دفاع بریتانیا و اوکراین در خصوص عدم تمایل دو کشور به تقابل با روسیه، بروز  ناآرامی‌های شدید در مرز بلاروس، انتقاد روسیه از نقش دوگانه اتحادیه اروپا در بحران پناهندگان، تاکیدآمریکا بر مقابله با هرگونه تلاش‌ جدایی‌طلبانه در بوسنی و هرزگوین، اقدام چین و روسیه به تاسیس مرکز هواشناسی فضایی مشترک، انتشار محتوای اصلی دیدار  سران چین و آمریکا، انجام رزمایش های زیر دریایی ژاپن و آمریکا در دریای چین جنوبی، حمله موشکی به پایگاه ترکیه در شمال عراق، چالش جدید عراق از نگاه برهم صالح، سفر  وزیر دفاع آمریکا به منطقه برای بحث درباره ایران، اعلام آمادگی یک مقام پنتاگون برای بازگشت آمریکا به برجام، تحویل مشروط ۵۰ فروند جنگنده اف۳۵ آمریکایی به امارات، تاکید سازمان ملل بر راهکار دو کشوری برای حل مساله فلسطین، توقف تنش در مرز آذربایجان-ارمنستان، درخواست سازمان ملل از باکو و ایروان در حفظ خویشتنداری و تحریم دانیل اورتگا  رئیس جمهور نیکاراگوئه از سوی آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه اوکراین از آلمان و فرانسه درخواست کرد که خود را برای شروع درگیری بین روسیه و اوکراین آماده کنند. «دیمیتری کولبا» گفت که پاریس و برلین باید خود را برای شروع درگیری بین روسیه و اوکراین آماده کنند. وی که این سخنان را در جریان دیدار با همتایان غربی خود مطرح می‌کرد گفت که غرب در صورت بروز درگیری، باید از گرفتار شدن در بوروکراسی اجتناب کند.

خبرگزاری ایلنا: وزرای دفاع بریتانیا و اوکراین در بیانیه مشترکی بر عدم تمایل دو کشور به تقابل با روسیه تاکید کردند.«الکسی رزنیکوف»، وزیر دفاع اوکراین و «بن والاس»، همتای بریتانیایی با انتشار بیانیه‌ای تاکید کردند که کشورهایشان خواهان تقابل با روسیه نیستند، اما نسبت به فعالیت‌های مسکو در نزدیکی مرزهای اوکراین نگران هستند. در این بیانیه آمده است: «دو کشور تمایلی به دشمنی با روسیه، محاصره استراتژیک و یا آسیب رساندن به آن ندارند».در ادامه تاکید شده است: «ما نگران فعالیت نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین هستیم».

یورونیوز: تنش و درگیری میان مهاجران و نیروهای مرزی لهستان بالا گرفت. این در حالی است که هفته هاست پناهجویان در سرمای بین ۰ تا ۵ درجه در مرز بین دو کشور و در نزدیکی شهر کوژنیتسا، بدون سرپناه گرفتار شده اند. دولت ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست وزیر راستگرای لهستان، هفته‌هاست به بهانه وضعیت اضطراری اجازه پوشش رسانه های مستقل و آزاد در مرز لهستان و بلاروس را نمی دهد.

تی.آر.تی ترکیه: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت : اتحادیه اروپا در بحران پناهندگان از سیاست دوگانه پیروی می‌کند. سرگئی لاوروف در پی دیدار با موسی فاکی محمد رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک به ارزیابی بحران پناهندگان در مرز مشترک بلاروس ـ لهستان پرداخت.وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: اتحادیه اروپا در زمینه بحران پناهندگان در مرز بلاروس ـ لهستان از سیاست دوگانه پیروی می‌کند.

 خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): آمریکا اعلام کرد آماده مقابله با تلاش‌های جدایی‌طلبانه در بوسنی است.یک مقام‌ ارشد آمریکایی گفت، این کشور از نزدیک به بحران سیاسی پیش آمده در بوسنی توجه دارد و ابزارهایی هم در اختیار دارد که می‌تواند از آنها علیه رهبران ناسیونالیست جدایی طلب استفاده کند.”درک کولت”، مشاور سیاست خارجی وزیر خارجه آمریکا گفت:‌ درخواست ما از رهبران بوسنی این است که منافع شخصی خود را کنار بگذارند و به جای آن به دنبال منافع ملی کشورشان باشند. اگر رهبران به مسیر تفرقه‌افکنی، از هم پاشیدگی و کناره‌گیری از نهادهای مرکزی ادامه دهند، ابزارهایی وجود دارد که ما برای مجازات این نوع رفتارها داریم. شاید تحریم‌هایی صورت گیرد. اخیرا یکی از رهبران صرب بوسنی از تشکیل ارتش جدید سخن گفته است .

خبرگزاری مهر : چین و روسیه به طور مشترک یک مرکز هواشناسی فضایی در راستای کمک به نظارت بر عملیات های ماهواره ای، ایمنی هوانوردی و همچنین بهبود سیستم‌های مراکز جهانی هواشناسی ایجاد کردند.اداره هواشناسی چین (CMA) روز چهارشنبه اعلام کرد که چین و روسیه یک مرکز هواشناسی فضایی در پکن در راستای بخشی از تلاش‌های جهانی برای بهبود سیستم‌های مراکز جهانی هواشناسی فضایی، ایجاد کرده‌اند.اداره هواشناسی چین در این باره افزوده است که هواشناسی فضایی به عملیات ماهواره ای، ایمنی هوانوردی و شبکه های لوله زمینی مرتبط است.

رادیو چین: وزارت خارجه چین محتوای اصلی دیدار ویدئویی سران چین و آمریکا را اعلام کرد.  سخنگوی وزارت خارجه چین محتوای اصلی دیدار ویدئویی شی جین پینگ رئیس جمهور چین و جو بایدن همتای آمریکایی اش را اعلام کرد.جائو لی جیانگ گفت: یک مساله مهم که رئیس جمهور شی جین پینگ در این دیدار تشریح کرد، مساله تایوان است. او افزود: مساله تایوان همیشه مهم ترین و حساس‌ترین مساله در روابط پکن-واشنگتن است و موضوع اجتناب‌ناپذیر در هر گفتگوی سران دو کشور به شمار می آید.این سخنگو در ادامه گفت سران دو کشور درباره دو اصل مهم به توافق رسیدند. او توضیح داد آنها بر اهمیت روابط پکن-واشنگتن تاکید و مخالفت خود را با جنگ سرد نوین اعلام کردند.

 ان. اچ.کی ژاپن: نیروی دریایی دفاع از خود ژاپن می گوید روز سه شنبه یک رزمایش مشترک با نیروی دریایی آمریکا در دریای چین جنوبی انجام داده و برای اولین بار یک زیر دریایی را برای شرکت در چنین رزمایشی اعزام کرده است.این نیرو اعلام کرد علاوه بر این زیردریایی، دو ناوشکن و یک هواپیمای گشتی نیز در این رزمایش شرکت داشتند. نیروی دریایی آمریکا یک ناوشکن و یک هواپیمای گشتی اعزام کرده است. این اولین بار است که ژاپن و آمریکا با حضور یک زیردریایی یک رزمایش مشترک در دریای چین جنوبی انجام داده اند.

الکوثر فارسی: منابع خبری عراق از حمله راکتی به پایگاه نظامی ترکیه در شمال عراق خبر دادند. پایگاه «زلیکان» واقع در شمال شرق موصل که متعلق به نظامیان ترکیه است، هدف چهار موشک گراد قرار گرفته است.این در حالی است که زلیکان، 7 نوامبر نیز هدف هفت موشک کاتیوشا قرار گرفته بود.ترکیه در سال های اخیر بارها به بهانه سرکوب عناصر حزب کارگران کردستان ترکیه “پ.ک.ک” به خاک عراق تجاوز کرده است.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهوری عراق با اشاره به چالش جدیدی که کشورش با آن روبرو است بر ضرورت همکاری منطقه‌ای در این زمینه تاکید کرد.«برهم صالح»، رئیس جمهور عراق تاکید کرد که این کشور در پی اختلافات به وجود آمده پس از برگزاری انتخابات پارلمانی، با چالش جدیدی مواجه شده است.وی در سخنرانی خود در همایش صلح و امنیت در خاورمیانه که در دانشگاه آمریکایی دهوک برگزار شد، گفت: خاورمیانه در مرحله انتقالی جدیدی قرار دارد و این یک تحول دائمی است اما این مرحله، یک نقطه محوری در منطقه و محور آن تحولات، عراق است و آنچه در عراق رخ می‌دهد، پیامدهای بزرگی بر منطقه دارد.

العالم فارسی: پنتاگون خبر داد که وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه راهی منطقه خواهد شد تا درباره فعالیت‌های ایران با کشورهای منطقه رایزنی کند. «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه راهی منطقه خواهد شد. بر اساس اعلام وزارت دفاع آمریکا، آستین در این سفر به امارات و بحرین سفر خواهد کرد و درباره تقویت همکاری‌های دفاعی و فعالیت‌های ایران در منطقه به رایزنی خواهد پرداخت.وزیر دفاع آمریکا چند روز پیش نیز با «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره ایران گفت‌وگو داشت.

اسپوتنیک روسیه: معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا، در گفتگویی درباره وضعیت توافق هسته ای با ایران، ابراز آمادگی برای بازگشت به توافق برجام کرد. دانا استرول معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا، در گفتگو با شبکه خبری الجزیره اذعان کرد که واشنگتن آماده بازگشت به توافق هسته‌ ای با ایران است.استرول در عین حال مدعی شد: تهدید هسته‌ ای ایران نه فقط به ما بلکه شرکایمان را هم در بر می‌ گیرد.وی افزود: با متحدان خود در منطقه، پیرامون چگونگی مقابله با تهدیدات ایران را رایزنی خواهیم کرد.

دویچه وله: به گفته مقامات ایالات متحده، دولت بایدن با تحویل ۵۰ فروند جنگنده اف-۳۵ به امارات متحده عربی موافقت کرده است، مشروط به این‌که امارات تعهدات پیش و پس از تحویل این جنگنده‌های پیشرفته را بپذیرد.یک مقام دولت آمریکا گفته است، ایالات متحده قصد دارد به روند فروش ۵۰ فروند جنگنده پیشرفته اف-۳۵ به امارات متحده عربی سرعت ببخشد، اما پیش از تحویل این جنگنده‌ها باید در مورد “تعهد اماراتی‌ها” توافق حاصل شود. او افزود که همین امر روند تحویل جنگنده‌ها را کند ساخته است.علت تعلل آمریکا در تحویل جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ به امارات، تأمل و نگرانی مقامات واشنگتن از روابط ابوظبی و چین و کاربست فن‌آوری‌های 5G شرکت هواوی در امارات متحده عربی بوده است.

خبرگزاری ایرنا: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت که راهکار دو کشوری تنها راه تضمین آرزوها و آرمان های مردم فلسطین است. گوترش در کنفرانس رسانه ای بین المللی صلح در خاورمیانه افزود: راهکار دو کشوری، همانطور که در قطعنامه های سازمان ملل، قوانین بین المللی و توافقات دوجانبه تعریف شده است، تنها راه تضمین تحقق آرمان های فلسطینی ها و اسرائیلی ها است. وی اضافه کرد که این آرمان ها شامل پایان اشغال و تحقق دو کشور مستقل که در کنار هم  در صلح و امنیت به سر می برند، است . گوترش اظهار داشت: سازمان ملل متحد به همکاری با اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و شرکای بین‌المللی و منطقه‌ای خود، از جمله از طریق گروه چهارجانبه خاورمیانه، برای تحقق این هدف است.

آناتولی  ترکیه:  وزارت دفاع روسیه و وزارت دفاع ارمنستان از توقف درگیری‌ها در مناطق مرزی با آذربایجان خبر دادند. وزارت دفاع روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که آذربایجان و ارمنستان برای ثبات وضعیت در مرزهای خود اقداماتی انجام دادند.در متن این اطلاعیه آمده است: در حال حاضر، درگیری در کاراکیلیسه متوقف شده، وضعیت به حالت عادی بازگشته و تحت کنترل است.

خبرگزاری فارس: سخنگوی سازمان ملل متحد از باکو و ایروان خواست با انجام گفت‌وگو و حفظ خویشتنداری از تشدید تنش در منطقه خودداری کنند. سخنگوی سازمان ملل گفت که سازمان ملل خواستار گفت‌وگو بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان پس از درگیری‌های تازه مرزی است. «فرهان حق» در یک نشست خبری گفت که سازمان ملل با نگرانی گزارش‌های مربوط به خشونت‌های اخیر بین این دو همسایه را دنبال می‌کند.

خبرگزاری صدا و سیما: دولت جو بایدن ورود «دانیل اورتگا» رئیس جمهور نیکاراگونه به آمریکا را ممنوع کرد و این کشور مدعی شده که دلیل این تحریم‌ها «سرکوب حقوق بشر و دموکراسی در نیکاراگوئه» است. در انتخابات سراسری در نیکاراگوئه که روز یکشنبه برگزار شد،مردم این کشور دانیل اورتگا و حزب ساندینیست را انتخاب کردند.اورتگای ۷۵ ساله، به‌عنوان یکی از مبارزان ضد آمریکایی در اواخر دهه ۱۹۷۰ به سرنگونی دیکتاتوری راست‌گرای خانواده سوموزا کمک کرد و در حال حاضر با ۱۵ سال متوالی حضور در قدرت نیکاراگوئه، طولانی‌ترین مدت حضور یک رهبر سیاسی در قاره آمریکا را دارد.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *