جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

هدایت جنگ در دو سوی میدان غزه

چهار هفته از آغاز دفاع مشروع ملت فلسطین در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی در قالب طوفان الاقصی می‌گذرد و هر روز ابعاد جدیدی از این جنگ آشکار می‌‌شود. آنچه در میدان نبرد همچنان مطرح بوده این سؤال است که هدایت جنگ در دو سوی میدان به دست کیست؟

موج اعتراضات جهانی به رژیم صهیونیستی همزمان با ادامه بمباران مناطق مسکونی غزه

بر اساس آخرین اخبار رسیده از غزه،  توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی بار دیگر حملات خود را علیه مناطق شرق شهر خان یونس واقع در جنوب نوار غزه از سر گرفته است. غرب خان یونس نیز با توپخانه ارتش رژیم اشغالگر هدف قرار گرفت.

Loading

رسانه‌ها؛ بحران وقوع جنگ در مرز بلاروس و…

۱۴۰۰/۰۸/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هشدار بلاروس درخصوص فعالیت‌های نظامی ناتو در مرزهای این کشور، اعلام آمادگی ناتو برای هر گونه تحول در مرز اوکراین و روسیه، تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا بر ضد بلاروس، تحریم‌های جدید آمریکا علیه بلاروس، انتقاد پوتین از رزمایش‌های اخیر آمریکا و اعضای ناتو، انتقاد آمریکا از آزمایش موشک ضد ماهواره روسیه، تلاش اتحادیه اروپا برای تشکیل یک نیروی واکنش سریع بدون آمریکا، تشدید اختلافات در اتحادیه اروپا، گفتگوی روسای جمهور  چین و آمریکا، بروز تنش در برخی نقاط مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان، درخواست روسیه و ترکیه برای آغاز مذاکرات قره باغ با حضور ایران، اظهارات فرستاده آمریکا در امور ایران بعد از دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی ، پایان اولین مانور دریایی مشترک اسرائیل و آمریکا با بحرین و امارات، تصمیم امارات برای تنش زدایی با ایران ، گفتگوی وزرای دفاع ترکیه و روسیه با محوریت سوریه، سفر وزیر خارجه آمریکا به آفریقا و گسترش همکاری های امنیتی ژاپن و فرانسه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: وزیردفاع بلاروس هشدار داد که فعالیت‌های نظامی ناتو در مرزهای این کشور شبیه آماده شدن برای جنگ است. «ویکتور خرنین» وزیر دفاع بلاروس شامگاه دوشنبه گفت که فعالیت‌های نظامی ناتو در مرزهای بلاروس شبیه آماده‌ شدن برای جنگ است. وی که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد، گفت: «غرب ما را متهم به ایجاد بحران پناهجویان کرده حال آنکه این موضوع به نفع ما نیست، این در حالی است که این بحران از سوی لهستان با هدف سوء استفاده از آن برای منافعش ایجاد شده است». وزیر دفاع بلاروس هشدار داد: «لهستان به دنبال تحریک و کشاندن ما به درگیری خطرناک در پی بحران پناهجویان است».

خبرگزاری ایلنا: دبیرکل ناتو با توجه به تحرکات فزاینده روسیه در مرزها بر آمادگی این پیمان برای هر گونه تحول در مرز اوکراین تاکید کرد. «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو با اشاره به تحرکات غیرعادی ارتش روسیه در نزدیکی مرز با اوکراین گفت که این پیمان برای هر گونه تحول در مرزها آماده است. دبیرکل ناتو افزود: «ما متوجه تحرکات غیرعادی و تمرکز نیروهای روسیه شده‌ایم و به همین دلیل در حالت آماده‌باش هستیم و اوضاع را کنترل می‌کنیم و آماده هرگونه تحولی هستیم».

العالم فارسی: با اوجگیری بحران پناهجویان در مرزهای بلاروس، اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه این کشور را تشدید کرد. همزمان با هشدار دولت لهستان مبنی بر حرکت گروه دیگری از مهاجران به سمت گذرگاه‌های مرزی بین این کشور و بلاروس، اتحادیه اروپا در مسیر تشدید تحریم‌ها علیه حکومت الکساندر لوکاشنکو گام دیگری برداشت. وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جلسه خود در بروکسل مفاد تحریم‌های قبلی علیه بلاروس را به شکلی تغییر دادند که از این پس می‌تواند در مورد شرکت‌های هوایی، آژانس‌های مسافرتی و افراد دخیل در بحران مهاجرت در مرزهای این کشور با لهستان، لیتوانی و لتونی به اجرا درآید.

خبرگزاری صدا وسیما: پس از آنکه فشار‌های اتحادیه اروپا علیه بلاروس افزایش یافت تا رئیس جمهور این کشور را مجبور به پاسخگویی درباره بحران مهاجران کند، آمریکا نیز از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مینسک خبر داد. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه با بیان این مطلب، افزود، این اقدامات بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر به منظور وادار کردن دولت بلاروس به پاسخگویی دربرابر حملات مداوم ضد دموکراسی، نقض حقوق بشر و نادیده گرفتن معیار‌های بین المللی است.پیش از آن روز دوشنبه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که وزرای امور خارجه این اتحادیه بر سر گسترش دامنه تحریم‌ها ضد بلاروس به توافق دست یافته اند. وی تاکید کرد این سند در روز‌های آینده نهایی خواهد شد.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور روسیه، رزمایش‌های نظامی آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را در دریای سیاه، تحریک آمیز ارزیابی کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه در تماسی تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، رزمایش‌های نظامی آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو را در دریای سیاه ”تحریک آمیز“ ارزیابی کرد.

یورونیوز: ایالات متحده آمریکا  شلیک یک موشک ضد ماهواره توسط روسیه را محکوم کرد. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با «خطرناک و غیرمسئولانه» خواندن این اقدام مسکو گفت: «اوایل امروز روسیه به طور غیرمسئولانه یک آزمایش موشکی ضد ماهواره‌ای مستقیم و مخرب علیه یکی از ماهواره‌های خود انجام داد».به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با شلیک موشک و انهدام این ماهوراه «بیش از ۱۵۰۰ قطعه زباله که قابل‌ردیابی است و نیز صدها هزار قطعه کوچکتر در مدار زمین پراکنده شد که اکنون منافع همه کشورها را تهدید می کند.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اتحادیه اروپا می‌خواهد یک نیروی واکنش سریع بدون آمریکا تشکیل دهد. براساس یک طرح پیش‌نویس، اتحادیه اروپا در حال بررسی ایجاد یک نیروی مشترک نظامی تا ۵۰۰۰ نیرو تا سال ۲۰۲۵ است تا در طیفی از بحران‌ها و بدون اتکا به ایالات متحده مداخله کنند. طبق این سند محرمانه ۲۸ صفحه‌ای به تاریخ نهم نوامبر که به دست خبرگزاری رویترز رسیده است، «ظرفیت استقرار سریع اتحادیه اروپا» باید از مولفه‌های زمینی، دریایی و هوایی که بتواند بسته به بحران‌ها در کنار هر نیروی باثباتی مشارکت کنند.وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا روز دوشنبه به طور جزئی در نشست بروکسل به این مساله پرداختند و قرار است رایزنی‌ها امروز سه‌شنبه با هدف سازش روی تنظیم سند پایانی تا مارس آتی ادامه یابد.

ایران پرس: طی هفته های گذشته عزیمت تعداد زیادی از پناهجویان به لهستان، اختلافات میان مجارستان و اتحادیه اروپا شدت بخشیده است. این اختلافات عمدتا بر سر ارجحیت قوانین اتحادیه اروپا بر قوانین کشورهای عضو و برآورده نشدن انتظارات کشورهای ضعیف تر از اتحادیه بروز کرده است.در این راستا، «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان با تاکید بر اینکه بوداپست در برابر تصمیمات بروکسل مقاومت خواهد کرد، گفت: “پس از دوران بروکراسی کمونیستی، ما خواستار یک دیکتاتوری جدید، این بار از سوی بروکسل نیستیم.”«اوربان» ملی گرا که دیروز (یکشنبه) برای بار دوم به عنوان رئیس حزب «فیدس» (حزب دست راستی  مجارستان) انتخاب شد، خود را برای شرکت در انتخابات پارلمانی آینده مجارستان آماده می کند.

رادیو چین: شی جین پینگ رئیس جمهور چین در دیدار و گفتگوی مجازی با همتای امریکایی خود تاکید کرد: چین و آمریکا باید بر اساس احترام متقابل و همزیستی صلح آمیز برای منافع مشترک همکاری کنند. شی جین پینگ صبح سه شنبه در پکن با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دیدار ویدیویی برقرار کرد. شی جین پینگ اشاره کرد: اکنون پیشرفت چین و آمریکا در مرحله کلیدی قرار دارد و «دهکده جهانی» بشر نیز با انواع چالش ها رو به روست.شی جین پینگ در ادامه افزود: من آماده ام همراه با شما جناب آقای رئیس جمهور بایدن، به توافقاتی دست یابیم و فعالانه عمل کنیم تا روابط دو کشور را به شکل مثبت پیش بریم که این از جمله تقاضاهای مردم دو کشور و همچنین از انتظارات جامعه بین المللی به شمار می آید.

خبرگزاری ایرنا: در چند روز اخیر تنش و نقض آتش بس میان نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در برخی نقاط مرزی دو کشور گزارش شده است . هر دو طرف یکدیگر را متهم به آغاز این تنش و درگیری در مرز می کنند . گفته می شود یکی از دلایل عمده این شرایط پیش آمده ، اختلاف نظر طرفین در خصوص تحدید حدود و  تعیین مرزها در برخی نقاط مرزی دو کشور می باشد .  پس از جنگ ۴۴ روزه سال گذشته و امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان درباره پایان این جنگ ، موضوع تحدید حدود و تعیین مرزها بعنوان یکی از مسایل عمده میان ارمنستان و جمهوری آذرربایجان در دستور کار قرار گرفت .”نیکول پاشینیان ” نخست وزیر ارمنستان دیروز  ( دوشنبه ) در جلسه شورای امنیت این کشور اعلام کرد که نیروهای جمهوری آذربایجان ۱۴ نوامبر ( ۲۳ آبان ماه ) جاری وارد خاک ارمنستان شدند و “آرشاک کاراپتیان ” وزیر دفاع این کشور نیز به همین دلیل برکنار شده است .

خبرگزاری مهر : ترکیه و روسیه خواستار آغاز سریع ساز و کار مذاکرات ۳+۳ با حضور آنکارا و مسکو به همراه ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان شدند. «آندری رودنکو»، معاون وزیر امور خارجه روسیه و «صدات اونال»، معاون وزرات خارجه ترکیه‌، خواستار آغاز سریع ساز و کار مذاکرات ۳+۳ با حضور آنکارا و مسکو به همراه ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان شدند.این درخواست مقامات دیپلماتیک روسیه و ترکیه در گفتگوی تلفنی دو طرف مورد تاکید قرار گرفته است. دو طرف همچنین درباره گسترده‌ترین موضوعات مهم همکاری روسیه و ترکیه در جنوب قفقاز و آسیای مرکزی گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری تسنیم: فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران پس از دیدار با مسئولین صهیونیستی اعلام کرد نظرات و دیدگاه‌های اسرائیلی‌ها را در رابطه با از سرگیری مذاکرات وین درک می‌کند. روزنامه هاآرتص در گزارشی در این رابطه خبر داد، رابرت مالی فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور ایران که به (فلسطین اشغالی) سفر کرده با یائیر لاپید وزیر خارجه و بنی گانتس وزیر جنگ دیدار و گفتگو کرده است.

دویچه وله: اولین مانور مشترک آمریکا، امارات متحده عربی، بحرین و اسرائیل در دریای سرخ که از روز پنج‌شنبه ۱۱ نوامبر آغاز شده بود، امروز پایان گرفت. به گفته نیروی دریایی آمریکا، این رزمایش چند منظوره برای تقویت امنیت دریایی در دریای سرخ انجام شده است.در بیانیه فرماندهی رزمایش آمده است: «هدف از این مانور بهبود همکاری بین تیم‌های مبارزه با جرایم دریایی نیروهای مسلح کشورهای شرکت‌کننده است.»

اسپوتنیک روسیه: مشاور دیپلماتیک رئیس دولت امارات گفت: اقداماتمان در جهت اعتمادسازی و اجتناب از درگیری با ایران بوده است. انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس دولت امارات که در نشست راهبردی ابوظبی سخنرانی می‌کرد اعلام کرد: که اقدامات امارات در جهت اعتمادسازی و اجتناب از درگیری با ایران بوده است.وی در ادامه سخنان خود گفت: ما کماکان درباره دخالت ایران در عراق، سوریه و یمن نگرانی‌های جدی داریم و گام‌هایی برای تنش‌زدایی برداشته‌ایم.

آناتولی  ترکیه:  وزرای دفاع ترکیه و روسیه با محوریت وضعیت اخیر در سوریه تلفنی گفت‌وگو کردند.خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه با سرگئی شویگو، همتای روس خود درباره وضعیت اخیر سوریه تلفنی گفت‌وگو کرد. طرفین طی این مکالمه تلفنی در مورد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای در زمینه‌های دفاعی و امنیتی رایزنی کردند.

تی.آر.تی ترکیه:  وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در اولین سفر خود به آفریقا که از امروز آغاز می‌شود، از کنیا، نیجریه و سنگال بازدید خواهد کرد تا فرصت‌های همکاری جدید در مورد سیاست‌های آفریقایی ایالات متحده را ارزیابی کند.

ان. اچ.کی ژاپن: کیشیدا فومیو نخست وزیر ژاپن و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه توافق کرده اند که همکاری های دو کشور در تقویت روابط امنیتی را عمیق تر کنند.کیشیدا فرانسه که در اقیانوس آرام قلمروهایی دارد را «یک شریک بسیار مهم در منطقه» خواند. او گفت که خواهان تقویت همکاری ها برای تحقق بخشیدن به یک منطقه آزاد و باز در اقیانوس های هند و آرام است.مکرون پاسخ داد که او نیز امیدوار است کشورش برای ایجاد روابط دوجانبه قویتر با ژاپن همکاری کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *